Sukupuolineutraalikasvatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huuuh

Vieras
olen aika hämmentynyt.
olen päiväkodissa työharjoittelussa tällähetkellä.
eräs vajaa 4 vuotias _lapsi_ kysyi minulta olenko tyttö vai poika...
sanoin, että tyttö.
lapsi sanoi että hän ei tiedä kumpi on, äiti on sanonut, saan olla kumpi haluan, mut mä en ole vielä päättänyt.
....minua jäi asia jopa hieman vaivaamaan nimittäin lapsella on nimi joka käy sekä tytölle, että pojalle ja lisäksi vaatetuksestakaan ei pystynyt päättelemään kumpi hän on.

Outoa touhua. Kyllä me (yleensä) olemme ihan selkeästi jompaa kumpaa sukupuolta. En lapselle sano päärynästäkään että voit vaihtoehtoisesti kutsua tätä myös omenaksi.

En muutenkaan oikein ymmärrä sukupuolineutraalin kasvatuksen hyötyä lapselle, mutta tässä tapauksessa lasta johdetaan kyllä jo suoraansanoen harhaan. Siis, että lapsi voi valita onko tyttö vai poika...siis wtf!?! Jos olet tyttö niin olet tyttö ja päinvastoin. Eri asia tietenkin, jos oikeasti on transsukupuolinen tai haluaa leikkiä välillä olevansa vastakkaista sukupuolta.

Se on kyllä ihan normaalia, että alle 5-vuotiaan sukupuoli-identiteetti ei ole vielä 100 % vakiintunut lapsen omassa mielessä, ihan kasvatuksesta riippumatta. Tuon ikäinen lapsi saattaa ajatella, että hänen sukupuolensa voi esim. muuttua. Itse sukupuoli-identiteetti tosin muodostuu yleensä parin ensimmäisen elinvuoden aikana (ja on sen jälkeen pysyvä), mutta lapsella menee jonkin aikaa täysin sisäistää ja ymmärtää, että se ei muutu.

[QUOTE="vieras";25667836]Se on kyllä ihan normaalia, että alle 5-vuotiaan sukupuoli-identiteetti ei ole vielä 100 % vakiintunut lapsen omassa mielessä, ihan kasvatuksesta riippumatta. Tuon ikäinen lapsi saattaa ajatella, että hänen sukupuolensa voi esim. muuttua. Itse sukupuoli-identiteetti tosin muodostuu yleensä parin ensimmäisen elinvuoden aikana (ja on sen jälkeen pysyvä), mutta lapsella menee jonkin aikaa täysin sisäistää ja ymmärtää, että se ei muutu.[/QUOTE]

Juuri näin.
5 v uskoo vielä täysin, kun isot veljet kertoilevat, mitä tekivät "kun olivat pikkutyttöjä"...

:)

Juu ja mun tyttö vajaa 4v kertoilee olleensa pienenä vauvana poika ja kasvaneensa sitten tytöksi. Ihan sama mitä mielessään/puheissaan kehittelee sukupuolista, mutta tytöksi häntä sanomme ja meitä muitakin luokittelemme sukupuolen mukaan silloin kun puheeksi tulee. Sitähän se sukupuoli-identiteetin kehittyminen vaatii, että lapsi saa näitä pähkäillä ja kehitellä eri teorioita ja aikuinen tukee ja kertoo faktat.

Ehkäpä sitä tosiaan ei tiedetä?
Onhan paljon yleisempää kuin luullaan, että lapsi syntyy niin että hänestä ei voida sanoa onko hän tyttö vai poika. Ennenhän nämä lapset vaan lääkärin/vanhempien päätösellä operoitiin jompaan kumpaan suuntaan (fyysisesti).

Nykyään ollaan enempi sitä mieltä, että päätös sukupuolesta tehdään vasta myöhemmin -> lapsi saa siihen itsekin vaikuttaa.

Kyse ei siis välttämättä ole sukupuolineutraalista kasvatuksesta vaan ihan siitä, että lapsi on intersex.

Mäkään en voi käsittää tätä sukupuolineutraaliakasvatusta, tai mitä ikinä onkaan. Tehdään tahallaan lapsista koulukiusattuja hyypiöitä. Kyllä tyttö on tyttö ja poika on poika, miksi sitä pitää alkaa muuttamaan.

[QUOTE="hansu";25667952]Mäkään en voi käsittää tätä sukupuolineutraaliakasvatusta, tai mitä ikinä onkaan. Tehdään tahallaan lapsista koulukiusattuja hyypiöitä. Kyllä tyttö on tyttö ja poika on poika, miksi sitä pitää alkaa muuttamaan.[/QUOTE]

Sukupuolineutraalilla kasvatuksella ei itse asiassa ole mitään tekemistä sukupuoli-identiteetin kanssa. Sukupuoli-identiteetti on ihmisen oma mielikuva omasta sukupuolesta. Yleensä se on sama kuin fyysinen sukupuoli. Sukupuolineutraalikasvatus on taas sitä, että lapsia ei pyritä ohjaamaan "tyttöjen" leikkeihin ja "poikien" leikkeihin, vaan annetaan lapsen itse valita mitä haluaa leikkiä ja kenen kanssa. Eri ihmisillä on erilaisia kiinnostuksia ja vahvuuksia eivätkä ne mene sukupuolen mukaan. Jotkut tytöt ovat hyviä vaikkapa jääkiekossa ja jotkut pojat taas hyviä tanssimaan. Sukupuolineutraalilla kasvatuksella pyritään välttämään sukupuoleen liittyviä stereotyyppisiä käytösmalleja, jotka ovat yksilöiden kannalta haitallisia, koska ne saattavat estää tyttöjä tai poikia toteuttamasta ja kehittämästä vahvuuksiaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
mua on hämmentänyt tuo asia myös ne harvat kerrat kun olen siihen törmännyt. Oon itse ehdottomasti sitä mieltä, ettei sukupuolta tarvitse tai pidäkään erikseen korostaa kasvatuksessa, mutta se, ettei lapsi edes tiedä mitä sukupuolta edustaa, kuulostaa todella kummalliselta. Jotenkin arvelluttaa minkälaisen sukupuoli-identiteetin lapsi saa rakennettua, seksuaali-identiteetistä puhumattakaan. Se biologinen ero nyt kuitenkin on olemassa ja tuntuu hassulta että sitä pitää jotenkin piilotella.. sehän vaan korostaa koko sukupuolittumista entisestään! Toki ymmärrän jos lapsi on ihan oikeasti hermafrodiitti.

Mutta ehkä mä oon vaan ennakkoluulonen? Olis mielenkiintoista tietää minkälaisia lausuntoja esim. kasvatustieteen, psykologian ja sukupuolentutkimuksen asiantuntijat ovat antaneet?

Ehkäpä sitä tosiaan ei tiedetä?
Onhan paljon yleisempää kuin luullaan, että lapsi syntyy niin että hänestä ei voida sanoa onko hän tyttö vai poika. Ennenhän nämä lapset vaan lääkärin/vanhempien päätösellä operoitiin jompaan kumpaan suuntaan (fyysisesti).

Nykyään ollaan enempi sitä mieltä, että päätös sukupuolesta tehdään vasta myöhemmin -> lapsi saa siihen itsekin vaikuttaa.

Kyse ei siis välttämättä ole sukupuolineutraalista kasvatuksesta vaan ihan siitä, että lapsi on intersex.

Kävi sama juttu mielessä. Eihän se nyt mitään yleistä ole, mutta kyllä sitä tapahtuu. Se menneisyyden käytäntö leikata nämä lapset jo vauvana aiheutti paljon pahaa ja nykyinen käytäntö katsoa kumman sukupuolen lapsi omaksuu, on ihan joka asteikolla humaanimpi.

Toki huomattavasti todennäköisempää on, että kyseessä on joko tyttö tai poika, jonka vanhemmat kannattavat sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta ei kannattaisi olla niin nopea tuomitsemaan.

[QUOTE="vieras";25668024]Kävi sama juttu mielessä. Eihän se nyt mitään yleistä ole, mutta kyllä sitä tapahtuu. Se menneisyyden käytäntö leikata nämä lapset jo vauvana aiheutti paljon pahaa ja nykyinen käytäntö katsoa kumman sukupuolen lapsi omaksuu, on ihan joka asteikolla humaanimpi.

Toki huomattavasti todennäköisempää on, että kyseessä on joko tyttö tai poika, jonka vanhemmat kannattavat sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta ei kannattaisi olla niin nopea tuomitsemaan.[/QUOTE]

Jos lapselle ei kerrota kumpaa sukupuolta hän on, en sanoisi, että "vanhemmat kannattavat sukupuolineutraalia kasvatusta", koska kyse olisi jostain harvinaisesta ääri-ilmiöstä, ei mistään normaalista sukupuolineutraalia kasvatusta kannattavien toiminnasta.

• Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="vieras";25667986]Sukupuolineutraalilla kasvatuksella ei itse asiassa ole mitään tekemistä sukupuoli-identiteetin kanssa. Sukupuoli-identiteetti on ihmisen oma mielikuva omasta sukupuolesta. Yleensä se on sama kuin fyysinen sukupuoli. Sukupuolineutraalikasvatus on taas sitä, että lapsia ei pyritä ohjaamaan "tyttöjen" leikkeihin ja "poikien" leikkeihin, vaan annetaan lapsen itse valita mitä haluaa leikkiä ja kenen kanssa. Eri ihmisillä on erilaisia kiinnostuksia ja vahvuuksia eivätkä ne mene sukupuolen mukaan. Jotkut tytöt ovat hyviä vaikkapa jääkiekossa ja jotkut pojat taas hyviä tanssimaan. Sukupuolineutraalilla kasvatuksella pyritään välttämään sukupuoleen liittyviä stereotyyppisiä käytösmalleja, jotka ovat yksilöiden kannalta haitallisia, koska ne saattavat estää tyttöjä tai poikia toteuttamasta ja kehittämästä vahvuuksiaan.[/QUOTE]

Juu, tämän kyllä ymmärrän ja kasvatan itsekin tällä periaatteella. Siis, että saavat leikkiä ja harrastaa oman kiinnostuksensa mukaisesti, huolimatta siitä luokitellaanko jokin asia tytölle tai pojalle tyypilliseksi asiaksi.

Sitä taas en ymmärrä, että lapsen sukupuolta ei kerrota tai ihmisistä ei saisi puhua sukupuolella. Tai kuten tässä, että äiti on sanonut lapselle, että saa itse PÄÄTTÄÄ sukupuolensa.

[QUOTE="vieras";25668024]Kävi sama juttu mielessä. Eihän se nyt mitään yleistä ole, mutta kyllä sitä tapahtuu.[/QUOTE]

Piti oikeen googlettaa :)
Tämmöisen löysin:

Husin Lasten ja nuorten sairaalan kirurgi Seppo Taskinen kertoo Helsingin
Sanomien haastattelussa, että Suomessa syntyy vuosittain toistasataa
sukupuolielimiltään poikkeavannäköistä lasta; suurimmalla osalla hän katsoo
sukupuolen kuitenkin olevan täysin selvä asia, sukupuoleltaan epäselviä lapsia
hän arvio syntyvän vuosittain 5-10 kappaletta.

[QUOTE="kaisu";25668062]
Sitä taas en ymmärrä, että lapsen sukupuolta ei kerrota tai ihmisistä ei saisi puhua sukupuolella. Tai kuten tässä, että äiti on sanonut lapselle, että saa itse PÄÄTTÄÄ sukupuolensa.[/QUOTE]

Siinä onkin sitten kyse jostain eri asiasta. Se lienee hyvin harvinaista, lukuun ottamatta perheitä, joissa lapsella ei ole selkeää biologista sukupuolta. En liittäisi tällaista käyttäytymistä sukupuolineutraaliin kasvatukseen yleisesti, sillä en ole koskaan kuullut tällaisesta (ja olen kuitenkin jossain määrin kiinnostunut aiheesta).

Mun mielestä tollainen ei ole sukupuolineutraalia kasvatusta, ettei lapselle edes kerrota kumpaa sukupuolta hän on, ja salataan eri sukupuolten olemassa olokin. Sehän on jotakin muuta. Ei neutraalia, vaan ehkä sukupuolieliminoivaa (oma määritelmä) kasvatusta.
Sukupuolineutraali, sehän olisi sitä että lapsia ei kasvateta mihinkään roolimalleihin. Tytöt saavat leikkiä autoilla, kiipeillä puissa, saavat leikkiä olevansa Tarzaneita pukeutua merirosvopäälliköiksi, saavat leikkiä kotileikissä isää. Pojat saavat leikkiä nukeilla, saavat pukeutua prinsessoiksia tai balettihameisiin, saavat leikkiä kotileikissä äitiä.
Ja näitä leikkejä tuetaan, lasten leikkeihin ei puututa, mutta lapset kyllä tietävät itse
ovatko he tyttöjä vai poikia. Onhan lapsilla oikeuskin tietää se.

Ei näitä asoita voi lapsilta salata.
Jos niin tehtäisiin, miten heille selitettäisiin vauvojen syntyminen? Se, että on isä ja äiti ja he ovat ruumiinrakenteeltaan erilaisia?
Se, että on uros- ja naaraseläimiä? Se, että vain lehmät tuottavat maitoa, eivät sonnit ja kanat munia, eivät kukot. Ihan tyhmä ajatuskin.

Kamalaa.. Kohta ei ole julkisilla paikoilla erikseen miesten ja naisten vessoja, ei uimahalleissa erikseen suihkuja. Ei vaatekaupoissa erikseen miestenpuolta ja naistenpuolta. Sitten ei ole enää homoja ja heteroita, on vaan ihmisiä..

http://sukupuoli.blogsome.com/
tuota lukemalla mulle aukesi koko homman takana oleva ajatus vähäsen ja tavallaan ymmärrän mistä on kyse. En silti lähtisi toteuttamaan tuota oman lapseni "kustannuksella".
Mulle tyypillisenä heteronaisena oman sukupuoli-identiteetin muodostaminen oli tarpeeksi haasteellista tässä kahtiajakosessa normatiivisessa maailmassakin, uskallan väittää että vielä vaikeempaa se olis ollut jos mun vanhemmat olisi sekoittaneet pakkaa entisestään.

Lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan tuo "sukupuolineutraalinen kasvatus" on täyttä humpuukia, koska nuo asiat (mieltymykset erilaisiin asioihin) syntyvät jo kohdussa eikä niihin kasvatuksella voi vaikuttaa. Selitti sen todella hienosti, mutta enhän mä osaa sitä eteenpäin selventää. Viime viikolla olin hänen luennollaan.

Minua ihmetyttää tuossa sukupuolensalaamisjutussa se, miten vanhemmat toimivat kun lapsi luonnostaan alkaa kiinnostua sukupuolten välisistä eroista ja omista sukupuolielimistään, mikä tapahtuu jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Meillä jo puolitoistavuotias osaa näyttää että hänellä on pippeli ja äitillä tissit ja tämä mielellään ilmoitetaan myös ääneen. Kielletäänkö näissä sukupuolineutraaleissa perheissä sitten tykkänään omien sukupuolielinten tutkiminen ja niistä puhuminen, eivätkö vanhemmat koskaan mene pesulle tai uimaan yhdessä lapsen kanssa?

Yhteistyössä