sterilisaatio vai hormonikierrukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Odottelen meidän neljättä ja viimeistä lasta.
Sterilisaatio naiselle voidaan tehdä synnytyksen yhteydessä paikallispuudutuksessa, pitäisi vaan ilmoittaa ennakkoon sairaalaan...
Hormonikierrukka kertää 5v ja saattaa jättää kuukautiset kokonaan pois...
Sterilisaation voi miehellekkin tehdä...

Onko kokemuksia? Mitä suosittelisit?

t. pillerit ei sovi

Pitkän keskustelun jälkeen päädyin itse hormoonikierukkaan. Oikeastaan juttelin kavereiden kanssa ja just tämä kuukautis homma oli yksi tekijä jokainen sterilisaation läpi käynyt kertoi että kuukautiset on huomattavasti runsastuneet ja myös muita juttuja tullut. Kun taas hormoonikierukalla osalla jäänyt kokonaan pois ja lopuilla vähentynyt huomattavasti.
Ja tietysti kun ikää oli silloin 34v niin tuli mieleen että jos kuitenkin tulee katumapäälle :whistle:

Meillä lapsiluku täynnä, miehellä viisi joista kaksi meidän yhteisiä. En halunnut sterilisaatiota heti kuopuksen synnyttyä, koska halusin nähdä, että lapsi on terve ja jää eloon. Sterilisaatio tehtiin sitten miehelle kun kuopus täytti vuoden. Minulle moinen ratkaisu oli toki helppo, mies kärsi jonkin aikaa henkisiä kipuja, mutta fyysiset meni nopeasti ohi. Tällainen sopi meille =)

Mieheni on miettinyt myös asiaa eikä ole sitä täysin tyrmännyt, sterilisaatio tehdään miehelle polikliinisesti ja ilmeisen helppo. Tietenkin ajatus saa hänet hieman nieskelemään ja pelottaa, muta ei siis ihan täysin tyrmätty ajatus
Saako udella millaisia nämä henkiset kivut olivat?...Siis meinaan, että kun mies siis luopuin ns. hedelmällisyydestään niin teki vaikuttiko se halukkuuteen tai erektioon?
No joka tapauksessa ohimeneviä :D

Meillä on kakkosen odotus vielä käynnissä ja keskustelu kolmosesta työn alla, mutta tätä 'lopullistakin' ehkäisyä on jo pohdittu.

Mies ilmoitti, että kyllä hän voi mennä sterilisaatioon, se ei hänelle ole kohtalon kysymys. Hänen parhaalla ystävälleen sterilisaatio tehtiin muutama vuosi takaperin ja ovat asiasta ilmeisesti keskustelleet.

Tässä asiassa minä olen se, joka ei ehkä asiaa kannata, lähinnä oman kehoni kannalta: olen koko ikäni kärsinyt runsaista ja kivuliaista kuukautisista ja siksi haaveilen hormonikierukkaa. Onneksi asia ei ole ihan juuri ajankohtainen =)

Kolmannen odotuksen aikana pohdin kanssa sterilisaatiota.Lääkäri minulle sanoi, että sitä ei enään nykyisin tehdä normaalin synnytyksen yhteydessä, keisarinleikkauksessa onnistuu.

Pitkien pohdintojen jälkeen päädyimme siihen, että mies menee sterilisaatioon, aivan omasta tahdostaan. Hän ei näe siinä mitään ongelmaa. Pikemminkin varmistaa ettei enään hänelle lapsia tule. ;)

Asiasta olemme ihan avoimesti puhuneet kavereiden kanssa. Täytyy myöntää, että osa (miespuoliset) on aivan järkyttyneitä, että mies suostuu "kuohittavaksi". Asenteet ovat sitkeässä, ainahan se naisille "kuuluu" tehdä. Miehenhän täytyy pysyä orina ja näinpäin pois.. :headwall: Nyt ollaan puoli vuotta odotettu kutsua toimenpiteeseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 10:29 vieras kirjoitti:
Mieheni on miettinyt myös asiaa eikä ole sitä täysin tyrmännyt, sterilisaatio tehdään miehelle polikliinisesti ja ilmeisen helppo. Tietenkin ajatus saa hänet hieman nieskelemään ja pelottaa, muta ei siis ihan täysin tyrmätty ajatus
Saako udella millaisia nämä henkiset kivut olivat?...Siis meinaan, että kun mies siis luopuin ns. hedelmällisyydestään niin teki vaikuttiko se halukkuuteen tai erektioon?
No joka tapauksessa ohimeneviä :D

Ei vaikuttanut yhtään mihinkään muuhun kuin miehen oman pääkoppaan ja sekin vaihe meni parissa viikossa ohi. Kun olisikin vaikuttanut, saisi joskus olla rauhassa, mies kun on alituiseen kimpussa ja vonkaamassa :D Joo, siis mies pelkäsi miehisyytensä jotenkin kärsivän sterilisaatiosta, mutta eihän se siitä miksikään muuttunut.

Minä mietin, myös tuota syksyllä. Päädyin hormoonikierukkaan, koska menkat oli runsastuneet kahden synnytyksen jälkeen. Pillerit tulee aika kalliiksi, kortsut myös. Viisi vuotta , eikä ehkäsyä tarvitse ajatella.
Nyt kierukka ollut noin neljä kuukautta, alku oli hankalaa, siis jatkuvaa tiputtelu vuotoa ja välillä runsaanpaakin. Mietin jo poistamista, mutta nyt on helpottanut. Menkat oli viimeksi pari tippaa parina päivänä, siis aika kivat menkat.

ottaisin ilman muuta sterilisaation, etenkin kun se käy sitten kätevästi samalla. nyt kun pitäisi mennä operaatioon, eipä tunnu löytyvän semmosta rakoa, milloin äiti joutaisi...
hormonikierukkakin tuli kokeiltua, enkä sitä enää laittaisi.

Itse kävin noin kuukausi sitten sterilisaatiossa. Asian laitoin vireille neljättä odottaessani, mutta ikävä kyllä synnytysreissulla sitä ei tehty - ei sopinut aikatauluun. Ajan sain sitten, kun lapsi oli 5 kk. Homma oli tosi siisti, päiväkirurginen toimenpide. Isä pärjäsi vauvan kanssa kotosalla sen päivän, vaikka olin kyllä asiaa epäillyt viikkoja etukäteen, kun imetän vielä niin tiheästi. Valitettavasti minulla haava tulehtui ja se tietty pitkitti paranemista. Päätökseeni olen ollut tosi tyytyväinen. Nyt ei tarvitse enää ehkäisyjä murehtia. Pillereitäkin joutuisi vielä popsimaan parikymmentä vuotta, jos niitä käyttäisi.
Suosittelen, jos olet todella varma lapsiluvustasi =)

Minulle tehtiin sterilisaatio kolmannen sektion yhteydessä, mutta täytyypä myöntää että raskaana ollessa sitä päätöstä ei tulis tehdä.
Nyt harmittaa. Vauvakuume on vaivannut päätä siitä lähtien kun st tehtiin... :ashamed:
Lääkärit oikein tyrkyttivät sterilisaatiota. Vaikka lääketieteellistä syytä siihen ei tuntunut löytyvän. TUntui kumminkin siinä kolmatta loppumetreilä odotellessa tosi hyvältä vaihtoehdolta,
Menkat on kivuliaammat ja runsaammat kuin ennen. Hormonit tuntuu menevän vuoristorataa, vaikka st:stä on jo yli 2 vuotta.
Kannattaa miettiä vaihtoehdot tarkkaan.
Nykyäänhän sterilisaation purkuleikkauksiakaan ei hevillä tehdä, ennemmin usutetaan ivf hoitoihin, jos katumus iskee päälle.

Kiitos kaikille vastaajille. Olen miettinyt asiaa ankarasti tai olemme miettineet. Vaikka olen varma, että nyt on lapsilku täynnä, en taida uskaltaa sterilisaatioon vielä lähteä. Lasta ei voi korvata, mutta jos kuitenkin sattuisi meidän rakkaille pienille, jotakin ja vauva kuume iskisi...onhan hedelmällistä ikää kuitenkin vielä 10v jäljellä. Taidan kokeilla sitä kierrukkaa, jos se ei oo hyvä saahan sen pois. Ne menkatki häviäis :) ehkä. Ja viiden vuoden kuluttua jos tarvetta vauvoihin ei ilmaannu ukko lupasi mennä katkaisuhoitoon :)

Yhteistyössä