Sukupuolitaudeista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paniikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Paniikki"

Vieras
Voisiko joku ystävällinen lukea tämän viestini ja kertoa mielipiteensä.

Pari vuotta sitten harrastin suojaamatonta seksiä , yhdyntää ja molemminpuolista suuseksiä silloisen poikaystävän kanssa. Suhteemme jälkeen (useiden kuukausien päästä) mies kävi testeissä sukupuolitautien poliklinikalla. Kertoi saaneensa negatiiviset tulokset. Itse en ole testeissä käynyt eikä minulla ole mitään oireita.

Nyt olen tavannut miehen, jonka ksnssa on kondomia käytetty yhdynnässä mutta hän on antanut minulle kaksi kertaa suojaamatonta suuseksiä. Nyt olen huolissani, olenko kuitenkin voinut tartuttaa hänelle jonkin taudin. Tajusin nimittäin vasta nyt, että vaikka ex kävi testeissä, silti testattiin vain HIV, kuppa, tippuri ja klamydia.

Kondylooma ja herpes joidenkin lähteiden mukaan testataan vain oireiselta. Miten voin nyt varmistua, ettei minulla ole MITÄÄN tauteja?

Vastikään kävin papassa, joka oli luokkaa I. Kertooko se mitään?

Soitan huomenna sukupuolitautien poliklinikalle ja menen testiin mahdollisimman pian, mutta olen nyt ihan paniikissa... Voiko mitenkään testata kaikkia tauteja kerralla, kun oireista kondylooman tai herpestä ei näy? Verikokeesta?

Lisäksi tietysti pelottaa, että ex on valehdellut testeissä käymisestään ja minulla(kin) on jo lähes satavarmaksi epäilemieni herpeksen ja kondylooman lisäksi liuta muita tauteja...

Kysyn ihan tosissani. Guugletapas vähän aikaa sukupuolitaudit tai -testit, niin saat to-del-la ristiriitaista tietoa. Suurin osa löytämistäni sivuista kertoo että kondylooma ja herpes voidaan todeta vain näkyvistä oireista, esim. rakkuloista ja syylistä. Sellaisia minulla ei ole eikä tietääkseni ole ollutkaan.

Toisaalta muistan, että raskauden aikana otettiin herpes-vasta-ainetesti verestä, ehkä... Täytyy vaatia nytkin sellainen.

Lisäksi monesti tosiaan kerrotaan, että testejä pitää vaatimalla vaatia ja jopa valehdella kumppaneista ja riskitilanteista, jotta testiin pääsee. Älytöntä! Ei ihme, jos taudit leviävät, kun testiin pääsemisestä on tehty vaikeaa eikä tietoa testeistä ole saatavilla.

[QUOTE="Paniikki";30382072]Kysyn ihan tosissani. Guugletapas vähän aikaa sukupuolitaudit tai -testit, niin saat to-del-la ristiriitaista tietoa. Suurin osa löytämistäni sivuista kertoo että kondylooma ja herpes voidaan todeta vain näkyvistä oireista, esim. rakkuloista ja syylistä. Sellaisia minulla ei ole eikä tietääkseni ole ollutkaan.

Toisaalta muistan, että raskauden aikana otettiin herpes-vasta-ainetesti verestä, ehkä... Täytyy vaatia nytkin sellainen.

Lisäksi monesti tosiaan kerrotaan, että testejä pitää vaatimalla vaatia ja jopa valehdella kumppaneista ja riskitilanteista, jotta testiin pääsee. Älytöntä! Ei ihme, jos taudit leviävät, kun testiin pääsemisestä on tehty vaikeaa eikä tietoa testeistä ole saatavilla.[/QUOTE]

Höpöhöpö, testeihin pääsee kun soittaa terveyskeskukseen ja puhelimessa pyytää lähetteen labraan. Olen joskus pyytänyt, että voisiko nielustakin ottaa näytteet ja tähän on suostuttu.

Herpestä ei yleensä testata. Testin voisi periaatteessa ottaa tuoreista rakkuloista tai verestä. Verestä otettuna on turha: suurin osa aikuisista on kantajia(n.80%), mutta läheskään kaikille ei koskaan oireile. On sama virus voi aiheuttaa myös huuliherpestä, eikä tämä veritesti siis erotte kummassa päässä virus oireilee.

Kondyloomaa aiheuttaa n. 30 virusta. Suuri osa aikuisväestöstä on kantanut/kantaa jotain näistä. Vain osa viruksista aiheuttaa kohdunkaulan syöpää tai näkyviä rakkuloita. Suurimmalle osalle virukset eivät aiheuta mitään oireita, joten näitä ei tavallisesti testata. Virukset voivat myös kadota itsekseen. Lääkäri voi etikkahappopenslauksella etsiä kondyloomia iholta, mutta silläkään ei välttämättä kaikkia löydetä.

Ei paniikkia. Käykää uuden miehen kanssa testeissä yhdessä, niin tulee hyvä mieli.

Yhteistyössä