Suomessa tulisi olla tasavero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastapointteja odottaen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="xxx";22957901]No siinä on se meidän ajattelun ero on. Mielestäni apua kuuluu antaa vain niille, jotka oikeasti sen ansaitsevat. Minua ei todellakaan kiinnosta maksaa jonkun kotona lorvimista vuodesta toiseen, ihan vain siksi, että "on inhimillistä auttaa".[/QUOTE]

Joo kyllä mäki olisin taipuvainen kallistuu sille kannalle, että jos sokeesti vaan auttaa kaikkia, niin sitä tullaan käyttää jossain vaiheessa häikäilemättömästi hyväksi. On tämä maailma sen verran kova paikka. Toki ylevää ajatella, että on hienoa auttaa kaikkia, mutta en suosittelisi tätä välttämättä kellekään.

Niin ja sitten tämä "tyhmyys". Mitä se noin käytännössä on?

Minä nimittäin tunnen ei-niin-älykkäitä ihmisiä, joilla on sattunut käymään tuuri työelämässä. Sitten tunnen huippuälykkäitä ihmisiä, jotka eivät ponnisteluistaan huolimatta pääse eteenpäin.

[QUOTE="xxx";22957857]Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, jossa ihan kaikilla on samanlaiset edellytykset pärjätä, joten tuo on vain tekosyy.[/QUOTE]

Nimenomaan. Mahdollisuudet on jokaisella.

Progressiivinen verotus on yksi hyvinvointivaltion peruskiviä ja mielestäni hyvä näin kuin on. Jokainen varmasti tietää elämän realiteetit ja kuten esim laman aikaan on nähty, menestyväkin pankinjohtaja voi jäädä työttömäksi. Jokainen saattaa sairastua tai elämä muuten kääntyä päälaelleen. Mm näiden vuoksi maksamme mukisematta korkeammat veromme.

Isänmaallisuus, "jokainen on oman onnensa seppä", ankara uskonnollisuus, miesten ja naisten roolien erilaistuminen... Mun täytyy äkkiä päästä pois Suomesta.

Mä en tiedä miten vaikka kehitysvammainen tai mielenterveysongelmainen voisi ansaita paikkansa maailmassa tuollaisten ihmisten asenteiden mukaan?

No eiköhän sillä tasaverosysteemillä nyt sairaat saada hoidettua. Kyse on siitä, että mikä velvollisuus toisella on maksaa huomattavasti enemmän veroa ihan vain siksi, että tekee enemmän töitä?
Eikö oikeasti mielestäsi ole edes hitusen epäreilua, että toinen käy töissä ja hoitaa lapset ja kodin samalla, ja maksaa siitä ilosta verorahoillaan sitä, että toinen voi samaan aikaan maata kotona vuosikausia tuottamatta yhteiskunnalle yhtään mitään?

[QUOTE="vieras";22957929]Niin ja sitten tämä "tyhmyys". Mitä se noin käytännössä on?

Minä nimittäin tunnen ei-niin-älykkäitä ihmisiä, joilla on sattunut käymään tuuri työelämässä. Sitten tunnen huippuälykkäitä ihmisiä, jotka eivät ponnisteluistaan huolimatta pääse eteenpäin.[/QUOTE]

Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi esim. hakenut siivoojan töitä, mutta ei olisi niitä saanut. Ja silti meillä makaa työttömänä valtava määrä ihmisiä. Mietipä sitä.

[QUOTE="xxx";22957948]
Eikö oikeasti mielestäsi ole edes hitusen epäreilua, että toinen käy töissä ja hoitaa lapset ja kodin samalla, ja maksaa siitä ilosta verorahoillaan sitä, että toinen voi samaan aikaan maata kotona vuosikausia tuottamatta yhteiskunnalle yhtään mitään?[/QUOTE]

Kyllä. On se erikoista, että jos omaa laiskuuttaan on köyhä ja sitten siitä lähdetään auttamaan taloudellisesti muiden toimesta. Itse en jopa ottaisi apua vastaan, jos tietäisin, että syy huonoon taloudelliseen tilanteeseen on itsessäni tai että olisin voinut ainakin yrittää tehdä jotain paremmin.

[QUOTE="xxx";22957957]Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi esim. hakenut siivoojan töitä, mutta ei olisi niitä saanut. Ja silti meillä makaa työttömänä valtava määrä ihmisiä. Mietipä sitä.[/QUOTE]

Ai. Minä tunnen. Minä haastattelen meidän firmassa hakijat. Enkä todellakaan ota töihin ihan jokaista, joka meille on tulossa...

Minulla on myös alaisia, joilla älynsä puolesta olisi mahdollisuudet vaikka mihin. Elämä on vaan osaa paiskannut asioilla, jotka johtavat alisuoriutumiseen.

Ottamatta kantaa koulutuskysymyksiin tai työhön yleensä, myönnän joskus pohtineeni sitä, miten nykyinen verotus kohtelee esim. pariskuntaa silloin, kun pariskunnan yhteen lasketut bruttotulot olisivat vaikka 6000 euroa.

Jos tuon summan tienaa esimerkiksi mies yksin, vaimo olisi vaikka kotiäitinä (juu, paljon oletuksia, mutta kuitenkin), veroa menee enemmän ja näin perheen nettotulot olisivat vähemmän verrattuna tilanteeseen, jossa molemmat tienaisivat bruttona 3000 euroa. Okei, tietysti siis jokainen tienaa tulonsa, ymmärrän sen oikein hyvin, mutta olen vain joskus pohtinut näin perhekokonaisuuden kannalta, että jos perheen yhteenlasketut palkkatulot ovat jotain, niin mieluummin kaksi pienempituloista kuin yksi isotuloinen samassa taloudessa, koska silloin nettotulot ovat suuremmat.

Mutta joo, ihan ok tämä nykyinen järjestelmä. Ei siinä mitään. Isompituloisella toki "varaa" maksaa suurempia veroja ym. Kunhan vain pohdiskelin taas...

[QUOTE="vieras";22957832]Tasavero? Se olisikin reilumpaa kuin nyt, jolloin köyhät maksaa veroja enemmän pienistä tuloistaan ja tuistaan kuin rikkaat omistaan.[/QUOTE]

Tää logiikka ei uppoo, jos sä tienaat 1000e ja maksat veroa 15% tai toinen tienaa 5000e ja vaikka maksaisi saman prosentin mukaan niin kyllä se "rikas" enemmän maksaa ;)

Mun mielestä on hyvä että isompituloiset maksaa enemmän veroja koska verorahoja tarvitaan.

Kyllä muakin ärsyttää maksaa veroja kun mietin niitä kaikkia lusmuja joiden hyväksi osa rahoista menee. Mutta paljon on myös niitäkin joille tuet maksetaan oikeasta syystä.

[QUOTE="vieras";22958164]Tää logiikka ei uppoo, jos sä tienaat 1000e ja maksat veroa 15% tai toinen tienaa 5000e ja vaikka maksaisi saman prosentin mukaan niin kyllä se "rikas" enemmän maksaa ;)[/QUOTE]

Aivan. Koska euroilla maksetaan yhteiskunnan kuluja eikä prosenteilla.

Mä en tiedä miten vaikka kehitysvammainen tai mielenterveysongelmainen voisi ansaita paikkansa maailmassa tuollaisten ihmisten asenteiden mukaan?
sulla ei vissiin tuttavapiirissä ole näitä loisia jotka elää pelkästään yhteiskunnan tuilla. mulla on. mitään vikaa niissä ei ole, eivät vain yksinkertaisesti viitsi tehdä töitä. kyllä se vituttaa maksaa veroa tämmösten takia. kehitysvaimmaiset ja muut ei kuulu tähän mitenkään.

[QUOTE="hmmm";22957866]Omat vanhempani eivät ollee mitään harkimoita, vaan ihan tavallisia työläisiä. Itse olen opiskelujen kautta päässyt ihan hyväpalkkaiseen hommaan, eli ei tuo varallisuuden kasaantuminen ole mikään ainoa malli.[/QUOTE]

Ahaa... sun mielestä hyväpalkkainen työ nostaa sut johonkin erikoisluokkaan yhteiskunnassa. Voidaankohan ihan samassa lauseessa puhua sinusta ja Harkimosta. Onko sulla mitään käsitystä millaisia omaisuuksia niillä oikeasti rikkailla on?
Suomessa pääsee kyllä omalla työssä ja hyvällä koulutuksella hyvin pitkälle. Todelliseen menestykseen avittaa kuitenkin myös suhteet ja sukutausta. Se ei onneksi ole mikään sääntö, mutta kuitenkin...

Minun kohdallani tasavero toteutuu niin, että lähes tasan puolet tuloistani maksan veroa. Välillä jopa kuusikymmentä prosenttia.
Olen tyhmä, koska olen monta vuotta pysynyt veronmaksajana, iloinnut nettotuloistani, jotka ovatkin yllättäen pienemmät, kuin jonkun pienituloisemman, vähemmän töitä tekevän netot, ja ajatellut, että osallistun muka jotenkin johonkin hyvinvointiyhteiskuntatalkoisiin.
Nyt riitti. Tyhmä hyväntahtoisuus loppui. Kun kroppa pettää ja silmissä hämärtyy, perustetaan firma tai lähdetään ulkomaille. Jotta jaksaisin vielä tehdä sitä työtä, mistä tykkään.

Tasaveron sijasta pitäisi kehittää tukia työntekoon kannustavampaan suuntaan. Matalapalkka-aloilla ei kannata tehdä töitä kuin silloin tällöin kerätäkseen täyden ansiosidonnaisen päivät kokoon. Jos työtä tehdessä jää pari sataa enemmän käteen kuin työttömänä, ei ne pari sataa ole kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Meidän työttömyysturvajärjestelmän ovat kehittäneet korkean työmoraalin omaavat ikäluokat, se ei toimi enää nykyään.

[QUOTE="Tyhmä";22958539]
Olen tyhmä, koska olen monta vuotta pysynyt veronmaksajana, iloinnut nettotuloistani, jotka ovatkin yllättäen pienemmät, kuin jonkun pienituloisemman, vähemmän töitä tekevän netot, ja ajatellut, että osallistun muka jotenkin johonkin hyvinvointiyhteiskuntatalkoisiin.[/QUOTE]

Kyllä tämä meidän verotus nyt kuitenkin sen takaa, että isommasta palkasta jää aina enemmän käteen kuin pienemmästä!

Tasaverohan on vero, jossa veroprosentti on kaikille yhtä suuri. Jos esim veroprosentti olisi kaikille 30, 2000 euroa tienaava maksaisi veroa 600 euroa ja 4000 tienaava 1200. Tässäkin systeemissä enemmän tienaava maksaisi enemmän, ja jos asiaa ajateltaisiin pelkästään palkansaajan kannalta, tuollainen systeemi olisi kaikkein oikeudenmukaisin.

Progressiivinen vero taas on sellainen, että myös veroprosentti muuttuu palkan kasvaessa, ja voi johtaa tilanteisiin, jossa esim. lisätunnista menee hyvin korkea vero, kuvitellaan nyt vaikka 60%. (Muistaakseni tämä prosentti on mahdollinen, mutta vannomaan en mene.) Palkansaajan kannalta liiallinen progressio ei ole kannustavaa, koska ylimääräisen työn tekeminen ei kannata.

Koska tämä nyt on kuitenkin hyvinvointiyhteiskunta ja olemme tottuneet siihen, että vähäosaisista huolehditaan yhteiskunnan taholta, on kohtuullinen progressio mielestäni hyvä systeemi. Kuitenkin niin olisi ideaalista, ettei koskaan esim. lisätunnin vero nousisi jonkin kipurajan yli (45% esim.) ja että piiloprogressiota ei esiintyisi (eli progressio palkoissa ja lisäksi erisuuruiset palvelumaksut sosiaalipalveluissa)

Yhteistyössä