Suomen kieli on rinnastettu kiroiluun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lepsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lepsa

Tunnettu jäsen
22.09.2008
5 196
92
48
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904069367930_uu.shtml

Kahden lapsen isä taistelee suomen kielen käyttökieltoa vastaan Vaasassa. Perheen lasten ruotsinkielinen päiväkoti on kieltänyt lapsia puhumasta suomea päiväkodissaan.

Isän mukaan kaksikielisen perheen lapset ovat joutuneet syrjinnän kohteeksi, koska eivät saa käyttää omaa äidinkieltään.

Vanhempainillassa päiväkodin johtaja oli kertonut, että että henkilökunta ottaa "kovan linjan" suomen kielen suhteen.

- Kun kysyin häneltä, mitä tämä tarkoittaa, vastasi hän että lapsilta kielletään suomen kielen käyttö. Sanoin, että lasteni toinen äidinkieli on suomi, eikä heiltä sen käyttöä saa kieltää eikä heitä siitä mitenkään syyllistää, isä kertoo.

Isä ei hyväksy päiväkodin linjaa ja on tehnyt asiasta kantelun Vaasan varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle.

- Suomen kielen käyttö kaikissa tilanteissa rinnastettiin esimerkiksi kiroiluun. Henkilökunta ei käyttänyt sanaa kielto, vaan he puhuivat johdonmukaisesta suosituksesta. Mutta lapsi ymmärtää nämä asiat samalla tavalla, isä kertoo Pohjalaisessa.

- Eräs ruotsinkielisen opetustoimen virkamies sanoi, että tämähän on pientä verrattuna siihen, mitä ruotsinkieliset ovat vähemmistönä joutuneet kestämään, lausunnosta tuohtunut isä kertoo.

Nuo kaikki ruotsinkielen vouhottajat sais potkia maasta poies!!! Suomen virallinen kieli on suomi ja Suomessa saa ja pitääkin puhua suomea, ja suomella pitää tullatoimeen joka paikassa!!

Mä ottaisin muksuni pois tuollaisesta rasisti tarhasta!

Ja taas aikuisten ajattelemattomuudesta kärsivät LAPSET!! Onko tuo edes laillista? ymmärtäisin, et nuin on vaadittu joskus 70-luvulla, mut et nykypäivänä??!! eihän vasenkätistäkään saa vaatia kirjoittamaan oikealla kädellä!

No, ei sais kieltää, mutta toisaalta suomea puhuvat lapset pitäis laittaa suomenkielisiin päiväkoteihin... Typerää kun ruotsinkielisessä päiväkodissa on lapsia, jotka puhuu pelkkää suomea :| Sit hoitajatkin alkaa puhua suomea ja loppuen lopuks lapsi oppii hoidossa suomea, ei ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No, ei sais kieltää, mutta toisaalta suomea puhuvat lapset pitäis laittaa suomenkielisiin päiväkoteihin... Typerää kun ruotsinkielisessä päiväkodissa on lapsia, jotka puhuu pelkkää suomea :| Sit hoitajatkin alkaa puhua suomea ja loppuen lopuks lapsi oppii hoidossa suomea, ei ruotsia.

mut mä ymmärsin tuosta kirjoituksesta, että lapset ovat kaksikielisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Nuo kaikki ruotsinkielen vouhottajat sais potkia maasta poies!!! Suomen virallinen kieli on suomi ja Suomessa saa ja pitääkin puhua suomea, ja suomella pitää tullatoimeen joka paikassa!!

Mä ottaisin muksuni pois tuollaisesta rasisti tarhasta!

se ruotsi on myös;)

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:

Nojuu, miks sitten puhuvat suomea hoidossa? Jos suomenkieli on se selkeästi vahvin kieli, niin suomenkieliseen päiväkotiin, sitten. Mä olen kaksikielinen (tai oikeastaan kolmikielinen) ja puhun aina yhdelle ihmiselle yhtä kieltä.. Mitä nyt, saattaa pahan tilanteen tullen joutua lainaamaan sana toisesta kielestä. Mutta ei sitä kieltä vaihdella huvin vuoks.

Joten nuo lapset joko puhuvat keskenänsä suomea tai eivät puhu kunnolla ruotsia.

Moni "kaksikielinen" ymmärtää molempia kieliä mutta puhuu vaa toista. Siskon 3v esimerkiksi ymmärtää englantia mutta ei oikeastaan puhu sitä. En laittaisi englanninkieliseen päiväkotiin, vaa ehkä kielikylpypäiväkotiin.

Laitoin tämän jo aikaisemmin, ja pahoittelin sitä että taas saatte uuden syyn haukkua meitä ruotsalaisia; vain siksi että nämä jotkut vaan ovat niin fanaattisia.

Meidän lasten pk:ssa oli paljon kaksikielisiä lapsia , eikä siellä kielletty puhumasta toista kieltä. Hoitajat puhuivat ruotsia ja lapset vastas millä halusivat.

Minkä minä haluaisin pois suomenruotsista on tuo kamala riikinruotsalainen slangisanasto joka tuntuu pesiytyvän kuin käki toisten pesiin. Se ei kuulu meille.

Kyllä tossa mun mielestä törkeintä on just se että kyseessä on kakskielinen perhe ja se suomen kieli sitten rinnastetaan kiroiluun..

joopa joo, svenska talande bättre folke... my ass.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kyllä tossa mun mielestä törkeintä on just se että kyseessä on kakskielinen perhe ja se suomen kieli sitten rinnastetaan kiroiluun..

Just tota mä tarkoitin, nyt me saamme kaikki paskaa niskaan muutaman ääliön takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Just tota mä tarkoitin, nyt me saamme kaikki paskaa niskaan muutaman ääliön takia.

Niin :(

Nojuu, miks sitten puhuvat suomea hoidossa? Jos suomenkieli on se selkeästi vahvin kieli, niin suomenkieliseen päiväkotiin, sitten. Mä olen kaksikielinen (tai oikeastaan kolmikielinen) ja puhun aina yhdelle ihmiselle yhtä kieltä.. Mitä nyt, saattaa pahan tilanteen tullen joutua lainaamaan sana toisesta kielestä. Mutta ei sitä kieltä vaihdella huvin vuoks.

Joten nuo lapset joko puhuvat keskenänsä suomea tai eivät puhu kunnolla ruotsia.

Moni "kaksikielinen" ymmärtää molempia kieliä mutta puhuu vaa toista. Siskon 3v esimerkiksi ymmärtää englantia mutta ei oikeastaan puhu sitä. En laittaisi englanninkieliseen päiväkotiin, vaa ehkä kielikylpypäiväkotiin.

Aina ei pysty itse päättämään, että mihin päiväkotiin lapsen laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

Ai, mä luulin että kielen pystyis ainaki 99% paikoissa :ashamed:

Mutta siis häiritsevää vaa, ku ruotsinkieliset päiväkodit ja koulut pikkuhiljaa suomenkielistyy ja lapset ei opi ruotsia missään. Vaikka noin ei todellakaan sais tehdä, että kieltää toisen kielen puhumisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Ei, mä kohdistin tän ny näihin kyseessä oleviin tyyppeihin, en teihin.

Mä en oo rasisti millään tavalla ja ymmärrän sen että ihan mihin tahansa ihmisryhmään mahtuu niitä fanaatikkoja ja ylilyöjiä.

mut osaako oikesti pieni lapsi erottaa et millon SAA mitäki kieltä puhua? jos lapset keskenään puhuvat suomea ja toisen vanhemman kans ruotsia..
mua itteäkin perus suomalaisena ärsyttää tuo uotsin kielisten morkkaaminen, vaik ruotsi ei mulla vahva kieli koulussa ollutkaan.. mut todellakin eniten räsyttää se et lapset laitetaan eriarvoseen asemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

Ai, mä luulin että kielen pystyis ainaki 99% paikoissa :ashamed:

Mutta siis häiritsevää vaa, ku ruotsinkieliset päiväkodit ja koulut pikkuhiljaa suomenkielistyy ja lapset ei opi ruotsia missään. Vaikka noin ei todellakaan sais tehdä, että kieltää toisen kielen puhumisen.

Kristiinankaupungis ei ainakaan saa valita. Sinne mennään mihin päästään.

mut osaako oikesti pieni lapsi erottaa et millon SAA mitäki kieltä puhua? jos lapset keskenään puhuvat suomea ja toisen vanhemman kans ruotsia..
mua itteäkin perus suomalaisena ärsyttää tuo uotsin kielisten morkkaaminen, vaik ruotsi ei mulla vahva kieli koulussa ollutkaan.. mut todellakin eniten räsyttää se et lapset laitetaan eriarvoseen asemaan..

Jopa alle 1v erottaa kielet toisistaan ja yhdistää eri kielet eri ihmisiin :D Fixuja vauvoja.

Mä en siis todellakaan hyväksy, että kielletään toinen äidinkieli täysin, itse joutunu pari kertaa samankaltaiseen tilanteeseen, mutta sanotaanko, että ymmärrän kuitenkin mistä tuulee.

mut tosi asiahan on kuitenkin se et niin meissä suomen kielisissä, kuin ruotsin kielisissäkin on niitä, jotka ei periaatteestakaan halua myöntää että suomi on kaksi kielinen maa.. siis halutaan puhua vain suomea/ruotsia.. ku kyl mua kieltämättä ihmetytti ruotsinkielisellä rannikolla, se ku käytiin huoltamolla, niin työntekijät ei osannu suomeksi muuta kuin numerot.. no okei meni vähän asian vierestä!!

mut tosi asiahan on kuitenkin se et niin meissä suomen kielisissä, kuin ruotsin kielisissäkin on niitä, jotka ei periaatteestakaan halua myöntää että suomi on kaksi kielinen maa.. siis halutaan puhua vain suomea/ruotsia.. ku kyl mua kieltämättä ihmetytti ruotsinkielisellä rannikolla, se ku käytiin huoltamolla, niin työntekijät ei osannu suomeksi muuta kuin numerot.. no okei meni vähän asian vierestä!!

Mutta jos ei koskaan ole käyttöä toiselle kielelle niin kyllähän se unohtuu... En mäkään oleta jonkun esim itärajan tuntumalla puhuvan ruotsia, mutta hangossa meinaan tulevaisuudessakin asioida ruotsiksi.

Mutta jos ei koskaan ole käyttöä toiselle kielelle niin kyllähän se unohtuu... En mäkään oleta jonkun esim itärajan tuntumalla puhuvan ruotsia, mutta hangossa meinaan tulevaisuudessakin asioida ruotsiksi.

Totta..! Tuntu vain niin hassulta olla suomen rajojen sisäpuolella ja ei löydy yhteistä kieltä :D

Totta..! Tuntu vain niin hassulta olla suomen rajojen sisäpuolella ja ei löydy yhteistä kieltä :D

Käy steissil :p :ashamed:

Teneriffalla muute afrikkalaistaustaiset torimyyjät osas suomea aika hyvin :D Se oli aika huvittavaa.

Yhteistyössä