Suositelkaa Oulua! Kertokaa kaupungista uudelle asukkaalle :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oululaistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oululaistunut

Vieras
Muutin hiljattain Ouluun. Kaupunki on melko vieras minulle.

Olisi mukavaa saada vinkkejä Ouluun liittyen, esim. mitä täällä kannattaa nähdä, mitkä kahvilat/baarit/ravintolat ovat hyviä paikkoja, entä kuntosalit... Googlettamisen osaan, enemmän kiinnostaisi teidän omat kokemukset :)

Ylipäätään kaikki Ouluun liittyvä, minkä kaupunkiin muuttaneen olisi hyvä tietää, on tervetullutta :) Niin ja perhettä minulla ei ole.

Bisketti on hyvä kahvila, ihania leivoksia ja hyvää kahvia. Jos tykkäät livemusiikista, on 45 Special ehdoton ykkönen. Siellä saa myös hyvää ruokaa alkon lisäksi. Muuta hyvää en nyt tästä kaupungista keksi. Ai niin, kaupungin etniset ravintolat ovat loistavia, kuten Crecian ja Istanbul. Toripolliisi ravintolassa saa Suomen parasta poronkäristystä.

Oulu on harmaa läpikulkukaupunki, jossa käydöön opiskelemassa ja jatketaan pikaisesti matkaa. Keskustan kruunaa kaupunkikulttuurin kruunut teatteri ja kirjasto - harmaina betonimöhkäleinä päällä kylmän meren, ne kertovat oululaisesta mielenlaadusta. Siihen sitten se kulttuuri jääkin, loput Oulun kulttuuritarjonnasta tarjoaa Raksilassa Kärpät. Tosin monille se on sitä aitoa ja ainoaa kulttuuria.

:)

Suosittelen itsekin Biskettiä. Nallikaria kesällä, mahtavia latuja pitkin komeita metsiä talvella. Teatterissakin kannattaa käydä, vaikka rakennus ei ehkä kovin kaunis ole. Tori ja kauppahalli myös oivia paikkoja.

Keskustaa on onneksi alettu kehittää oikein urakalla, se on positiivista ja sitä odotetaan innolla, että lähtee tuppukylämäisyys veks. :)

Lisäksi coffee shopista saa parasta mokkakahvia :P Ja heviukkoja löytyy niin pitkälle kuin vaan katse yltää, sekin on musta kivaa ;) Mitäpä muuta? Hyvät pyöräilyreitit, ei liian hälyistä, lentokenttä vieressä, työtä on ollut ainakin itselle aina tarjolla, asuntoja saa vielä kohtuuhintaan jnejnejne. :) Notta tervetuloa, olisit voinut valita paskemmankin paikan! :)

bisketti on hyvä kahvila, mutta aika pieni ja usein tupaten täynnä. vastapäätä sitä on kumminkin myös huomattavasti isommissa tiloissa sijaitseva coffee house.
kulma on hyvä kahvilabaari, siellä on todella ammattitaitoiset drinkinväsääjät. joskin olen kuullut että olisi kallistunut aika paljon sen jälkeen kun olen muuttanut pois oulusta.
oulun ravintoloissa ei ole kyllä hirveästi kehumista.. tai ihan hyviä ovat, mutta ei mitään erikoista. torinrannalla on kyllä pannukakkuravintola renesanssi.

torinranta on ihana paikka kesäisin.

Ihana pikkukahvila, Cafe Provence, löytyy Hallituskadulta. Hallituskadulla on myös leipomokahvila Mazarin, jsota saa aivan ihanaa saaristolaisleipää. Siellä on monesti myös tosi rauhallista, eli kiva istuskelukahvila. Bisketti on myös ihan kiva - ja valikoimaa ei voita mikään - mutta monesti liian täynnä.

Jos tykkäät kirppareista, niin kannattaa käydä Second Hand Boutiquessa Linnakadulla sekä SPR:n Kontissa Limingantullissa (olisiko Tyrnäväntiellä?). Sininen pysäkki Saaristonkadulla on ehdottomasti myös käynnin arvoinen!

Kannattaa käydä myös Pohjois-Pohjanmaan museossa (museokaupasta löytyy muuten ihania kortteja!). Suosittelen myös tutustumaan Oulu Sinfoniaan. Se on melkeinpä Oulun parasta kulttuuriantia.

Parasta intialaista ruokaa saat rautatieasemaa vastapäätä olevasta Indian Cuisine -ravintolasta ja viereisestä kiinalaisesta saa hyvää kiinalaista. Muita hyviä ravintoloja on Hella, SAS-hotellin ravintola ja Harald. Pizzasta en osaa sanoa, kun en itse syö, mutta mun mies tykkää aina Oulussa Torikadulla Stokan takana sijaitsevasta paikasta, nimeä en nyt muista.

Minun suosikkikuntosalini on ollut ihan Urheilutalo Heinäpäässä. Toisessa kerroksessa on moderni kuntosali, ja hintaan sisältyy sauna. Eden on kiva kylpylä ja hoitopaikka (kokeile hierontaa Marja-Liisalta - ah ja auts!), mutta kuntosali oli minusta vähän vanhanaikainen, ja siellä oli liian kuuma. Tosin olen käynyt vain kerran.

Mitäs muuta? Kysy jos haluat jotain tarkempia vinkkejä. :)

[QUOTE="hmm";27448047]bisketti on hyvä kahvila, mutta aika pieni ja usein tupaten täynnä. vastapäätä sitä on kumminkin myös huomattavasti isommissa tiloissa sijaitseva coffee house.

torinranta on ihana paikka kesäisin.[/QUOTE]

Minä en itse erityisemmin pidä Coffee Housesta. Se on minusta vähän persoonaton. Mutta en muutenkaan taida olla oikeaa ikäluokkaa sinne, koska mitä olen pari kertaa käynyt, se näyttää olevan aika lailla nuorten suosima paikka.

Torinranta on ihana kesällä. :) Samoin Turkansaari, Pikisaari ja Hietasaari. Pyöräretki Hietasaaressa kuuluu kesään. :)

Kiitos kaikille vastaajille ja kiitos tervetulotoivotuksista myös :)

Keskustassa asun, ja sanotaanko, että (pop)kulttuuri ja taide ovat ns. harrastuksiani. Livemusasta tykkään totta kai, musamaku painottuu kai tuonne indie-puolelle.

Lisäksi hyvää, monipuolista kuntosalia etsiskelen.

Ravintolatarjonta ei tosiaan ole ehtinyt lyhyessä ajassa vakuuttaa, mutta etnisiä ruokapaikkoja on kai ihan ok:sti? (jätetään kebabbilat listan ulkopuolelle :D)

Vai että tylyt ihmiset? Ja mä kun toivoin tutustuvani uusiin ihmisiin, kun kaverit on nyt pääasiassa satojen kilometrien päässä... Tosin monet ovat sanoneet, että oululaiset on rentoa porukkaa. Saas nähdä :)

Paljon työttömiä ja syrjäytyneitä ja määrä lisääntyy koko ajan kun yritykset pakenevat kaupungista tai sulkevat ovensa lopullisesti. Paljon huumeongelmaisia, manneja ja mamuja, yllätysseksiä tarjolla pimeän aikaan runsaasti ja rikollisuus rehottaa. Jos muutat omakotitaloon, hommaa ehdottomasti ase ja turvalukot.

Ihmiset ovat vittumaisia, tylyjä ja kateellisia. Ilmasto on järkyttävän masentava.

Vai että tylyt ihmiset? Ja mä kun toivoin tutustuvani uusiin ihmisiin, kun kaverit on nyt pääasiassa satojen kilometrien päässä... Tosin monet ovat sanoneet, että oululaiset on rentoa porukkaa. Saas nähdä :)

Eivät oululaiset ole erityisen tylyjä, mutta pohjoista jäyhyyttä voi oululaisista löytyä. Sen voi tulkita väärin, mutta useimmat oululaiset ovat ihan samanlaisia kuin ihmiset muuallakin. :)

Jos jumpata tykkäät niin Oulun pyrinnöllä on kivat jumpat. Nettisivuilta löytyy lisää. www.kaenkky.com listaa Oulun kaikki mässäyspaikat. Nelivitosesta (menopaikka) oot varmaan kuullut?

Ollaan me rentoa porukkaa, ällös huoli :D

Kuntosaleista: Raatin uimahallissa on aika uus (tosin pieni) sali, jossa voit treenata halvalla. Jumppia siellä ei ole, jos niistä tykkäät.

Useat mun kaverini käyvät siinä keskustan Ladies Beauty Centerillä. Se on monipuolinen kuntosali ryhmäliikuntatunteineen. Itse en siellä ole käynyt tosin.

Ruokapaikoista voin suositella ainakin New Bombay -ravintolaa rautatieaseman lähistössä. Ihanaa intialaista :p

Oulu on loistava paikka. Itse olen vasta nyt aikuisena löytänyt muutaman sydänystävän Oulusta kun tänne muutin. Eli mun kokemus oululaisista tosi positiivinen. Ja nämä ystäväni ovat kaikki syntyperäisiä oululaisia!

No hupisaaret - erityisesti kesällä, niitä ei ollut mielestäni mainittu. Ja toki myös keväällä, jolloin luonto herää ja syksyllä ruska-aikaan. Turistien kanssa esim. sadepäivänä kannattaa mennä Tietomaahan.

Yhteistyössä