Suomessa syntyy 200vauvaa kuolleena/vuosi, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Kohtukuolema ei todellakaan ole niin harvinaista kuin luullaan. Niistä ei vaan puhuta.

Mä ihmettelin neuvolassa synnytyksen jälkeen, että miksi synnytyksestä ei annettu paremmin tietoa eli myös siitä mitä tapahtuu jos jokin menee vikaan. Kaikki vain lässytti sitä samaa ihanne kaavaa synnytyksen kulusta. Neuvolatäti vastasi, ettei odottavat äidit halua kuulla sellaista ja jos he kertoisivat niin heitä syytettäisiin pelottelusta. Eli ei ihme, ettei tällaisista asioista puhuta, jos neuvolassakaan ei puhuta. Mä kyllä olisin mieluummin halunnut kuulla neuvolassa ne ikävätkin asiat kuin, että lukisi niitä sitten keskustelupalstoilta ja märehtisi niitä sitten yksin kotona, kun vaihtoehtona olisi ollut keskustella niistä neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Kohtukuolema ei todellakaan ole niin harvinaista kuin luullaan. Niistä ei vaan puhuta.

Mä ihmettelin neuvolassa synnytyksen jälkeen, että miksi synnytyksestä ei annettu paremmin tietoa eli myös siitä mitä tapahtuu jos jokin menee vikaan. Kaikki vain lässytti sitä samaa ihanne kaavaa synnytyksen kulusta. Neuvolatäti vastasi, ettei odottavat äidit halua kuulla sellaista ja jos he kertoisivat niin heitä syytettäisiin pelottelusta. Eli ei ihme, ettei tällaisista asioista puhuta, jos neuvolassakaan ei puhuta. Mä kyllä olisin mieluummin halunnut kuulla neuvolassa ne ikävätkin asiat kuin, että lukisi niitä sitten keskustelupalstoilta ja märehtisi niitä sitten yksin kotona, kun vaihtoehtona olisi ollut keskustella niistä neuvolassa.

Niin, minäkin silloin jo viisi lasta synnyttäneenä kuulin ensi kerran sanan "kohtukuolema", kun se omalle kohdalle sattui. Ehkä oli kuitenkin parempi niin, oli kuusi ihanaa raskautta takana, joista se kuudes sitten päättyi huonosti. Seitsemäs raskaus oli henkisesti helvetillinen. Äitipolin kätilö kovin yritti sanoa, että ne ovat niin harvinaisia, että tuskin toista kohdalle sattuu. Aika naurettavaa puhua harvinaisuudesta sellaiselle, joka sen on kokenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:

Olen samaa mieltä. Ja sama koskee monia muita ongelmia. Itselleni tuli todella yllätyksenä, että neuvolassa, oppaissa eikä oikein missään kerrottu mm. alkuraskauden keskenmenon yleisyydestä ja ongelmista. Tiesin toki, ettei se ole harvinaista, mutta yleisyys silti yllätti. Ja oppaat olen heittänyt kaapin perukoille jo aikoja sitten, kun oma raskaus ei ole mennyt niiden mukaan ja niistä tulee enemmän turhautuneeksi.

Esim. pieni verenvuoto on alkuraskaudessa yleistä, mutta suuri osa niistä menee ihan hyvin. Toisaalta osa keskenmenoista oireilee aluksi vain tuolla pienellä verenvuodolla, joten ei voi luottaa, että kaikki on ok. Ja toisaalta taas erittäin voimakaskaan verenvuoto ei tarkoita aina keskenmenoa. Tästä ei välttämättä pääse selville kuin ultraamalla (tai odottelemalla epätietoisuudessa useampaa kuukautta).

Yhteistyössä