sukupuolineutraalius ei hävitä seksuaalisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Thaimaassa on joissain kouluissakin esim. wc:t tytöille, pojille ja "kolmannelle sukupuolelle".

Mutta jos fyysisesti mies todella tuntee itsensä naiseksi, mikseivät naiset voi häntä ajatella naiseksi miehen vartalossa? Hänhän ei silloin ole "mies" konventionaalisessa mielessä.

Kunhan pohdin.

Lukeeko sillä kyltti rinnalla, että saan tulla tänne naistenpuolelle, koska olen mielestäni munallinen nainen. Vai mistä ne naiset sen tietää? Vai tuleeko kuitenkin kauhea huuto.

Muistutettakoon vielä, että sukupuolineutraaliudessa ei ole kyse sukupuolten tasapäistämisestä tai seksuaalisuuden "hävittämisestä", vaan yksilön kunnioittamisesta sukupuolesta riippumatta. Siis sukupuolierojen kiistämisen sijaan tasa-arvo viedään ennemminkin pidemmälle koskemaan yksilöllisiä eroja.

Esimerkkinä vaikkapa ensimmäisellä sivulla ollut viesti, jossa puhuttiin "tyttöjen ja poikien luontaisista kiinnostuksenkohteista". Siis tokihan kokonaisuutta katsottuna pojat hakeutuvat "poikamaisiin" leikkeihin ja tytöt "tyttömäisiin", vahvuudet ja luonteenpiirteet keskittyvät eri asioihin eri sukupuolilla tms. eikä siinä mitään pahaa olekaan. Ongelmaksi tämä muotoutuu siinä vaiheessa, kun lasta ohjataan sukupuolinormien mukaiseen käytökseen riippumatta lapsen todellisesta persoonasta.

En nyt puhu sinisistä ja vaaleanpunaisista vaatteista, vaan asioista joita teemme ihan tiedostamattakin: Miehiltä odotetaan vahvuutta ja omatoimisuutta, naisilta kiltteyttä, tunnollisuutta ja huomaamattomuutta. Kielellisesti lahjakas, avoimesti tunteensa (vaikkapa itkien ) näyttävä mies on edelleen outolintu, ja vahva, johtajatyyppinen ( tai vaikka ihan hyvin pärjäävä yh ) nainen koetaan uhaksi. Sukupuoli on niitä ensimmäisiä asioita joita vastasyntyneestä halutaan tietää, ja jos se on esim. epäselvä kuten joskus käy, muuttuu ilmapiiri vaivautuneeksi ja asia koetaan usein ongelmaksi silloinkin, kun asiasta ei ole varsinaista terveydellistä haittaa. Tutkimusten mukaan pidämme jo vauvoja sylissä eri tavalla riippuen siitä, kumpaa sukupuolta uskomme hänen olevan, tyttölapsille puhutaan vivahteikkaammin ja annetaan enemmän hellyyttä kuin pojille ja suhtaudumme kielteisemmin tytön agressiivisuuteen ja seksuaalisuuteen kuin pojan.

Luonnollista ja ymmärrettävää, mutta absoluuttisena, hallitsevana suhtautumistapana "johon ei tarvitse puuttua / jota ei tarvitsekaan tiedostaa" aiheuttaa negatiivisia lieveilmiöitä. Miehillä on enemmän alttiutta mt-ongelmiin ja itsemurhiin, lyhyempi elinajanodote, käytännössä katsoen huonommat oikeudet lapsiinsa kuin naisilla, asevelvollisuus... Naiset "menettävät maineen" puolestaan hyvinkin helposti, ottavat edelleen suurimman vastuun kodista ja lapsista vaikka käyvätkin työssä ( aasinsiltana: "naisvaltaiset alat" ) , ulkonäköpaineet.

[QUOTE="vieras";22127358]Lukeeko sillä kyltti rinnalla, että saan tulla tänne naistenpuolelle, koska olen mielestäni munallinen nainen. Vai mistä ne naiset sen tietää? Vai tuleeko kuitenkin kauhea huuto.[/QUOTE]

Mistäs minä tietäisin? Kunhan pohdin.

Tunnen naisen joka oli kuin mies naisen ruumiissa. Ei häntä kuitenkaan miehenä pidetty ennen leikkausta jne... hän oli siihen asti nainen. Tunnen myös lesbo-naisia jotka käyttävät ihan samoja pukukoppeja, suihkutiloja,jne...kuin tyttäreni ja ihan ongelmitta kaiken lisäksi. Mielestäni vain ahdasmieliset ja tietämättömät "putkiajattelijat" voivat nähdä siinä jotain seksuaalista tai ongelmia:mad:

Lesbo-nainen hyvä, kirjoituksesi olivat loistavia ja olen todella mielissäni että oikaiset vääriä käsityksiä ja ennakkoluuloja täällä palsta-mammoille. Rehellisesti sanottuna arvostan sitä että uskallatte olla TE ja "erilaisia" (samiksiahan te kyllä oikeesti olette ainakin perheeni silmissä).
Kaunis kiitos Sinulle:hug:

Puolisokeakin on eri juttu...

Sukupuolia on enemmän, kuin kaksi. Se ei nyt ole pointti, vaan se, että lasta ei ulkopuolelta rytätä tiettyyn muottiin.

Niin, ei toki, mutta minusta sokeuteen kuuluu se kieltäminen. Lapsi saa kokea prinsessavaiheen ihan rauhassa, en ole sitä kieltämässä, oli sitten tyttö tai poika tai muu. En ole lukenut kuin ekan viestin, yllättäen. :D

Itse olen seksuaalisesti/sukupuolisesti vaikeasti määriteltävissä. Olen kai aseksuaali homomies naisen ruumiissa, mutta sekään ei ehkä ihan täysin kuvaa minua. Tällainen ihmehyypiö. Meikäläisen kokoonpanija laittoi väärät johdot aivoissa oikeisiin paikkoihin.

Lesbo-nainen hyvä, kirjoituksesi olivat loistavia ja olen todella mielissäni että oikaiset vääriä käsityksiä ja ennakkoluuloja täällä palsta-mammoille. Rehellisesti sanottuna arvostan sitä että uskallatte olla TE ja "erilaisia" (samiksiahan te kyllä oikeesti olette ainakin perheeni silmissä).
Kaunis kiitos Sinulle :hug:

Jopas jotakin, enpä olisi moista osannut odottaa :)
Kauniit kiitokset itsellesi!

(Nyt täytyy juosta bussille...! Keskustelu jatkukoon ;))

[QUOTE="vieras";22126212]Tästä on ollut todella useita ketjuja aikaisemmin. Totuushan on se, että sukupuolineutraalia kasvatusta ei voi olla, koska siinä tukahdutetaan lapsen sukupuolesta johtuvat kiinnostuksen kohteet. Normaalisti tytöt leikkivät sellaisia leikkejä, joissa on hoivaviettiä, pojat taas luonnostaan ovat teknisiä ja metsästäjiä. Nämä erot syntyvät luonnostaan ilman, että sillä olisi mitään tekemistä roolien tai kulttuurin kanssa. Samat erot näkyvät eläinkunnassa lähes kaikkialla. Tämän eron tukahduttaminen sukupuolineutraalilla kasvatuksella on väkivaltaa lapsen normaalila kehitystä kohtaan ja siitä voi seurata vakaviakin identiteettiongelmia vanhempana. Silti voi opettaa tytön pitämään puolensa ja pojan olemaan tappamatta turhaan.[/QUOTE]

Asiaa!

Muistutettakoon vielä, että sukupuolineutraaliudessa ei ole kyse sukupuolten tasapäistämisestä tai seksuaalisuuden "hävittämisestä", vaan yksilön kunnioittamisesta sukupuolesta riippumatta. Siis sukupuolierojen kiistämisen sijaan tasa-arvo viedään ennemminkin pidemmälle koskemaan yksilöllisiä eroja.

Esimerkkinä vaikkapa ensimmäisellä sivulla ollut viesti, jossa puhuttiin "tyttöjen ja poikien luontaisista kiinnostuksenkohteista". Siis tokihan kokonaisuutta katsottuna pojat hakeutuvat "poikamaisiin" leikkeihin ja tytöt "tyttömäisiin", vahvuudet ja luonteenpiirteet keskittyvät eri asioihin eri sukupuolilla tms. eikä siinä mitään pahaa olekaan. Ongelmaksi tämä muotoutuu siinä vaiheessa, kun lasta ohjataan sukupuolinormien mukaiseen käytökseen riippumatta lapsen todellisesta persoonasta.

En nyt puhu sinisistä ja vaaleanpunaisista vaatteista, vaan asioista joita teemme ihan tiedostamattakin: Miehiltä odotetaan vahvuutta ja omatoimisuutta, naisilta kiltteyttä, tunnollisuutta ja huomaamattomuutta. Kielellisesti lahjakas, avoimesti tunteensa (vaikkapa itkien ) näyttävä mies on edelleen outolintu, ja vahva, johtajatyyppinen ( tai vaikka ihan hyvin pärjäävä yh ) nainen koetaan uhaksi. Sukupuoli on niitä ensimmäisiä asioita joita vastasyntyneestä halutaan tietää, ja jos se on esim. epäselvä kuten joskus käy, muuttuu ilmapiiri vaivautuneeksi ja asia koetaan usein ongelmaksi silloinkin, kun asiasta ei ole varsinaista terveydellistä haittaa. Tutkimusten mukaan pidämme jo vauvoja sylissä eri tavalla riippuen siitä, kumpaa sukupuolta uskomme hänen olevan, tyttölapsille puhutaan vivahteikkaammin ja annetaan enemmän hellyyttä kuin pojille ja suhtaudumme kielteisemmin tytön agressiivisuuteen ja seksuaalisuuteen kuin pojan.

Luonnollista ja ymmärrettävää, mutta absoluuttisena, hallitsevana suhtautumistapana "johon ei tarvitse puuttua / jota ei tarvitsekaan tiedostaa" aiheuttaa negatiivisia lieveilmiöitä. Miehillä on enemmän alttiutta mt-ongelmiin ja itsemurhiin, lyhyempi elinajanodote, käytännössä katsoen huonommat oikeudet lapsiinsa kuin naisilla, asevelvollisuus... Naiset "menettävät maineen" puolestaan hyvinkin helposti, ottavat edelleen suurimman vastuun kodista ja lapsista vaikka käyvätkin työssä ( aasinsiltana: "naisvaltaiset alat" ) , ulkonäköpaineet.

Potaskaa! Aivan ehdottomasti pitää vahvistaa ja tukea poikien luonnostaan poikamaisia ominaisuuksia ominaisuuksia ja tyttöjen naisellisia ominaisuuksia ja vahvuuksia. Näin lapsista kasvaa aikusia Miehiä ja Naisia.

En usko naisten/tyttöjen luontaiseen hoivaviettiin. Jos asia olisi näin, sen täytyisi olla näin kaikkialla.

Niinhän se onkin kaikkialla. Tutkimuksissa on todettu, että pojat leikkiät luonnostaan mieluummin teknisiä leikkejä ja tytöt sosiaalisia ja hoivaleikkejä. Vai meinaatko, että tytöt ovat luonnostaan tunnekylmiä vaikkapa Afganistanissa tai Israelissa, jossa aikuiset murhaavat ihmisiä surutta?

Hmm...mun mielestä tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia. Käsittääkseni homot eivät pidä itseään naisina eikä lesbot itseään miehinä. Tyttöjä ja poikia on erilaisia: on hoivaviettisiä tyttöjä ja johtaja-ainesta olevia tyttöjä, on rämäpää poikia ja on rauhallisia poikia. Ja kaikkea siltä väliltä. Ihmiset vaan ovat luonteeltaan erilaisia eikä siihen mun mielestä mitään sukupuolineutraaliutta tarvita vaan pelkkä ihmisten luonteiden erilaisuuden ymmärtäminen riittää.

[QUOTE="vieras";22128162]Niinhän se onkin kaikkialla. Tutkimuksissa on todettu, että pojat leikkiät luonnostaan mieluummin teknisiä leikkejä ja tytöt sosiaalisia ja hoivaleikkejä. Vai meinaatko, että tytöt ovat luonnostaan tunnekylmiä vaikkapa Afganistanissa tai Israelissa, jossa aikuiset murhaavat ihmisiä surutta?[/QUOTE]

?

En. Hoivavietti oletettavasti ulottuu kauemmas kuin nukkeleikkeihin. Kyllä moni lapsi ehdollistetaan jo kohdussa oman kulttuurin säännöille, ettei ole mikään ihme, että joku 3v osaa valita sukupuolensa mukaisen lelun korista tutkijoiden katsellessa.

Jos taas perheestä poistetaan äiti, länsimaisessakin perheessä mies omaksuu "naisellisia" piirteitä. Ehkä äidin asuminen saman katon alla tukahduttaa kulttuuriin pohjaten miesten kyvyn ja halun huolehtia toisista. Toisekseen, jos otetaan kaukaisempi esimerkki; parantajat, lääkärit jne. ovat olleet miltei kaikkialla aina miehiä. Eikö se vaadi hoivaviettiä? Jne.

Ihan vaan ap:n tekstiin että minusta vessat voisi ratkaista useammilla yksityisvessoilla (joissa saisi sitten p*askoa rauhassa ilman että tarvii pelätä toisen kuuntelevan pörinöitä ohuen oven takana) sen sijaan että nyt isoon naistenvessaan kertyy pitkät jonot ja miestenvessoissa taas vaihtuvuus nopeampaa. Uimahalleissa voisi ottaa mallia kylpylöistä, eli vaatteiden säilytyslokerot on yhteiset ja vaatteet riisutaan erillisissa pukukopeissa, sitten voisi olla pienempiä suihkukoppeja ja saunoissa joku uikkari tai pyyhe päällä, kyllä kai jotkut keinot löytyisi. Tosin itse en tällaista kannata, mutta tuli vaan mieleen..

Voisi olla hankala järjestää alkuun, mutta pääsisi ainakin niistä loputtomista "7v poika naisten puolella uimahallissa"-ketjuista täälläkin eroon. :D

[QUOTE="vieras";22126212]Tästä on ollut todella useita ketjuja aikaisemmin. Totuushan on se, että sukupuolineutraalia kasvatusta ei voi olla, koska siinä tukahdutetaan lapsen sukupuolesta johtuvat kiinnostuksen kohteet. Normaalisti tytöt leikkivät sellaisia leikkejä, joissa on hoivaviettiä, pojat taas luonnostaan ovat teknisiä ja metsästäjiä. Nämä erot syntyvät luonnostaan ilman, että sillä olisi mitään tekemistä roolien tai kulttuurin kanssa. Samat erot näkyvät eläinkunnassa lähes kaikkialla. Tämän eron tukahduttaminen sukupuolineutraalilla kasvatuksella on väkivaltaa lapsen normaalila kehitystä kohtaan ja siitä voi seurata vakaviakin identiteettiongelmia vanhempana. Silti voi opettaa tytön pitämään puolensa ja pojan olemaan tappamatta turhaan.[/QUOTE]

No nyt sinä höpiset kyllä ihan kukkua :D

[QUOTE="sama";22126341]pitää sitten vissiin rakentaa kaikkii uima-kunto ym laitoksiin yksityiset suihkuja pesusekä pukeutumistilat...niin ettei kukaan voi tirkistellä ketään ??[/QUOTE]

Eikö se sala-katselu tarkoita sitä, että itse on sen ryhmän ulkopuolella mitä tirkistellään...uimahallissahan tirkistelijä on samassa jamassa ja samassa tilassa tirkisteltävien kanssa. Se muuttaa kai hieman asetelmaa..?

[QUOTE="vieras";22128162]Niinhän se onkin kaikkialla. Tutkimuksissa on todettu, että pojat leikkiät luonnostaan mieluummin teknisiä leikkejä ja tytöt sosiaalisia ja hoivaleikkejä. Vai meinaatko, että tytöt ovat luonnostaan tunnekylmiä vaikkapa Afganistanissa tai Israelissa, jossa aikuiset murhaavat ihmisiä surutta?[/QUOTE]
Ai,minä taas väitän että tunnekylmät ihmiset ovat kasvatettu sellaisiksi.
Itse olen antanut (kaksi aikuista lasta ja iltatähti) lasteni vapaasti valita.
Poikani joka tykkää vaaleanpunaisesta ja pienenä leikki nukeilla on kuitenkin yövieraiksi kuljetellut vain nais-puolisia vieraita.
Tyttäreni joka ei tykännyt punaisesta missään muodossa ja leikki veljensä pikkuautoilla on kyllä ihan täysi hetero-nainen (ainakin joku "jätkä" taas soittelee öisin perään).
Iltatähtemme joka on koko perheen prinsessa aloitti nyt syksyllä joukkuevoimistelun ja jääkiekon.
Tahdon kasvattaa fiksuja, onnellisia ja tasapainoisia kansalaisia :)

Tuli tuosta lesbojen suihkussakäymisestä (hetero)naisten tiloissa mieleen vaan, että kyllä mulla aikalailla posket punottais, jos miesten puolella heteronasiena kävisin, vaikkei jokainen mies minun makuun olekaan, mutta ehkä lesbonaiset eivät sitten koe asiaa näin.

Sukupuolisensitiivinen kasvatus on ok ja monessa mielessä hyväkin asia, kun ajatellaan esim. vaikka sitä miten paljon enemmän pojille sallitaan suhteessa tyttöihin. Tyttöjen kuri on joskus todella tukahduttavaa. Se jos mikä latistaa persoonallisuuden.

Se, mitä mä itse pohdin eilisen Hullun Jutun johdosta on se, että miksi perheessä joissa toteutetaan sukupuolineutraalisuutta (etenkin ulkoisin merkein ) on yleistä, että pikkupoika on ulkoisesti enemmän tyttöä muistuttava?????
Onko tasa-arvo tai sp-'neutraalisuus' lopulta kuitenkin vain sitä, että kaikki maskuliinisuuden merkit saadaan poiskitkettyä?

Se, mitä mä itse pohdin eilisen Hullun Jutun johdosta on se, että miksi perheessä joissa toteutetaan sukupuolineutraalisuutta (etenkin ulkoisin merkein ) on yleistä, että pikkupoika on ulkoisesti enemmän tyttöä muistuttava?????
Onko tasa-arvo tai sp-'neutraalisuus' lopulta kuitenkin vain sitä, että kaikki maskuliinisuuden merkit saadaan poiskitkettyä?

Naiseus on ihmisen default-asetus. Miehet katoavat, sillä Y pienenee.

Mitä tulee neutraalisuuteen, niin joskus toivon että ihmiset ajattelisivat vähän sen ohitse että lapsemme on poika. Hänelle voisi ostaa lahjaksi vaikka satukirjoja tai pelejä tai mitä tahansa muuta kuin ikuisia autoja, sinisiä vaatteita ja traktori-kirjoja.

Emme kyllä piilottele häntä ja sukupuolikin kerrottiin ekassa viestissä minkä synnäriltä kaikille lähetimme :D Mutta pointti olikin, että onko aina pakko ajatella poikaa autohulluna siniseen pukeutujana ja tyttöä prinsessahörhelöisenä vaaleanpunaisena?

PEESI!!! Juuri tuota tarkoitin sukupuolineutraalilla kasvatuksella kuten sen itse miellän. Eli että lasta ei kasvateta valmiiseen rooliin vaan hän voi toimia omien mieltymystensä mukaan. Itse olen lapsena leikkinyt autoradalla, kiipeillyt puissa ja rakennellut majoja, SEKÄ leikkinyt nukeilla ja pukeutumisleikkejä äidin vaatteilla ja barbeilla kotia jne. Riippumatta siitä onko lapsi tyttö vai poika, hänen tulisi voida tehdä näitä kaikkea!

[QUOTE="Mielikuva";22128425]Tuli tuosta lesbojen suihkussakäymisestä (hetero)naisten tiloissa mieleen vaan, että kyllä mulla aikalailla posket punottais, jos miesten puolella heteronasiena kävisin, vaikkei jokainen mies minun makuun olekaan, mutta ehkä lesbonaiset eivät sitten koe asiaa näin.

Sukupuolisensitiivinen kasvatus on ok ja monessa mielessä hyväkin asia, kun ajatellaan esim. vaikka sitä miten paljon enemmän pojille sallitaan suhteessa tyttöihin. Tyttöjen kuri on joskus todella tukahduttavaa. Se jos mikä latistaa persoonallisuuden.[/QUOTE]

Siis Sinulla on ongelmana lesbo-ja heteronaisen yhtäaikaa suihkuun meno. No,kerron että: ensinnäkin usein suihkuja on useampi kuin yksi joten mahtuu hyvin. Toiseksi, he käyvät suihkussa peseytyäkseen. Eivät lesbo-naisetkaan kuolaa joka naisen perään (kuten eivät miehetkään). Kolmanneksi, tuntemani lesbo-naiset eivät vikittele hetero-naisia. Neljänneksi... mistä erotat mikä on kukin?Eivät homo-tai lesboparit sekstaile,suutele tai hyväile toisiaan normaalisti julkisesti :cool:

Siis Sinulla on ongelmana lesbo-ja heteronaisen yhtäaikaa suihkuun meno. No,kerron että: ensinnäkin usein suihkuja on useampi kuin yksi joten mahtuu hyvin. Toiseksi, he käyvät suihkussa peseytyäkseen. Eivät lesbo-naisetkaan kuolaa joka naisen perään (kuten eivät miehetkään). Kolmanneksi, tuntemani lesbo-naiset eivät vikittele hetero-naisia. Neljänneksi... mistä erotat mikä on kukin?Eivät homo-tai lesboparit sekstaile,suutele tai hyväile toisiaan normaalisti julkisesti :cool:

Ööö, ei itseasiassa ole :D Missä kohtaa mun tekstiä väitän jotain sellaista? Puhuin vain omasta puolestani, että mulle olis vaikea käydä miesten puolella sillä tavalla "neutraalisti". Mutta kuten sanoin, ehkä lesbot eivät sitten "kiihotu" tai virittäydy samalla tavalla kuin heteronaiset TAI sitten minä olen jokin kummajainen, joka kiihottuu miesvartaloista :D

Yhteistyössä