Alkuperäinen kirjoittaja oi miksi äänestätte:
No täytyy tähän sanoa, että ei yliopistoissa enää oikein suomellakaan pärjää... monella alalla kaikki oppimateriaali ja osa luennoista on alusta lähtien englanniksi...
Ruotsinkielisen korkeakoulutuksen sidos maantieteeseen on sellainen fakta, joka vaan on pakko hyväksyä maassa, jossa ruotsia puhuvia on 5%. Tämä vaan pitää hyväksyä, kun 5% ei ole 50% niin se ei vaan ole!
En nyt puhu pelkästään yliopistoista, vaan myös muusta koulutuksesta. Eihän kaikki sentään yliopistoon mene

Toisaalta olen itse yllättynyt siitä, miten vähän olen itse joutunut yliopistossa lukemaan englanninkielistä kirjallisuutta. Onkohan niitä kirjoja ollut peräti neljä? Ja artikkeleita muutama. Ja joka kerralla ihmisten joukossa kamala vinkuna, kun englanti on niin vaikeaa, eikä voi ymmärtää, ja eikös tätä nyt voisi mitenkään korvata suomenkielisellä kirjallisuudella. Ihan sama onko alana ollut viestintä, sosiologia, kulttuuriantropologia, nasitutkimus, kasvatustiede, kirjallisuustiede, kirjallisuus tai kielet... Ihan ymmärrettävää. Kynnys alkaa opiskella vieraalla kielellä on aina jonkinlainen.
En muuten tainnut vaatiakaan että joka puolella Suomea voisi opiskella ruotsiksi?

Kerron vaan, että kuvasi suomenruotsalaisten koulutusmahdollisuuksista taitaa olla hieman ylimitoitettu