Suhtautuminen suureen lapsilaumaan leikkipuistossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johan on kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puistoilen päivittäin muutaman työkaverin ja 13 lapsen kanssa eri puistoissa työni puolesta, enkä kyllä koskaan ole huomannut että meitä katsottaisiin "nenänvartta" pitkin, vaikka meitä lauma onkin. Monet on jopa tyytyväisiä että heidän lapset saa leikkikavereita, ja monesti tuleekin vaihdettua muutama sananen vanhempien kanssa. Sopu sijaa antaa, toki pitää katsoa että se oma lauma osaa käyttäytyä. Se on se oma asenne usein mikä ratkaisee...

Kyseisillä haahkoilla ei ole mitään syytä alkaa nupisemaan ja ähkimään tuskaisena ENNEN KUIN puistoihin tulee kyltit "MAX. 3 alaikäistä lasta per aikuinen".
Tuumailin, että olisiko kanalauman asenne ollut erilainen, jos kyseessä olisi ollut 19 lapsen päiväkotiryhmä?
Menkää ihan kiusaksi uudestaan sinne puistoon :D

Jos leikkipuistossa on ruuhkaa, siellä joutuu aina odottamaan vuoroa. Ei sille mitään mahda. En ymmärrä, mitä merkitystä sillä on aiheutuuko se ruuhka saman seurueen lapsista tai useammasta pienestä perheestä. Kunhan hyvin käyttäytyvät, ei ongelmaa. Mutta useimmiten kyllä siirryn omieni kanssa vähemmän ruuhkaiseen paikkaan, en edes tunge kentälle, jossa on selkeästi liian paljon lapsia suhteessa laitteisiin/välineisiin.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Teitä oli siis melkein koululuokallinen.
Ymmärrän niitä toisia äitejä, tosin olivathan he itsekin siellä laumana, juoruavana laumana. heillä vaan pienempi lauma.

Juu, vaikea sanoa kun ei voi nähdä, jokainen äitihän ajattelee omiensa käyttäytyvän malliikkaasti ja muiden kakarat on niitä hirviöitä.

Ei niillä kyllä ollut nokan koputtamista kerran itsekin laumailivat siellä.

Jos puisto olisi vaan sellaisille, jotka hakevat seuraa muista, mutta saahan niihin kaikki mennä. Ymmärrän että ei ole kivaa jos menee yksin ja oma lapsi on yksin ja siellä on kiljuva pennikkalauma ja äidit kaakakttavat kovaäänisesti juttujaan.

Näin vähän vesittyy se että puistot voisivat toimia myös paikkana jossa tapaa ihmisiä.

Mutta koska nää 3 naista olivat itsekin siellä penikkalaumansa kanssa, niin miksi ihmeessä teille valittivat?

Tässä aloittajan jutussa tuli kiteytettynä se, miksi me lopetimme yhdessä isossa puistossa käymisen. Äitirinki katseli ja yrmi, vaikka miten yritti ystävällisesti jutella. Jutut oli tyyliin kilpailua kellä on rankinta, mitä lapset osaavat, kuka jaksaa tehdä eniten silti kaikkea vaikka lapset valvottavat ja mies tekee ympäripyöreää päivää, mitä lapsilla päällä yms. Lapset puhuivat mun puistosta, mun liukumäestä, keinuista yritettiin tiputtaa alas yms. Meidän lapset ovat pikemminkin ujoja, eivät mitään riehujia ainakaan isossa porukassa. Jaksoimme jonkun aikaa yrittää käymällä säännöllisesti, sitten tulin siihen lopputulokseen että lasten tuskin tarvitsee mennä tönittäväksi ja kuulemaan kuinka joku kertoo miksi saa hakata kepillä muita jotka yrittävät laskea hänen liukumäestään. Ja itse tunsin etten tarvitse aikuiskontakteja, joiden kanssa keskustelu on sitä että verrataan lapsia tai valitetaan. Löysimmekin onneksi mielekkäämpää tekemistä muualta.

En ollut vanhimman lapsen pienenä ollessa innokas menemään puistoon kun siellä lauma muita mammoja koska useinkin tuli tuo fiilis että nenänvartta pitkin katsellaan uusia ja puisto jotenkin haluttaisiin omia omalle porukalle.
Nyt vanhempana ja lisää lapsia saanena en edelleenkään ole innokas puistoilemaan koska se on tylsää mutta muiden huono käytös ei enää hetkauta, itsensähän munaavat.

Nyt itsetunto kohdalleen naiset. Mitä sitten, jos joku kattelee "nenänvarttaan" pitkin puistossa? Mäkin saatan katsella tuon yhden kanssa ulkoillessani ja näyttää arvostelevalta. Ehkä katson, että ompa nätti pusero tai kiipeääpä hyvin tuon ikäiseksi, aika usein mun katsomiset otetaan arvosteluna, mä nyt vaan näytän siltä (valitettavasti). Jos oma itsetunto on kohdillaan, niin mitä sillä on väliä kuka kattelee ja miten ja miktä puhutaan??

Ei kai sillä ole väliä kenen vaginasta ne lapset ovat ulos tulleet. Jos niitä on paljon niin niitä on paljon. Melkoisen ilkeätä lasten leikkimistä on tuohon tapaan kommentoida. Ehkä ne olivat sen leikkipuiston kantismammat jotka kokevat omistavansa koko puiston.
Mene ja tiedä sitten.:whistle:

No jo on ongelmat. Meilläpäin saa olla tyytyväinen, jos puistossa on edes lapsia kun sinne menee. Aika monta kertaa ollaan koko iltapäivä vietetty kahdestaa lapsen kanssa tyhjässä puistossa. Kyllä se vähän lannistaa, kun ihan yhtähyvin vois jäädä vaikka kotiin hiekkalaatikolle leikkimään. Parempi että oilis vaikka vähän tungosta kuin ettei yhtään ketään.

Kyllä muakin ketuttais, jos samaan puistoon hyökkäis tommonen lauma lapsia. Oma on vasta päälle vuoden, joten se jää jalkoihin jo muutaman kersan kanssa saati, että niitä ois noin paljon. Tykkää vieläpä seurata muita lapsia leikkipaikkoihin, joten keinuihin ei kerkeä kun muut ovat jo valloittaneet ne ja mäkeen pitäisi minunkin kiivetä mukana, mikä ei toistaiseksi onnistu. Jos toi lauma olis ennen meitä, vaihtaisin kohdetta. Jos tulisivat meidän jälkeen, lähtisimme pois.

menkää yöllä puistoon tai 07.00 aamulla jos muut lapset puistossa ärsyttävät :stick:

On se kumma kun leikkipuistoihin vaan hyökkäilee kaikenmaailman lapsia kesken rauhallisen olemisen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No " meidän puistossa/puistoissa" on näin kesäisin parhaillaan yli 200 lasta ( kesäruokailu) ja siltikin homma toimii. Jos jollekin ei men passaa, hän voi poistua. Ei muakaan aina jokainen lapsi ilahduta, mutta yleinen puisto, joten turha kitistä.

Tuossa muutama kommentoi että heitä ärsyttäisi tuollainen määrä lapsia puistossa, jossa itse käyvät pienten taaperoidensa kanssa, niin kyllä tää nyt mun mielestä menee niin, että jos oma lapsi ei syystä tai toisesta mukaudu puiston menoon, niin hän on kyllä se joka sitten väistyy takavasemmalle. Ne puistot kun kuitenkinnon tarkoitettu leikkiin/juoksemiseen yms. Ja isommat lapset niistä enempi irti saavat, joten mielestäni ovat " oikeutetumpia" siellä oloon, jos jokin järjestys pitäisi luoda.
Ja omat lapseni ovat alle 3 vuotiaita molemmat, ja käymme noissa suurissa puistoissa lähes päivittäin. Emme ole ongelmia jurikaan kohdanneet, mutta jos meno joskus yltyy turhan villiksi, niin kyllä mä siirrän ne mun, jalkoihin mahdollisesti jäävät, jälkeläiseni selvemmille vesille.

No ei mua haittais yhtään, sopu sijaa antaa. Paitsi siinä kohtaa voisin nieleskellä ja pidätellä höyryjä sisälläni, jos katraan kanssa olevat aikuiset olisivat sellaisia, että viis veisaisivat jälkikasvunsa tekemisistä.

Jotkut olivat vastanneet että olisi ärsyttävää jos tuommoinen lauma tuotaisiin puistoon. Onko sillä OIKEASTI mitään väliä, onko ne lapset "yhtä laumaa" vai "eri laumoja"? Ap:n tapauksessa heidän lapset eivät etuilleet toisia sanoen että tässä on mun veli/sisko/serkku/kaveri sun edellä, niin se päästää mut tähän sun edelle -tyyliin. AP:LLE SYMPATIAT, OLIVAT NE TOISET ITSE NIITÄ TÖRKIMYKSIÄ!

Lapsillehan ne puistot on tehty, turha on niiden nirppanokka kukkahattutätien valittaa. Jos eivät siedä lasten leikkimisen iloisia ääniä, voivat painua vaikka yöllä sinne puistoon! Onkin varmaan kivempi sitten kuulla niiden känniörveltäjien ääniä.

Osa täällä ei varmaan sitten voi käydä huvipuistoissakaan...siellä niitä lapsia vasta onkin.

Hassua miten toisaalta harmietellaan kun lapsia ei enää ole leikkikentillä, mutta sekin on näköjään paha kun niitä sitten siellä onkin.

Lapsillehan ne puistot on tehty, turha on niiden nirppanokka kukkahattutätien valittaa. Jos eivät siedä lasten leikkimisen iloisia ääniä, voivat painua vaikka yöllä sinne puistoon! Onkin varmaan kivempi sitten kuulla niiden känniörveltäjien ääniä.

No onneksi tuossa puistossa ei käy örveltäjiä. Lähipuistossa käy, päivisinkin:(, siksi matkustammekin mielummin sen 4 kilometriä tuonne isoon puistoon.:)

Todennäköisesti kuvittelivat teidän olevan jostain päiväkodista, se kun tuntuu monia ärsyttävän että päiväkodista tuodaan yleiseen puistoon. En tosin ymmärrä miksi se ärsyttää. Jossain pienessä puistossa sen vielä ymmärrän, kun tosiaan tekee sitten ahtaaksi, mutta isommissa luulisi riittävän tilaa kaikille.

[QUOTE="Vieras";26472742]Osa täällä ei varmaan sitten voi käydä huvipuistoissakaan...siellä niitä lapsia vasta onkin.

Hassua miten toisaalta harmietellaan kun lapsia ei enää ole leikkikentillä, mutta sekin on näköjään paha kun niitä sitten siellä onkin.[/QUOTE]

Niinpä! Itselläkin on yksi tuttu joka aina harmittelee sitä kun puistossa on vain muutama lapsi. Mutta jos niitä on 10 niin valittelee jo liiasta porukasta.:O

Ihme nipottajia liikkeellä.

[QUOTE="vieras";26472765]Todennäköisesti kuvittelivat teidän olevan jostain päiväkodista, se kun tuntuu monia ärsyttävän että päiväkodista tuodaan yleiseen puistoon. En tosin ymmärrä miksi se ärsyttää. Jossain pienessä puistossa sen vielä ymmärrän, kun tosiaan tekee sitten ahtaaksi, mutta isommissa luulisi riittävän tilaa kaikille.[/QUOTE]

No, meidän pihaan tuodaan aina päiväkodista lapsia, ja he valtaavat aina nimenomaan keinut. Aina kun joku taloyhtiön lapsi on edes kävelemässä keinuille päin, päikkylapset juokevat ja varaavat keinut.:( Pojalleni kerran alkoi päikyn täti valittamaan, kun poika oli keinumassa, olin paikalla kuulemassa, sanoin, että tämään taloyhtiön lapset saavat tämän taloyhtiön keinuissa keinua, ja vastaus minulle oli: on täällä muitakin puistoja, ei tarvitse juuri tähän tulla. Ja tosiaan lähipuistossa on känniläisiä yöt ja päivät, sitten se iso puisto on 4km päässä.

No, meidän pihaan tuodaan aina päiväkodista lapsia, ja he valtaavat aina nimenomaan keinut. Aina kun joku taloyhtiön lapsi on edes kävelemässä keinuille päin, päikkylapset juokevat ja varaavat keinut.:( Pojalleni kerran alkoi päikyn täti valittamaan, kun poika oli keinumassa, olin paikalla kuulemassa, sanoin, että tämään taloyhtiön lapset saavat tämän taloyhtiön keinuissa keinua, ja vastaus minulle oli: on täällä muitakin puistoja, ei tarvitse juuri tähän tulla. Ja tosiaan lähipuistossa on känniläisiä yöt ja päivät, sitten se iso puisto on 4km päässä.

Kamalaa, meillä oli entisessä kodissa saman kaltaista. Jos joku taloyhtiön lapsi meni jonottamaan keinuvuoroa, kerhon tädit huusivat päiväkotilaisille: Ei teidän tarvitse antaa keinua toisille, ne voivat mennä muualle. Ja olen nyt 13v, silloin olin 6-9v. Kun olin 7v, en saanut mennä omalta pihalta pois, joten istuskelin vain hiekkalaatikon reunalla odottaen että kello koittaa 17.00 ja kerholaiset lähtevät pois. Tämä tapahtui Tampereen Haukiluomassa!

[QUOTE="mona";26469303]No mua ärsyttäis jos 19lapsen lauma tulis meidän puistoon, mut enhän mä sille mitään vois..[/QUOTE]

No korjaan tätä eilistä vastaukstani et asia on tietty ihaa eri, jos kyseesssä muutenkin iso pusito mihin mahtuu vaikka 100lasta. Ei täällä oo sellasia puistoja.