Suomessa tulisi olla tasavero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastapointteja odottaen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastapointteja odottaen

Vieras
Kannatan yksilönvapautta ja sitä, että ahkeruudesta ja kunnianhimosta ei sakoteta. Eli mikäli on motivaatiota kouluttautua kunnolla ja näin päästä hyville tienesteille, niin ei siitä pitäisi tarvita maksaa enemmän veroa.

Tasaveroonhan tässä ollaan pikkuhiljaa päätymässä. Progressiota on jo pitemmän aikaa vähennetty. Sitä paitsi ne todella "ahkerat ja kunnianhimoiset" osaavat kyllä kierrättää kaikki tulonsa pääomatulojen kautta.

Kannatan yksilönvapautta ja sitä, että ahkeruudesta ja kunnianhimosta ei sakoteta. Eli mikäli on motivaatiota kouluttautua kunnolla ja näin päästä hyville tienesteille, niin ei siitä pitäisi tarvita maksaa enemmän veroa.
Tuon veron osalta kyllä samaa mieltä. Mielestäni on aivan älytöntä, että rangaistaa siitä, että on opiskellut kunnolla ja tekee ahkerasti töitä. Ei mitään järkeä.

mun mielestä kaikilla on vastuu auttaa toisia ja maksaa veroja tulojen mukaan... vaikka en kuitenkaan haluais elättäää kaiken mailman pummeja, semmosia jotka omasta tahdostaan elää sossulla. kinkkinen juttu :/

Se on vaan paska homma sikäli, että ihmiset eivät syntyessään saa yhtä hyviä kortteja käteen. Jos olisikin ne yhtäläiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikilla, niin mikä ettei tasavero. Vaan kun näin ei ole, niin jotenkin muuten on tasattava tilejä.

Tarkennetaan vielä, että henk.koht. olen ollut aina progressiivisen verotuksen kannalla ja sen kannalla, että rikkailla on varaa maksaa enemmän veroja. Mutta kaverini on voimakkaasti sitä mieltä korkeasti koulutettuna, että hänen mielestään on väärin joutua suuremmaksi maksumieheksi, kun on kovalla työllä raivannut tiensä yliopistojen kautta työelämään ja paremmille tienesteille. Kieltämättä hänellä on pointtia, mutta näin köyhänä sitä voi olla aina hieman vaikea haluta sulattaa, joskaan en vastaankaan ole osannut hirveästi väittää perustellusti. Joten siksi halusin muiden kommentteja aiheesta :)

Miten motivoisitte työhön sitten niitä, joiden kyvyt tai muut eivät mahdollista "kunnon koulutusta" tai kummempaa uraa? Se voi olla aika kivaa tienata kymppitonni kuussa ja maksaa 8% veroa, mutta mites sitten, kun ette sillä rahallanne mitään saa, koska ne alemman koulutustason ihmiset eivät mene töihin, koska palkalla ei elä ja tukiaisia ei mistään saa, kun veroja ei makseta riittävästi? Ovat sitten mieluummin jossain hökkeleissä asumassa tai ajautuvat vaikka Intiaan paskaduuneihin.

Miten motivoisitte työhön sitten niitä, joiden kyvyt tai muut eivät mahdollista "kunnon koulutusta" tai kummempaa uraa? Se voi olla aika kivaa tienata kymppitonni kuussa ja maksaa 8% veroa, mutta mites sitten, kun ette sillä rahallanne mitään saa, koska ne alemman koulutustason ihmiset eivät mene töihin, koska palkalla ei elä ja tukiaisia ei mistään saa, kun veroja ei makseta riittävästi? Ovat sitten mieluummin jossain hökkeleissä asumassa tai ajautuvat vaikka Intiaan paskaduuneihin.

Niin, jos tämä olisi totta, niin hommahan olisi ratkaistu. Mietin vain sitä, että nytkin porukkaa kyllä löytyy tekemään aika pienellä palkalla hommia. Paljonko se tasavero sitten olisi. Jos 8%, niin mullahan laskis omiin tuloihini nähden veroprosentti 1-2 prosenttiyksikköä. Eli mulle köyhänäkin kävisi tasavero :D

mun mielestä kaikilla on vastuu auttaa toisia ja maksaa veroja tulojen mukaan... vaikka en kuitenkaan haluais elättäää kaiken mailman pummeja, semmosia jotka omasta tahdostaan elää sossulla. kinkkinen juttu :/

Minkä tähden on vastuu toisista? Jos jotkut ovat niin tyhmiä/laiskoja/onnettomia, että eivät tule omillaan toimeen, niin mikä ihmeen velvollisuus jollain vieraalla ihmisellä on tätä auttaa? Mielestäni on jokaisen velvollisuus huolehtia elämästään siten, että tulee omillaan toimeen, ei sitä voi toisten niskoille lykätä.

Sehän on niin, että varallisuus kasaantuu. Varallisuuden myötä kasaantuu vaikutusvalta. Näin ollen varakkaan suvun vesan ei tarvitse tehdä niin paljon töitä päästäkseen hyvään asemaan kuin jostain pikkupaikkakunnalta tulevan duunarisuvun vesan. Hjallis Harkimon poika saa varmasti helpommin hommia kuin Jari Virtasen poika.

Toki jokaisen pitää yrittää, mutta ymmärtänette pointin?

[QUOTE="vieras";22957803]Se on vaan paska homma sikäli, että ihmiset eivät syntyessään saa yhtä hyviä kortteja käteen. Jos olisikin ne yhtäläiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikilla, niin mikä ettei tasavero. Vaan kun näin ei ole, niin jotenkin muuten on tasattava tilejä.[/QUOTE]

Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, jossa ihan kaikilla on samanlaiset edellytykset pärjätä, joten tuo on vain tekosyy.

[QUOTE="xxx";22957846]Minkä tähden on vastuu toisista? Jos jotkut ovat niin tyhmiä/laiskoja/onnettomia, että eivät tule omillaan toimeen, niin mikä ihmeen velvollisuus jollain vieraalla ihmisellä on tätä auttaa? Mielestäni on jokaisen velvollisuus huolehtia elämästään siten, että tulee omillaan toimeen, ei sitä voi toisten niskoille lykätä.[/QUOTE]

Toivotaan, että sun lapsistasi ei tule tyhmiä, laiskoja tai onnettomia. Minusta toisten auttaminen on osa ihmisyyttä (vaikka muutkin eläimet sitä harjoittavat).

[QUOTE="vieras";22957855]Sehän on niin, että varallisuus kasaantuu. Varallisuuden myötä kasaantuu vaikutusvalta. Näin ollen varakkaan suvun vesan ei tarvitse tehdä niin paljon töitä päästäkseen hyvään asemaan kuin jostain pikkupaikkakunnalta tulevan duunarisuvun vesan. Hjallis Harkimon poika saa varmasti helpommin hommia kuin Jari Virtasen poika.

Toki jokaisen pitää yrittää, mutta ymmärtänette pointin?[/QUOTE]

Omat vanhempani eivät ollee mitään harkimoita, vaan ihan tavallisia työläisiä. Itse olen opiskelujen kautta päässyt ihan hyväpalkkaiseen hommaan, eli ei tuo varallisuuden kasaantuminen ole mikään ainoa malli.

Toivotaan, että sun lapsistasi ei tule tyhmiä, laiskoja tai onnettomia. Minusta toisten auttaminen on osa ihmisyyttä (vaikka muutkin eläimet sitä harjoittavat).

Ei varmasti tule, kun heitä ei kasvata siihen, vaan opettaa tulemaan omillaan toimeen.
Toisten auttaminen on inhimillistä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkia pitäisi auttaa. Autan mielelläni ihmistä, joka itsekin "auttaa itseään", eli tekee jotain asiansa eteen. Mutta se ei tarkoita sitä, että olisi valmis kaikkia kotona makaajia tukemaan. Toiset ansaitstevat apua, kaikki eivät.

[QUOTE="xxx";22957875]Ei varmasti tule, kun heitä ei kasvata siihen, vaan opettaa tulemaan omillaan toimeen.
Toisten auttaminen on inhimillistä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkia pitäisi auttaa. Autan mielelläni ihmistä, joka itsekin "auttaa itseään", eli tekee jotain asiansa eteen. Mutta se ei tarkoita sitä, että olisi valmis kaikkia kotona makaajia tukemaan. Toiset ansaitstevat apua, kaikki eivät.[/QUOTE]

Minusta apua ei ansaita.

[QUOTE="vieras";22957832]Tasavero? Se olisikin reilumpaa kuin nyt, jolloin köyhät maksaa veroja enemmän pienistä tuloistaan ja tuistaan kuin rikkaat omistaan.[/QUOTE]

Paljonko maksat veroja kuussa? Minä ja mieheni maksamme vuoden joka ikinen kuukausi 6000€!!! ennakkoveroa - mukisematta on maksettu tähänkin asti vastuullisina ihmisinä. Vaan välillä mietin liekö tuo reilua, moni lähipiirissämme kun nostaa samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa "työttöminä" ja tekevät sopivaksi katsomansa ja jaksamansa määrän pimeitä töitä...

[QUOTE="xxx";22957857]Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, jossa ihan kaikilla on samanlaiset edellytykset pärjätä, joten tuo on vain tekosyy.[/QUOTE]

Kaikilla ei todellakaan ole samanlainen mahdollisuus pärjätä, esimerkiksi oppimishäiriöiset jne. Kaikki eivät omaksu opeteltavia asioita yhtä nopeasti tai helposti.

Voitko tarkentaa mitä tarkoitat?

Kotioloja. Niitä asenteita, joita kotona oppii. Elämäntapaa. Perinnöllisiä sairauksia. Onnettomuuksia. Ihan kaikkea sitä, mikä tekee meistä epätasa-arvoisia.

Minulla on sangen huonot kortit elämään kädessä. Ei meidän perheessä arvostettu koulutusta ja koko suku on vähän tuuliajolla, kukaan ei usko, että pystyisi omilla tekemisillään kohtaloonsa vaikuttamaan. Minä olen onneksi tästä kierteestä päässyt, mutta suurin osa ei pääse. Onko se sitten yksilön omaa syytä, että se lapsesta saakka alistetaan, uskotellaan, ettei siitä mitään koskaan tule? Todella vaikeaa on tällaisista lähtökohdista ponnistaa.

[QUOTE="xxx";22957901]No siinä on se meidän ajattelun ero on. Mielestäni apua kuuluu antaa vain niille, jotka oikeasti sen ansaitsevat. Minua ei todellakaan kiinnosta maksaa jonkun kotona lorvimista vuodesta toiseen, ihan vain siksi, että "on inhimillistä auttaa".[/QUOTE]

Mä en tiedä miten vaikka kehitysvammainen tai mielenterveysongelmainen voisi ansaita paikkansa maailmassa tuollaisten ihmisten asenteiden mukaan?

Yhteistyössä