Streptokokkipositiiviset synnyttäneet äidit hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Oliko teillä mitään oireita raskauden aikana ja menikö raskaus hyvin loppuun asti? Mulla todettiin tuo bakteeri ja eri lääkärit on vähän eri mieltä onko sillä vaikutusta ennen synnytystä.Silloin kai saa jotain antibioottia.Multa otettiin näyte kovien supistelujen takia ja nyt sille ei sit kai kuitenkaan tehdä mitään? En oikein ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Oliko teillä mitään oireita raskauden aikana ja menikö raskaus hyvin loppuun asti? Mulla todettiin tuo bakteeri ja eri lääkärit on vähän eri mieltä onko sillä vaikutusta ennen synnytystä.Silloin kai saa jotain antibioottia.Multa otettiin näyte kovien supistelujen takia ja nyt sille ei sit kai kuitenkaan tehdä mitään? En oikein ymmärrä.

Mulla oli myös supistuksia, kivuliaitakin jopa 2 minuutin välein ja pitkiä aikoja. Ei nyt kuitenkaan synnytyssupistuksiin verrattavissa, mutta kuitenkin. Mitään ei tehty. Synnytyksessä annettiin antibioottia suoneen.

Mulla ei ollut oireita. Paitsi, että pissatti tosi usein mut tuli vaan pikkupissoja. En tiedä liittyikö tohon, vai raskauteen, mutta se helpottui kun sain antibiootin raskausaikana kun tuo ko. bakteeri löydettiin. Sain synnytyksessä vielä antibiootin suoneen.

Pidä huoli, että sairaala käynnistää sun synnytyksen ajoissa, jos sulta menee lapsivedet, eikä synnytys ala edetä itsekseen. Muistuta kätilöitä sun bakteeristas, antavat sulle antibioottia suoneen neljän tunnin välein ennen vauvan syntymää.

Alkuperäinen kirjoittaja t-06---p-08:
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:

Mulla oli myös supistuksia, kivuliaitakin jopa 2 minuutin välein ja pitkiä aikoja. Ei nyt kuitenkaan synnytyssupistuksiin verrattavissa, mutta kuitenkin. Mitään ei tehty. Synnytyksessä annettiin antibioottia suoneen.
Saanko kysyä,menikö sulla kuitenkin raskaus loppuun asti? Vaikuttiko ne supistukset jotenkin että kohdunsuu rupes aukeen tai jotain? Mulla vasta 20 viikkoo ja jo supistelee kamalasti enkä oikeen pysty käveleenkään enkä saanu edes kontrolliaikaa äippäpolille kun tää lääkäri ei uskonu että streptokokilla merkitystä ja kooooooooooooooooooohdunsuu ainakin vielä oli kiinni.Mutta pelottaa ihan sikana miten käy,

Mä söin odotusaikana kolme penisiliinikuuria tohon streptokokkiin, kun supisteli pienillä viikoilla.
Meni loppuun saakka ja sain synnyttämään menness suoneen antibiootit.

Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Mä söin odotusaikana kolme penisiliinikuuria tohon streptokokkiin, kun supisteli pienillä viikoilla.
Meni loppuun saakka ja sain synnyttämään menness suoneen antibiootit.
No järki sanois että pitäis saada lääkekuuri,mutta kun mun lääkäri sanoi,ettei kannata,kun ei se tepsi tai tulee heti takas.Mutta ihmettelen vaan,että miksköhän ne sitten sen näytteen otti jos ei kerran edes hoitoa saa!

Mulle annettiin 5v sitten antibioottikuuri raskauden aikana, kun supisteli. Tämä oli silloin käytäntö vaikka toki silloinkin tiedettiin, että streptokokki usein tulee uudelleen kuurin päätyttyä. Toisessakin raskaudessa oli streptokokki mutta silloin en saanut kuuria, vaikka hieman supistelikin n. rv25 eikä koko näytettä otettu kuin vasta loppuraskauden aikana. Käytäntö oli hieman muuttunut parissa vuodessa. Molemmissa sain tipan synnytyksen yhteydessä. Lapset syntyivät rv40+ ja rv39+.

Sinuna varmaan kysyisin toisenkin lääkärin mielipidettä. Niillä tuntuu olevan erikäytäntöjä. Minusta on outoa jos kovasti supistelee ja tiedetään että streptokokki on ja sitä ei edes yritetä hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mikä tämä streptokokki on ja mihin vaikuttaa? Siis mihin elimeen iskee? Oireita? Vai onko niitä?
Googlella aiheesta löytyy paljon tietoa. On monella naisella elimistössä eikä sinänsä haittaa tai ole vaarallinen. Raskauden aikana voi aiheuttaa supistuksia ja siten altistaa keskenmenolle/ennenaikaiselle synnytykselle. Harvoin tarttuu lapseen raskauden aikana. Synnytyksessä tarttuu helpommin ja siksi positiiviset saavan antibioottitipan suoraan suoneen. Lapselle streptokokki on vaarallinen ja aiheuttaa vakavan yleisinfektion. Näyte otetaan pumpulipuikolla emättimestä ja virtsastakin sen kai voi ottaa.

Ennen aikaisia supistuksia aiheutti, 39 viikolla se sitten syntyi. Mä sain antibioottia vasta synnytyksessä, liian myöhään tosin senkin.. Ei kuitenkaan tarttunut vauvaan, vaikka niin epäiltiinkin.

En saanut raskausaikana antibioottia, vaikka sairaslomalla olin vkolta 28 supistelujen vuoksi. Vauva syntyi 39 rvkolla. Tarkoitus oli antaa antibiootti suoneen, mutta tuli syöksysynnytys eikä ehditty. Vauva oli ok eikä mitään tullut.

Täytynee ottaa uudelleen yhteyttä äippäpolille.Kaipa se nyt auttais jos edes vähäks aikaa sais nuo supistukset rauhoittumaan.Tää on kauheeta kun ei voi juuri liikkua ja täytyy nuo muutkin lapsukaiset hoitaa.mutta tosi yleinen juttu tuntuu sit olevan kun heti löyty kohtalotovereita.Kitti kaikille kommenteista ja lisääkin mielellään luen.

Yhteistyössä