sukupuolineutraalius ei hävitä seksuaalisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettijä

Vieras
eilen puhuttiin yhdessä tv ohjelmassa sukupuolineutraalista (tai sukupuolisensitiivisestä) kasvatuksesta, jossa tiukimmillaan ei kerrota lapsen sukulaisille tai tuttavillekkaan lapsen sukupuolta ja pukeutumisella ym yritetään piilottaa sukupuoli. Sitten suunnitellaan sukupuolineutraalia avioliittoa jne.

tästäpä minä sitten rupesin miettimään, että mitenkäs meidän sitten tulisi jatkossa laittaa esim wc tilat (nythän ne yleensä on sukupuolen mukaan) tai vaikkapa uimahallien ja kuntosalien suihku-, pesuhuone-ja pukutilat,jotta nyt sitten jokainen voisi kokea oman intimiteettinsä säilyvän. Koska olen itse nainen ja hetero eli minulla ei ole seksuaalisia tunteita naisia kohtaan, koen että alastomuus ei ole ongelma heteronaisten kesken, mutta en myöskään haluaisi olla alasti kenenkään vieraan miehen edessä, enkä nähdä alastomana muita kun oman mieheni. Ja koen sen liittyvän omaan intimiteettisuojaani. Enkä myöskään haluaisi olla alasti kenenkään sellaisen naisen seurassa, joka katselee naisia sillä silmällä.

Luulisin, että suurin osa meistä ei halua olla alasti sellaisen ihmisen seurassa, joka tuntee seksuaalista vetoa sinun sukupuoleen, ellet sitten ole itse halukas suhteeseen sen kyseisen ihmisen kanssa.
sekava sepustushan tämä oli, mutta mitäs te ajattelette asiasta??

Sukupuoli ja seksuaalisuus ovat eri asioita. Sukupuoli on se miksi kokee itsensä, seksuaalisuus sitä kehen tuntee vetoa. Sukupuoli on siis vain ihmisen itsensä sisällä, seksuaalisuus suuntautuu ulospäin. En minä sitä tajua ettei kerrota sukupuolta tai ettei siitä puhuta mitään. Mulle sukupuolineutraalius on sitä että lasta ei kasvateta perinteisten tapojen mukaan, esim. että pojat leikkivät sotaleikkejä ja ovat rajuja ja pukeutuvat siniseen ja tytöt istuvat vaaleanpunaisissa röyhelömekoissaan ja leikkivät teekutsuja. Käsitän sukupuolineutraaliuden niin että siinä jokainen luo itse oman identiteettinsä eikä sitä tyrkytetä valmiina mallina.

ai mä ajattelin, että sukupuoli on se fyysinen ulkoinen olemus millä varustettuna sattuu syntymään...mutta seksuaalisuus voi sitten suuntautua vähän minne tahansa...

[QUOTE="sama";22126155]ai mä ajattelin, että sukupuoli on se fyysinen ulkoinen olemus millä varustettuna sattuu syntymään...mutta seksuaalisuus voi sitten suuntautua vähän minne tahansa...[/QUOTE]

Useimmiten se on sama asia, mutta on ihmisiä jotka ovat fyysisesti eri sukupuolta kuin mikä on heidän identiteettinsä. Siksi on sukupuolenvaihdosleikkauksia...

Sukupuoli ja seksuaalisuus ovat eri asioita. Sukupuoli on se miksi kokee itsensä, seksuaalisuus sitä kehen tuntee vetoa. Sukupuoli on siis vain ihmisen itsensä sisällä, seksuaalisuus suuntautuu ulospäin. En minä sitä tajua ettei kerrota sukupuolta tai ettei siitä puhuta mitään. Mulle sukupuolineutraalius on sitä että lasta ei kasvateta perinteisten tapojen mukaan, esim. että pojat leikkivät sotaleikkejä ja ovat rajuja ja pukeutuvat siniseen ja tytöt istuvat vaaleanpunaisissa röyhelömekoissaan ja leikkivät teekutsuja. Käsitän sukupuolineutraaliuden niin että siinä jokainen luo itse oman identiteettinsä eikä sitä tyrkytetä valmiina mallina.

no käykö sun lapsi sitten tyttöjen vai poikien wc:ssä ?

Tästä on ollut todella useita ketjuja aikaisemmin. Totuushan on se, että sukupuolineutraalia kasvatusta ei voi olla, koska siinä tukahdutetaan lapsen sukupuolesta johtuvat kiinnostuksen kohteet. Normaalisti tytöt leikkivät sellaisia leikkejä, joissa on hoivaviettiä, pojat taas luonnostaan ovat teknisiä ja metsästäjiä. Nämä erot syntyvät luonnostaan ilman, että sillä olisi mitään tekemistä roolien tai kulttuurin kanssa. Samat erot näkyvät eläinkunnassa lähes kaikkialla. Tämän eron tukahduttaminen sukupuolineutraalilla kasvatuksella on väkivaltaa lapsen normaalila kehitystä kohtaan ja siitä voi seurata vakaviakin identiteettiongelmia vanhempana. Silti voi opettaa tytön pitämään puolensa ja pojan olemaan tappamatta turhaan.

mutta entäs tuo intimiteetti ongelma? ratkaisuja siihen..? ettei kukaan kokisi tulevansa seksuaalisesti ahdistelluksi tai tirkistellyksi. Siis eikös esim salakatselu eli tirkistely ole rikos, mutta miten se eroaa sitten jos sitä tekee joku vaikkapa uimahallissa???

Sä et varmaan voi käydä uimahallissa, kun siellähän voi olla samaan aikaan suihkussa joku lesbo, joka katselee sinua sitten "sillä silmällä" .

no siinähän se sitten on just tiivistettynä, että jos joku mies tulee tänään tirkistelemään uimahallissa naisten puolelle...niin sehän on rikos, mutta jos saman tekeekin lesbonainen ...se ei enää olekkaa rikos. OUTOA

Sä et varmaan voi käydä uimahallissa, kun siellähän voi olla samaan aikaan suihkussa joku lesbo, joka katselee sinua sitten "sillä silmällä" .

En ole se, jolle kysymyksen esitit, mutta juuri tämä seikka on se, miksi niin monet heterot eivät pidä lesboista ja homoista tai jopa pitävät heitä oikkuina. Ymmärtääkseni sama asia koskee homoja ja lesboja. Lesbo nainen ärsyyntyy heteromiehen flirtistä ja kokee sen vastenmielisenä. Omassa työympäristössäni on sekä homoja, että lesboja, mutta sitä en heterona ymmärrä, että lesbonainen saattaa lähteä ärsyttämään tahallaan heteromiestä, joka pyrkii puheille. Sen sijaan homomiehet ovat tässä reilumpia ja eivät ala peleihin heteronaisten kanssa.

tätä asiaa mä en ymmärrä. se asia kun ei miksikään muutu, että on mies ja nainen , toisella on munat ja toisella pimpero. se asia ei kasvattamalla miksikään muutu. mä varmaan nauraisin päin naamaa, jos menisin katsomaan jonkun vauvaa, ja nää vanhemmat sanos, että en kerro sukupuolta, koska meillä on sukupuolineutraali kasvatus

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22126562:
tätä asiaa mä en ymmärrä. se asia kun ei miksikään muutu, että on mies ja nainen , toisella on munat ja toisella pimpero. se asia ei kasvattamalla miksikään muutu. mä varmaan nauraisin päin naamaa, jos menisin katsomaan jonkun vauvaa, ja nää vanhemmat sanos, että en kerro sukupuolta, koska meillä on sukupuolineutraali kasvatus

:laugh::laugh:
Hitto, mä en tiedä itkisinkö vai nauraisinko. En ainakaan varmaankaan enää kyläilisi heillä kovinkaan paljoa :|

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22126562:
PEESI

Mutta tämä ei tarkoita, että tyttölapsi pitää pukea pinkkiin ja poika siniseen.

Minusta sukupuolineutraalin kasvatuksen pitäisi tarkoittaa tätä:

-käyttää lapsella neutraaleja vaatteita, menemättä kuitenkaan liioitteluun (hame pojalle)
-ei välitä leluissa onko tytöille vai pojille "tarkoitettuja" vaan ostaa leluja joiden uskoo lasta kiinnostavan
-ei jaottele lapsia sukupuolen mukaan, esim. ennen kouluikää valitse lapsen ystäviä sukupuolen mukaan
-tytöt käyvät tyttöjen vessassa/suihkussa ja pojat poikien

T: Nuori nainen joka käytti pienenä tyttöjen ja poikien vaatteita, leikki tyttöjen ja poikien leluilla ja tyttöjen ja poikien kanssa

Pukutilat naisille, miehille, neutraaleille-fyysisesti-naisille ja neutraaleille-fyysisesti-miehille, sekä transsukupuolisille naisesta-mieheksi ja transsukupuolisille miehestä-naiseksi korjatuille ja erikseen heille, joilla korjaustoimenpiteet ovat yhä kesken?

Tai kaikille paperipussi päähän, ilman silmänreikiä... Ettei näe omia värkkejään-

Meillä kävi työpaikalla tällaisen vähemmistöjärjestön edustaja puhumassa juuri tuosta, että on tosi vanhanaikaista että työpaikoilla on esim. juuri miesten ja naisten pukuhuoneet. Koska itsensä naiseksi tuntevan miehen pitäis saada mennä naisten pukkariin ja toisin päin. Ja sit ongelmaks nousee se että mitäs jos vaikka naiset ei haluakaan olla samassa pukkarissa sen naiseksi itsensä tuntevan miehen kanssa?

[QUOTE="Juu";22126668]Meillä kävi työpaikalla tällaisen vähemmistöjärjestön edustaja puhumassa juuri tuosta, että on tosi vanhanaikaista että työpaikoilla on esim. juuri miesten ja naisten pukuhuoneet. Koska itsensä naiseksi tuntevan miehen pitäis saada mennä naisten pukkariin ja toisin päin. Ja sit ongelmaks nousee se että mitäs jos vaikka naiset ei haluakaan olla samassa pukkarissa sen naiseksi itsensä tuntevan miehen kanssa?[/QUOTE]

Thaimaassa on joissain kouluissakin esim. wc:t tytöille, pojille ja "kolmannelle sukupuolelle".

Mutta jos fyysisesti mies todella tuntee itsensä naiseksi, mikseivät naiset voi häntä ajatella naiseksi miehen vartalossa? Hänhän ei silloin ole "mies" konventionaalisessa mielessä.

Kunhan pohdin.

Yhteistyössä