Mäkin olin etukäteen ihan paniikissa sen suolan kanssa, mutta me saatiin neuvolasta sellainen ohjelappu, joka mun mielestä oli tosi tervejärkinen. Siinä esim. luki, että jos käyttää esim. marinoitua kanaa, niin pyyhkii marinadit pinnalta pois, ja niin me on tehtykin (käytetään niitä isoja könttejä, kun suikaleet on jotenkin epämääräisiä). Jonkun verran kyllä marinoidaan itsekin, mutta se vaatii ihan toisella tavalla suunnittelua, kun ensin pitää laittaa marinadiin ja antaa olla sielä pari tuntia...
Neuvolan ohjeessa luki myös, että jos tekee jonkun reseptin mukaan ruokaa, niin laittaa suolaa puolet ohjeen määrästä jne.
Me tehdään aika paljon myös niin, että kun meidän oma ruoka on usein turhan kuivaa lapselle, niin lisätään meidän omaan ruokaan (esim. broileripastapaistos) pojan lautaselle jotain suolatonta 4kk kasvissosetta, porkkanasosetta tai vastaavaa. Ruuasta tulee kosteampaa ja samalla vähenee kokonaissuolaprosentti.
Mutta saattaa silti olla, että saa liikaa suolaa, kun esim. leivässä en suolan määrää tarkkaile, syö sitä niin vähän. Puuroon en tietty laita ollenkaan.
Mutta toi oli uutta että natriumglutamaatti on sama kuin nitriitti! Olen osannut nitriittiä varoa: poika saa tosi niukasti makkaraa ja leikkeleitä, mutta en ole tiennyt että tämä "joka paikassa oleva" natriumglutamaatti on samaa kamaa. (siis ikivanhoilla kemiantiedoilla, nitriittihän on typen suola, mutta onko glutamaatti siis myös???) Olen nimittäin kyllä niitä käyttänyt, joskin aina vähemmän kuin ohjeessa sanotaan. Ostin kyllä kokeeksi jotain yrttikuutioita (ei lisäaineita yms.), mutta olivat aika turhia ja tosi rasvaisen tuntuisia. Niitä käytän, jos teen ruokaa pääasiassa pojalle, mutta jos teen lähinnä aikuisille ja poika saa vain vähän, niin sitten laitan kyllä "oikeita" kuutioita, tosin lähinnä kasvisliemikuutioita, mutta samat aineet taitaa olla...