Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä ei eksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulkaas enot:
Noista edellä lainatuista teksteistä käy selvästi ilmi, että suola on lähinnä lisäriski, mutta varsinainen ongelma on huono kolesteroli. Suolahan ei suonia tuki. Jos siis on normaali tai matala verenpaine eikä huono kolesteroliarvo ole korkea, ei suolan syönnillä ilmeisesti saa aikaan sepelvaltimotautia. Eikö näin? Vai olenko väärässä? Nyt kaikki terveydenhuollon ammattilaiset ja muut osaajat tietoa kehiin... Eli kaikissa tapauksissa ei ilmeisesti ole erityistä syytä vähäsuolaiseen ruokavalioon? Mitkä ovat suolan muut haitat? Voiko normaalin rajoissa olevalla suolalla esim. vahingoittaa munuaisia?

Pienillä lapsilla ei vielä munuaiset toimi yhtä tehokkaasti kuin aikuisilla, joten erityisesti pienillä se suolan saanti rasittaa munuaisia. Siksi kannattaisi lapsiperheissä yrittää vähentää suolan käyttöä. Noihin vaaroihin, joita suolaton ruokavalio aiheuttaa (veriarvot menee sekaisin tms.) sanoisin ainakin meidän puolesta sen verran, että tuskin sitä vaaraa on. Ainakin meillä se riittävä suolamäärä ja ylikin tulee jo siitä, kun käytetään välillä eineksiä ja puolivalmisteita ja tietty syödään leipää, juustoa ym jossa on suola lisätty jo valmiiksi. En usko, että monellakaan on todellista vaaraa saada liian vähän suolaa, vaan pikemminkin päinvastoin. Toki liian vähäinen suola on myös haitaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäyvä äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja suolankäyttö säästää aikaa...????:
Muhkusämpylöissä on 0,5% suolaa ja per sämpylä 0,3%. Monissa luomuleivissä on vähän ja vähäsuolaisia kyllä löytyy muitakin, niissä on paketin päällä se sydänmerkki "parempi valinta". Mutta jos VÄLTTÄMÄTTÄ haluaa ranskanleipää, niin sitä ei ole vähäsuolaisena.
Ja vuokaleipää on äärettömän helppo tehdä itse ja sämpylöitä myös. ja grillaus avotulella ei ole suositeltavaa, mutta sähkögrillillä parilalla voi grillata lapsillekin ihan huoletta. Ruokaahan ei suinkaan ole tarkoitus polttaa..

Ja kaikissa mausteissa ei ole suolaa. Mausteseoksissa kylläkin on melkein poikkeuksetta. Lihaliemijauhetta saa suolattomana ja kaikkia mausteseoksiakin saa mausteita myyvistä erikoisliikkeistä ja marketeissakin alkaa olla jo valikoimaa ainakin sokoksessa. Tuoreita
yrttejä on hyllyt pullollaan. Suurinta osaa voi myös silppuna pakastaa talvea varten. Salvia on hyvä suolan korvike ja on älyttömän terveellistä. Hunajalla saa makua.. Kannattaa kokeilla!
No jos ihan välttämättä haluaa, niin eihän siinä sitten mikään auta.. Minä en käsitä miksi se marinointi on jotenkin hittijuttu?? miksi haluaa VÄLTTÄMÄTTÄ juuri marinoitua ruokaa?? Kamalan suolaista ja kaikki marinadit maistuu samalle.. Ostaa maustettua oliiviöljyä ja siihen valkosipulia ja yrttejä ja paistaa siinä tai sivelee pihvin tms. päälle, on takuu varmasti parempaa kuin kaupan iänikuinen oranssi marinadi ..

Ihan mielenkiinnosta ostin Muhku-sämpylöitä, jos niissä kerran noin vähän suolaa on. Suolapitoisuus on 1,2 %. Edellinen kirjoittaja ei ehkä osaa lukea tuoteselostetta? Edelleen kysyn, tietääkö joku NIMELTÄ vähäsuolaisen leivän. Ajattelin alkaa ostaa sellaista, vähän kompensoidakseni muuta suolan käyttöä. En ole hihhuli, mutta kun meille on taas tulossa vauva, niin kivempi olisi antaa vähäsuolainen leivänkäntty sitten myöhemmin käteen kuin suolainen.

Kevyesti suolattuja leipiä pääkaupunkiseudulla:
Tuoreet leivät
Leipomo Tuote Suola-%
Ekberg Oy, p. 6811 860
Erämaaleipä 0,7
Gluteeniton vuokaleipä 0,5

Fazer Leipomot Oy, P. 020 555 3000
Fazer Eväsrieskat 7 kpl 0,5
Fazer Juhlarieskat 7 kpl 0,5
Fazer Kesälimppu 0,6
Real - täysjyvä ruis 0,7
" - monivilja 0,7
Fazer Ruisihme 0,7
Jälkiuunileipä vähäsuolainen 0,7
Onnenleipä 0,7
Oululainen Ruisrouhelimppu 0,7
Talonpoikaisleipä 0,5

Haagan Leipä Oy, P.477 8090
Aurinkorouhevuoka 0,7
Graham.fin 0,7
Grahamvuoka -
Grahamsämpylä -
Hiivaleipä 0,8
Jukolanleipä 0,8
Kaurasolmu 0,8
Perjantaileipä 0,7
Porkkanaleipä 0,5
Puolukkaleipä 0,9
Ranskanvuoka 0,8
Ruislimppu ja -vuoka 0,7
Setsuuri 0,7
Täysjyväruis/hiivaton -

Helsingin Leipä, P. 497 262
Grahampatonki 0,7
Kokojyväleipä 0,7

Kanniston Leipomo
Kiilovirta Tiina, P.669 516
Siemenleipä 0,5

Leipomo Samsara, P. 855 6010
Funkis Kauraleipä 0,5
Funkis Ruisleipä 0,5
Grahamleipä 0,5
Kruskaleipä 0,7
Maalaisleipä 0,5
Porkkanaleipä 0,7
Ruislimppu 0,5
Ruisreikäleipä 0,5
Ruisvuokaleipä 0,5
Spelttivehnäleipä 0,5

Linkosuo Oy, P. 03-285 3333
Vähäsuolainen eväsleipä 0,7 V

Marian Oy, P. 342 4570
Maalaisleipä 0,6

Virtasen Leipomo, Lohja, P. 019-382 319
8 eri sämpylää 0,7V
Ranskanleipä 0,7

Nurmileipä Oy, P. 774 0440
Valikoima vaihtelee

Perheleipurit Oy, [...], P. 7746 6227
Pomppis sämpylä, 9 kpl 0,7
Pomppis Paahtoleipä 0,7 pans.
Luomu Ruislimppu 0,7
Moilas Pellavaleipä 0,5
Moilas Luhtiruis 0,7
Moilas Täysrukiinen 0,6
Perheleipurien Luomuruislimppu 0,7
Moilas Sekaleipä 0,6
Moilas Kokojyväleipä 0,7

Primula Oy, 09-770 371
Kolmen viljan leipä 0,7
Artesaani ruisleipä 0,7
Jyvä Jyvärinen 0,7

Sinuhe Oy, 03-3399 3300
Nepparirouhesämpylä 0,7 V

Uudenmaan Leipä Oy, P. 276 6710
Joulujuhlalimppu 0,7
Setsuuri 0,7

Vaasan & Vaasan, P. 020 446 111
Uotilan aito Pälkäneen Perunalimppu 0,7
Näkkileivät, riisikakut yms.
Leipomo Tuote Suola-%
Vaasan & Vaasan Kuntonäkki 1,1
Maitonäkki 1,2
Pieni pyöreä, sesam (vehnä) 1,2
Pieni pyöreä, graham 1,2

Kesko Oy
Pirkka luomuriisikakku 0,3
Pirkka riisikakku 0,3
Pirkka riisimaissikakku 0,3
Pirkka kanelikorppu, revitty 0,9
Pirkka kanelikorppu 1
Pirkka kardemummakorppu 0,9
Pirkka sokerikorppu 0,9
Pirkka ruisnäkkileipä, ohut 1
Pirkka näkkileipä täysrukiinen 1,1
Pirkka täysjyväkorppu 0,9
Pirkka voileipäkeksi 0,9

MaxmedicaOy
Friggs maissiriisi 0,3
Friggs luomuriisikakku 0,3
Friggs suolaton riisikakku 0,3
Friggs vähäs. riisikakku 0,3

Sunco Oy
Currant crunch/hiivaton -
Multigrain/hiivaton 1,0
Ryvita ruis/hiivaton 1,0
Ryvita sesam/hiivaton 1,0
Ryvita original/hiivaton 0,5
Ryvita aur.siemenkaura 0,6
Eldorado riisikakku 0,4
Eldorado suolaton riisikakku -

V= vähänatriuminen suola

[Viestiä moderoitu]

Viimeksi muokattu:
Ap:lle:
Meillä 1v poika joka siirtynyt juuri syömään samaa ruokaa kuin me vanhemmat. Suolaa en koskaan lisää mihinkään ruokaan,maustan muuten. Mutta en ole alkanut tuijotella kaikkia tuoteselosteita jne vaan ihan samaa perus-kotiruokaa syö poika mitä me miehen kanssa. Joskus eineksiä,harvemmin kuitenkin.

ei kauheen informatiivinen tuo "leipälista". mukana korput ja kakut ja on tosiaan pääkaupunkikeskeinen. mut fazerin tuotteita saanee myös muualta. itse käytän ihan tavallisia, en valkkaa.

Joo, eipä kyllä meidän seudultakaan taida saada muuta kuin noita Fazerin tuotteita, siis jos leivästä puhutaan. Taidankin seuraavalla kerralla etsiä Fazeria ;)

Musta tuo lista oli hyvä, KIITOS! Lisäksi itse kukin voi tsekata tuoteselosteet kaupassa. Kannattaa mennä ilman lapsia lukemaan rauhassa oman kaupan tuotteet ja myöhemmin lasten kanssa voi napata vähäsuolaisimmat nopeasti mukaan. Ainakaan yli yhden prosentin suolalla ei kannata ostaa, se onnistuu kaikkialla.

Joopa joo. Minulla ei ainakaan ole aikaa mennä lueksimaan tuoteselosteita kauppaan ilman lapsia. Jos joskus pääsen ilman lapsia jonnekin, niin sen ajan käytän taatusti johonkin aivan muuhun. Meilläpäin ei tuosta listasta ole leivän suhteen yhtään mitään apua, asutaan Lapissa eikä täällä leivota edes Fazerin leipiä. Eli se siitä listasta.

Alkuperäinen kirjoittaja -.-:
Joopa joo. Minulla ei ainakaan ole aikaa mennä lueksimaan tuoteselosteita kauppaan ilman lapsia. Jos joskus pääsen ilman lapsia jonnekin, niin sen ajan käytän taatusti johonkin aivan muuhun. Meilläpäin ei tuosta listasta ole leivän suhteen yhtään mitään apua, asutaan Lapissa eikä täällä leivota edes Fazerin leipiä. Eli se siitä listasta.

Kyllä lappiin minun tietääkseni oululaiselta leipää kuljetetaan. Olen aivan takuulla ostanut lapin reissulla jälkiuunileipää ja realia. Samoin perheleipureiden tuotteita pitäisi saada ihan kakkialta suomen S-marketeista. Ja kyllä varmaan lapistakin leipomoita löytyy, joilta voi vähäsuolaisia tuotteita tiedustella..

Oma pointtini oli lähinnä se, että jos joku sattuisi tietämään nimeltä jonkun leivän, jonka voisi siepata kaupassa mukaansa. Meillä on neljä lasta ja kuten jo kerroinkin viikolla todella kiire tehdä ruokaa. Ruoan ystävä olen, mutta kaikkea ei aina ehdi, valitettavasti. Minulla ei ole aikaa juuri kaupassa lueskella tuoteselosteita saati alkaa tiedustella vähäsuolaista leipää kaupasta. Siksi on kiva täältä joskus jotain kysäistä, kun välillä haluaa netissä käydä. Tulee huvi ja hyöty samalla kertaa. Tietysti kaiken saisi itsekin selville, jos vain haluaisi.

Tarkoitin tiedustella asiaa leipomosta. Eikä vähäsuolainen leipä meille nyt mikään bengen kysymys ole. Kunhan kysyin ja jos sitä leipää löytyy, niin mukaani otan.

Minä en ainakaan voi elää ilman suolaa. Jos ruoka on suolatonta, sen kyllä huomaa heti. Ruoan maustamisen tärkeimmät ainekset ovat pippuri ja suola, sen sanovat jo huippukokitkin. Kana toki paranee, kun siihen lisää paprikajauhetta ja currya. Voin sitten kuolla muutamia vuosia aiemmin kuin ei-suolaisena ruokailijana, mutta ainakin tähän astisessa elämässäni olen ollut huipputerve (32), ja esimerkiksi verenpaineeni on aina ollut ihanteellisissa lukemissa, myös raskausaikana. Lapsenikin saa suolaa nyt vuodenikäisenä, mutta totta kai hyvin pieninä määrinä. Minulle on erittäin tärkeäää, että ruoka on maukasta ja herkullista, eivätkä valitettavasti kikkakolmoset auta asiaa, eli terveellisemmät maustajat, kuten Herbamare tai Pan-suola (yök). Mausteita toki käytän muitakin, mutta eivät ne suolaa korvaa. Suola on suola.

Ihmettelen minäkin, miten voi Pan-suola maistua erilaiselta??? Siinä vain on vähemmän sitä haitallista suolaa kuin tavallisessa.

Kiinostaisi tietää, te, jotka ette käytä suolaa, että syöttekö esim suolatonta puuroa? Minun mielestäni puuro ilman suolaa ei maistu miltään ja aina lisään suolaa (ja margariinia), vaikka muissa ruuissa käytän suolaa vähän tai ei ollenkaan. Tosin lihaliemikuutioita käytän, joten ei ruuat suolattomia ole. Samoin joku pinaattikeitto vaatii ehdottomasti suolaa, ja muut sellaiset ruuat, mihin ei oikein muut mausteet käy.

2v lapselleni otan omat annokset puuroista ym sivuun ennen suolan laittoa, ja hyvin kelpaa. Kuitenkin ne ruuat missä on lihaliemikuutio, saa samanlaisina kuin omamme. Mummolaan jos lapsi menee hoitoon, saa siellä ihan hirmu suolaista ruokaa, eivät varmasi ota lapselle sivuun ennen maustamista, vaan suolaa laitetaan reilusti jo valmistusvaiheessa sekaan. Mummo ja vaari tupakoi, joten taitaa makuaisti olla onneton. Onneksi lapsi on siellä n. kerran 1-2 kk:ssa yökylässä, joten ei siihen kuole. Ärsyttää kuitenkin.

Yhdyn edellisiin pan-suola- ihmettelijöihin. Alettiin jokin aika sitten käyttää tuota ko. suolaa, emmekä ole huomanneet maussa eroa. Ja mies tykkää aika suolaisesta ruoasta, joten hänen olisi luullut huomaavan eron, jos maku on erilainen...

Lapsen puuroon en laita suolaa (2v), mutta usein pienen nokareen vähäsuolaista margariinia... ko. margariinia meillä käytetään muutenkin, leivän päällä ja muuten.
Ruokaa tehdessä otan useimmiten lapsen ruoan erilleen, ennenkuin läträän mausteiden kanssa. Siis toki käytän mausteita lapsenkin ruoassa, mutta ei nyt ihan niin paljoa kuin omassa.
Täysin suolattomalle linjalle en ole lapsen ruokien kanssa lähtenyt, sillä käsittääkseni ihmiskeho tarvitsee suolaa jonkin verran.

No ilman muuta pan-suola maistuu erilaiselle kuin tavallinen suola! En osaa makua sen koommin kuvailla (hieman ehkä makeampi?), muuta kuin että ei ikinä meidän perheessä. Mutta hienoa, jos ette eroa huomaa, onhan se varmasti terveellisempää. Minulle tietyt asiat ovat erittäin tärkeitä, kuten maistuva ruoka, ja ikävä kyllä, en esimerkiksi salvialla (heh) voi suolaa korvata, kuten joku nerokkaasti ehdotti. Yrttejä käytämme toki paljon, koska paljon kokkaammekin, mutta suolaa ei voita mikään. Perheessämme ei muutoin syödä suolaisia juttuja, kuten suolakurkkuja, sipsejä, poppareita tai muita naksuja, joten suolankäyttöä ruoassa en pidä kovin pahana. Ei tulisi mieleenkään tutkia leipien suolapitoisuuksia, vaan ostan sitä leipää, mikä on suosikkiani, eli maukas ruislimppu ja maalaisleipä. Elämme muutoin terveellisesti, joten en todellakaan jaksa huolestua suolankäytöstämme, enkä aio lapsellekaan erityisesti paasata suolasta. Maalaisjärkikin jo sanoo, milloin suolaa on liikaa ja milloin liian vähän. Ja maailma on pullollaan paljon paljon pahempia aineita - ja paheita- kuin suola. Ja puuro ilman suolaa on kuin soseutettua pahvia.

Kyllä minustakin ja miehestäni pan-suolan maku on erilainen kuin tavallisen. Kokeiltiin sitä, mutta ei tykätty. Ja sitten sitä tuli usein laitettua tavallista suolaa enemmän, joten loppupelissä ei tainnut olla edes terveellisempiä ruokia. Herbamarea laitan joihinkin ruokiin. Ollaan kyllä kaiken kaikkiaan opeteltu syömään suolattomampaa ja meilläkin mummolan ruuat maistuu suolaiselta. Ehkäpä sitten vanhemmuuten makuaisti heikkenee?

Tähän sanon vaan, että tottumiskysymys. Meillä kun ei ole koskaan käytetty hirveämmin suolaa, niin minun mielestäni se ei ole välttämätöntä ollenkaan. Puuron teen aina ilman suolaa, samoin pinaattikeiton, hernekeiton ja makaroonilaatikon, siis perinteiset suomalaiset ruuat ja kun olen tähän tottunut, niin ne eivät minusta suolaa edes kaipaa. Leipä meillä on ihan normaalia leipää ja eksoottisemmissa ruuissa käytän paljon kaupan paseerattua tomaattia, jossa on vähän itsessään suolaa. Samoin käytän välillä pestoja, tuorejuuston kaltaisia levitteitä, katkarapuja tonnikalaa ja joskus fetaa ja aurajuustoa, sekä itämaisissa ruuissa ja keitoissa currytahnaa. Nämä kaikki ainesosat ovat itsessään niin suolaisia, ettei suolaa todellakaan tarvitse lisätä.
Sitä en ymmärrä, että kun vauvat syövät ensimmäisen vuoden suolatonta puuroa, niin miksi siihen pitää jossain vaiheessa alkaa sitä suolaa lisätä. Ei lapsi sitä osaa kaivata ja aikuinen voi suolansa lisätä omalla lautasella puuroonsa. En jaksa uskoa että puuron makuun vaikuttaa se onko suola lisätty alussa vai omalla lautasella.

Edellisen kirjoittajan teksti on ihan kuin mun näppäimistöltäni! Suolattomaan puuroon tottuu ihan kuin aikanaan rasvattomaan maitoonkin piti tottua ja nyt ei ikinä voisi muuta juodakaan, ei edes kahvimaitona... Älkää nyt hiiltykö, käyttäkää te suolaa minkä jaksatte, mutta meillä sitä kuluu äärimmäisen vähän, sen sijaan kylläkin mausteita ja hiukan noita edellä mainittuja, kuten pestoa, currytahnaa, aurajuustoa ja ketsuppia. Suolapurkki on kestänyt varmaan 7 vuotta ja sekin on pansuolaa.

Vajaa tee-lusikallinen päivässä

Korkeaa verenpainetta on vähemmän niissä maissa, joissa ei käytetä suolaa.

Verenpaineen nousu iän myötä ei kuulu normaaliin vanhenemiseen vaan liittyy suoraan suolan käyttöön.

Päivittäisen suolalastimme tulisi pysyä vajaassa teelusikallisessa eli alle viidessä grammassa. Nykyisin saamme suolaa kaksinkertaisen määrän.

Haitallista suolassa eli natriumkloridissa on sen sisältämä natrium. Elimistö saa tarvitsemansa natriumin ruoka-aineiden luonnostaan sisältämästä natriumista. Natriumia tarvitaan päivittäin vain 0,5 grammaa.

Päivittäisestä suolasta 80 prosenttia kertyy elintarvikkeisiin lisätystä suolasta. Huomioi erityisesti seuraavien tuoteryhmien suolapitoisuudet: leivät, margariinit, juustot, lihaleikkeleet, kalavalmisteet, valmisruoat.

Lähde:
http://www.sydanliitto.fi

Ehdottomasti tottumiskysymys. Minulla nousi verenpaine raskausaikana pilviin ja jouduin jättämään suolan. Totuin suolattomaan ja minä joka ennen rakasti sipsejä tms naksuja, en enää pysty niitä syömään , kun ovat ihan tolkuttoman suolaisia. :)
Verenpaine jäi korkeahkoksi , joten jatkan suolatonta linjaa. Meillä mies lisää suolan valmiiseen ruokaan. Maistuu enemmän ja suolan kulutus on vähäisempää myös hänellä.
Pan-suola maistuu aivan erillaiselle , jos sitä maistelee .. Siinä olen samaa mieltä mutta eihän sitä paljaaltaan ole tarkoitus syödäkkään ja ruoassa eroa ei ole. :D
Uskon että lapsena nautittu suolainen ruokavalio vaikuttaa siihen että verenpaineeni on nyt kolmekympisenä ihan päin... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Liisi*:
Minä en ainakaan voi elää ilman suolaa. Jos ruoka on suolatonta, sen kyllä huomaa heti. Ruoan maustamisen tärkeimmät ainekset ovat pippuri ja suola, sen sanovat jo huippukokitkin. Kana toki paranee, kun siihen lisää paprikajauhetta ja currya.
Minulle on erittäin tärkeäää, että ruoka on maukasta ja herkullista, eivätkä valitettavasti kikkakolmoset auta asiaa, eli terveellisemmät maustajat, kuten Herbamare tai Pan-suola (yök). Mausteita toki käytän muitakin, mutta eivät ne suolaa korvaa. Suola on suola.

Vähissä on Liisin mausteet, kyllä niiltä huippukokeilta löytyy enemmän vaihtoehtoja; siis ei voi olla totta, et joku kirjoittaa tällaista tosissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mausteiden ystävä:
Alkuperäinen kirjoittaja Liisi*:
Minä en ainakaan voi elää ilman suolaa. Jos ruoka on suolatonta, sen kyllä huomaa heti. Ruoan maustamisen tärkeimmät ainekset ovat pippuri ja suola, sen sanovat jo huippukokitkin. Kana toki paranee, kun siihen lisää paprikajauhetta ja currya.
Minulle on erittäin tärkeäää, että ruoka on maukasta ja herkullista, eivätkä valitettavasti kikkakolmoset auta asiaa, eli terveellisemmät maustajat, kuten Herbamare tai Pan-suola (yök). Mausteita toki käytän muitakin, mutta eivät ne suolaa korvaa. Suola on suola.

Vähissä on Liisin mausteet, kyllä niiltä huippukokeilta löytyy enemmän vaihtoehtoja; siis ei voi olla totta, et joku kirjoittaa tällaista tosissaan.

Ja vielä uskomattomampaa on, että sinullakaan ei ollut mitään sen tärkeämpää tekemistä kuin kommentoida moista typerää viestiä.

Olen yrittänyt päästä ruuantekemisessä mahdollisimman helpolla, joten teen lapselle omat ruoka-annokset annospakkauksina valmiiksi pakasteeseen. Kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa vaan tarvitsee kokkailla, ja sitten voi nopeasti lämmittää annoksen mikrossa. Nopeuttaa vielä, kun muistaa ottaa ruuan valmiiksi sulamaan jääkaappiin aamulla tai edellisenä päivänä.

Eli samalla kun teen aikuisruuan, otan lihaa, vihanneksia, perunaa, pastaa tms erikseen toiseen kattilaan lapselle. Maustan ruuat erikseen, enkä laita suolaa, vaan lapsi on oppinut pitämään mm. valkosipulista etc muista mausteista. Ruuat tulevat kattiloissa yhtä aikaa, ja sitten pikajäähdytyksen jälkeen ei kun pakastimeen vaan. Systeemiä helpottaa vielä se, että pakastimen yhdellä hyllyllä on kasvisruokaa ja toisella liharuokaa, niin tietää mitä purkkeja sieltä milloinkin ottaa.

Mutta minä nyt olenkin yrittänyt päästä kotitöistä mahdollisimman helpolla. Teen ruokaa aikuisillekin vain pari kertaa viikossa, sitä samaa voi kyllä syödä useampana päivänä peräkkäin, en tajua miksi pitäisi joka päivä olla eri ruokaa. Suosittelen muillekin kiireisille vanhemmille!

Juu vielä erinoimainen puurovinkki:

Kuori ja pilko kattilaan omena tai päärynä, lisää vettä ja keitä vähän aikaa, jotta pehmenee. Lisää sitten kaurahiutaleita ja mausta haluttaessa kanelilla.

On nopeasti valmista ja todella hyvää, eikä tarvitse lisäillä suolaa. Sisältää myös tuoreesta hedelmästä tehtyä sosetta, luulisi, että siinä on jotain ravinteita jäljellä. Puurosta voi tehdä kevyempää ja hedelmäisempää, kun lisää enemmän hedelmää.

PS. tätäkin voi tehdä ison kattilallisen, niin voi syödä samaa puuroa vaikka kahtena peräkkäisenä päivänä, ei tarvitse joka päivä tehdä uutta...