'Sukupuolella ei väliä, kunhan vain on terve'

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttävä lausahdus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttävä lausahdus

Vieras
Minua ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset hokevat minulle otsikon lausahdusta raskausaikana. Mielestäni tuo ajatus on täysin tahditon. Entä sitten, jos lapsi ei olekaan terve? Eikö lapsi olekaan sitten enää toivottu? Etukäteen ei voi tietää, saako terveen vai sairaan lapsen, joten mielestäni tuon hokeman voisi jättää sanomatta. Vauvan sukupuoleen tai terveyteen kun ei voi itse juurikaan vaikuttaa.

Eikös se ole aika luonnollinen toive, että toivoo lapsensa olevan terve? Ei kai kukaan toivo lapselleen sairautta? Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö myös sairas lapsi olisi toivottu.

Sori vaan mutta ainakin minä toivon sydämeni pohjasta tämän odottamani vauvan olevan TERVE... sillä taas ei ole mulle tuon taivaallista väliä onko tulokas tyttö vai poika.

Mun mielestä vauvan terveys- ja sukupuolikysymykset on asiat erikseen ja jos joku kysyy kumpaa toivon niin vastaan: "ihan sama kumpi, kunhan jompikumpi eikä esim sekoitus!" Ei se lapsen terveys liity nyt tohon kysymykseen mitenkään vaan ehkä ennemmin kysymykseen: toivotko tervettä vai sairasta lasta :)

Tiedän mitä ap tarkoittaa. Itse olen ajatellut ihan samoin. Jotenkin tuo lausahdus on vaan tahditon...ja on tuntunut itsestäkin tavallaan sairaiden lasten arvoa alentavalta. Tuntuis esim. pahalta kun se lausuttaisiin ja vieressä seisois äiti joka tietää odottavansa vammaista lasta. Ja kuitenkin ymmärrän, että jokainen toivoo terveyttä lapselleen, niin lapsen itsenä kuin vanhempienkin kannalta.

Olen pohtinut itse samaa kuin ap ja mielestäni hänen mainitsemansa lause on yksi ärsyttävimmistä hokemista, joita tässä raskausajan aikana on kuullut. Suurin osa ihmisistä ei varmaankaan ajattele sen kummempia tuon lauseen sanoessaan, moni ehkä sanoo sen vain tavan vuoksi tms. Ja tottahan toki terveen lapsen toivominen on normaalia, minäkin toivon tervettä lasta. Mutta...

... ap:n mainitsema lause "Sukupuolella ei ole väliä, kunhan on terve" sisältää mielestäni kuitenkin ajatuksen tietystä ehdosta, joka lapsen on ikäänkuin täytettävä ollakseen arvokas, tervetullut ja hyväksytty. "KUNHAN on terve" määrittelee siis, millainen lapsi on odotettu ja toivottu, hyväksytty. Muulla ei siis ole väliä, KUNHAN lapsi vain on terve. Mutta entäs jos ei olekaan? Onko lapsi silloin enää haluttu ja toivotunlainen? Tätä ei moni sanoja ole varmaankaan ajatellut. Joskus mieleni on tehnyt kysyä, että mitäs sitten jos lapsi ei olekaan terve jne. Mutta en ole jaksanut alkaa saivartelemaan. Omassa päässään tulee sitten mietittyä kaikkea, nimenomaan sitä, mitä yleisten hokemien ja lausahduksien takana on.

no tietenkin kukaan ei TOIVO sairasta lasta!
Joten näin ollen sairas lapsi ei ole toivottu..
kärjistäen.

Tietenkin (tai toivottavasti) sairastakin lasta oppii/alkaa rakastamaan ihan yhtälailla kuin tervettä, mutta kyllä itse ainakin toivon tervettä lasta ja tulen vastaamaan tuolla lailla :)
Joten toivottavasti te ärsyyntyjät että tule kysymään sukupuoli toiveita minulta ;)

Totta, ärsyttävä klisee tuo lausahdus. Sukupuolella ja terveydellä ei ole mitään yhteyttä joten miksi ne pitää liittää toisiinsa?

Ja jokainen meistähän varmasti pohjimmiltaan ajattelee että sukupuolella ei ole väliä, joskus on kuitenkin kiva leikitellä ajatuksilla tulevasta tytöstä tai pojasta ja sen persoonallisuudesta ("Olisi mukava sellainen pieni prinsessa.." tai "Isi taitaa toivoa itselleen jalkapallokaveriksi poikaa..") Hymyssä suin kun tällaisia heitetään, niin ei ole kyse siitä että toinen sukupuoli on toista parempi.

Meillä sukupuoli haluttiin tietää etukäteen (4D:ssä) ihan uteliaisuudesta, ja senkin takia, että tuleva lapsi personoituu mielessä jo odotusaikana vahvemmin ja on mukava hankkia vauvalle etukäteen jotain muutakin kuin unisex-juttuja.. Sukupuoli ei myöskään ole mikään salaisuus, vaan muutkin tietävät että tyttö on tulossa. Eipä tarvi arvuutella ja kuunnella jatkuvasti sitä "Minulla oli juuri tyttö/poikaraskaudessa JUURI tuon muotoinen vatsa, tuonkin on oltava.." tai muuta yhtä hölynpölyä..

Ollaan me raskaushormonipaukut herkkiä ärsyyntymään ihmisten puheista, mutta mikäs sen ihanampaa kun kerrankin on joku hyvä syy.. *nauraa*

kyllä nyt takerrutaan pikkuseikoihin... ehkä se jonkun korvaan saattaa särähtää tuo hokema mutta kyllähän siinä pitkälti koko lause totta. tietenkin on niitä jotka toivovat jompaa kumpaa mutta kyllä sitä toivotaan varmasti että lapsi olisi terve. en mä ainakaan halua että lapsi syntyy sairaana, en mä halua että hän joutuisi kärsimään jollakin tavalla. mutta sille asialle ei sitten mitään voi jos niin ikävästi käy että lapsi olisi sairas jollakin tapaa, mun rakkautta se ei vähennä häntä kohtaan. varmasti saa mun täyden tukeni ja rakkauteni, koko perheemme tuen ja rakkauden jos tämä seuraava lapsi syntyisi sairaana...

Meillä saatiin np-ultran tuloksen perusteella kohonnut riski saada kehitysvammainen lapsi. Tarkempia tutkimuksia ei olla asian suhteen tehty eli otetaan vastaan mitä saadaan, koska lopputulosta ei kuitenkaan enää voida muuttaa vaikka tutkittaisiin miten. Np-ultran tulosta ei olla kerrottu myöskään muille (esim. isovanhemmille) ja asiasta ilmoitetaan sitten jos on jotain ilmoittamista, koska läheiset kuitenkin murehtisivat asiaa ennakkoon ja varsinkin miehen vanhemmat ovat ns. vanhan kansan ihmisia ja heille kehitysvammaisuus on tavallaan häpeä.

Kyllähän se satuttaa kun ihmiset lausahtavat että sukupuolella ei ole väliä, kunhan on terve. Suorastaan pelottaa välillä kun kuulostaa että vain terve lapsi on tervetullut ja mahdollinen vammainen ei. Koitan vain ajatella että se on vain heidän ajattelun heikkoutta.

Mikä meihin ihmiseen menee kun haluamme arvostella toisten tekemiä ratkaisuja omassa elämässään? Jotkut vaan ovat valmiita sairaaseen/vammaiseen lapseen ja toiset eivät halua. Miten kukaan voi arvostella toisten ihmisten tekemiä valintoja? Saako tästä ylemmyyden tai paremmuuden tunnetta jos julistaa täällä että tahtoo pitää vammaisen lapsen ja jotkut muut ei? Onko tämä ihminen parempi kuin se joka ei tahdo?

Jos se toisen mielestä on ainut ratkaisu että ottaa vastaan mitä annetaan niin hienoa, mutta se ei ole kaikkien mielestä oikea ratkaisu. Toiset ajattelee eri lailla ja siitä ei pääse mihinkään. Kaikki elävät elämänsä itse ja tekevät omat ratkaisunsa. Jotkut noudattavat jotain elämänoppaita (mm. raamattu) ja toiset elävät elämänsä omillaan. Molempi parempi.

Itse lukeudun niihin jotka tahtovat terveen lapsen ja sanon otsikon mukaisen lauseen ihan arastelematta "ihan sama kun on vain terve". Olisin tehnyt abortin jos olisi ollut tarvetta ja olen valmis tämän kertomaan jos joku sitä kysyy.

Jos synnyttäisin vammaisen lapsen niin tietenkin hänet pitäisin ja oppisin häntä rakastamaan ajan kanssa. Mutta en ikinä maailmassa toivo saavani vammaista lasta, ikinä.

Kun toisten ihmisten tekemät ratkaisut eivät vaikuta teidän elämään niin antakaa olla. Turha sitä on purnata toisin valitsevista ihmisistä, meitä kun on moneksi.

Mun anopilla oli tapana tokaista tuo lause aika usein sen jälkeen, kun käytiin 4D-ultrassa. Se käsitti jotenkin, että käytiin katsomassa siellä sukupuoli, vaikka oltiin muuten vain uteliaita ja ultraa ei jouduttu itse maksamaan. Siis ihan puhtaasta uteliaisuudesta käytiin katsomassa tulokasta jo vähän etuajassa. Tuo lausahdus tuntui usein tosi pahalta ja taisin muutaman kerran sanoa suutuksissani, että tuleva lapsi on meille ihan yhtä rakas terveenä tai esim. kehitysvammaisena. Tää sai sitten anopin aika hiljaiseksi, kun varmaan pelästyi että tiedetään jo, ettei kaikki ole kunnossa. Eihän tuo ollut kivasti tehty anopille, mutta pisti välillä niin pirusti harmittamaan. Ja se sukupuoliasia harmitti vielä enemmän... luuliko se tosiaan, että me oltais annettu esim. poika pois kun ei vastaa meidän odotuksia oikeasta sukupuolesta. Siis mulle siinä tilassa tuo lausahdus oli ihan liikaa. Terve poika tuli.

TYTTÖÄ! Enkä edes yritä väittää muuta. Tietenkään en sano, etteikö poika olisi tervetullut, tottakai olisi. Mutta silti sisimmässäni TOIVON tyttöä. Ja tietenkin toivon tervettä lasta. Eihän kukaan toivo sairasta lasta, kuten joku tuolla aiemmin varsin hyvin sanoikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Piitu 1:
Mikä meihin ihmiseen menee kun haluamme arvostella toisten tekemiä ratkaisuja omassa elämässään? Jotkut vaan ovat valmiita sairaaseen/vammaiseen lapseen ja toiset eivät halua. Miten kukaan voi arvostella toisten ihmisten tekemiä valintoja? Saako tästä ylemmyyden tai paremmuuden tunnetta jos julistaa täällä että tahtoo pitää vammaisen lapsen ja jotkut muut ei? Onko tämä ihminen parempi kuin se joka ei tahdo?

Jos se toisen mielestä on ainut ratkaisu että ottaa vastaan mitä annetaan niin hienoa, mutta se ei ole kaikkien mielestä oikea ratkaisu. Toiset ajattelee eri lailla ja siitä ei pääse mihinkään. Kaikki elävät elämänsä itse ja tekevät omat ratkaisunsa. Jotkut noudattavat jotain elämänoppaita (mm. raamattu) ja toiset elävät elämänsä omillaan. Molempi parempi.

Itse lukeudun niihin jotka tahtovat terveen lapsen ja sanon otsikon mukaisen lauseen ihan arastelematta "ihan sama kun on vain terve". Olisin tehnyt abortin jos olisi ollut tarvetta ja olen valmis tämän kertomaan jos joku sitä kysyy.

Jos synnyttäisin vammaisen lapsen niin tietenkin hänet pitäisin ja oppisin häntä rakastamaan ajan kanssa. Mutta en ikinä maailmassa toivo saavani vammaista lasta, ikinä.

Kun toisten ihmisten tekemät ratkaisut eivät vaikuta teidän elämään niin antakaa olla. Turha sitä on purnata toisin valitsevista ihmisistä, meitä kun on moneksi.

Juuri näin!

kyllä minä voin täysin allekirjoittaa tuon lauseen, että "aivan sama kumpaa sukupuolta, kunhan on terve" - TOIVON TODELLA TERVETTÄ LASTA! Ihan luonnollisesti lapsen itsensäkin vuoksi, en missään missään nimessä halua että hänellä olisi mitään isompia sairauksia tai vammoja. Viimeiseen asti pidän peukkuja että kaikki on kunnossa, olisin hyvin todennäköisesti tehnyt abortin jos lapsen vammaisuus tms vakava asia olisi tullut esiin. Nyt luonnollisesti jos jotain on, niin sitten on. En missään nimessä lasta heitä nurkkaan, vaan sitten mennään niillä puitteilla mitä on ja opitaan elämään niiden asioiden kanssa. Mutta toivon enemmän kuin mitään muuta, että lapsi on terve, jotta hän voisi elää kanssamme tasapainoista elämää ilman isompia murheita ja kipuja yms...

Itse en ainakaan todellakaan TOIVO sairasta lasta. Sen sijaan sukupuolella ei ole väliä. Eli mua tämä lausahdus ei ärsytä mitenkään. Kauhea shokkihan se on, jos lapsi ei olekaan terve. Ehdottomasti toivoisin lapsen ja itsenikin kannalta, että saisin terveen lapsen. Kuka nyt tahtoisi toiselle sairautta???

Minulta kysyttiin, että kumpaa toivon ja ennen kuin ehdin vastata , kysyjä sanoi, että "taitaa olla sama, kunhan vain on terve". Minä siihen aiemmin keskenmenon kokeneena vastasin, että ihan sama, kunhan vain olisi elävä..

Kyllä sitä nimenomaan tervettä lasta toivoi kun kiusana oli kolmessa raskaudessa vasta-aineet ja jouduin ultrassa ja lapsivesipunktiossa käymään usein.
Onneksi olivat terveitä syntyessään.
Pojalla kuitenkin riesana perinnöllinen näkövamma minun puoleltani. Mutta pärjää loistavasti.

joo, muakin ärsyttää suunnattomasti toi lausahdus. Jos kysymys kuuluu: "kumpaa sukupuolta toivot lapsen olevan " ni eihän se lapsen terveys liity siihen kysymykseen mitenkään. Luulisin että kaikki toivoo tervettä lasta itselleen.

Todellakin, jos kerran kysytään, kumpaa sukupuolta toivoo, niin miksi ihmeessä siihen ei voi vastata ilman mitään turhia sivulauseita. Minä vastaan aina kysyttäessä, että tyttöä toivon. Jos joku tuo typerän kliseen terveydestä heittää perään, niin sanon, ettei sitä voi etukäteen tietää, onko lapsi terve vai sairas.

Sukupuoli ei todellakaan ole tärkein ja jokainen toivoo varmasti tervettä lasta, itse sanon, että elinkelpoista, sillä tarkoitan, että lapsella olisi mahdollisuudet elää, vaikka jotain sairautta ilmenisikin. Tottakai jokainne omaa lasta rakastaa, vaikka olisi sairaskin.

Uteliaisuutta sukupuolesta en ymmärrä, se kun ei edes 4d-ultrassa aina pidä 100% paikkansa, varsinkaan kun tyttö veikataan. Meillä päin ei kunta tarjoa ilmaisia ultria, joten itse saa 400e maksaa, jotta päsee, np- ja rakenneultriin. Ja pääkaupunkiseudulla porukka menee sitten ylimäärisiin ultriin sukupuolta selvittämään. Itselle 4d-ultrassa ei tullut mieleenikään selvittää sukupuolta, kyllä lapsen rakenteet olivat se tärkein ja täytyyhän jotain jännitettävää olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Juuri niin:
Uteliaisuutta sukupuolesta en ymmärrä, se kun ei edes 4d-ultrassa aina pidä 100% paikkansa, varsinkaan kun tyttö veikataan. Meillä päin ei kunta tarjoa ilmaisia ultria, joten itse saa 400e maksaa, jotta päsee, np- ja rakenneultriin. Ja pääkaupunkiseudulla porukka menee sitten ylimäärisiin ultriin sukupuolta selvittämään. Itselle 4d-ultrassa ei tullut mieleenikään selvittää sukupuolta, kyllä lapsen rakenteet olivat se tärkein ja täytyyhän jotain jännitettävää olla.

4D:ssä sukupuoli selviää 100% tarkkuudella jos sikiö on vain ylipäätään tarkasteltavassa asennossa. Ja lääkäri kyllä sanoo jos arvio ei ole varma. Helsingissä mm. Cacciatoren tekemistä sukupuolitulkinnoista 1 on ollut väärä 20 vuoden aikana. Ja kyseinen mies tekee melkoisen määrän noita tutkimuksia vuosittain.

Itse en taas puolestani ymmärrä tuota kielteistä asennetta sukupuolen selvittämiseen, jos ylipäätään tutkimuksessa käy, niin minkä takia sukupuoli ei saisi selvitä siinä samassa kun kaikki muutkin sikiön rakenteet? Voihan sitä vielä synnärilläkin sanoa kätilölle, että "Älä näytä, laita äkkiä sille housut jalkaan, en halua tietää..."

Ja se, että jossain paikkakunnalla ei tarjota kunnallisia ultria ei kai tarkoita sitä, että pääkaupunkiseutulaisetkaan eivät saisi käydä ylimääräisissä ultrauksissa. Kai se on jokaisen oma asia mihin rahansa syytää... Eikä ne kunnalliset seulonnat meillekään ilmaisia ole.

Kyllä minäkin TOIVON tervettä lasta eikä tuo "letkautus" mua haittaa ollenkaan. Jos lapsi ei ole terve niin sille ei sitten voi mitään ja asian kanssa on elettävä mutta ehdottomasti toivon tervettä lasta.

Ja on mulla myös toiveita sukupuolesta, haluaisin tämän esikoisen olevan poika ja toisen lapsen sitten aikanaan tyttö, mutta sekin on vain haave, oikeasti sukupuolella ei ole mitään merkitystä minulle. Minusta terveen lapsen toivomisessa ei ole mitään oudoksuttavaa.

Itse olen mielenkiinnosta kysynyt sukupuolen molemmista. Ei siinäkään musta mitään pahaa ole, mutta vauvan kunnon ja terveyden selvittäimistä varten olevia tutkimuksiahan nuo ultrat musta enempi on. Tosiaan, sukupuoli ei ole kovin oleellinen asia terveyden rinnalla...

Yhteistyössä