Raskauden aikaisista verensokeriseurannoista kysymys (teille joilla arvoissa on jotain ollut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
Onko ihan normaali käytäntö, että sokereita seurataan myös raskauden jälkeen?

Olin sokerirasituskokeessa, multa otettiin kaksi paastonäytettä ja toinen niistä oli hieman koholla. En tiedä oliko jommassa kummassa näytteessä jotain vikaa, kun niiden eron ei olisi pitänyt olla niin suuri. Joka tapauksessa 1h ja 2h arvot olivat hyvät. Tein silti sokeriseurantaa kotona 2kk, en tehnyt ruokavaliomuutoksia lainkaan ja sokerit oli jokaisella mittauksella erittäin hyvät.

Synnytyksen jälkeen mun piti antaa vielä paastosokerinäyte, ja vauvan sokereita seurattiin vuorokausi, vaikka vauva söi hyvin ja voinnissa ei mikään viitannut sokereiden häikkään. Olisivat seuranneet vielä pidempään, mutta pyynnöstämme lääkäri antoi luvan lopettaa seurannan kun sokerit oli vauvalla hyvät pitkillä syömätauoillakin. Mä en oikein ymmärrä sitäkään, että miksi multa otettiin vielä se paastonäyte, kun niillä oli siellä kymmenien päivien mittaukset, joissa näkyi ettei ollut mitään heilahteluita tai liian korkeita arvoja.

No, sitten se, että nyt minulle vielä annettiin lähete sokerirasitukseen vuoden kuluttua synnytyksestä. Onko tää ihan normaali käytäntö?

On kai se hyvä, että seurataan, mutta jotenkin tuntuu aikamoiselta liioittelulta, varsinkin kun kotona niitä seurasin niin pitkään eikä arvot olleet kertaakaan edes lähellä niitä rajoja, enkä todellakaan vahtinut silloin edes syömisiäni. Lisäksi silloin kun mulle tehtiin raskausaikana se sokerirasitus, niin pidin vahingossa liian pitkän paaston, joka neuvolan toisen th:n mielestä saattoi aiheuttaa sen, että se näyte oli koholla.

Mä olin raskausaikana rasituksessa BMI-säännön takia. Yksi arvo oli inan koholla ja passitettiin äitiyspolille, jossa lääkäri heti sanoi, ettei tuon syyn takia tarvitse toiste tulla. Synnytyksen jälkeen vauvalla mitattiin sokereita, mut ei niissäkään mitään. Tuntui, et kovasti syyllistettiin tuosta asiasta, vaikka mulla kuitenkin seurannassa ollut mitään vikaa arvoissa. Synnytyksen jälkeen melkein vuoden päästä kävin sitten uudelleen sokerirasituksessa ja niin pitäisi tästä eteenkin päin tehdä. Inhottaa jo mahdollinen seuraava raskaus, kun se syyllistäminen alkaa varmasti taas :(

mulla oli se paasto arvo kans koholla 0.1 ja jouduin seuraan kotona..mulla vaan oli liian pitkät syömisvälit et eina väliin menin ja söin liikaa ja sit jouduin taysiinki jossa se diabeteshoitsu sano ettei mua olis sinne tarvinnu ees lähettää mut sillon oliki lekuri kattonu ku meiän esikko oli iso ja sillä oli sydänonkelmia niin se halus varmistaa ettei ultralla löydy mitään...se oli vaan laitettu muka sokeriseurannan takia jostain syystä!
kyllä sitä sanottiin että joutus käymään siä sokeriseurannassa synnytyksen jälkeen mut ei oo ainakaan vielä laittaneet sinne..tosin aikaaki kulunu vaan 4kk.

eli mulla se meni insuliini vaiheeseen ja kun vauva syntynyt niin olikohan se 2 päivän ajan kun sokereita mitattiin meiltä kummaltakin ekana päivänä tais olla 4 tai 6 unnin välein..en muista sit oli aamu ja ilta..
sanottiin myös että vuoden päästä sokerin mittaukseen. poika 1½v eikä oo edes ollut puhetta enkä edes kyllä muistanut koko juttuakaan.

eikä kummallakaan ollut mitään vaan arvot oli hyvät. vaikka vauvelilla muuten oli alhanen lämpö.

eli mulla se meni insuliini vaiheeseen ja kun vauva syntynyt niin olikohan se 2 päivän ajan kun sokereita mitattiin meiltä kummaltakin ekana päivänä tais olla 4 tai 6 unnin välein..en muista sit oli aamu ja ilta..
sanottiin myös että vuoden päästä sokerin mittaukseen. poika 1½v eikä oo edes ollut puhetta enkä edes kyllä muistanut koko juttuakaan.

eikä kummallakaan ollut mitään vaan arvot oli hyvät. vaikka vauvelilla muuten oli alhanen lämpö.

itsellä oli myös toisessa raskaudessa sokerirasituskokeessa 1h arvo hieman koholla, ja mittailin sokereita kotona. Arvot olivat ihan ok, joten muuta ei tarvittu. Ja sain myös ohjeen käydä noin vuosi synnytyksen jälkeen rasituskokeessa (jonka muuten just huomasin unohtaneeni tehdä ! uups!)
Kummallakin lapsella sokeriarvot heittelehtivät synnytyksen jälkeen, ja lisämaitoa jouduttiin antamaan, mutta tilanne tasoittui noin vuorokaudessa.

Itse nyt vain ihmettelen, että miksi jostakusta teistä tuntuu "syyllistämiseltä" tuo sokeriarvojen tarkkailu!?!
Koska omaa ja vauvanne hyvinvointiahan siinä seurataan...
Olen itse synnyttänyt -03 ja -05, ja neuvolassa kerrottiin, että nykyisin näitä sokeriasioita seurataan entistä tarkemmin.
Diabetes kun nyt sattuu olemaan yksi näitä suomalaisten "kansantauteja".

Itselläni nyt kyllä oli tiedossa jo ennestään riskitekijät, lievä ylipaino, diabetesta suvussa jne, ja kun olin jo kerran käynyt ihan vapaaehtoisesti tarkistuttamassa omat sokeriarvoni, en pitänyt tuota hankalana asiana.

Alkuperäinen kirjoittaja naappuli:
Itse nyt vain ihmettelen, että miksi jostakusta teistä tuntuu "syyllistämiseltä" tuo sokeriarvojen tarkkailu!?!
Koska omaa ja vauvanne hyvinvointiahan siinä seurataan...
Olen itse synnyttänyt -03 ja -05, ja neuvolassa kerrottiin, että nykyisin näitä sokeriasioita seurataan entistä tarkemmin.
Diabetes kun nyt sattuu olemaan yksi näitä suomalaisten "kansantauteja".

Luultavasti tuo syyllistämishomma oli tarkoitettu mulla, joka sellaisesta tuossa ylempänä mainitsi. Mun mielestä se tosiaan on syyttämistä, jos lääkäri sanoo, että mulla on arvot kunnossa eikä toiste tämän asian takia tarvitse äitiyspolille tulla ja sen jälkeen menen diabeteshoitajalle (jonka aika siis varattu heti rasituskokeen tuloksen jälkeen, kuten lääkärillekin) ja vaikka kuinka sanon, että lääkäri oli sitä mieltä, niin jankutti mulle miten tulisi syödä ja olla etenkin, kun itse ne asiat jo tiedän. Mielestäni se on turhaa syyllistämistä, jos arvoja seuraamalla joka kerta ne on ok eikä lähelläkään rajoja ja tuollaista kakkaa saa silti niskaansa turhaan. Eri asia olisi, jos arvoissa olisi ollut jotain hälyttävää, mutta kun ei ollut!

mä "jäin kiinni" jotain rv 32 sokerirasituksessa ja silloin piti synnytykseen asti joka toinen päivä mittailla, synnytyksen jälkeen piti seurata silloin tällöin ja tosiaan synnytyksestä noin vuosi niin kävin uudelleen sokerirasituksessa, jossa ei ollut mitään häikkää.
poika joutu tosin sokeritipassa olemaan synnytyksen jälkeen.

Mulla oli paastoarvo jälleen koholla (on ollut aiemmissakin raskauksissa). Synnytyksen jälkeen sain palata välittömästi normaaliin ruokavalioon (sokeriarvoja ei edes mitattu) , vauvallakin sokeriarvot oli ihan kunnossa. Mutta vuoden päästä menin sokeritesteihin joissa normaalit arvot. Olin lisäksi terkan ruokavalioneuvonnassa muutaman kerran, osallistuin sellaiseen valtakunnalliseen D2-tutkimukseen.

Mulla ylittyi niukin naukin paastoarvo, yhdellä tai kahdella kymmenyksellä. Neuvolan th kehotti syömään terveellisesti. Mitään erityistä ohjeistusta en saanut, en myöskään joutunut mittaamaan sokereita kotona. Eikä tietääkseni vauvalta mitattu sokereita sen kummemmin syntymän jälkeen. Aikaa tästä on 3 vuotta, johtuisko siitä?

Miun pitäis mennä sokerirasitukseen sen takia että BMI on 24,jotain ja raja on 25 :/
Mutta olen kyllä ajatellut sanoa että osallistun testiin toki heti jos pissasta jotain löytyy tai jos vauva kasvaa isoksi mutta pelkästään tuon indeksin takia en. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja uskallanko ees tunnustaa:
Mulla ylittyi niukin naukin paastoarvo, yhdellä tai kahdella kymmenyksellä. Neuvolan th kehotti syömään terveellisesti. Mitään erityistä ohjeistusta en saanut, en myöskään joutunut mittaamaan sokereita kotona. Eikä tietääkseni vauvalta mitattu sokereita sen kummemmin syntymän jälkeen. Aikaa tästä on 3 vuotta, johtuisko siitä?

Mulla ainakin seurattiin sokeriarvoja aika tarkkaan jo viisi vuotta sitten, kun odotin tuota vajaa 5-vuotiasta..eli syksyllä 2002. Mulla arvo (paasto-) ylittyi noin neljällä kymmenyksellä eli oli kuitenkin ihan selvä tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Miun pitäis mennä sokerirasitukseen sen takia että BMI on 24,jotain ja raja on 25 :/
Mutta olen kyllä ajatellut sanoa että osallistun testiin toki heti jos pissasta jotain löytyy tai jos vauva kasvaa isoksi mutta pelkästään tuon indeksin takia en. :ashamed:

Mulla ei ole tämänkään raskauden aikana ollut pissassa kertaakaan sokeria, vaikka raskausdiabeetikko olenkin. Ja siinä vaiheessa, kun huomataan vauvan olevan iso, on jo ihan liian myöhäistä tehdä yhtään mitään sokereitten eteen...

Mä edellisestä raskaudesta viisastuneena aion vaatia sokerirasitukseen pääsyä tai menen vaikka yksityiselle jos en muuten siihen pääse... ja siinä vaiheessa kun vauva on jo iso, niin sokereille ei voi enää mitään :/
Mutta mulla pojan kohdalla synnytys päättyi hätäsektioon ponnistusvaiheessa ison vauvan takia ja pojalla oli vaikeuksia pitää sokereita syntymän jälkeen. Ei ollut mukava kokemus se :|

No esikoinen oli 49cm ja 3180g eli ei suuri hänkään. Ja kun ylipainoa ei ole, olen hoikka ja tuo BMI on alle rajan mutta pyöristyy tuohon alarajaan ni jotenki tuntuu että ... Kilpirauhasen takia labrassa joudun juoksemaan kuitenki ja ... En tiedä... onhan tässä vielä aikaa miettiä ja muuttaa mielensäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
On nuo kaikki ihan normaaleja käytäntöjä ainakin meilläpäin

Sä olet siis vihdoinkin synnyttänyt? *ihan ulkona kaikesta*

Juu, olen :whistle:

Toisissa paikoissa vaan on se käytäntö, että jos paastoarvo ainoastaan koholla ja seurannassa puhtaat tulokset, niin ei vaadi mitään erityisseurantaa. Sillä lähinnä ihmettelen. Täällä taas sitten on ilmeisesti se käytäntö, että automaattisesti kaikille tehdään seurantaa jos on jotain.

Tosin kätilö, joka mut otti vastaan synnärille merkitsi mun papereihin että verensokerit on kunnossa, kun näki ne sokerirasituksen vastaukset ja sitten kotiseurannan vastaukset. Eli hän sanoi, että ei tässä ole yhtään mitään mutta osastolla sitten oltiinkin eri mieltä samoilla tiedoilla :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:

Mä edellisestä raskaudesta viisastuneena aion vaatia sokerirasitukseen pääsyä tai menen vaikka yksityiselle jos en muuten siihen pääse... ja siinä vaiheessa kun vauva on jo iso, niin sokereille ei voi enää mitään :/
Mutta mulla pojan kohdalla synnytys päättyi hätäsektioon ponnistusvaiheessa ison vauvan takia ja pojalla oli vaikeuksia pitää sokereita syntymän jälkeen. Ei ollut mukava kokemus se :|

Minkä kokoinen se poika sitten olikaan?

53cm ja 4530g, eli ei mikään jättimäinen, mutta iso kuitenkin, yli kilon enemmän kun arvioitiin. Ja päänympärys oli melkein 38cm, eli useita senttejä isompi kuin esikoisella joka hänkään ei ollut ihan pieni. .

En jaksa lukea muiden vastauksia mut mä mittailin raskauden aikana sokereita ite kotona ja ne kutakuinkin pysyi aisoissa. Synnytyksen jälkeen multa otettiin kans paastoarvo ja ruoan jälkeinen arvo ja vauvalta piti saada kolme normaalia arvoa peräkkäin ja saikin ne. Eli Oysissa ainakin oli ihan normaalia. Ja tästä ap:n aloituksesta tulikin mieleeni et ois pitäny varata sokerirasitukseen aika ku oli puhe et puolen vuoden päästä synnytyksestä pitää käydä. Mun mielestä vaan tosi hyvä kun pääsee näihin seurontoihin. Ei se omasta terveydestä huolehtiminen ikinä pahasta ole.

Yhteistyössä