Suomi ja ihmisten tasapäistäminen, mielipiteitä kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rico"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rico"

Vieras
Mielestäni Suomessa tasapäistetään liikaa ihmisiä jo lapsesta asti, Suomessa ei ole tilaa erilaisille ja yksilöllisille ihmiselle tämä tappaa myös kaiken luovuuden monesti ihmisistä.
Olisikin tärkeää rakastaa lastaan sellaisena kuin hän on, eikä yrittää muokata lapsestaan sellaista kun haluaisi hänen olevan, tietenkin rakkaudella ja rajojen kanssa joskus ankarasti, mutta antamalla myöskin tilaa ihmisen olla oma itsensä.

[QUOTE="Niin";22188647]Ja pojat on silti poikia ja tytöt tyttöjä. Mun mielestä sun mielipiteissä on iso ristiriita.[/QUOTE]

Ihmiset ovat yksilöitä, en keskustelun avauksessa ota kantaa sukupuoleen ollenkaan vaan jokainen olkoot yksilö.

Minulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Toisaalta nykyisin arvostetaan aivan hirveän pitkälle individualismia yhteisöllisyyden sijaan. Minäkeskeinen ihminen menestyy hyvin, ja menestystä arvostetaan.

Silti pitäisi sopia siihen muiden minäkeskeisten individualistien joukkoon riittävän samankaltaisena.

Minulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Toisaalta nykyisin arvostetaan aivan hirveän pitkälle individualismia yhteisöllisyyden sijaan. Minäkeskeinen ihminen menestyy hyvin, ja menestystä arvostetaan.

Silti pitäisi sopia siihen muiden minäkeskeisten individualistien joukkoon riittävän samankaltaisena.

Ei mielestän nämä ole poissulkevia asioita, ihminen voi olla omalaatuinen yksilö ja rakastettava höppänä joka arvostaa muita ihmisiä ja yhteisöllisyyttä. Annetaanko tässä maassa enää tilaa erilaisuudelle.
Kaikki luovuus ja nerous piileee marginaaleissa ja erilaisissa ihmisissä esimerkiksi.

[QUOTE="Rico";22188742]No ainakin koululaitokset tasapäistävät ihmiset aika lahjakkaasti, ei siellä sitä tilaa monesti enää ole.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat tasapäistämisellä? Sitäkö, että lapsilta oletetaan tiettyjä taitoja ja tapoja?

Mun miehen kotimaassa koululaiset eivät saa pukeutua omiin vaatteisiinsa, vaan on koulupuvut. On määritelty tarkkaan, millaiset kengät saa olla jalassa. Kynsilakka ja meikit on kielletty, samoin korut ja joissain kouluissa rannekellotkin. Hiusten pituuskin on määrätty: pojilla on oltava lyhyt tukka. Minusta meidän koulusysteemimme kuulostaa kovinkin rennolta ja yksilöllisyydelle tilaa antavalta siihen verrattuna :)

Tämä lasten tasapäistäminen on meillä tällä hetkellä aika tapetilla. Meidän poika on nyt eskarissa, ja siellä on ajoittain ongelmia sen kanssa, ettei poika jaksa tehdä kaikkia annettuja tehtäviä. Kaikki lapset opettelee samat asiat samalla tavalla riippumatta siitä, mikä on lähtötaso. Tällä hetkellä siellä opetellaan kirjoittamaan A-kirjainta. Eilen tuli sitten noottia kotiin, kun poika ei ollut jaksanut A-kirjaimia piirrellä. Kotona poika sanoi, ettei se kiinnosta, kun osaa homman jo. Mun mielestä ihan ymmärrettävää, ei muakaan kiinnostaisi opetella A-kirjaimia kirjoittelemaan, kun homma on jo hallussa. Meille tuli eskarista sellaista viestiä, että pitäisi nyt pojan kanssa keskustella siitä, että kaikkien pitää ne tehtävät nyt vaan tehdä. Mun oli vähän vaikea sitä keskustelua kotona pojan kanssa käydä, koska pidän itsekin ihan typeränä sitä, että täytyy kiltisti muka-opetella asiaa jossa ei ole enää mitään opeteltavaa. En kuitenkaan usko, että olis mikään hirveen iso voimanponnistus siellä eskarissa antaa pojan opetella vaikkapa pikku-a:ta ison A:aan sijaan, pikkukirjaimet kun eivät vielä ole sillä lailla hallussa kuin isot. Siinä olisi pojalle mielekästä tekemistä ja hommasta jotain hyötyäkin.

Mua kauhistuttaa jo nyt, mitä tämä tulee olemaan koulussa, jos jo eskarin ekoina viikkoina meillä on tällaisia ongelmia. Jotenkin näissä opetusasioissa pitäisi pystyä edes jollain tasolla huomioimaan lasten erot ja kiinnostuksen kohteet.

Mitä tarkoitat tasapäistämisellä? Sitäkö, että lapsilta oletetaan tiettyjä taitoja ja tapoja?

Mun miehen kotimaassa koululaiset eivät saa pukeutua omiin vaatteisiinsa, vaan on koulupuvut. On määritelty tarkkaan, millaiset kengät saa olla jalassa. Kynsilakka ja meikit on kielletty, samoin korut ja joissain kouluissa rannekellotkin. Hiusten pituuskin on määrätty: pojilla on oltava lyhyt tukka. Minusta meidän koulusysteemimme kuulostaa kovinkin rennolta ja yksilöllisyydelle tilaa antavalta siihen verrattuna :)

Hyvä pointti, mutta miten tälläiset helmet ja erilaiset ihmiset hyväksyttäisiin paremmin jos ei sovi vaikka koululaitosten muottiin mitä he odottavat ja saataisiin nämä ihmiset ohjattua ja kanavoimaan itseään paremmin ilman että heitä nöyryytetään ja yritetään pistää samaan muottiin eivätkä he syrjäytyisi ja rupeavat pitämään vain itseään outoina kun eivät ole samanlaisia kuin kaikki muut.

Tämä lasten tasapäistäminen on meillä tällä hetkellä aika tapetilla. Meidän poika on nyt eskarissa, ja siellä on ajoittain ongelmia sen kanssa, ettei poika jaksa tehdä kaikkia annettuja tehtäviä. Kaikki lapset opettelee samat asiat samalla tavalla riippumatta siitä, mikä on lähtötaso. Tällä hetkellä siellä opetellaan kirjoittamaan A-kirjainta. Eilen tuli sitten noottia kotiin, kun poika ei ollut jaksanut A-kirjaimia piirrellä. Kotona poika sanoi, ettei se kiinnosta, kun osaa homman jo. Mun mielestä ihan ymmärrettävää, ei muakaan kiinnostaisi opetella A-kirjaimia kirjoittelemaan, kun homma on jo hallussa. Meille tuli eskarista sellaista viestiä, että pitäisi nyt pojan kanssa keskustella siitä, että kaikkien pitää ne tehtävät nyt vaan tehdä. Mun oli vähän vaikea sitä keskustelua kotona pojan kanssa käydä, koska pidän itsekin ihan typeränä sitä, että täytyy kiltisti muka-opetella asiaa jossa ei ole enää mitään opeteltavaa. En kuitenkaan usko, että olis mikään hirveen iso voimanponnistus siellä eskarissa antaa pojan opetella vaikkapa pikku-a:ta ison A:aan sijaan, pikkukirjaimet kun eivät vielä ole sillä lailla hallussa kuin isot. Siinä olisi pojalle mielekästä tekemistä ja hommasta jotain hyötyäkin.

Mua kauhistuttaa jo nyt, mitä tämä tulee olemaan koulussa, jos jo eskarin ekoina viikkoina meillä on tällaisia ongelmia. Jotenkin näissä opetusasioissa pitäisi pystyä edes jollain tasolla huomioimaan lasten erot ja kiinnostuksen kohteet.

No Suomen koulut on tehty täysin tyttöjen ehdoilla, joten moni lahjakas poika mätänee noihin laitoksiin tavallisista pojista nyt puhumattakaan. Itse lähinnä riemuitsin kun pääsin pois noista laitoksista missä minua ei ymmärtänyt ketään.

Kuulun myös niihin ihmisiin jotka kehittyivät paljon myöhemmin kuin ikäiseni pojat, tytöthän kehittyvät poikia paljon nopeammin muutenkin. Eli todellinen potentiaali löytyi todella myöhäisessä iässä muihin verrattuna.

[QUOTE="Rico";22188816]Hyvä pointti, mutta miten tälläiset helmet ja erilaiset ihmiset hyväksyttäisiin paremmin jos ei sovi vaikka koululaitosten muottiin mitä he odottavat ja saataisiin nämä ihmiset ohjattua ja kanavoimaan itseään paremmin ilman että heitä nöyryytetään ja yritetään pistää samaan muottiin eivätkä he syrjäytyisi ja rupeavat pitämään vain itseään outoina kun eivät ole samanlaisia kuin kaikki muut.[/QUOTE]

Siis millaiset ihmiset eivät sovi koululaitosten muottiin? Tarkoitatko näitä tapauksia, jotka eivät selviä peruskoulusta vai? Eihän se koululaitoksen muotti ole mitään muuta kuin se, että tietyt asiat pitää oppia ja suorittaa.

[QUOTE="Rico";22188858]No Suomen koulut on tehty täysin tyttöjen ehdoilla, joten moni lahjakas poika mätänee noihin laitoksiin tavallisista pojista nyt puhumattakaan. Itse lähinnä riemuitsin kun pääsin pois noista laitoksista missä minua ei ymmärtänyt ketään.

Kuulun myös niihin ihmisiin jotka kehittyivät paljon myöhemmin kuin ikäiseni pojat, tytöthän kehittyvät poikia paljon nopeammin muutenkin. Eli todellinen potentiaali löytyi todella myöhäisessä iässä muihin verrattuna.[/QUOTE]

Siis millä tavalla sinua ei ymmärretty ja millä tavalla pojat sinne mätänevät? Yritän nyt hahmottaa, missä se ongelma nyt on.

[QUOTE="Rico";22188816]Hyvä pointti, mutta miten tälläiset helmet ja erilaiset ihmiset hyväksyttäisiin paremmin jos ei sovi vaikka koululaitosten muottiin mitä he odottavat ja saataisiin nämä ihmiset ohjattua ja kanavoimaan itseään paremmin ilman että heitä nöyryytetään ja yritetään pistää samaan muottiin eivätkä he syrjäytyisi ja rupeavat pitämään vain itseään outoina kun eivät ole samanlaisia kuin kaikki muut.[/QUOTE]

Mitä sä käytännössä tarkoitat tuolla, että he eivät sovi koululaitoksen muottiin eivätkä ole samanlaisia kuin kaikki muut?

KUKAAN ei ole samanlainen kuin kaikki muut. Jokainen on yksilö - myös ne, jotka kykenvät ja haluavat noudattaa koulun sääntöjä, tekevät läksynsä, muistavat ottaa tarvittavat kamppeet mukaan kouluun, jne.

Oletko ajatellut miten opettaa asia, vaikka sitten tuo A:n piirtäminen 20 oppilaalle joista jokainen voi olla hyvinkin eritasoinen? Kotiopetus on vaihtoehto jos tuntuu siltä että ryhmässä oppiminen ei sovi omalle lapselle. Ryhmässä käyttäytyminenhän on juuri sitä että ääripäät saattavat jäädä "sivuun", ne "huiput" tylsistyy helppouteen ja "huonot" taas jää jälkeen. Mut mistä resurssit yksilöopettamiseen, niin et jokainen KullanNuppuNicoPetteri saa juuri tasoistaan opetusta?

[QUOTE="vieras";22188866]Siis millaiset ihmiset eivät sovi koululaitosten muottiin? Tarkoitatko näitä tapauksia, jotka eivät selviä peruskoulusta vai? Eihän se koululaitoksen muotti ole mitään muuta kuin se, että tietyt asiat pitää oppia ja suorittaa.[/QUOTE]

Kyllä sellaisellakin lapsella, joka on hyvin lahjakas, voi olla todella suuria ongelmia selvitä peruskoulun muotista läpi. Johtuen siitä, että koulu ei tunnu riittävän motivoivalta ja lapsi voi joutua "suorittamaan" asioita jotka osaa jo silmät kiinni, eikä saa riittävästi haastetta.

Ei se koulun tökkiminen ole ainoastaan niiden ongelma, jotka on taidollisesti jäljessä. Kyllä se on opettajallekin haasteellista tasapainoilla sen kanssa, että auttamatta jokaisessa luokassa on joku, joka on reilusti jäljessä ja joku joka on reilusti edellä tieto- ja taitotasollaan.

[QUOTE="vieras";22188875]Siis millä tavalla sinua ei ymmärretty ja millä tavalla pojat sinne mätänevät? Yritän nyt hahmottaa, missä se ongelma nyt on.[/QUOTE]

Kiltit tytöt rulettaa ja kaiken ulkoa opettelevat ja pojat jotka ovat eri mieltä ja kyseenalaistavat saavat tuntea sen nahoissaan ja arvosanoissaan.
Mainitsin jo myöhemmästä kehityksestä.

Oletko ajatellut miten opettaa asia, vaikka sitten tuo A:n piirtäminen 20 oppilaalle joista jokainen voi olla hyvinkin eritasoinen? Kotiopetus on vaihtoehto jos tuntuu siltä että ryhmässä oppiminen ei sovi omalle lapselle. Ryhmässä käyttäytyminenhän on juuri sitä että ääripäät saattavat jäädä "sivuun", ne "huiput" tylsistyy helppouteen ja "huonot" taas jää jälkeen. Mut mistä resurssit yksilöopettamiseen, niin et jokainen KullanNuppuNicoPetteri saa juuri tasoistaan opetusta?

Itse asiassa se onnistui hyvin ainakin mun tytön eskarissa, ja onnistuu vieläkin kun hän on ekalla luokalla.
Eli porukka on jaettu tasoryhmiin esim. lukutaidon suhteen. Ne, jotka lukevat ja kirjoittavat jo sujuvasti, eivät joudu tahkomaan tavuja ja pikkusanoja, vaan tekevät vaativampia tehtäviä. He auttavat opettajaa tehtävien tarkistamisessa, ja heillä on myös paritehtäviä (parit siten, että toinen lukee ja kirjoittaa jo hyvin ja toinen ei).

Se, että päivästä toiseen tekee tehtäviä joissa ei ole mitään haastetta, ei mitenkään tue lapsen oppimista tai motivaatiota opiskeluun.

[QUOTE="Rico";22188900]Kiltit tytöt rulettaa ja kaiken ulkoa opettelevat ja pojat jotka ovat eri mieltä ja kyseenalaistavat saavat tuntea sen nahoissaan ja arvosanoissaan.
[/QUOTE]

Kyseenalaistavat = eivät tottele opettajaa eivätkä noudata sääntöjä...?

[QUOTE="Rico";22188900]Kiltit tytöt rulettaa ja kaiken ulkoa opettelevat ja pojat jotka ovat eri mieltä ja kyseenalaistavat saavat tuntea sen nahoissaan ja arvosanoissaan.
Mainitsin jo myöhemmästä kehityksestä.[/QUOTE]

Aa. Entäs sitten tytöt, jotka kyseenalaistavat? Tämä tasapäistäminen on kyllä ongelma siinäkin mielessä, että eräät olettavat tyttöjen olevan tietynlaisia ja poikien tietynlaisia. Silloin kummallekin ryhmälle luodaan omat paineensa, ja kummallekin ryhmälle on omat sääntönsä, kirjoittamattomat yleensä. Ei se ole yksilön huomioon ottamista, jos oletetaan että kyseenalaistaminen on jotekin miehinen ominaisuus, ja kiltteys feminiininen.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22188930:
Aa. Entäs sitten tytöt, jotka kyseenalaistavat? Tämä tasapäistäminen on kyllä ongelma siinäkin mielessä, että eräät olettavat tyttöjen olevan tietynlaisia ja poikien tietynlaisia. Silloin kummallekin ryhmälle luodaan omat paineensa, ja kummallekin ryhmälle on omat sääntönsä, kirjoittamattomat yleensä. Ei se ole yksilön huomioon ottamista, jos oletetaan että kyseenalaistaminen on jotekin miehinen ominaisuus, ja kiltteys feminiininen.

Totta.

[QUOTE="Rico";22188925]Asioista väittely ja keskustelu ei ole sallittua, pitäisi istua hiljaa ja olla sanomatta mitään vaikka mielessä pyörii kaikenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia. Tälläinen yritetään tukahduttaa jatkuvasti.[/QUOTE]

Eihän tämä ole mikään miehinen ominaisuus, poikiin liittyvä, se että päässä pyörii kysymyksiä ja ajatuksia. Tytöiltä se vaan tukahdutetaan voimakkaammin, koska heillä on oma roolinsa mihin heidät yritetään ahtaa joidenkin aikuisten toimesta.