Suomenruotsalainen - Miksi äänestät RKP:tä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oi miksi äänestätte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja oi miksi äänestätte:
Jos sen kielen ylläpitäminen tuntuu sinusta näin mahdottoman vaikealta ja hankalalta, niin herää kysymys, että onko se silloin lapsesi aito äidinkieli? Vai onko kyseessä vain "statuskieli", jota yritetään ylläpitää? En tarkoita olla ilkeä, mutta jos kotona ja oppitunneilla puhutaan ruotsia, niin eihän se silloin voi hävitä. Ja jos kieli aikuisiällä häviää, niin silloin sille kielellä ei ilmeisesti ole aitoa tarvetta ollut.

Haloo, voiko koskaan perheen toisen vanhemman kieli olla status kieli? Voitko oikeasti kyseenalaistaan perheen toisen kielen? Voisitko ikinä tehdä sitä omalle kielellesi? Että lapsesi eivät ymmärtäisi kaikkia puheesi sävyjä? Ja voit itse ruveta puhumaan lapsillesi vierasta kieltä, jolla et kykene ilmaisemaan itseäsi kaikin sävyin juuri siten kuin haluat. Sen jälkeen voit sanoa, ettei perheen toiselle kielelle ole aitoa tarvetta! Lapsen kaksikielisyyttä pitää tukea koko kasvun ajan - ellei sitä tee, voi todellakin sitten kun lapsi on aikuinen todeta ettei sille ollut tarvetta. Tai voi todeta sitä toista kieltä tuettuaan, että lapsi on aidosti kaksikielinen, että lapsi oppii muutkin kielet helpommin, ja että lapsella on käyttöä myös sille toiselle äidinkielelleen työelämässä ja arjessa!

No sellaisia statustapauksiakin valitettavasti on... ei välttämättä sinun kohdallasi.

Mutta jos lapsi toisen vanhemman kanssa puhuu aina ruotsia ja käy koulunsa ruotsiksi, niin sitten lapsen kielellisissä taidoissa saattaa olla jotain vialla, jos ruotsi häviää. Jos teillä on tällaisia ongelmia, niin oletteko keskustelleet ammattilaisen kanssa asiasta? Minusta on ikävä syyllistää tästä asiasta suomenkielisiä koululaisia, jotka pitää pitää kaukana omasta lapsesta...

Tarkennetaan vielä, että "statustapauksella" tarkoitan esim. sellaista että täysin suomenkielinen perhe pistää muksunsa ruotsinkieliseen kouluun, koska ajattelevat näin lapsen pääsevän ns. parempiin piireihin.

Esim. psykologia alkaa ihan 1. syksystä lähtien englannikielisillä (paksuilla!) oppikirjoilla. Luennot sentään on suomeksi.

Tarkoitin lähinnä perusopetus- ja lukiotasoa, joissa kai kaikki halukkaat pääsevät ruotsinkieliseen opetukseen. Siitä eteenpäin varmaan sinäkin hyväksyt sen, että joka alalla ei ole mahdollisuuksia ruotsinkieliseen opetukseen. Toisaalta tuossa iässä ei liene iso ongelma lähteä Ruotsiinkaan opiskelemaan. Sieltähän niitä vaihtoehtoja löytyy sitten vaikka miten.
No taitaapi ne ruotsinkieliset olla siellä enkunkielisten kirjojen takana samalla viivalla suomenkielisten kanssa sitten? :)

Se, pääseekö ruotsinkieliseen opetukseen, on tietenkin paikkakuntakohtaista. Jos sattuu asumaan ruotsinkielisten alueitten ulkopuolella, niin suomenkieliseen kouluun joutuu, tai sitten asuntolaan.

Lukioon pääsy ei ole mitenkään itsestäänselvyys. Esim. minun paikkakunnallani oli yksi ainoa ruotsinkielinen, pieni lukio, jonne eivät kaikki halukkaat sopineet. Esim. ystäväni jäi keskiarvolla 7,8 ilman lukiopaikkaa. Meni sitten ensimmäiseksi vuodeksi yhteen paikkakunnan suomenkielisistä lukioista. Kuinkahan moni suomenkielinen jää tuolla keskiarvolla ilman lukiopaikkaa omalta paikkakunnalta?

Ja hei, enhän minä ole edelleenkään sanonut että olisi lukion jälkeen mikään pakko järjestää ruotsinkielistä opetusta. Sinä itse sanoit että ruotsinkielisillä on yhtä hyvät opiskelumahdollisuudet kuin suomenkielisillä. Ei ole. Silloin on, jos sattuu asumaan oikealla paikkakunnalla, ja jos oikea ala kiinnostaa.

No sellaisia statustapauksiakin valitettavasti on... ei välttämättä sinun kohdallasi.

Mutta jos lapsi toisen vanhemman kanssa puhuu aina ruotsia ja käy koulunsa ruotsiksi, niin sitten lapsen kielellisissä taidoissa saattaa olla jotain vialla, jos ruotsi häviää. Jos teillä on tällaisia ongelmia, niin oletteko keskustelleet ammattilaisen kanssa asiasta? Minusta on ikävä syyllistää tästä asiasta suomenkielisiä koululaisia, jotka pitää pitää kaukana omasta lapsesta...

Kun perheessä on kaksikieltä, ei koskaan ole kyse statuksesta! Keskimmäinen käy nyt ekaa luokkaa täysin ruotsinkielisessä koulussa, ja hänen ruotsinkielensä on tässä puolessatoista vuodessa, jonka hän on tuossa ruotsinkielisessä ympäristössä saanut käydä, parantunut huimasti. Eskarin aikana kävi kyllä puheterapiassa, jossa todettiin kielellisen kehityksen viivästymä myös suomenkielessä. Mutta siis täysin ekaluokan vaatimat taidot hänellä oli.

Mekin asumme täällä pääkaupunkiseudulla, lapset kuljetetaan kouluun, meiltä sinne on pari kilometriä, kävelyetäisyydellä asuu vain yksi ruotsinkielinen kaveri.

Pihalla leikitään suomeksi, käydään vesiralleja suomeksi, katsotaan tv:tä suomeksi, mutta myös ruotsiksi.

Siellä muuten täysin ruotsinkielisen koulun pihalla raikaa myös suomi, eikä sitä suomenkieltä ole kieletty. Koulussa on oppilaita reilu sata. Mutta minun toiveeni on, että lapseni toinen äidinkieli saa jatkaa kehittymistään tuossa ympäristössä, missä lapsen leikin kieleksi muodostuu myös ruotsi. Nimittäin se leikin kieli on se kieli, mistä tulee elävä kieli. Ei oppituntien kielestä - vaan siitä kielestä, jolla vapaasti ilmaiset itseäsi. Veljiensä kanssa kotona poika leikki suomeksi. Minusta välitunneissa on oikeasti kyse siitä oikeudesta leikin kieleen!

Itse itäsuomalaisena olisin kiitollinen, jos lapseni oppisi ruotsinkieltä oppimisympäristössään eli koulussa kavereilta. On suuri etuoikeus ymmärtää skandinaaviskaa verrattuna tähän rajalliseen suomen kieleen, joka ei taivu edes eestinkielen mukaisesti. Ja venäjän kieli kyyrillisine kirjaimineen on asia erikseen. Mitä tulee RKP:een niin sehän on ruotsinkielinen Kepu (itse olen ensimmäisen sukupolven kepulainen). Eli laaja-alainen puolue vasemmistosta oikeistoon, joka haluaa ajaa yhteiskunnallisia asioita ruotsin kielellä. Vain vanhakantanen ajattelu bätre folkista saa sylkemään päälle. Ja se on säälittävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Suomi ja ruotsi ovat aivan eri kieliä, kun ruotsia aletaan puhua suomalaisittain muuttuu se kieli täysin. Ei se ole enää riikinruotsia eikä tietenkään suomea. Suomen kielen kauneudella tai rumuudella ei siihen ole merkitystä.

Englantikin muuttuu rumaksi kun sitä puhutaan suomalaisittain esim. Mika Häkkinen tai ruotsi on rumaa kun sitä puhuu Tony Irving.

Sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Mika Häkkinen puhuu englantia vieraana kielenä. Suomenruotsalainen puhuu ruotsia äidinkielenään. Tarja Halonen puhuu ruotsia suomalaisittain murtaen. Suomenruotsin ja riikinruotsin suhde on sama kuin vaikkapa brittienglannin ja amerikanenglannin.

Mutta moni suomenruotsalainen on aikanaan vaihtanut äidinkielensä, ovat alkaneet puhua ruotsia suomen sijasta. Tänne Ruotsista tulleet ovat puhuneet riikinruotsia mutta se jäänyt näiden vaihtokielisten jalkoihin, enemmistöhän ruotsinkielisistä on alkujaan täysin suomenkielisistä suvuista.

Pääkaupunkiseudullakin on ruotsinkielisiä vain noin 6%, hyvin siellä pystyy elämään ilman ruotsin kieltäkin. Eikä ne ruotsinkieliset katukyltit tms. muuta sitä että pääkaupunkiseudullakin kaksikielisyys on hyvin keinotekoista.
Olen muuten ihan eri mieltä siitä että kaksikielisyys olisi jotenkin keinotekoista. Miten ihmeessä se voisi olla keinotekoista, kun täällä asuu tuhansittain ihmisiä, jotka puhuvat ruotsia äidinkielenään? Feikkaavat tietysti vaan? :D Esim. minun paikkakunnallani ruotsia puhuu äidinkielenään 25 %. Prosenttimäärä on laskussa... mutta ei suinkaan siksi, että suomenruotsalaisten määrä vähenisi, vaan siksi että paikkakunnalle on viime vuosikymmenen aikana muuttanut paljon ihmisiä muualta Suomesta. Kun minun vanhempani (paluu)muuttivat tänne, ei täällä juurikaan suomea puhuttu. Koko pääkaupunkiseutuhan on historiallisesti ollut erittäin ruotsinkielistä aluetta, ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Tarkennetaan vielä, että "statustapauksella" tarkoitan esim. sellaista että täysin suomenkielinen perhe pistää muksunsa ruotsinkieliseen kouluun, koska ajattelevat näin lapsen pääsevän ns. parempiin piireihin.
Mihin ihmeen "parempiin piireihin"? :o

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Itse itäsuomalaisena olisin kiitollinen, jos lapseni oppisi ruotsinkieltä oppimisympäristössään eli koulussa kavereilta. On suuri etuoikeus ymmärtää skandinaaviskaa verrattuna tähän rajalliseen suomen kieleen, joka ei taivu edes eestinkielen mukaisesti. Ja venäjän kieli kyyrillisine kirjaimineen on asia erikseen. Mitä tulee RKP:een niin sehän on ruotsinkielinen Kepu (itse olen ensimmäisen sukupolven kepulainen). Eli laaja-alainen puolue vasemmistosta oikeistoon, joka haluaa ajaa yhteiskunnallisia asioita ruotsin kielellä. Vain vanhakantanen ajattelu bätre folkista saa sylkemään päälle. Ja se on säälittävää.

Itseäni RKP:ssä ottaa päähän se ruotsin tuputus. Miksi ei voi hyväksyä sitä, että suurin osa suomalaista on täysin suomenkielisiä, eikä ruotsin kieli ole heille mikään "toinen kotimainen" vaan vieras kieli. RKP:n mielestä ruotsia pitää sivistymättömille suomenkielisille tuputtaa väkisin vaikka nenämahaletkulla, jos ei muuten mene alas.

Mitään skandinaviskaa ei ole edes olemassa, ymmärrys puolin ja toisin on hyvin heikkoa vaikka toisin aina väitetäänkin.

Kun maailman mittakaavassa ajatellaan niin sekä suomi ja ruotsi ovat hyvin pieniä kieliä. Täällä ei ole mitään järkeä että kaikki opettelevat koulussa pakollisena oppiaineena tuollaista pientä kieltä.

Kyrilliset kirjaimet on helppo asia oppia, ei sitä tarvitse nähdä kielen opettelun esteenä. Tosiasia kuitenkin on että maailma on paljon avoimempi venäjän kieltä osaavalle kuin ruotsin kieltä osaavalle.

Olin selvästikin väärässä, kun kuvittelin sinun oikeasti haluavan tietää ja ehkä jopa ymmärtää, miksi joitakin asioita pyritään vaalimaan ja puolustamaan, ja mitä se käytännön kannalta ruotsinkielisen/kaksikielisen perheen kannalta tarkoittaa, mutta taidat tosiaan olla liikkeellä sitkeällä ja kapeakatseisella ennakkoasenteella, josta pidät kiinni kynsin ja hampain. :) Et siis ilmeisesti alunperinkään ollut halukas ymmärtämään lähtökohtia tippakaan nimenomaan asianosaisten kannalta. Ikävää, että niin.

Keskustelu kulkee sen verran ympyrää ja junnaa samoissa asennelähtöisissä montuissa, että ihmettelen kyllä, jos joku muu ohellasi jaksaa enää suuremmin kommentoida ja perustella uudestaan ja uudestaan, mistä myös käytännön tasolla on kyse.

Kauniita unia ja avoimempaa asennetta. :)

Mutta moni suomenruotsalainen on aikanaan vaihtanut äidinkielensä, ovat alkaneet puhua ruotsia suomen sijasta. Tänne Ruotsista tulleet ovat puhuneet riikinruotsia mutta se jäänyt näiden vaihtokielisten jalkoihin, enemmistöhän ruotsinkielisistä on alkujaan täysin suomenkielisistä suvuista.
Samoin kuin suurin osa nykyisien amerikkalaisten esi-isistä on tullut jostain ihan muualta päin maailmaa. Eikö heidän puhumansa englanninkieli siis ole jotenkin "oikea" kieli?

Ja öööh... että suurin osa ruotsinkielisistä olisi suomenkielisistä suvuista? Tämä on kyllä sellainen väite, että tähän on pakko pyytää jotain lähdettä.

Pääkaupunkiseudullakin on ruotsinkielisiä vain noin 6%, hyvin siellä pystyy elämään ilman ruotsin kieltäkin. Eikä ne ruotsinkieliset katukyltit tms. muuta sitä että pääkaupunkiseudullakin kaksikielisyys on hyvin keinotekoista.
Olen muuten ihan eri mieltä siitä että kaksikielisyys olisi jotenkin keinotekoista. Miten ihmeessä se voisi olla keinotekoista, kun täällä asuu tuhansittain ihmisiä, jotka puhuvat ruotsia äidinkielenään? Feikkaavat tietysti vaan? :D Esim. minun paikkakunnallani ruotsia puhuu äidinkielenään 25 %. Prosenttimäärä on laskussa... mutta ei suinkaan siksi, että suomenruotsalaisten määrä vähenisi, vaan siksi että paikkakunnalle on viime vuosikymmenen aikana muuttanut paljon ihmisiä muualta Suomesta. Kun minun vanhempani (paluu)muuttivat tänne, ei täällä juurikaan suomea puhuttu. Koko pääkaupunkiseutuhan on historiallisesti ollut erittäin ruotsinkielistä aluetta, ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Tarkoitin kaksikielisyyttä koko kansan kannalta. Suomihan on virallisesti kaksikielinen maa mutta suurimmalle osalle tämä on kuitenkin täysin yksikielinen. He eivät arjessaan mitenkään törmää ruotsin kieleen vaikka asuisivat pääkaupunkiseudulla.

Tällainen laki että koko maa on kaksikielinen hyvin pienen alati kuihtuvan vähemmistön takia on naurettava.

No jotkut suomenkieliset uskovat, että "kylvettämällä" lapsensa ruotsinkieliseksi, niin edessä odottaa parempi tulevaisuus... Surullista, koska tässä on vaarana lapsen kielellinen kehitys. Jos ruotsia ei kotona puhuta ja lapsi tupataan ruotsinkieliseen kouluun ilman muita yhteyksiä ruotsin kieleen, niin ei sekään ihan riskitöntä ole.

Tarkoitin kaksikielisyyttä koko kansan kannalta. Suomihan on virallisesti kaksikielinen maa mutta suurimmalle osalle tämä on kuitenkin täysin yksikielinen. He eivät arjessaan mitenkään törmää ruotsin kieleen vaikka asuisivat pääkaupunkiseudulla.

Tällainen laki että koko maa on kaksikielinen hyvin pienen alati kuihtuvan vähemmistön takia on naurettava.
Jos pääkaupunkiseudulla asuva ei törmää ruotsin kieleen lähes päivittäin, hänen on pakko kulkee laput silmillä ja korvatulpat korvissa.

On muuten Espoossakin ollut ruotsinkielinen enemmistö joskus, kaupunki on vain kasvanut niin paljon, että täällä ruotsinkielisiä on nyt 8,4 prosenttia. Kauniaista lukuunottamatta taitaa olla vahvin ruotsinkielisten asutus täällä. Ja ruotsinkielisiä on enemmän, kuin muita vähemmistökieliä yhteensä.

Espoossa on hyvin päiväkoteja ja noita peruskoulujakin ruotsinkielisille. Mutta täällä juuri ajetaan mammuttikoulua, päiväkotia. Jossa samalla alueella olisi sekä suomen että ruotsinkieliset päiväkodit sekä ainakin ala-aste ja vielä lisäksi kansainvälinen koulu. Koulussa olisi 1000 oppilasta. Voisiko tuo olla turvallinen paikka päiväkodille. Voiko tuollainen koulu tukea lapsen kielellistä kehitystä. Ja onko yleensä mitään järkeä rakentaa tuollaista massiivista koulua? En haluaisi edes suomenkielistä koulua käyvää esikoistani tuommoiseen mammuttijärkäleeseen (ja mitä esikoiseen tulee, hän on ekasta avioliitosta, aidosti yksikielinen)

Samoin kuin suurin osa nykyisien amerikkalaisten esi-isistä on tullut jostain ihan muualta päin maailmaa. Eikö heidän puhumansa englanninkieli siis ole jotenkin "oikea" kieli?

Ja öööh... että suurin osa ruotsinkielisistä olisi suomenkielisistä suvuista? Tämä on kyllä sellainen väite, että tähän on pakko pyytää jotain lähdettä.

Onhan se oikea kieli mutta ei aito.

Nyt en ehdi tässä mitään lähdettä etsimään mutta kun esimerkiksi ruotsinkielisten sukutauluja katselee niin yleensä tulee jossain kohtaa se kielenvaihto. Sehän oli aikanaan kannattava ja hyödyllinen juttu.

No jotkut suomenkieliset uskovat, että "kylvettämällä" lapsensa ruotsinkieliseksi, niin edessä odottaa parempi tulevaisuus... Surullista, koska tässä on vaarana lapsen kielellinen kehitys. Jos ruotsia ei kotona puhuta ja lapsi tupataan ruotsinkieliseen kouluun ilman muita yhteyksiä ruotsin kieleen, niin ei sekään ihan riskitöntä ole.
Tuotahan ei ollenkaan suositella, siis sitä että suomenkielinen lapsi noin vain isketään ruotsinkieliseen kouluun, tai päinvastoin. Sitä on kuitenkin esim. minun paikkakunnalla esiintynyt... joskus se toimii, joskus ei. Mutta usein tällaisissa tapauksissa vanhemmilla on korkea motivaatio tukea lasta koulukielen kehityksessä, mistä voi olla apua.

Jos kielikylpyä halutaan, silloin lapsi pitäisi laittaa kielikylpypäiväkotiin ja myöhemmin kielikylpyluokalle (missä muuten kaikkia aineita ei opeteta "kylpykielellä", koska halutaan tukea myös lapsen äidinkielen kehitystä). Kielikylpyynhän ei ollenkaan hyväksytä kaksikielisiä lapsia, vaan kotona pitää puhua vain ja ainoastaan paikallista valtakieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Aliarvioin vielä sen koulun koon, 1450 oppilasta, 120 päiväkotipaikkaa. Todellinen laitos siis!

Ymmärrän, että isossa kaupungissa voi ihan hyvin ollakin erillinen koulu ruotsinkieliselle. Mutta en hyväksy, että siitä tehdään joku ihmeellinen pakkomielle, että samaan rakennukseen ei mennä, piste. Jos on kunnan kannalta järkevintä laittaa samaan rakennukseen, niin laitetaan. Jos ruotsinkielisiä on niin paljon, että riittää kokonaisen koulun verran, niin sitten omaan rakennukseen.

Mitään skandinaviskaa ei ole edes olemassa, ymmärrys puolin ja toisin on hyvin heikkoa vaikka toisin aina väitetäänkin.

Kun maailman mittakaavassa ajatellaan niin sekä suomi ja ruotsi ovat hyvin pieniä kieliä. Täällä ei ole mitään järkeä että kaikki opettelevat koulussa pakollisena oppiaineena tuollaista pientä kieltä.

Kyrilliset kirjaimet on helppo asia oppia, ei sitä tarvitse nähdä kielen opettelun esteenä. Tosiasia kuitenkin on että maailma on paljon avoimempi venäjän kieltä osaavalle kuin ruotsin kieltä osaavalle.

Oletko ollut pohjoismaisessa yhteistyössä? Minä olen, ja uskallan väittää, et skandinaaviskaa osanneilla oli huomattavasti helpompi keskustella kun miulla, peruskoulun ja lukion pakkoruotsin käyneenä. Ja yliopisto-opinnot englanninkielisten teosten parissa sujui huomattavasti helpommin romaanis-germaanisen kieliperinteen pohjalta kuin olis sujunu kyyrillisten kirjainten opiskelussa!! Mummini osasi venäjän, suomen ja karjalan kielen sekä suullisesti että kirjallisesti, mutta eipä taida montaa samanlaista olla elossa ja toisaalta sen vaatiminen kaataisi tämän pienen kansan akateemisen osaamisen välittömästi.

Nyt en ehdi tässä mitään lähdettä etsimään mutta kun esimerkiksi ruotsinkielisten sukutauluja katselee niin yleensä tulee jossain kohtaa se kielenvaihto. Sehän oli aikanaan kannattava ja hyödyllinen juttu.[/quote]

Kyllä noita kielenvaihtoja on tapahtunut. Mutta niitä on tapahtunut myös toisinpäin ruotsinkielestä suomen kieleen aikana, kun suomalaisuus ja isänmaallisuus nousi suureen arvoon. Meidän seinällämme olevasta sukutaulusta, käy ilmi juuri tuo vaihto toisin päin yhden sukuhaaran kohdalla noin 100 vuotta sitten.

En tiedä sitten minkämoinen osuus on vaihtanut kielensä suomesta ruotsiin tai ruotsista suomeen. Onko sillä mitään väliäkään? Jos äidinkieli on tällä hetkellä ruotsi tahi suomi se on sitä oli se sitten 100 tai satoja vuosia sitten ollut jokin muu.

Jos pääkaupunkiseudulla asuva ei törmää ruotsin kieleen lähes päivittäin, hänen on pakko kulkee laput silmillä ja korvatulpat korvissa.

No ei ne Siilitie - Igelkottsvägen-kuulutukset tai kaupan tervetulotekstit ruotsiksi ole mitään elävää kaksikielisyyttä. Ruotsinkielisiä on niin vähän että täällä kyllä suomenkielinen kokee elävänsä ihan yksikielisessä ympäristössä lukuunottamatta muutamia alueita, joilla ruotsinkielisiä tavallista enemmän.

Nyt en ehdi tässä mitään lähdettä etsimään mutta kun esimerkiksi ruotsinkielisten sukutauluja katselee niin yleensä tulee jossain kohtaa se kielenvaihto. Sehän oli aikanaan kannattava ja hyödyllinen juttu.
Yläluokassa, ehkä. Unohdat nyt että rannikolla ja pääkaupunkiseudulla on asunut laajasti ruotsinkielisiä kalastajia, maanviljelijöitä, torppareita ja vastaavia, siis ihan alempaa yhteiskuntaluokkaa, joilla ei ole ollut resursseja eikä tarvettakaan vaihtaa kieltä.

(Mistä sen kielenvaihdon muuten näkee sukupuussa? Tietääkseni kirjonkirjoihin usein kirjattiin nimet ruotsinkielisessä muodossa, vaikka kyseessä olisikin ollut ihan suomalainen ihminen. Esim. Johannes saatettiin merkitä kirkonkirjoihin nimellä Johan.)

1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussahan oli suosittua vaihtaa sukunimi suomenkieliseen. Ståhlbergistä tuli Paasikivi, Grönforsista Viherkoski, Forsista Koski jne... Löytyy muuten minunkin sukupuustani :wave:

Ruotsinkieliseen kouluun ei kyllä pääse nykyään täysin ummikkona, kielitaito testataan ensin jos kyseessä siis suomenkielinen lapsi, ja yleensä kouluuntuloa on edeltänyt sitten kielikylpy päiväkodissa, jotta tämä olisi edes mahdollista. Naapurin tyttö muuten käy samaa koulua kuin meidän keskimmäinen. En tiedä miksi ovat valinnan tehneet. Tuo ruotsinkielinen koulu on kuitenkin ehdottomasti alueen pienin koulu, muissa kouluissa on 2-3 luokkaa per luokka-aste. Lisäksi se on myös lähin koulu, olisikohan noilla jotain tekemistä asian kanssa. Mutta tyttö ainakin tuntuu puhuvan erittäin hyvää ruotsia, on siis nyt kolmasluokkalainen.