Sukunimi asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Kaveri erosi joku vuosi sitten ja piti ex-miehensä nimen. Nyt sai lapsen uuden miehen kanssa, mutta lapselle tuli äidin nimi, siis se ex-miehen nimi. Onko se teistä outoo, kun mun mielestä on...

Toisaalta on outoo,toisaalta ei. Halusi alunperin pitää lapsen kanssa saman sukunimen ja onhan luonnollista että toisilla lapsillakin on sama sukunimi. Tosin,eikö sukunimen vaihtaminen ole enää mahdollista tuollaisessa tilanteessa? mieheni oli aikoinaan samassa tilanteessa ja hältä kysyttiin,haluaako pitää biologisen isänsä sukunimen vai vaihtaa sen muun perheen kanssa samaksi.Tosin hänen äiti oli vaihtanut oman sukunimensä heti erotessa ja naimisiin mennessä oli ottanut uuden miehensä sukunimen. Sisarukset on siis tälle uudelle miehelle ja heillä on sama sukunimi kaikilla. Mieheni ei halunnut sukunimeään alkaa vaihtamaan,joten hällä on sitten eri sukunimi kuin kaikilla muilla perheessään.

Jos mä olisin mies, en todellakaan haluaisi, että mun lapseni olisi päivääkään jonkun toisen miehen nimellä. Eli jos äidillä oli sen exän nimi, niin olisin vienyt äidin pikapikaa vihille tai maanitellut ottamaan tyttönimensä takaisin.

Täh? Minä oon aina luullut, ettei lapselle voisi antaa miehen sukunimeä, joka ei ole lapsen isä muuta kuin silloin, kun mies adoptoi lapsen. Miten se lapsen oikea isä edes on suostunut tuohon? Mun mies ei ikinä ikinä koskaan olisi hyväksynyt tuollaista. Ei ikinä!

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Täh? Minä oon aina luullut, ettei lapselle voisi antaa miehen sukunimeä, joka ei ole lapsen isä muuta kuin silloin, kun mies adoptoi lapsen. Miten se lapsen oikea isä edes on suostunut tuohon? Mun mies ei ikinä ikinä koskaan olisi hyväksynyt tuollaista. Ei ikinä!

Lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen syntyessään. Jos vanhemmat ei ole naimisissa voidaan lapsen sukunimi vaihtaa isän nimelle kun isyys on tunnustettu. Korjatkaa jos olen väärässä.

Mä vaihdoin sukum´nimeni naimisiin mennessä samaksi kuin mieheni sukunimi on. Eli otin siis mieheni nimen. Mutta koen kyllä, että nyt tämä on MUN sukunimi. Jos erottaisiin, en vaihtaisi nimeäni enää miksikään. En alunperinkään ottanut tätä nimeä vain "väliaikaiseksi " vaihtoehdoksi.

Niin se varmastikin on että halusi lapselle saman nimen kuin itselläään (ja on aiempiakin lapsia). Jotenkin vain se on outoa lapsen kannalta, että hänellä on suvun nimi, johon ei millään tapaa kuulu ja aika harvinainenkin nimi... Oudointa on kuitenkin se, ettei nykyistä miestä se tunnu haittaavan.

Yhteistyössä