Suomen verotus tekee meistä köyhiä, vaikka muuten olisimme (melkeiN) keskituloisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "v ieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina voi tosiaan muuttaa. :) Kukaan ei jää kaipaamaan yhtäkään muuttavaa insinööriä, lääkäriä tai muita tusina duunareita, joilla on vähän paremmat palkat, kun muilla. Kyllä niihin töihin riittää tulijoita tilalle. :)

Itse arvostan elämässä vähän muutakin, kun elintasoa ja rahaa. Ei tartte olla hienoista ja uusinta pihassa, että muut kadehtis ja tietäs kuinka hyvin meillä on asiat. Meillä elämä muodostuu pikkasen muista asioista. Ja arvaas mitä, me ollaan onnellisia. Samaa ei ilmeisesti voi sanoa teistä. :) Tehdään vähemmän töitä, pienemmällä palkalla, mutta eletään vähän enemmän.

Lisäänpä vielä, että kotikaupungistamme (miljoonakaupunki) saa uuden 400 neliön omakotitalon uima-altaineen kaikkineen samalla hinnalla kuin hikisen 70-luvun kaksion Helsingistä...

Saanko kysyä, missä osavaltiossa asutte? Minä asun myös Yhdysvalloissa, mutta täällä Kalifornian rannikolla asumiskulut, asuntojen hinnat ja kiinteistöverot, ovat Suomeen verrattuna varsin korkeat. Meidän asuntomme maksoi 2 miljoonaa dollaria ja kiinteistövero on noin 18 000 dollaria. Samoin terveydenhoito on täällä kyllä ihan oikeasti paljon kalliimpaa kuin Suomessa, sillä sairasvakuutukset ovat kalliita (jos niitä ei saa työnantajan puolesta), esim. mulla se tekee noin 200 dollaria kuussa ja omavastuu on 900 dollaria.

Muuten toki täällä on moni asia paljon halvempaa kuin Suomessa. Toisaalta täällä on myös oikeasti köyhiä, jotka ovat töissä eivätkä pysty elämään tuloillaan. Ei se minusta ole sekään oikein hyvä. Maksaisin ihan mielelläni lisää veroja jos se menisi vähävaraisten elintason nostamiseen. Uskon, että se myös osaltaan vähentäisi rikollisuutta, mitä täällä ainakin on vähävaraisten alueilla melkoisen paljon.

[QUOTE="lily";29421119]Aina voi tosiaan muuttaa. :) Kukaan ei jää kaipaamaan yhtäkään muuttavaa insinööriä, lääkäriä tai muita tusina duunareita, joilla on vähän paremmat palkat, kun muilla. Kyllä niihin töihin riittää tulijoita tilalle. :)

Itse arvostan elämässä vähän muutakin, kun elintasoa ja rahaa. Ei tartte olla hienoista ja uusinta pihassa, että muut kadehtis ja tietäs kuinka hyvin meillä on asiat. Meillä elämä muodostuu pikkasen muista asioista. Ja arvaas mitä, me ollaan onnellisia. Samaa ei ilmeisesti voi sanoa teistä. :) Tehdään vähemmän töitä, pienemmällä palkalla, mutta eletään vähän enemmän.[/QUOTE]

No juu, voihan siinä köyhyydessä olla puolensa :) Mitä sinä arvostat elämässä? Luulenpa, että itse arvostan ihan samoja asioita, mutta kaupan päälle meillä on se elintaso. Miksi kuvittelet, että me emme ole onnellisia? Ilmeisesti hyvä elintaso ei sovi suomalaisen sosialistin ideologiaan. Hyvin toimeentulevat ovat ilmeisesti automaattisesti epäonnellisia. Heh. :D vähemmän töitä? Mistä kuvittelet tietäväsi paljonko me teemme töitä? Itse en ole töissä ollenkaan, sillä elintasomme mahdollistaa kotona olon. Mieheni tekee ihan tavallista 40:n tunnin työviikkoa. Oletteko itse jotain osa-aikaisia, vai mitähän meinaat?

Tietenkään raha ei merkkaa kaikkea, mutta kyllä mielestäni on mukavampi asua kivassa talossa, jossa riittää tilaa, ostaa juuri sitä ruokaa mitä haluamme, ajaa uusilla autoilla, joita ei tarvitse jatkuvasti viedä huoltoon, matkustella, käydä ravintoloissa, saada terveyspalveluita juuri silloin kun niitä tarvitsemme jne. Ja voin sanoa, etteivät minua naapurien mielipiteet tässä asiassa kiinnosta, ihan oman perheen elämää nämä jutut auttavat. :) Mutta ilmeisesti kaikki tämä tekee sinun mielestäsi ihmisestä onnettoman. Ja korostan vielä, että emme todellakaan ole rikkaita tai huippukoulutettuja millään mittapuulla. Tämä on täällä meidän osavaltiossamme ihan tavallista keskiluokan arkea. Mieheni on AMK-insinööri, itse olen yliopistokoulutettu, mutta kuten sanottu, en työelämässä.

Ööö, no, en todellakaan halua maksaa loppuelämääni riistoveroja. Täällä eletään vain kerran, enkä todellakaan elä elämääni mitään "Suomen kansaa" tai isänmaata varten, vaan ihan vain itseäni ja perhettäni ajatellen. Toki Suomesta muuttoomme oli muitakin syitä kuin rahallinen surkea elintaso, mutta tässä nyt keskusteltiin verotuksesta. Ja juu, kyllä 2 700 e/kk käteen on todella vähän, kun miettii Suomen hintoja. Aloittaja on varmaankin aika hyvissä hommissa, jos bruttona tienaa 4 700 e/kk. Kyllä minuakin harmittaisi, jos maksaisin 2 000 e/kk veroja, ja joutuisin vaikka lääkärinä tai insinöörinä asumaan jossain hikisessä luukussa ja ajamaan käytettyä autoa. Hyi!

Ja pakko myöntää, että sekin vähän kirvelee, että puolet lyhyemmän tutkinnon suorittanut amis saa suorittavasta työstä pienemmällä palkalla lähes yhtä paljon käteen. :/

Ja kyllä, asumme pk-seudulla "neukkukuutiossa", tosin erittäin hyvällä sijainnilla.

[QUOTE="harmaa";29421163]Saanko kysyä, missä osavaltiossa asutte? Minä asun myös Yhdysvalloissa, mutta täällä Kalifornian rannikolla asumiskulut, asuntojen hinnat ja kiinteistöverot, ovat Suomeen verrattuna varsin korkeat. Meidän asuntomme maksoi 2 miljoonaa dollaria ja kiinteistövero on noin 18 000 dollaria. Samoin terveydenhoito on täällä kyllä ihan oikeasti paljon kalliimpaa kuin Suomessa, sillä sairasvakuutukset ovat kalliita (jos niitä ei saa työnantajan puolesta), esim. mulla se tekee noin 200 dollaria kuussa ja omavastuu on 900 dollaria.

Muuten toki täällä on moni asia paljon halvempaa kuin Suomessa. Toisaalta täällä on myös oikeasti köyhiä, jotka ovat töissä eivätkä pysty elämään tuloillaan. Ei se minusta ole sekään oikein hyvä. Maksaisin ihan mielelläni lisää veroja jos se menisi vähävaraisten elintason nostamiseen. Uskon, että se myös osaltaan vähentäisi rikollisuutta, mitä täällä ainakin on vähävaraisten alueilla melkoisen paljon.[/QUOTE]

Osavaltio on Teksas. Muuttaessamme maahan, meidän piti itseasiassa valita Kalifornian Silicon Valleyn ja Teksasin parin kaupungin välillä minne muuttaa, ja hintataso oli osasyy siihen, että päädyimme Teksasiin. Kiinteistöjen hinnat ovat Teksasissa suorastaan naurettavan alhaiset, vaikkakin kiinteistöverot tulevat päälle. En kuitenkaan pidä niitä kalliina, täällä kun ei ole state income tax-verotusta ollenkaan, niin kuin varmaan tiedät. Jos kiinnostaa, niin katsopa vaikka Truliasta talojen hintoja Teksasin suurissa kaupungeissa, jos et ole aiemmin perehtynyt. Hui, kaksi miljoonaa kuulostaa kovin kalliilta! Millaisen kämpän tuolla hinnalla saa sieltä päin? Silicon Valleyssa olisivat kyllä palkatkin olleet jonkin verran korkeammat kuin täällä, mutta elämisen hinta kalliimpaa myös.

Mitä vakuutuksiin tulee, mielestäni 200 dollaria kuukaudessa ei ole kovin paljon. Jos nyt miettii, että aloittaja maksaa 2000 e/kk veroja, vaikkakin siinä menee osa muuhunkin kuin terveydenhuoltoon, mutta silti.

Meillä on samanlainen tulotilanne kuin aloittajalla, mutta en voisi kuvitella ulkomaille muuttamista.

Suomessa arvostan ennenkaikkea:
-yhteiskuntarauha, joka seuraa tulojen jakamisesta myös köyhille. Asuinalueet eivät ole rajusti jakautuneet köyhille ja rikkaille ja rikollisuus on vähäistä.

-kohtuuhintainen terveydenhuolto, esimerkkejä: molemmat lapseni ovat vaikeita allergikkoja ja olemme saaneet hyvää hoitoa yleisestä terveydenhuollosta. Äitini aifoinfarktin ja halvauksen hoito yliopistollisessa keskussairaalass ja paikallisessa sairaalassa. Jälkimmäinen olisi esim. USA:ssa maksanut maltaita.

- ilmainen ja kohtuullisen laadukas koulutus. Jos olisin syntynyt USA:han en olisi itse päässyt yliopistoon. Puhumattakaan vaihto-opiskelusta ulkomailla. Tulen monilapsisesta perheestä, vanhemmat sh ja teknikko.

Jokainen meistä on vastuussa siitä minkälainen suomalainen yhteiskunta on. Jos haluaa vaikuttaa, se on mahdollista oikeasti jokaiselle, liittymällä haluamaansa puolueeseen ja pyrkimällä ensin kunnan ja sitten valtion päättäviin elimiin. Esim. USA:ssa ihmisen todelliset vaikutusmahdollisuudet yhteiskunnan toimintaan ovat hyvin vähäiset.

Suomen verotus on kova, mutta myös edut jotka sen avulla saavutamme ovat mittavat. Toki Suomen kilpailukyky on pudonnut pahasti ja se tulee varmasti vaikuttamaan verotuksen kovenemisena ja palvelutason laskuna entisestään.Siitä huolimatta yhteiskunnan tulee minusta huolehtia jonkinlaisesta perustulosta köyhimmille yhteiskuntarauhan takaamiseksi. Näin ei USA:ssa ole.

No juu, voihan siinä köyhyydessä olla puolensa :) Mitä sinä arvostat elämässä? Luulenpa, että itse arvostan ihan samoja asioita, mutta kaupan päälle meillä on se elintaso. Miksi kuvittelet, että me emme ole onnellisia? Ilmeisesti hyvä elintaso ei sovi suomalaisen sosialistin ideologiaan. Hyvin toimeentulevat ovat ilmeisesti automaattisesti epäonnellisia. Heh. :D vähemmän töitä? Mistä kuvittelet tietäväsi paljonko me teemme töitä? Itse en ole töissä ollenkaan, sillä elintasomme mahdollistaa kotona olon. Mieheni tekee ihan tavallista 40:n tunnin työviikkoa. Oletteko itse jotain osa-aikaisia, vai mitähän meinaat?

Tietenkään raha ei merkkaa kaikkea, mutta kyllä mielestäni on mukavampi asua kivassa talossa, jossa riittää tilaa, ostaa juuri sitä ruokaa mitä haluamme, ajaa uusilla autoilla, joita ei tarvitse jatkuvasti viedä huoltoon, matkustella, käydä ravintoloissa, saada terveyspalveluita juuri silloin kun niitä tarvitsemme jne. Ja voin sanoa, etteivät minua naapurien mielipiteet tässä asiassa kiinnosta, ihan oman perheen elämää nämä jutut auttavat. :) Mutta ilmeisesti kaikki tämä tekee sinun mielestäsi ihmisestä onnettoman. Ja korostan vielä, että emme todellakaan ole rikkaita tai huippukoulutettuja millään mittapuulla. Tämä on täällä meidän osavaltiossamme ihan tavallista keskiluokan arkea. Mieheni on AMK-insinööri, itse olen yliopistokoulutettu, mutta kuten sanottu, en työelämässä.

Ööö, missä sinut mainitsin? Tarkoitin sellaisia ihmisiä, jotka yleensä tienaavat suomessa ihan hyvin, mutta valittavat kaikesta (etenkin veroista). Että tervemenoa muualle, ei jäädä kaipaamaan.

Eikä me missäään köyhyydessä eletä. :)

[QUOTE="a p";29421211]Ja pakko myöntää, että sekin vähän kirvelee, että puolet lyhyemmän tutkinnon suorittanut amis saa suorittavasta työstä pienemmällä palkalla lähes yhtä paljon käteen. :/

Ja kyllä, asumme pk-seudulla "neukkukuutiossa", tosin erittäin hyvällä sijainnilla.[/QUOTE]

Mitä teet työksesi? Olisitko valmis muuttamaan maasta? Luulen, että aika moniakin piruttaa Suomen verotus, mutta kovin moni ei jaksa käydä ulkomaille muuttoon liittyvää rumbaa läpi. Onhan se rankkaa.

En itse oikeastaan ole koskaan oikein ymmärtänyt keskustelua "tuloeroista", koska ne ovat Suomessa oikeasti aivan naurettavan pienet. Joku duunari voi hyvinkin saada käteen esim. 2 000-2 300 e/kk, ja sinä sen 2 700 e. Muutaman satasen ero on oikeasti todella häviävän pieni. Korkeastikoulutettu ei ole mitenkään automaattisesti hyvätuloinen, eikä ns. "hyvätuloinen" välttämättä elä lainkaan hyvin. Aika paljon nykyään hullujen asumishintojen takia ihmisten elintasoon vaikuttavat perinnöt ja muut vastaavat jutut. Työnteolla ei Suomessa hyvää elintasoa oikein pysty saavuttamaan.

Mitä teet työksesi? Olisitko valmis muuttamaan maasta? Luulen, että aika moniakin piruttaa Suomen verotus, mutta kovin moni ei jaksa käydä ulkomaille muuttoon liittyvää rumbaa läpi. Onhan se rankkaa.

En itse oikeastaan ole koskaan oikein ymmärtänyt keskustelua "tuloeroista", koska ne ovat Suomessa oikeasti aivan naurettavan pienet. Joku duunari voi hyvinkin saada käteen esim. 2 000-2 300 e/kk, ja sinä sen 2 700 e. Muutaman satasen ero on oikeasti todella häviävän pieni. Korkeastikoulutettu ei ole mitenkään automaattisesti hyvätuloinen, eikä ns. "hyvätuloinen" välttämättä elä lainkaan hyvin. Aika paljon nykyään hullujen asumishintojen takia ihmisten elintasoon vaikuttavat perinnöt ja muut vastaavat jutut. Työnteolla ei Suomessa hyvää elintasoa oikein pysty saavuttamaan.

Olen esimieshommissa finanssialalla. Koulutukseni ei ole sellainen, että voisin suoraan työllistyä ulkomaille. Toki kielitaito on hyvä, mutta riittääkö esimieskokemus sinänsä työllistymiseen esim. Jenkkeihin? Epäilen.

[QUOTE="lily";29421237]Ööö, missä sinut mainitsin? Tarkoitin sellaisia ihmisiä, jotka yleensä tienaavat suomessa ihan hyvin, mutta valittavat kaikesta (etenkin veroista). Että tervemenoa muualle, ei jäädä kaipaamaan.

Eikä me missäään köyhyydessä eletä. :)[/QUOTE]

No, oletin viestin olevan minulle suunnattu, koska aiemmassa viestissä mainitsit lääkärit ja insinöörit, ja sinä mainitsit samat asiat omassa viestissäsi.

Muotoilen kysymykseni uudestaan: Miksi kuvittelet hyvin toimeentulevien automaattisesti tekevän hullun määrän töitä, niin, ettei elämälle jää aikaa? Pointtihan on nimenomaan siinä, että joissain muissa maissa elintaso on korkeampi, eikä se välttämättä tarkoita, että töitä tehdään sen enempää. Suomalaisilla on hassu käsitys esim. Yhdysvalloista, että täällä tehdään aivan kamalasti töitä. No joo, jotkut tekevät, koska siitä maksetaan hyvin. Perustyöviikko on kuitenkin 40 h. Lomat toki ovat lyhyemmät.

[QUOTE="a p";29421280]Olen esimieshommissa finanssialalla. Koulutukseni ei ole sellainen, että voisin suoraan työllistyä ulkomaille. Toki kielitaito on hyvä, mutta riittääkö esimieskokemus sinänsä työllistymiseen esim. Jenkkeihin? Epäilen.[/QUOTE]

Entä mitä puolisosi opiskelee? Mikä koulutuksesi on? Voisitko kuvitella esim. opiskelevasi ulkomailla, ja sen jälkeen jääväsi maahan töihin? Opiskelemaan tutkinto Yhdysvaltoihin, ja sitten työnhakuun? Kiinnostaako mitkään Euroopan maat? Verotus on toki raskasta melkein kaikissa Euroopan maissa.

Entä mitä puolisosi opiskelee? Mikä koulutuksesi on? Voisitko kuvitella esim. opiskelevasi ulkomailla, ja sen jälkeen jääväsi maahan töihin? Opiskelemaan tutkinto Yhdysvaltoihin, ja sitten työnhakuun? Kiinnostaako mitkään Euroopan maat? Verotus on toki raskasta melkein kaikissa Euroopan maissa.

En viitsi koulutusta kertoa, etten tule tunnistetuksi. Maisterisnaisia kuitenkin. Mieheni opiskelee KTM:ksi, valmistuu ihan pian. Voisin hyvin kuvitella opiskelevani ulkomailla, moni ystävistäni onkin valinnut sen tien. Pitäisi vain ensin taata toimeentulo opiskeluajalle. Täytynee luoda toivoa miehen uraan. :)

No, oletin viestin olevan minulle suunnattu, koska aiemmassa viestissä mainitsit lääkärit ja insinöörit, ja sinä mainitsit samat asiat omassa viestissäsi.

Muotoilen kysymykseni uudestaan: Miksi kuvittelet hyvin toimeentulevien automaattisesti tekevän hullun määrän töitä, niin, ettei elämälle jää aikaa? Pointtihan on nimenomaan siinä, että joissain muissa maissa elintaso on korkeampi, eikä se välttämättä tarkoita, että töitä tehdään sen enempää. Suomalaisilla on hassu käsitys esim. Yhdysvalloista, että täällä tehdään aivan kamalasti töitä. No joo, jotkut tekevät, koska siitä maksetaan hyvin. Perustyöviikko on kuitenkin 40 h. Lomat toki ovat lyhyemmät.

En lukenut koko ketjua. Insinöörit ja lääkärit vaan tulee ensimmäisenä mieleen.

En kuvittele, että kaikki hyvin toimeentulevat tekisivät paljon töitä. Enkä kuvittele, ettei kukaan hyvin toimeentuleva olisi onnellinen. Mutta JOS ei ole onnellinen, vaikka ihan ok tienaa, niin kannattaa miettiä miksi ei ole. Onko vika ihan oikeesti siinä, että rahat menee veroihin, eikä saa vielä lisää tavaraa. Vai voisiko se onnellisuus sittenkin koostua vähän muista asioista?

Me emme ole köyhiä. Me elämme sillälailla järkevästi, että rahaa on kaikkeen mihin halutaan, vaikka tulotaso on keskimäärin pienempi. Teemme myös keskimääräistä vähemmän töitä, molemmat. Emme siis 40h/vk.

Jos intohimo on shoppaaminen, sisustaminen ja matkustelu, niin sellaiseen meidän rahat ei riittäisi. Ne riittää kuitenkin uudehkoon omakotitaloon (maalla), uudehkoon hyvään autoon, ruokaan, matkusteluun muutaman kerran vuodessa (kotimaassa lähinnä). Lapset on siisteissä vaatteissa, mutta eivät kaikkein kalleimmissa.

Ja korostan vielä, että emme todellakaan ole rikkaita tai huippukoulutettuja millään mittapuulla. Tämä on täällä meidän osavaltiossamme ihan tavallista keskiluokan arkea. Mieheni on AMK-insinööri, itse olen yliopistokoulutettu, mutta kuten sanottu, en työelämässä.

Eniten tässä ehkä hämmentää tuo, että suomalaisella amk-inssillä (joka siis on meikäläisellä mittapuulla ihan tusinakoulutus) on kysyntää Jenkeissä. Itse suunnittelin ennen myös jatko-opintojani muuttoa, mutta omalla koulutuksellani (silloin DI, KTM, nyk. TkT, KTM) ei tuntunut olevan suurtakaan kysyntää.

[QUOTE="a p";29421211]Ja pakko myöntää, että sekin vähän kirvelee, että puolet lyhyemmän tutkinnon suorittanut amis saa suorittavasta työstä pienemmällä palkalla lähes yhtä paljon käteen. :/

Ja kyllä, asumme pk-seudulla "neukkukuutiossa", tosin erittäin hyvällä sijainnilla.[/QUOTE]

Täällä yksi parivuotisen tutkinnon suorittanut amis joka ei saa työssäkäymällä rahaa käytännössä yhtään enempää kuin työttömänä ja kouluttamattomana sain. Ainoa ero entiseen on, että menetän sen 114,45 tuntia vapaa-aikaani :ashamed:

työttömänä ja kouluttamattomana sain 500€ asumistukea ja vähän päälle 600€ työmarkkinatukea, nyt saan käteen kuukaudessa sellaiset 1500€ mistä pelkkiin lastenhoitomaksuihin työssäkäynnin mahdollistamiseksi menee jo sen verran rahaa että lopputulos on käyttövarojen osalta ihan sama kuin ennenkin. Asumistukeakaan ei tällä palkalla enää saa, eikä mitään muitakaan tukia.

Eniten tässä ehkä hämmentää tuo, että suomalaisella amk-inssillä (joka siis on meikäläisellä mittapuulla ihan tusinakoulutus) on kysyntää Jenkeissä. Itse suunnittelin ennen myös jatko-opintojani muuttoa, mutta omalla koulutuksellani (silloin DI, KTM, nyk. TkT, KTM) ei tuntunut olevan suurtakaan kysyntää.

Ulkomailla se on ihan sama onko suomalainen (minun mieheni tosin ei ole suomalainen) työntekijä valmistunut ammattikorkeakoulusta vai yliopistosta. Ei siellä tiedetä niiden eroista yhtään mitään. Eli ei voi oikein brassailla yliopistokoulutuksella verrattuna AMKiin.

Oliko sinulla työkokemusta? Miehelläni oli sellaista työkokemusta sellaiselta alalta, mitä Suomessa asuvalla ei edes voi olla, joten se vaikutti asiaan.

Oot kyllä niin omaan napaan tuijottelija, jos pidät Teksasia jotenkin parempana paikkana asua, kuin Suomea.

Teksasissa on jopa Jenkkien mittapuulla todella huono terveydenhuoltojärjestelmä, ja jopa kolmannekselta aikuisista puuttuu sairausvakuutus. Alipalkattuja, täyttä työpäivää tekeviä on paljon (tämä mahdollistaa rikkaiden rikastumisen, kun ei makseta kunnon palkkaa eikä tulonsiirtoja juuri ole) laittomista siirtolaisista puhumattakaan. Toki rikkaille on omat yliopistolliset tutkimussairaalat ja laboratoriot, mutta turha kuvitella, että joku Walmartin kassatäti pääsisi syöpähoitoihin sinne.

Ihan jo vertailemalla vaikka rikostilastoja, koulutustasoa (Pisa) jne. niin voit päätellä, kummassa maassa OIKEASTI on parempi asua. Hyvähän se on sanoa, kun on nuori, koulutettu ja terve.

Ihan jo vertailemalla vaikka rikostilastoja, koulutustasoa (Pisa) jne. niin voit päätellä, kummassa maassa OIKEASTI on parempi asua. Hyvähän se on sanoa, kun on nuori, koulutettu ja terve.

Näinhän se on ja vertailun tekee epäoikeudenmukaiseksi vielä sekin, että ensin hankitaan Suomessa ilmainen koulutus, jonka jälkeen nautitaan hedelmät matalan veroasteen maassa, jossa muut koulutetut maksavat koulutuksestaan aiheutuneita kuluja vielä yli nelikymppisenäkin. Aloittajakaan tuskin on ajatellut korvata meille hänen koulutuksensa maksaneille tätä saamaansa etua mitenkään.

Näinhän se on ja vertailun tekee epäoikeudenmukaiseksi vielä sekin, että ensin hankitaan Suomessa ilmainen koulutus, jonka jälkeen nautitaan hedelmät matalan veroasteen maassa, jossa muut koulutetut maksavat koulutuksestaan aiheutuneita kuluja vielä yli nelikymppisenäkin. Aloittajakaan tuskin on ajatellut korvata meille hänen koulutuksensa maksaneille tätä saamaansa etua mitenkään.

EDIT: Ketjun aloittaja olikin näköjään ihan joku muu, mutta enivei...

Eikö yksikään suomalainen saisi koskaan lähteä Suomesta, koska on velkaa ilmaisen koulutuksena? Minkälainen lähtöraha olisi sopiva maastamuuttajalle? Entä saako palata halutessaan, vaiko onko lähteminen sen luokan maanpetturuus, ettei takaisin ole tulemista?

Ongelmahan on se, että suomessa ei paljon tienaava koe olevansa tasa-arvoisessa asemassa muiden kanssa: koulutuksen eteen tarvitsee tehdä paljon töitä, uran eteen myös. Sitten joku muu käärii siitä rahat taskuunsa.

Pidän hienona, että yhteiskunnassa autetaan "vähäosaisia", mutta se ei saa johtaa konkurssiin ja siihen, että maksajat eivät hyödy oman työnsä tuloksista. Se, että koulutus on suomessa ilmaista on hieno juttu. Oikeudenmukainen yhteiskunta on monen palasen summa ja sen on myös kosketettava ns. maksajia.

Onhan kiinassakin PISA tulokset hienoja: onko se tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta? Suomalaiset ovat liikaa tottuneet valmiiseen pöytään. Yhteiskunnan palveluihin on totuttu eikä ymmärretä, että ne maksetaan työllä. Jos työntekijät eivät koe saavansa tarpeeksi hyötyä he muuttavat maasta...

• Tykkää
Reactions: Tibidabo
[QUOTE="lily";29421119]Aina voi tosiaan muuttaa. :) Kukaan ei jää kaipaamaan yhtäkään muuttavaa insinööriä, lääkäriä tai muita tusina duunareita, joilla on vähän paremmat palkat, kun muilla. Kyllä niihin töihin riittää tulijoita tilalle. :)
[/QUOTE]
On muuten pakko kommentoida tähän, että kaipaan jokaista Suomesta kamppeensa kerännyttä suomalaista lääkäriä - ainakin silloin, kun työterveyshuollossa minut vastaanottaa tummaihoinen Bango al Rabi-Osku, joka kirjoittaa diagnoosikseni selvällä suomen kielellä "potulilla vasen selkä kipeä".

Hyvinvointiyhteiskunta tai ei, niin kyllä se vaan on perseestä, että verottaja vie lisineen noin 40 pinnaa ansioista joiden saavuttamiseksi olen tehnyt ihan hitosti hommia...

Perhe ja ystävät ovat minulle niin tärkeitä, etten kyllä osaa ajatella ulkomaille muuttoa. Tyydyn siis marisemaan ja maksamaan veroja.

On muuten pakko kommentoida tähän, että kaipaan jokaista Suomesta kamppeensa kerännyttä suomalaista lääkäriä - ainakin silloin, kun työterveyshuollossa minut vastaanottaa tummaihoinen Bango al Rabi-Osku, joka kirjoittaa diagnoosikseni selvällä suomen kielellä "potulilla vasen selkä kipeä".

:D. Sun pitää hoitaa se vasen selkäs kuntoon, niin ei tartte lääkärillä ravata. ;)

Yhteistyössä