V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:No, ei sais kieltää, mutta toisaalta suomea puhuvat lapset pitäis laittaa suomenkielisiin päiväkoteihin... Typerää kun ruotsinkielisessä päiväkodissa on lapsia, jotka puhuu pelkkää suomea :| Sit hoitajatkin alkaa puhua suomea ja loppuen lopuks lapsi oppii hoidossa suomea, ei ruotsia.
mut mä ymmärsin tuosta kirjoituksesta, että lapset ovat kaksikielisiä..
Nojuu, miks sitten puhuvat suomea hoidossa? Jos suomenkieli on se selkeästi vahvin kieli, niin suomenkieliseen päiväkotiin, sitten. Mä olen kaksikielinen (tai oikeastaan kolmikielinen) ja puhun aina yhdelle ihmiselle yhtä kieltä.. Mitä nyt, saattaa pahan tilanteen tullen joutua lainaamaan sana toisesta kielestä. Mutta ei sitä kieltä vaihdella huvin vuoks.
Joten nuo lapset joko puhuvat keskenänsä suomea tai eivät puhu kunnolla ruotsia.
Moni "kaksikielinen" ymmärtää molempia kieliä mutta puhuu vaa toista. Siskon 3v esimerkiksi ymmärtää englantia mutta ei oikeastaan puhu sitä. En laittaisi englanninkieliseen päiväkotiin, vaa ehkä kielikylpypäiväkotiin.
Näiden lasten tulisi saada olla ruotsinkielisessä tarhassa, vaikka puhuisivat keskenään suomea. Lapsen pitää saada valita millä kielellä puhuu sisaruksensa kanssa, vaikka oltaisiin erikielisessä tarhassa. Muille sitten voi puhua ruotsia.