Suhteen kriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m

Vieras
Olen seurustellut mieheni kanssa 3 vuotta, joista 2 vuotta ollaan asuttu yhdessä. 2½ vuotta meni oikein hyvin, onnellista aikaa molempien mielestä. Viimeiset puoli vuotta olen kuitenkin nalkuttanut ja valittanut melko turhista asioista ja mieliala on vaihdellut joskus rajustikin. Mitään syytä minulla ei valitukseen ole: minulla on harvinaisuus: minulle täydellinen mies.

Haluaisinkin nyt tietää, onko muilla ollut vastaavia vaiheita parisuhteessa. Pystynkö muuttumaan samaksi naiseksi, kuin alussa olin? En itse ymmärrä syytä käyttäytymiseeni. Yksi mahdollisuus on e-pillerit. Minulla oli ennen voimakkaat e-pillerit, jotka saivat minut raivoamaan ilman syytä. Vaihdoin ne äkkiä nykyisiin (""miedompiin""), mutta voihan olla etteivät minulle sovi e-pillerit ollenkaan, sillä nytkin minulla on mielialavaihteluita. Voisiko tämä olla syynä vai onko se vain omaa toiveajatteluani? Kummankaan pillerin tapauksessa mielialavaihtelut alkoivat vasta muutama kuukausi aloittamisen jälkeen, ei aivan heti, enkä ole koko suhteemme ajan käyttänyt pillereitä. Nykyiset pillerit olleet noin 9kk.

En ole luonteeltani nalkuttaja (vaikka sen esikuvan olen omalta äidiltäni saanut). Toivottavasti en toista lapsuutena samaaani mallia parisuhteesta... Miehelläni on jo kärsivällisyys loppu ja rakkaudestamme huolimatta on kertonut, ettei kestä nykyistä tilannetta vaan ero mahdollisesti edessä.

En ole aikaisemmin ollut avoliitossa, vaikka lähes 30-kymppinen olenkin. On siis olemassa sekin mahdollisuus etten osaa vielä joustaa niin kuin parisuhteessa kuuluisi, mutta aika on kulumassa vähiin opetella.

Onko tämä siis joko normaali kriisivaihe parisuhteessa, johtuuko mahdollisesta e-pillereistä vai mistä? Kaipaisin rehellisiä mielipiteitä ja kokemuksia vastaavista tilanteista.

Vaihda äkkiä ehkäisyä.Ite koitin kahta eri pillerimerkkiä joita käytin 6v ennen kuin tajusin ettei tää näin voi jatkua.Nyt olen käyttänyt 2v ehkäisyrengasta ja oon todella tyytyväinen.Kiukuttelut ovat tiessään.Eihän sun juttus välttämättä pillereistä johdu,mutta kannattaa ainakin kokeilla.

Tietysti haet syytä ensin itsestäsi ja mitä siinä huomaat. Minulle miehenä syiden etsiminen pillereistä omaan käytökseen on outoa ja siinä en voi auttaa. Mutta se mikä teillä on todellisuus on se mihin voitte vaikuttaa, siis molemmat. Minusta on outoa, että suljet miehen kaiken ulkopuolelle täydellisenä. Vanha kansa sanoi, että yksi ei riitele. Minusta tuntuu siltä, että sinua alistetaan, vaikka sinä et sitä itse ymmärrä. Sinun reaktiosi kohdistuvat alistavaan ihmiseen. Minusta ihminen, joka on hiljaa voi alistaa myös niin ja minusta se on harvinaisen v..mäistä käytöstä ja sitten kun sanoo jotakin, niin uhkaa erolla?? Minä sain sellaisen käsityksen, että mies on erinomainen, ainakin omasta mielestään. Tietysti en voi tietää kaikkea, mutta tämä on vain yksi mahdollisuus.

Parisuhde on kunnossa, jos sinulla on lupa nalkuttaa, kunhan teet sen asiasta, etkä tee sitä uudelleen ja uudelleen, jos se on kerran selvitetty perusteellisesti.
Toisaalta itsenäinen ihminen vaatii tilaa ja oikeutta olla oma itsensä, marttyyri voi tulla sivusta pilaamaan itsenäisyytesi.

Älä hyvä ihminen syytä itseäsi kaikesta. Tsemppiä.

Mulle ei sovi minkäänlaiset hormonit, oli sitten e-pillerit laimeampaa tai vahvempaa sorttia. Mulla tulee itku- ja raivokohtauksia, joista en tunnista itseäni ja hetken päästä ihmettelen, mistä sekin tunnepurkaus tuli.

En enää ikinä ala käyttämään minkäänlaisia hormonivalmisteita. Jos haluan säilyttää parisuhteen ja halut, niin jotain muuta pitää käyttää. Suosittelen sinuakin kokeilemaan hormonittomia vaihtoehtoja. Sittenpähän sen näkee oliko se sitä vai jotain muuta...

Herranjestas mikä mies täällä kommentoi. Noin asiallinen ja ymmärtää naisenkin kannan.
Olen sitä mieltä itsekin, ettei fiksun naisen napina tyhjästä kumpua. Joku tuon tyytymättömyyden herättää. Ja miksi olet noin valtaisan kiitollinen? Mistä olet kiitollinen?

Tutkiskele vähän tätä asiaa. Jos osaat tunnistaa napinasi, pitäisi keksiä, mistä se johtuu. Oletko nainen itseäsi ylempää?En usko tuohon ehkäisypillerihöpötykseen.

Ei miehenikään tietysti aivan osaton ole ongelmiin, mutta pääongelma on kuitenkin minussa. Tiedän vain, että ennen e-pillereiden aloitusta ei valituksesta ollut tietoakaan ja olin iloinen ja positiivinen koko ajan. Nyt olen jotenkin aneeminen. Kuukautisten aikana tunnen olevani taas oma itseni (kun ei tarvitse pillereitä napsia)...

No, minä näen asian näin että, jokaiseen parisuhteeseen kuuluu ylä - ja alamäet, mutta sinun kannattaisi jutella miehesi äidin ja isän kanssa ja kysyä onko tämä yleistä

mutta, minnekään parsiuhdeneuvojalle on aivan turha mennä

koska, minä olen kuullut että, niistä on yhtä paljon apua kuin insinööristä metallimisten hommissa

mutta, aina pitää muistaa että, parhaimmat ihmissuhteet solmitaan ""ilon kautta""

Kiitos ""vanha rouva"" :)
En tosiaankaan tiedä hormoneiden vaikutuksesta, mutta jokin laittaa minut epäilemään, että niistä tehdään syntipukki. Ja kun siis lopetan pillereiden käytön, niin lopetan nalkuttamisen. Tuo sama pitäsi testata lumelääkkeillä, ja katsoa, että kuvitteleeko ihminen vain ja tietoisesti muuttaa käytöstään.
Ja ennen kuukautisia tapahtuva kiukuttelu on sitten mitä? Vaikka ei käyttäisikään hormonivalmisteita, kyllä minusta nalkutukselle on syy ja syyn etsiminen hormoneista on kuin pään pensaaseen laittamista. Ihminen voi vaikuttaa käytökseensä ja mielialaansa aivan ilman välikäsiä.

Samaa mieltä. Minullekin naisena on kummallista koko pillereiden syönti.
Itse naisena olen huomannut, että kun miehen -eli omasta mielestään järkiolennon- kanssa tulee väittely, on joskus helpompaa suutahdettuani selittää miehelle, että minulla on hormooneita tai kuukautiset. Tämä johtuu siitä, että mies ei ikipäivänä käsitä miksi olen vihainen, ja alkaa siksi pelaamaan epäreiluja ja asiaan nähden kohtuuttoman julmia pitkällisiä kosto- ja mökötyspelejä. Siksi on helpompaa antaa hänelle joku kemiallinen tai hormooneihin liittyvä syy,kun olen taas ""valittanut"", niin hänkin leppyy nopeammin. Tästä taas seuraa se kuitenkin, että jälleen kerran miehen käsitys vahvistuu siitä, että nainen on epävakaa ja tunneperäinen olento, joka ei ole luotu järkihommiin. Meneehän tämä aivan sekaisin jostain hormoni-nappuloista. No, kyllä pillerit vaikuttavat mielentilaan., mutta en usko että hallitsemattomissa määrin. Voi ollakin. Myöskin minulla vitutuksen määrä vain kasvaa, ja mies parka luulee että asia on loppuun käsitelty, koska olen väärässä ja hormoonipäissäni vain. Totuus on kuitenkin se, että kostan vielä, ja asiasta tulee puhe jos se on kesken. Ja se on aina kesken, koska mies ei kerran voi yrittää ymmärtää.

Mutta kuten esimerkiksi tuo edellinen kirjoittaja-mies sanoi, että nimenomaan miehenä on vaikea käsittää pillereiden syönnin haittavaikutuksia, niin olisiko niin että miehiä eivät pillerit hetkauta. Ehkäpä olisi parempi keksiä se ehkäisypilleri miehille pikimmiten, koska miehet ovat ilmeisesti ainoita jotka eivät saa mielialanvaihteluita hormooneista. Vai oliko niin, että testosteroni vähentää aivojen roolia ja lisää lihasten roolia elämässä..en tiedä sitten. Jopa miehillä siis olisi hormonivaihteluita.
Mutta koska mies on pitkävihainen ja pikkumainen otus, on parempi sanoa että hormoneista tämä johtuu. Koska nainenhan sekä suuttuu että leppyyy nopeampaa, on helpompi elää jos mieskin lopettaa mökötyksen. Se loppuu sillä parhaiten, että laittaa vain pillerin syyksi koko sodan, ja miettii koston myöhemmäksi.
Teidän miesten kannattaisi ottaa se pilleri homma hoitaaksenne itse, niin tiedätte mitä ne todella tekee ja mitä eivät. Ja tehän olette niin järkeviäkin, että kyllä te yhdet pillerit kestätte.

Niin ja elämä on ennustettavampaa, kun tietää, että jossakin vaiheessa kuukaudessa räjähtää ja syynkin tietää: pillerit, enkä minä.
Vai olisiko syynä ruokavalio? Liian paljon kanaa, ja miehelle työmaan ruokalassa tarjotaan sikaa. Syitä voi olla monia. Kallistun putkessani sille reunalle, joka väittää naisen syömän tippaleivoksen olevan kaiken takana; se kun vaatii analysoimaan ja analysoimaan, toisaalta sitähän sairaanhoitajalta vaaditaan:)

""Kuukautisten aikana tunnen olevani taas oma itseni (kun ei tarvitse pillereitä napsia)...""

Aika hataralta tuo nyt kyllä kuulostaa. Kyllä ne vaikuttavat aineet siellä sun elimistössäsi ovat silloinkin kun sulla on kuukautiset etkä viikkoon varsinaisesti ota niitä pillereitä. Että jospa hermoja nyt kiristäisikin joku muu..?

Miesten ehkäisypilleri on loistokeksintö, kunhan se joskus saadaan markkinoille. Alan syömään niitä välittömästi. Ehkäisyn jättäminen pelkästään naisen vastuulle on todella uhkarohkeaa.

Yhteistyössä