Sunnuntaiaukioloajat ja Päivi Räsänen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FionaFauna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FionaFauna

Aktiivinen jäsen
20.05.2008
1 992
2
36
Ensi alkuun pahoittelut, jos tää on puitu täällä tänään jo tuhanteen kertaan. Tulin vasta nyt koneelle (saavutus sinänsä! :D)

Räsäsen Päivi siis ehdottaa tuotteiden hintoihin sunnuntailisää:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200811228631106_uu.shtml

Mulla on parempi ehdotus. Ruoskitaan saastaisia ostajia, jotka ovat kehdanneet tulla kauppoihin sunnuntaisin. Siis mitä hittoa?! Välillä mietityttää, mitä tuonkin naisen päässä liikkuu..

Mitäs muut olette mieltä?

EDIT. Hups, sori.. Linkki korjattu. Ihan kiinnostava toi alkuperäinen kannettavalinkki, hehee.. :D Mistä lienee siihen posahtanu, en tietääkseni ole hetkeen Verkkokaupan sivuilla käynyt. :)

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Ensi alkuun pahoittelut, jos tää on puitu täällä tänään jo tuhanteen kertaan. Tulin vasta nyt koneelle (saavutus sinänsä! :D)

Räsäsen Päivi siis ehdottaa tuotteiden hintoihin sunnuntailisää: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26688

Mulla on parempi ehdotus. Ruoskitaan saastaisia ostajia, jotka ovat kehdanneet tulla kauppoihin sunnuntaisin. Siis mitä hittoa?! Välillä mietityttää, mitä tuonkin naisen päässä liikkuu..

Mitäs muut olette mieltä?

tulikohan sul väärä linkki??

Ainakin nykyinen systeemi on ihan syvältä (siis että vähän väliä kaupat saa olla auki ja vähän väliä ei ja sitten tietyn neliömäärän kaupat jne.) Joko ne kaupat saa olla auki tai sitten ei, eikä tollasta ihme sekoilua.

No mut mä en oikeesti vaan ymmärrä että miks noita aukioloja pitää ylipäätään lisätä.
Ihan oikeesti ei ihmisillä ole yhtään sen enempää rahaa tuhlata kauppoihin oli ne sit sunnuntaina auki tai ei.
Kyllä mun mielestä se 6 päivää viikossa pitäis riittää kaupoille aukioloaikaa.

Nih :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
No mut mä en oikeesti vaan ymmärrä että miks noita aukioloja pitää ylipäätään lisätä.
Ihan oikeesti ei ihmisillä ole yhtään sen enempää rahaa tuhlata kauppoihin oli ne sit sunnuntaina auki tai ei.
Kyllä mun mielestä se 6 päivää viikossa pitäis riittää kaupoille aukioloaikaa.

Nih :snotty:

Mun mielestä on hyvä että ihmisillä on valinnan mahdollisuus, milloin mennä kauppaan. Ja sunnuntaiaukiolothan nyt näyttää toteutuvan. Nih.

ei tarttis kauppojen olla sunnuntaisin auki. mä en ainakaan haaveile kauppaan töihin, jos menee niin hulluksi että pitää olla sunnuntait aina ja vielä ÖITÄKIN töissä... daa... ja lapset ja nuoret kotona yksin voi sitten todella "hyvin". kaikkki "kolmivuorotyöt" pitäs pyrkiä poistamaan, terveydenhuoltoalalla mm. se on mahdotonta, mutta kaupan ei tartte olla auki öitä ja pyhiä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
ei tarttis kauppojen olla sunnuntaisin auki. mä en ainakaan haaveile kauppaan töihin, jos menee niin hulluksi että pitää olla sunnuntait aina ja vielä ÖITÄKIN töissä... daa... ja lapset ja nuoret kotona yksin voi sitten todella "hyvin". kaikkki "kolmivuorotyöt" pitäs pyrkiä poistamaan, terveydenhuoltoalalla mm. se on mahdotonta, mutta kaupan ei tartte olla auki öitä ja pyhiä.

Mä kyllä luulisin että lisätyövoimaa tulisi kaupan alalle jos sunnuntait auki/vuorokauden ympäri, vaikken olekaan sen puolella, että olisi noin auki :/

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Ainakin nykyinen systeemi on ihan syvältä (siis että vähän väliä kaupat saa olla auki ja vähän väliä ei ja sitten tietyn neliömäärän kaupat jne.) Joko ne kaupat saa olla auki tai sitten ei, eikä tollasta ihme sekoilua.

niimpä... mutta koitappa sinä olla sit laupan "tätinä"

Kyllä mä tykkään käydä sunnuntaisin kaupassa, ihanaa nyt taas, kun voi käydä isommissakin kauppoissa ettei tarvitse tyytyä Alepan onnettomaan valikoimaan. Välillä elämä vaan menee niin, että sunnuntainakin pitää käydä ostamassa ruokaa :)

Mutta joo, en aina ymmärrä tuota Päivi Räsästä...

Hmm, mulla ois montakin puolustusta sunnuntaikaupan puolesta.. :)

a) Suomessa on niin paljon opiskelijoita ym. jotka todella haluaisivat tehdä sunnuntaitöitä, koska ne sopisivat aikatauluihin ja niistä sais hyvin rahaa.
b) Opiskelijoilla on harvoin pitkää työhistoriaa, joten työnantajillekin ne olisivat "edullista työvoimaa" verrattuna vakkarityöläisiin. Vakkarityöläisetkin saisivat vaihtoehdon, että haluavatko olla töissä viikonloppuisin vai eivät.
c) Monet ovat aika kiireisiä arkisin ja kaupoissa käyminen sunnuntaisinkin on ihan leppoisaa puuhaa.
d) Talouskin pysyisi vähän paremmassa kuosissa, kun ihmiset kuluttaisivat rahaa.

- Okei ei ihan aukoton juttu tässä mulla, mutta onhan toi Räsäsen ehdotus aika naurettava.. Eikö?! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Voiko joku oikeasti sanoa että on tärkeää päästä kauppaan sunnuntaina?

No en tiedä tärkeää mutta tässä taannoin olin työmatkalla koko viikon, lauantaina halusin nautískella omasta rauhasta, pesin pyykkejä yms ja nukuin univelkoja pois. Sunnuntaina sitten lähdin kauppaan kaikessa rauhassa. Ja ei, en tokikaan olisi kuollut nälkään vaikka en olisi päässyt kauppaan, onhan mulla pakastin ja muutenkin tarvikkeita kaapissa, kuiva-aineita yms mutta mukavaa siinä tilanteessa oli päästä ostoksille sunnuntaina. Kun silloin voi ostella muutakin kuin ruokaa, esim kodintarvikkeita ja vaikkapa vaatteita.

Sunnuntai on ihan paras kauppapäivä kun on hiljaista... ei se nyt välttämättä ole tärkeää päästä sunnuntaina kauppaan, mutta mä tykkään että on se mahdollisuus

Olen ollut kaupassa töissä ja tätä nykyä teen 3-vuorotyötä (ei kuit. kaupanalalla).. Ja juuri niin kuin joku kirjoittikin, niin opiskelijana oli tosi hyvä olla töissä viikonloppuisin ja sunnuntaisin sai ihanat lisät vielä päälle. Nyt vuorotyöläisenä taas tykkäisin käydä kaupassa sunnuntaina. Usein on lauantaina sen verran uuvatti, että ei jaksaisi lähteä kauppaan. Lauantain levättyä voisi sit sunnuntaina hoidella ne puuttuvat ostokset. En siis usko, että kuluttaminen sinänsä hirveästi nousisi sunnuntai aukilolojen myötä, mutta ihmiset saisivat itse päättää, milloin ostoksensa tekisivät.

a) Suomessa on niin paljon opiskelijoita ym. jotka todella haluaisivat tehdä sunnuntaitöitä, koska ne sopisivat aikatauluihin ja niistä sais hyvin rahaa.
b) Opiskelijoilla on harvoin pitkää työhistoriaa, joten työnantajillekin ne olisivat "edullista työvoimaa" verrattuna vakkarityöläisiin. Vakkarityöläisetkin saisivat vaihtoehdon, että haluavatko olla töissä viikonloppuisin vai eivät.
c) Monet ovat aika kiireisiä arkisin ja kaupoissa käyminen sunnuntaisinkin on ihan leppoisaa puuhaa.
d) Talouskin pysyisi vähän paremmassa kuosissa, kun ihmiset kuluttaisivat rahaa.

- Okei ei ihan aukoton juttu tässä mulla, mutta onhan toi Räsäsen ehdotus aika naurettava.. Eikö?! :)

No mun pointti onkin just se että kun ei ne ihmiset tienaa yhtään enempää oli se kauppa sunnutaisin auki tai ei, eli periaatteessa sitä rahaa ei tule yhtään enempää kuin jos se kauppa olisi auki sunnuntaisin, vaan jakaantuu 6 päivän sijasta 7 päivälle se sama raha.
Ja sit täytyy korottaa tuotteiden hintoja koska kerta täytyy palkata lisää väkeä vaikka rahaa taloon ei tule yhtään enempää, mutta palkat on maksettava tuli siltä päivältä myyntiä tai ei.
Ja sit taas vingutaan kun ruoka on niin kallista.

Ja juu... olen itse töissä ruokakaupassa.

Itse ole naurettava..

ONKO tullut mieleen että kuka ne kauppojen tätien palkat lopulta maksaa? Jos kerran palkatkin opn tuplaten niin ssaisi tuotteetkin olla

Niin, tietysti ne kaupat pitäisivät ovensa auki, joille se olisi kannattavaa. Ja kyllähän tästä syntyisi myös ikäviä haittapuolia, jotka kaikki tiedämme. Jos niitä ei olisi, niin tuskin tästä mitään ongelmaa tehtäiskään.

Silti jaksan kannattaa tätä ajatusta.

Niin, tietysti ne kaupat pitäisivät ovensa auki, joille se olisi kannattavaa. Ja kyllähän tästä syntyisi myös ikäviä haittapuolia, jotka kaikki tiedämme. Jos niitä ei olisi, niin tuskin tästä mitään ongelmaa tehtäiskään.

Silti jaksan kannattaa tätä ajatusta.

No miun kanssa saapi olla eri meiltäkii...
Mulla tietty puristaa just siitä että ite on niinko kärsijänä tässä.
En tiedä miten suhtautuisin jos ite ei olis alalla töissä.
=)

Nostaako kauppojen lisääntynyt aukiolo käytettävissä olevia rahavaroja? Ainakaan itse en tasan kuluttaisi senttiäkään enempää vaikka kaupat olis 24/7 auki. musta tuntuu että vapaasta aukiolosta hyötyvät vain todella isot kaupat, pikkukaupat ja erikoisliikkeet kuolee pois..

Miksi muuten kukaan ei vaahtoa siitä että virka-aikaan töissä oleva ei ikinä ehdi töiden jälkeen käymään missään virastossa, pankissa tms?

Yhteistyössä