Suositelkaa Oulua! Kertokaa kaupungista uudelle asukkaalle :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oululaistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oulussa kohta 12 vuotta asuneena, en voi suositella Oulua kenellekään. Tässäpä muutama syy:

Välimatkat ovat pitkiä ja joukkoliikenne on huono ja kallis. Liikennejärjestelyt ovat jääneet -70 luvulle, on vain lisätty liikennemäärän kasvaessa liikennevaloja, joka risteykseen tietyillä reiteiilä.

Oulussa ei ole ostoskeskusta. Vain peltomarketteja, joita oululaisittain "ostoskeskuksina" markkinoidaan. (No, onhan siinä sittarin kupeessa Alko, kukkakauppa ja apteekki...)

Oulussa tuulee aina. Aina!

Oulussa on sellutehdas. Tietyissä kaupunginosissa haisee. Aina.

Ihmiset ovat sisäänpäin lämpiäviä, tylyjä murjottajia (ennenkuin heihin tutustuu).

Mutta jos näiden asioiden kanssa pärjää, niin mikäs siinä, kotiutukaa te paremmin oululaisiksi.

Välimatkat ovat pitkiä ja joukkoliikenne on huono ja kallis. Liikennejärjestelyt ovat jääneet -70 luvulle, on vain lisätty liikennemäärän kasvaessa liikennevaloja, joka risteykseen tietyillä reiteiilä.

Oulussa ei ole ostoskeskusta. Vain peltomarketteja, joita oululaisittain "ostoskeskuksina" markkinoidaan. (No, onhan siinä sittarin kupeessa Alko, kukkakauppa ja apteekki...)

---

Joukkoliikenne on Oulussa kyllä aika huonolla tolalla ja kallis, mutta jos asuu keskustassa tai jossain suurehkossa lähiössä busseja kyllä kulkee ihan kohtuullisesti. Joukkoliikennettä voisi kyllä kehittää.

Ostoskeskusta en kyllä itse Ouluun edes kaipaa. Keskustassa on useita kauppoja ja Oulussa on kivoja kirppareita. Keskustaa voisi sen sijaan kehittää vähän lisää, ja se onkin työn alla.

Ja sen sellutehtaan voisi kyllä siirtää vähän kauemmas, mutta ei se kuule enää nykyään haise millekään. :) Siitä on lähinnä näköalahaittaa.

Minä piipahdin asumassa Oulussa kolme vuotta. Oulu on erittäin perhekeskeinen, ehkä tunnelmaltaan hieman vanhanaikainen (varmaan vl-porukan vaikutus koko yhteiskuntaan), mutta ystävällinen kaupunki. Minä löysin useammankin hyvän ystävän Oulusta, oikein mukavaa porukkaa. Ihmiset panostavat koteihin, sisustukset ja pihat ovat viimeisen päälle. Perheissä on keskimäärin enemmän lapsia kuin esim. Porissa tai Turussa.
Ihania paikkoja Oulussa: Rotuaari, New Bombay, Grecian, välimeren ravintola, Bisketti, Coffee House, Ravintola Pannu, Zeppelin, Oulujoen sillat lenkkipolkuna, Nallikari, se kesäteatterin tienoo (en muista nimeä??). Baareista 45, Kuluma.
Muutimme perheen kanssa töiden perässä pois. Valitettavasti minulle ei löytynyt töitä kaupungista. Useita ystäviäni ja perhetuttuja on Oulussa työttömänä/koulutuksessa. Sieltä saa ostettua kohta edullisesti upeita ok-taloja. Voisin muuttaa takaisin Ouluun, mutta se on aika kaukana täältä Turku-Pori akselilta. Ilmasto on ehkä hieman liian karu mulle, kesät eivät ole yleensä olleet kauhean lämpimiä ja talvi on pitkä. Mutta talvi-ihmiselle upea paikka.
Ja tää pitää vielä toistaa - ihmiset siellä on tosi mukavia :-)

Oulussa kohta 12 vuotta asuneena, en voi suositella Oulua kenellekään. Tässäpä muutama syy:

Oulussa tuulee aina. Aina!

Ihmiset ovat sisäänpäin lämpiäviä, tylyjä murjottajia (ennenkuin heihin tutustuu).

Mutta jos näiden asioiden kanssa pärjää, niin mikäs siinä, kotiutukaa te paremmin oululaisiksi.

Enemmän se kertoo sinusta, että suostut asumaan jossakin 12 vuotta, vaikket paikasta edes tykkää. :) Ja Zeppelinin kyllä lasken ostoskeskukseksi, tosin keskustassa sellaista ei vielä ole mutta eikö se ole tulossa tuon keskustan kehityksen mukana? Onhan meillä myös stokka :D

Ja tietyissä kaupunginosissa haisee JOSKUS, missään ei haise aina, se on fakta.

Oulussa tuulee paljon, mutta ei aina. Sekin on fakta :)

Välimatkat mihin on pitkiä? Lentoasema on 15km:n päässä keskustasta, sieltä pääsee minne vaan haluaa lähes, jos ei suoraan niin vaikka Tukholman kautta. Autolla itse yleensä kuljen täällä.

Kiitos vastaajille. Sosiaalisia suhteita kaipaan, muuten tulee missä tahansa asumisesta tylsää. Minneköhän sitä suuntaisi viikonloppuna, täytyypä näiden vinkkien perusteella miettiä suunnitelmia... :)

Minusta oululaiset ovat aika mukavaa porukkaa ja helposti tutustuu ihmisiin. Aloittajalle suosittelen viikonlopuksi reissua edeniin, kahvittelua keskustassa, kävelyä hautausmaalla la-iltana kun kynttilät on sytytetty ja iltaa vaikka viinibaarissa ja jatkoja jossain hevihelvetissä (joo, itse en viihdy baareissa..)
Eiköhän tältäkin palstalta joku kaveri löydy mukaan.

Yhteistyössä