Alkuperäinen kirjoittaja oi miksi äänestätte:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
En tiedä sitten minkämoinen osuus on vaihtanut kielensä suomesta ruotsiin tai ruotsista suomeen. Onko sillä mitään väliäkään? Jos äidinkieli on tällä hetkellä ruotsi tahi suomi se on sitä oli se sitten 100 tai satoja vuosia sitten ollut jokin muu.
Minustakin kielipolitiikan pitäisi perustua nykypäivään ja tulevaisuuteen eikä historiaan. Ruotsinkielisiä on nyt noin 5% ja se ei ole niin suuri määrä, että esim. pakkoruotsi joka ainoalle oppilaalle olisi oikeutettu. Se, että joskus olitiin osa Ruotsia tai hallinto oli ruotsinkielistä on asia erikseen, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä nykylasten kieliopintoihin.
Minä en jaksa ruveta vääntämään tästä asiasta yhtään. Itse olen erittäin tyytyväinen, että olen opiskellut ruotsinkielen, jos se olisi ollut vapaaehtoista, olisin saattanut valita ihan jonkin muun kielen. Itse olen kuitenkin kieltä tarvinnut sekä töissä, että ulkomaan lomilla ja viimeksi n. 14 vuotta opintojeni jälkeen - kun satuin rakastumaan suomenruotsalaiseen Huvustadsbladetin kampanjan mukaisesti. On todellakin mukavaa pystyä keskustelemaan mieheni yli 80-vuotiaan äidin kanssa ruotsiksi. Äidin, joka tällä hetkellä on sairaalassa, ja jonka toivon saavan siellä hoitoa ruotsiksi. Ei siksi, että hän ei osaisi suomea, vaan siksi, että kun ihminen on heikoimmillaan, hän ei ota kaikkea vastaan edes omalla äidinkielellään, ei ymmärrä termejä vieraalla kielellä. Juuri siksi toivon, että suomessa säilyy mahdollisuus opiskella sairaanhoitajaksi ja lääkäriksi ruotsinkielellä, ja juuri siksi toivon, että ruotsinkieltä opiskelee myös ei ruotsinkieliset. Että sairasta ihmistä hoidettaisiin tai edes yritettäisiin hoitaa tämän äidinkielellä.
Eikä tämä tarve poistu tulevaisuudessakaan, sillä poikani ekalla luokalla on lapsia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea, perheistä, joissa molempien vanhempien äidinkieli on ruotsi. Suomen opinnot alkavat sitten kolmannella luokalla. Ja alkavat muuten niin, että ne alkavat kahdelta eri tasolta, toinen on äidinkieli suuntautunut suomi, ja toinen on sitten suomi vieraana kielenä.
Siellä sairaalassa voi maata myös pikku potilas, joka ei osaa suomea.