Sukunimestä ilmiriita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mym
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mym

Vieras
Ollaan menossa miehen kanssa naimisiin kesällä, pari päivää sit alkoi sukunimi keskustelu. Mies haluaa ehdottomasti että otan hänen sukunimensä mutta minä haluaisin pitää omani. On niin umpikujassa keskustelu asiasta että en tiedä miten käy... Miten saisin miehen ymmärtämään että on ihan ok ettei ota yhteistä sukunimeä? Nimihän se vaan on kuitenkin. Mä luovutan kohta ja vaihdan sukunimeä vaikka se niin tyhmältä tuntuukin, en vaan jaksa kinata tuosta samasta asiasta aina. Tai sit perun koko hiivatin häät. :whistle:

Me väännettiin miehen kanssa aikanaan samasta asiasta, tai no, mä olisin halunnut että mies ottaa mun nimen, ja mies että otan hänen.
Sopuratkaisu synty kun mies otti mun nimen väliviivalla jatkokappaleeks. Eli minä sain pitää nimeni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 06:59 Mym kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 06:58 Arjaana kirjoitti:
Miten olisi "yhdysnimi? =) Esim. Rantanen-Laiho...

Meidän sukunimiä ei voi yhdistää.. :D :whistle:

anteeksi, mutta minulle tuli heti assosiaatio Ylä-Levee-Ala-Kapee.....
melkein kaikki nimet ovat yhdesteltävissä kuitenkin, ja kaikkeen tottuu.... paitsi siihen kuuluisaan jääpuikkoon :whistle:

Miksi miehesi ei hyväksy, että pidät oman nimesi??? Minä ilmoitin jo hyvissä ajoin, että pidän oman sukunimeni ja mieheni halusi ehdottomasti että pidän sen. Lapset on miehen sukunimellä. Meidän sukunimiä ei olisi voinut yhdistää ja mieheni ei voinut ottaa nimeäni (minkä olisi halunnut), joten päädyttiin siihen, että pidän oman nimeni. Nämä asiat kannattaa puhua hyvissä ajoin, eikä hääpäivänä!

Jonkunhan sitä on pakko tehdä kompromissi tai sitten häät peruuntuvat. Jos haluat sukunimesi pitää, tarvitset nyt vain paljon puhetta.

Olisin itse halunnut pitää ensin oman sukunimeni, mutta monesta painavasta syystä vaihdoin sitten sukunimeni miehen nimeksi (vaikka kova ikävä omaa nimeäni tuli). En myöskään halunnut nimeä viivalla. Omani on perussuomalainen -nen loppuinen, hänen saksalaistyyppinen. Särähtää korvaa pahasti yhdessä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 07:04 Gluteus maximus kirjoitti:
Miksi miehesi ei hyväksy, että pidät oman nimesi??? Minä ilmoitin jo hyvissä ajoin, että pidän oman sukunimeni ja mieheni halusi ehdottomasti että pidän sen. Lapset on miehen sukunimellä. Meidän sukunimiä ei olisi voinut yhdistää ja mieheni ei voinut ottaa nimeäni (minkä olisi halunnut), joten päädyttiin siihen, että pidän oman nimeni. Nämä asiat kannattaa puhua hyvissä ajoin, eikä hääpäivänä!

Tästä asiasta on jauhettu jo vuoden päivät (siitä asti kun ekan kerran tuli puheeksi naimisiinmeno), selvyyttä asiaan vaan ei olla saatu. Mies vaan haluaa että ollaan samalla sukunimellä ja sen sukunimen pitää olla hänen nimensä.. (tämä on oikeastaan ainoa asia missä mies on tuollainen jäärä). :/

Eihän se ole kuin sukunimi, mitä väliä sillä on.
Kysy mieheltäsi olisiko hän valmis vaihtamaan sukunimensä sinun sukunimeesi ja jos ei vaihtaisi niin sanot että sitten hänen pitäisi ymmärtää miksi sinä et halua vaihtaa nimeäsi.

Toinen vaihtoehto on että riita poikki ja voita väliin ja arvotte otatteko sun nimen vai miehen nimen vaikka kolikolla. B)

Minä pidin oman nimeni, se oli itsestään selvää eikä mies sitä edes mitenkään kommentoinut. Lapset on sitten miehen nimelle.
Meidän suvussa naiset eivät vaihda nimeään naimisiin mennessään, joten asia oli itselleni luonnollinen.

Luulen että anoppi tykkäsi kyllä huonoa.

Yhteistyössä