sulatin miksrossa täydellä teholla suklaata, lautasen pinta ritisi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
käyttäisittekö sitä suklaata leivonnaiseen.. :( mä käytin ja nyt hirvittää syödä sitä leivonnaista.. :( mitä lautasen pinta on ja miten se voi mikrossa sillälailla mennä rikki?

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
:laugh: ei sitä mikrossa sulateta kun vesihauteessa

Voi sulattaa mikrossa. Mä sulatan aina, koska vesihaude kestää kauemman. Mikrossa muoviastiassa, mahdollisimman pienellä teholla lyhyitä aikoja ja välillä täytyy sekoitella.

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
:laugh: ei sitä mikrossa sulateta kun vesihauteessa

Kyllä minä sulatan mikrossa koska on näppärämpi ja nopeampi kun vesihaude.
Siinä vaan pitää olla skarppina ja nokkela eikä missään nimessä sulattaa lilluks sitä suklaata vaan antaa vaan sysäys niin se sulaa loppuun ilman mitään siinä kupissa.

kukaan ei vastaa tohon mun kysymykseen eli posliinin lasitetta? varmaan meni rikki.. :( uskaltaako sitä ny syödä ja ei suklaa ei palanu.. ainoastaan lautanen meni rikki.. näkyy sellaisia halkeemia.. :(

Tää on makuasia. Mä sulatan vesihauteessa, koska saan siinä onnistumaan helpommin ja nopeammin ;) Muutaman kerran mikrossa kokeillut, ja aina osa suklaasta palaa. Jos sitä tosi pienellä teholla ja koko ajan sekotellen alkaa sulattaa, samassa ajassa sulattaa vesihauteessakin ja saa tasasemman.

Ap:n kysymystä en ihan tajunnut. Menikö lautanen halki? Vai siihen tuli vaan niitä halkeamia lasitteeseen? Se nyt tuskin on vaarallista. Jos ymmärsin oikein, ni lautanen ei ees ole varsinaisesti rikki vaan vähän pilalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kukaan ei vastaa tohon mun kysymykseen eli posliinin lasitetta? varmaan meni rikki.. :( uskaltaako sitä ny syödä ja ei suklaa ei palanu.. ainoastaan lautanen meni rikki.. näkyy sellaisia halkeemia.. :(

mä kyllä puhuin siitä lasitteesta mutta et vissiin lukenut ja kyselin muutakin tarkennusta...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tää on makuasia. Mä sulatan vesihauteessa, koska saan siinä onnistumaan helpommin ja nopeammin ;) Muutaman kerran mikrossa kokeillut, ja aina osa suklaasta palaa. Jos sitä tosi pienellä teholla ja koko ajan sekotellen alkaa sulattaa, samassa ajassa sulattaa vesihauteessakin ja saa tasasemman.

Ap:n kysymystä en ihan tajunnut. Menikö lautanen halki? Vai siihen tuli vaan niitä halkeamia lasitteeseen? Se nyt tuskin on vaarallista. Jos ymmärsin oikein, ni lautanen ei ees ole varsinaisesti rikki vaan vähän pilalla.

Siinä ajassa kun se suklaa on jo sulatettu mikrossa, vesi ei ole vielä edes alkanut kiehua! Eli mikro on huomattavasti nopeempi ja kätevämpi, kun ei tarvi mitään ylimäääräisiä kattiloita käyttää. Mutta tosiaan tuota mikrossa sulattamista täytyy harjoitella, että onnistuu. Ei saa liian kauaa pitää mikrossa ja loppuosa sulaa pelkästään sillä, että sekoittaa lusikalla ja tasaista tulee :)

Kyllä mä olen käyttänyt vuosia arkilautasia, joiden posliinilasite on säröillä, ihan pesukoneessa pessyt tavalliseen tapaan, mikrossa käyttänyt jne. Elossa olen. Käyttäisin kyllä, tuskin se siitä mitään posliinia(saati sitä lasitetta) itseensä "imaisi", se lasite vaan lohkeili.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
oliko lautanen siis muovia. kai sä nyt näät onko siitä irronnut jotain. vai oliko posliinin lasitetta? ei sitä täydellä teholla saa sulattaa ja laita ensikerralla vaikka mukiin tms sulamaan

siis posliinilautanen, jossa lasitetta ilmeiseti pinnalla, koska ritisi.. :( onko sitä vaarallista syödä ny.. ois vaan pitäny mennä kauppaan ostaa uutta suklaata ja heittää se roskiin.. :( ottaa päähän :( tästä lähin menen kahvilaan syömään. meni pvä ja sitä ei voi edes syödä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Kyllä mä olen käyttänyt vuosia arkilautasia, joiden posliinilasite on säröillä, ihan pesukoneessa pessyt tavalliseen tapaan, mikrossa käyttänyt jne. Elossa olen. Käyttäisin kyllä, tuskin se siitä mitään posliinia(saati sitä lasitetta) itseensä "imaisi", se lasite vaan lohkeili.

miks se pinta halkeilee? eikö sen pitäisi kestää??

Lasite ei vaan aina kestä mikron lämpöä, kai se on jotenkin erilaista kuin uunin lämpö. Ja kyllähän uunivuuistakin aina jossain vaiheessa alkaa vanhuuttaa lasitteen halkeilemaan ja tulee sellanen ajan patinoiman näkönen. Varsinkin vähän vanhemmissa astioissa on vähän hapero lasite.

Jos suklaata sulattaa täydellä teholla, sehän kuivuu tai miksi sitä ilmiötä nyt sanoisi... Ekaa kertaa kun suklaata mikrossa sulatin, oli tehot liian kovilla ja suklaa muuttu sellaseksi kuivaksi ja kovaksi.

No katso leimat pohjasta jos siinä on! Ei kaikki lautaset kestä mikroa eikä edes tiskikonetta. Voi myös olla, että sulla on hyvin vanha lautanen. Niitä tietenkään ei ole osattu valmistaa siten, että nykyisiä koneita kestävät. Esim. meillä pari mummon aikuista arabian lautasta on mikrossa mennyt juuri tuollaiseksi. Eikä ole vaarallista, näkeehän sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
oliko lautanen siis muovia. kai sä nyt näät onko siitä irronnut jotain. vai oliko posliinin lasitetta? ei sitä täydellä teholla saa sulattaa ja laita ensikerralla vaikka mukiin tms sulamaan

siis posliinilautanen, jossa lasitetta ilmeiseti pinnalla, koska ritisi.. :( onko sitä vaarallista syödä ny.. ois vaan pitäny mennä kauppaan ostaa uutta suklaata ja heittää se roskiin.. :( ottaa päähän :( tästä lähin menen kahvilaan syömään. meni pvä ja sitä ei voi edes syödä :(

jos vaan on halkeillut eikä näytä että sitä olisi murentunut, niin söisin leivonnaisen. lautanen jos on heikkolaatuinen tai vanha ei kestä mikroa. jos se ritisi vaan siitä ympäriltä kun ei ollut sitä suklaata siinä päällä " suojaamassa".