Suomalaiset äidit ovat tyhmiä yhdessä asiassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vai mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vai mitä

Vieras
He kuvittelevat, että suomessa lapsiperheitä tuetaan jotenkin.

kun juuri suomi on euroopan mittakaavassakin ainoa maa, jossa lapsiperheet joutuvat maksaa enemmän veroa kuin saavat itse.

Esim. hesarin keskustelusivuilla moni Ranskassa ja Saksassa asuva kertoo, että siellä lapsiperheiden verot ovat kolmasosa sinkun veroista. Eli esim. ranskassa
jos perheessä vain yksi ihmienn tienaa rahaa, verot jaetaan kolmella ja maksetaan vaan kolmasosa veroa.

eli esim. suomessa kun keskipalkka on noin 3000 euroa, siitä maksamme 1000 euroa veroa, vaikka olisi miten monta syöjää sillä samalla rahalla ruokittavana. mutta ranskassa jos on vanhemmat ja yksi lapsi, se raha vero jaetaan kolmella ja maksetaan siis noin 300 veroa.

lisäksi kotihoidontuki on noin 500 euroa. joka tosin on valtavan pieni, eikä sillä tee paljon mtiään, koska palkat ovat paljon suuremmat kuin suomessa.

samoin saksassa perheiden ei tarvitse maksaa paljon veroa, jos äiti hoitaa lapsia kotona.

suomi on ainoa maa, jossa perheet joutuvat maksaa isot eläkkeet rikkaille eläkeläisille ja molemmat käydä töissä.

perheet saavat päivähoitoa ilmaiseksi 3-4-vuotiaasta alkaen, tai muutaman kympin maksamalla. siis leikkikoulut.

suomessa päivähoito maksaa yli 200, ja euroopan pienimmistä palkoista, ja suurimpien verojen jälkeen.

Ei se perheverotus ihan noin taida toimia. Päivähoito keskituloiselle Ranskassa on suunnilleen saman hintaista kuin Suomessakin. Mutta sellaisen pikkuseikan jätit mainitsematta, että äitiysloma Ranskassa on 3 kk.

Suomen eläkeläisten kadehtiminen on minun mielestäni pienisieluista. Mutta se on tietenkin vain minun mielipiteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Ei se perheverotus ihan noin taida toimia. Päivähoito keskituloiselle Ranskassa on suunnilleen saman hintaista kuin Suomessakin. Mutta sellaisen pikkuseikan jätit mainitsematta, että äitiysloma Ranskassa on 3 kk.

Suomen eläkeläisten kadehtiminen on minun mielestäni pienisieluista. Mutta se on tietenkin vain minun mielipiteeni.

siis suomessa äitiysloma kestää 5-6 kk pitempään. eli saat sen tonnin käteen 6 kk.l

mutta ranskassa maksat veroa 20 vuotta vähemmän kuin lapsettomat perheet. mieti nyt 20*12 ja säästöä siis joka kuukausi vaikka tuo 700 -2000 euroa.
240 kk*1000 euroa (vähemmän veroa maksaa kk) tekee 240 000 euroa saat käten enemmän kuin suomessa jos sinulla yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

siis suomessa äitiysloma kestää 5-6 kk pitempään. eli saat sen tonnin käteen 6 kk.l

mutta ranskassa maksat veroa 20 vuotta vähemmän kuin lapsettomat perheet. mieti nyt 20*12 ja säästöä siis joka kuukausi vaikka tuo 700 -2000 euroa.
240 kk*1000 euroa (vähemmän veroa maksaa kk) tekee 240 000 euroa saat käten enemmän kuin suomessa jos sinulla yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Perheverotus ei tarkoita sitä, että maksettava verosumma jaetaan perheenjäsenien määrällä. Se tarkoittaa sitä, että progressiivisen verotuksen veroprosentti lasketaan aviopuolisoiden yhteenlasketuista tuloista, ja lisäksi otetaan huomioon mahdolliset lapsivähennykset. Jotta tuo mainitsemasi huisa verosäästö saataisiin aikaan, perheen vanhemmista toisen on oltava kotona toisen elätettävänä 20 vuoden ajan. Kai se on sitten suomalaisen palstaäidin unelma.

Jostakin kumman syystä Ranska oli ainakin vielä 1990-luvun puolivälissä EU:n ainoa maa, jossa enemmistö työssäkäyvistä oli naisia. Osaisiko joku selittää, miksi.

Yhteistyössä