Tämä lasten tasapäistäminen on meillä tällä hetkellä aika tapetilla. Meidän poika on nyt eskarissa, ja siellä on ajoittain ongelmia sen kanssa, ettei poika jaksa tehdä kaikkia annettuja tehtäviä. Kaikki lapset opettelee samat asiat samalla tavalla riippumatta siitä, mikä on lähtötaso. Tällä hetkellä siellä opetellaan kirjoittamaan A-kirjainta. Eilen tuli sitten noottia kotiin, kun poika ei ollut jaksanut A-kirjaimia piirrellä. Kotona poika sanoi, ettei se kiinnosta, kun osaa homman jo. Mun mielestä ihan ymmärrettävää, ei muakaan kiinnostaisi opetella A-kirjaimia kirjoittelemaan, kun homma on jo hallussa. Meille tuli eskarista sellaista viestiä, että pitäisi nyt pojan kanssa keskustella siitä, että kaikkien pitää ne tehtävät nyt vaan tehdä. Mun oli vähän vaikea sitä keskustelua kotona pojan kanssa käydä, koska pidän itsekin ihan typeränä sitä, että täytyy kiltisti muka-opetella asiaa jossa ei ole enää mitään opeteltavaa. En kuitenkaan usko, että olis mikään hirveen iso voimanponnistus siellä eskarissa antaa pojan opetella vaikkapa pikku-a:ta ison A:aan sijaan, pikkukirjaimet kun eivät vielä ole sillä lailla hallussa kuin isot. Siinä olisi pojalle mielekästä tekemistä ja hommasta jotain hyötyäkin.
Mua kauhistuttaa jo nyt, mitä tämä tulee olemaan koulussa, jos jo eskarin ekoina viikkoina meillä on tällaisia ongelmia. Jotenkin näissä opetusasioissa pitäisi pystyä edes jollain tasolla huomioimaan lasten erot ja kiinnostuksen kohteet.