Sotkuinen koti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turha"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turha"

Vieras
Missä vaiheessa koti ei ole enää normaalin sotkuinen, vaan liian sotkuinen? Meillä on van yksi lapsi, mutta on niin vilkas ja juuri oppinut kävelemään.. Kun se on hereillä, sen perässä saa juosta koko ajan. Tiskaan kerran päivässä illalla kun lapsi on nukkumassa, mutta päivisin altaisiin kerääntyy hirveät pinot astioita. Heti kun on imuroitu, lattialla onkin leivänmuruja tai jotain sanomalehtisilppua tms. Tuntuu että joka päivä saisi siivota ja siltikin täällä on sotkuista! Keittiö on aina pahin. Pyykit olen viikannut ties kuinka monta kertaa , kun en oo niitä makkariin viitinyt viedä lapsen nukkuessa päiväuniaan (sillon on järkevintä viikata niitä). Niinpä lapsi on kerennyt heti vetää kaikki pyykit sekaisin taas heti kun silmä vähän välttää.

No joo.. Ahistaa tämä sotkuisuus. Tunnen itseni huonoksi äidiksi kun en vaan kerkee aina kaikkea. Ja ennen kun joku tulee sanomaan että mene siivoon äläkä istu koneella, niin nyt en rehellisesti sanottuna jaksa tehdä mitään, vaan tahdon levätä hetken kun lapsikin nukkuu, sillä olen valvonut melkeen koko yön.

Mä en ymmärrä kun itsellä on monta lasta että miten yhden kanssa voi olla niin julmettu kiire ettei ehdi tehdä mitään.
Jos on juuri kävelemään oppinut lapsi,kuka tekee päivän mittaan tiskialtaan täyteen tiskiä?
Miksei niitä sanomalehtiä voi nostaa pois lapsen ulottuvilta?
Pyykkien vieminen kaappiin kestää muutaman minuutin,eikö sen vertaa voisi vaivautua niin pääsisi paljon pienemmällä murheella ja työllä.
Leipä syödään yhdessä paikassa eikä sen kanssa juosta murustamassa koko huushollia.
Ja jos sä olet joka päivä niin väsynyt että haluat aina levätä kun lapsi on päiväunilla niin pitää alkaa hakea arkeen apua.
Onko lapsen isä kuvioissa?

[QUOTE="akka";24556412]Mä en ymmärrä kun itsellä on monta lasta että miten yhden kanssa voi olla niin julmettu kiire ettei ehdi tehdä mitään.

[/QUOTE]

Tässähän se TAAS tulikin :whistle: Kun SINÄ et ymmärrä.
Kyllä häikäsee, mitä blingblingiä sulla siinä sädekehässäs oikein on?

Hei, ei meilläkään mitenkään supersiisti koti oo, täällä asuu 2 aikusta, 1 lapsi ja kolme sisäkissaa. Joka päivä sais olla imuroimassa ja pesemässä lattioita. Ennen olin tosi tarkka siivoilusta jne, mutta nyt en jaksa niinkään välittää. Isäntä ei siivoa, kaikki on mun vastuulla. Ei yksinkertaisesti oo sitä aikaa enää samalla lailla niinku ennen.
Ehkä yritän sanoa vaan että löysää vähän niitä vaatimuksias, ei aina tarvitse olla siistiä! Jos jotakin ihmistä haittaa, niin siivotkoon! Ja "akalle" voin suositella sitä sädekehän kiillotusta jossain ihan muualla! :)

Joo ap, meillä on vähän samanlaista menoa. Vaan pari makuuhuonetta, mutta useampi lapsi, jotka vielä nukkuvat päiväunia eri aikaankin, joten se rajoittaa huoneiden käyttöä, ja mekastusta... On myös hankaluuksia pestä lattioita, kun taapero on heti pesuvedessä yms... Kaikenlaisia konsteja olen kyllä keksinyt, että asiat tulee hoidettua, mutta on tässä aika paljon pallottelua, ja tasapainoilua, että homma pelaa. Meidän ratkaisu onkin nyt sitten muuttaa isompaan kämppään, kunhan sellainen sopiva löytyisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556424:

Ei sun tarvi heti vetää hernettä nekkuliin. Kun se nyt vaan on ihan totta. Joku ei kerkiä sen yhden kans ja joku ehtii viidenkin kanssa. Ajankäyttöä se vaan on. Ja onhan se ihan oikeesti hassua, et joku valittaa ettei kerkiä. Ihan varmasti kaikki ehtii jos vaan viitsii ja haluaa eikä tee joka asiasta niin hemmetin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556424:

Niin,mun on vaikeaa ymmärtää miten yhden kanssa voi olla niin kiire ettei ehdi,varsinkin jos on kyseessä niin pieni lapsi että sen kanssa ollaan äitiyslomalla tai kotihoidontuella kotona ja vuorokaudessa on 24 tuntia aikaa.

Koitan omassa elämässäni soveltaa viisautta, jonka äitini on minulle sanonut ja joka taasen kuuli sen omalta äidiltään: Kotona saa olla sotkuista (varsinkin lasten kanssa), mutta siellä ei saa olla likaista.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Sotku ei ole niin paha asia kuin likaisuus. Kannattaa hommata rikkalapio ja harja, niin niillä saa nopeasti ja helposti isoimmat sotkut pois lattialta eikä tartte ottaa imuria aina esille. Viikkaa ap pyykit johonkin pyykkikoriin, jonka voit nostaa helpsoti pois lapsen ulottuvilta tai viedä makkariin ja laittaa oven kiinni kun lapsi on herännyt päiväunilta. Lapselle voi myös jo alkaa opettaa rajoja mitä saa tehdä ja millä saa leikkiä jne...

[QUOTE="vieras";24556550]Ei sun tarvi heti vetää hernettä nekkuliin. Kun se nyt vaan on ihan totta. Joku ei kerkiä sen yhden kans ja joku ehtii viidenkin kanssa. Ajankäyttöä se vaan on. Ja onhan se ihan oikeesti hassua, et joku valittaa ettei kerkiä. Ihan varmasti kaikki ehtii jos vaan viitsii ja haluaa eikä tee joka asiasta niin hemmetin vaikeaa.[/QUOTE]

En mä vetänyt hernettä nenuun, lähinnä pisti huvittamaan tuo akan vastaus, kun sitä osasi jo odottaa. Kaksplus on oma maailmansa, jossa AINA löytyy niitä jotka eivät ymmärrä. Onhan se vaikeaa ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia ja toimivat erillailla. Yhden päässä voi olla jatkuva kaaos, eikä asioiden hoitaminen vaan onnistu. Ja toinen sitten toimii kun robotti. itse ymmärrän hyvin kuinka ihmiset toimivat eri tavoin ja toiselle arki tuntuu raskaammalle kun toiselle. Tähän ikään on tullut tavattua ihmisiä laidasta laitaan. On niitä jotka jynssää, puunaa ja hinkkaa kotiaan vaikka pommit putois niskaan ja sitten on niitä jotka eivät saa asioita hoidettua vaikka muistilappu roikkuis kaulassa.

[QUOTE="akka";24556554]Niin,mun on vaikeaa ymmärtää miten yhden kanssa voi olla niin kiire ettei ehdi,varsinkin jos on kyseessä niin pieni lapsi että sen kanssa ollaan äitiyslomalla tai kotihoidontuella kotona ja vuorokaudessa on 24 tuntia aikaa.[/QUOTE]

Kyllä minustakin tuntui yhden lapsen kanssa siltä, että koti on koko ajan sotkuinen ja on kiire. Nyt kun noita lapsia on enemmän, samat on fiilikset mutta ei enää stressaa asiasta. Tässä asiassa mielestäni pätee se, että menee monta lasta samalla vaivalla. Lisäksi jokainen kokee kiireen ja sotkuisuuden omalla tavallaan, ei kannata yleistää.

no esim meillä kun on paljon lapsia, niin joskus saattaa olla heiniä lattialla, kun lapset hakee marsuille ja kaneille heiniä. lattia on pehmeää mäntyä, johon tulee jälki kun kunnolla legopalikan nakkaa. ja kun siinä on käyty mutkia polkutraktorilla, saattaa joku nirppa nokka ajatella, että meillä on sotkuista.

Meillä on 5 lasta ja en tosiaankaan halua edes siivota kun pienin on päiväunilla ja vähän isommat (4 ja 5) katsovat tv: tä ja pari muuta lasta ovat koulussa. Sen ajan käytän ite syömiseen ja hetken rauhassa olemiseen. Koti on meillä hallitusti sotkunen ja jos se jotain haittaa siivotkoon! Mies ei meillä kotitöitä ala tekemään hyvä kun näemme häntä kun töitä tekee niin paljon. Välillä olen niin väsynyt ettei edes uni tule kun nukkumaan menen. En ala erittelemään sitä kuinka monta lasta pitää olla että ei kaikkea ehdi tekemään, meillä kolme ensimmäistä olivat kuin enkeleitä, kilttejä ja ehdin tehdä vaikka ja mitä mutta 4 lapsi oli ja on vieläkin huomiota hakeva ja hänen perässään sai/ saa juosta vieläkin. 5:s on samanlainen kuin 4:s.. Olisihan se kiva kun olisi siistiä mutta ehkä sitten kun kaikki lapset lentäneet jo pesästä pois.

Pieni epäjärjestys ei ole ollenkaan pahasta vaan se kannattaa hyväksyä. Jos ei jaksa niin ei jaksa ja siitä turha stressata. Joskus on aikaansaavampi. Ja jotkut muut voi aikaansaavimpia mutta mitä sitten. Äidin hyvinvointi heijastuu koko perheeseen. Mitä iloa on äidistä joka hermot tiukilla siivoo koko ajan. Nauti lapsestasi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556623:
En mä vetänyt hernettä nenuun, lähinnä pisti huvittamaan tuo akan vastaus, kun sitä osasi jo odottaa. Kaksplus on oma maailmansa, jossa AINA löytyy niitä jotka eivät ymmärrä. Onhan se vaikeaa ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia ja toimivat erillailla. Yhden päässä voi olla jatkuva kaaos, eikä asioiden hoitaminen vaan onnistu. Ja toinen sitten toimii kun robotti. itse ymmärrän hyvin kuinka ihmiset toimivat eri tavoin ja toiselle arki tuntuu raskaammalle kun toiselle. Tähän ikään on tullut tavattua ihmisiä laidasta laitaan. On niitä jotka jynssää, puunaa ja hinkkaa kotiaan vaikka pommit putois niskaan ja sitten on niitä jotka eivät saa asioita hoidettua vaikka muistilappu roikkuis kaulassa.

Ja mua huvittaa se että joku vitisee ettei ehdi tekemään mitään yhden lapsen kanssa kun totuus on se ettei se tekemättömyys aikapulasta johdu vaan siitä ettei saa 24 tunnin aikana mitään aikaiseksi,paitsi kitistä kun on niin raskasta ja väsyttävää.On yksinkertaisesti laiska.
Asia ei silti mulle kuulu miten kukin huushollinsa hoitaa mutta ihmetellä täytyy kun toisille ihan elämän peruasiat on niin vaikeita.
Silti ei tarvitse toimia kuin robotti vaikka elää siistissä kodissa.Kyse on vaan pienistä asioista kuten tavaroiden laittamisesta heti oikeille paikoilleen,hutaista muutama lautanen heti käytön jälkeen kaappiin eikä kerrytä niitä koko päivää ja sitten hinkata niitä tuntitolkulla illalla väsyneenä kun niihin on ruoka pinttynyt korpuksi reunoille.Eli se että menee sillä hetkellä siitä mistä aita on matalin,illalla tarvii jo tikapuut päästäkseen sen aidan yli. =)

[QUOTE="akka";24556691]Ja mua huvittaa se että joku vitisee ettei ehdi tekemään mitään yhden lapsen kanssa kun totuus on se ettei se tekemättömyys aikapulasta johdu vaan siitä ettei saa 24 tunnin aikana mitään aikaiseksi,paitsi kitistä kun on niin raskasta ja väsyttävää.On yksinkertaisesti laiska.
Asia ei silti mulle kuulu miten kukin huushollinsa hoitaa mutta ihmetellä täytyy kun toisille ihan elämän peruasiat on niin vaikeita.
Silti ei tarvitse toimia kuin robotti vaikka elää siistissä kodissa.Kyse on vaan pienistä asioista kuten tavaroiden laittamisesta heti oikeille paikoilleen,hutaista muutama lautanen heti käytön jälkeen kaappiin eikä kerrytä niitä koko päivää ja sitten hinkata niitä tuntitolkulla illalla väsyneenä kun niihin on ruoka pinttynyt korpuksi reunoille.Eli se että menee sillä hetkellä siitä mistä aita on matalin,illalla tarvii jo tikapuut päästäkseen sen aidan yli. =)[/QUOTE]

Älä selitä. Simppelisti et vaan kykene ymmärtämään ihmisluonteiden eroa.

Meillä on yksi lapsi(todella menevä 1v), koira, mies ja minä.
Minä hoidan yksin kodin siisteydestä ym. ja joka päivä mm. imuroin, pesen lattioita, tiskaan, laitan ruoan,pyyhin pölyt, siivoan wc:n jne. Ja silti seuraavana aamuna ei näytä ollenkaan siltä että täällä olisi juuri eilen siivottu. Jos jonain päivänä jättää imuroimatta niin näyttää kuin olisi viikko oltu imuroimatta.
Mies ei ole kovinkaan tarkka siisteydestä, hänen mielestä minä hössötän liikaa, mies myös aiheuttaa paljon sotkua ajattelemattomuuttaan, lapsi kerkeää levittämään tavaroitaan joka paikkaan(lapsi tosin siivoaa täällä toiseksi eniten)ja koirasta lähtee karvoja niin pirusti.
Me lapsen kanssa siivoillaan pitkin päivää(lapsen lempipuuhaa)muiden hommien ohessa mutta koitan olla ottamatta siitä enää kauheeta stressiä, sillä olen todennut että jopa niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin siivous saa itselleen aikaan ison pakkomielteen ja aiheen päivittäiseen ahdistukseen.

[QUOTE="akka";24556701]Sama tuntuu pätevän myös sun kohdallasi :D[/QUOTE]

Missä on sun lukutaitosi? Kirjoitin ymmärtäväni kuinka ihmiset on erilaisia, sulta se kyky näyttää puuttuvan. Kyse kun ei ole laiskuudesta vaan kyvyttömyydestä käsitellä asioita kaaoksen keskellä. Toisille se on helpompaa kun toisille. Siksi on aika turhaa osotella ketään sormella.

ei pieni likaisuuskaan mitään haittaa.. kenenkään elämä ei mene pilalle muutamasta mehutahrasta taikka leivänmurusta.. ei edes sen lapsen.
epäjärjestys, sotkut jne on ihan normaalia jos haluaa tehdä muitakin juttuja kuin olla vain mopin/imurin varressa kiinni :D
jotkut nauttivat siivouksesta ja tällöin sitä varmaan jaksaa tehdä pitkin päivää, jotkut taas ei niin jaksa asiasta stressata.. siivoaa sitten kun jaksaa tai ehtii
puhdas ja siisti koti ei ole mikään hyvän äidin/vaimon mittari, mutta jos asia ahdistaa itseä niin sitten kannattaa järjestellä tavarat niin että paikat on helppo pitää siistin näköisenä, viedä tavarat heti paikoilleen ja ottaa lapsi mukaan niihin touhuihin jotta niitä voi tehdä lapsen hereillä ollessa.

Mä en ole kodinhengetär. Lapsuudenperheessäni ei minulta odotettu mitään panosta siivoamisessa ja oma huoneeni sai olla juuri niin sekaisin kuin kulloinkin sattui olemaan. Tavaraa olen aina hamstrannut, mutta kyllä mulla joku kohtuus on. Ja osaan kyllä reippaalla otteella siivota kaapeista turhat roinat pois kun sille tuulelle satun. Mieheni on ihan erilaisista lähtökohdista kuin minä, ja mä huomaan, että me tosiaankin nähdään asiat ihan eri silmin. Mua ei pienet sotkut häiritse tuon taivaallista, kun taas miestä alkaa aika nopeasti ahdistamaan. Yhdessä koitetaan pitää koti sellaisena, että kaikilla on mukava olla. Ja sitten mulla on sellasia "helppoja ratkaisuja", että esim. olohuoneessa on laatikkorahi, johon saan nopeesti kerättyä kaikki kuopuksen lattialla lojuvat vauvanlelut.

Mun mielestä sun taloudenpito kuulostaa ihan hyvältä! :)

Ensimmäisen lapsen kanssa menee oma aikansa ennenkuin oppii, että lapsenkin kanssa voi tehdä. Ei se ole saamattomuutta, ettei saa laitettua pyykkiä kaappiin, se on vain sitä, ettei ole vielä keksinyt/oppinut miten asiat tehdään lapsen kanssa.

Minulla on nyt koma lasta ja koti pajon paremmassa järhestyksessä kuin ekan kanssa. Ja ihmettelenitsekin miksi näin on. No, isoin osaa jo auttaa, mutta suurin syy on siinä, että olen vihdoista viimein oppinut miten erilailla kotia pidetään kunnossa lapsiperheessä lasten kanssa, kuin kahden aikuisen perheessä :)

Ja on meilläkin ajoittain sotkuista. Kaikkein siistein hetki on kaksi tuntia sen jälkeen kun lapset on nukahtanut illalla. Siloin siivoan lopulta kaikki pinnat ja lattiat tyhjiski leluista ja rojusta. Kerään lasten huoneisiin menevät tavarat laatikkoon ja tyhjennän aamulla lasten huoneessa omille paikoilleen. Imuroin aamula kun lapset syövät aamupalaa, eivätkä ole ehtineet illalla siivoamiani paikkoja vielä sotkea :D Välilä innostutaan imuroimaan päivisinkin ;)

Yhteistyössä