Surun, hämmennyksen ja myös ilon päivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Tänään isäni siunattiin viimeiselle matkalleen perheenjäsenten, sukulaisten, perhetuttujen ja monivuotisten naapureiden läsnäollessa.
Tilaisuus oli kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ja koskettava, kyyneleitä pyyhki lähes jokainen.

Itselleni vaikeimmat hetket olivat kun tajusin isän olevan niin lähellä, ikiunessa puisessa arkussaan, mukanaan lempikirjansa ja ukille osoitettu kirje tyttäreltäni, jota kukaan muu ei ollut saanut lukea, mutta silti niin kaukana , yhtä vaikeaa oli jättää isä yksin kun lähdimme kappelilta.

Muistotilaisuus oli lämminhenkinen, oli kuin isä olisi ollut läsnä ja myhäillyt kuten pienellä pöydällä olevassa kuvassa.

Hämmennystä aiheutti jo siunaustilaisuuteen ilmaantunut sukulainen, isäni äidin suvun puoleinen serkku, josta kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan, häntä ei ollut siis kutsuttukaan. Näimme hänet enimmäistä kertaa tänään.
Tokikaan emme voineet ajaa häntä pois koska hän oli paikalle tullut, mutta ainakin minä ajattelen että tämä päivä ei ollut paras mahdollinen uusien sukulaisten tapaamiseen.
Tämä henkilö otti myös kuvia, myös siunaustilaisuudessa, myös minusta, joka tuntui melkoisen kiusalliselta.
Tuntui vähintäänkin oudolta että henkilö (joka siis kyllä oli ollut tietoinen isästäni ja perheestämme) joka ei ollut koskaan pitänyt yhteyttä isääni hänen eläessään halusi tulla siunaustilaisuuteen ja kuvata meitä, hänelle ihan vieraita ihmisiä.
Itse en kyllä koskaan menettelisi noin että menisin sellaisen henkilön hautajaisiin jota en ole koskaan elämässäni tavannut, vaikka olisikin sukua.

Ilon pilkahduksen tuo huominen matkalle lähtö ( matkan olin jo varannut ennen isäni poismenoa), huomenna suuntaan Skotlantiin. Siellä näen pitkästä aikaa erään minulle rakkaan henkilön.
Painin muutamia viikkoja omatuntoni kanssa, onko oikein lähteä näin pian isäni poismenon jälkeen...mutta isäni hyvin tuntien hän olisi ensimmäisenä potkaisemassa minua jos olisin jäämässä kotiin suremaan.
Lähdössä siis ollaan mutta kieltämättä erilaisissa tunnelmissa kuin koskaan aiemmin.

[QUOTE="aha";23613716]onko tämä sekku kenties joskus ollut isällesi tärkeä tai päinvastoin[/QUOTE]

siis tämä serkku ei ollut koskaan pitänyt isääni yhteyttä vaikka sukututkimuksen perusteella tiesikin isästäni, isä ei eläessään koskaan tavannut häntä, tuskin tiesikään tästä serkusta

Osanottoni, voimia vaativa päivä on sinulla varmasti ollut :hug: Erikoiselta kuulostaa kieltämättä tuo sukulaisen siunaustilaisuuteen tulo, mielestäni ehkä adressi olisi riittänyt, ja yhteydenotto/ tapaaminen sitten myöhemmin...

Hyvää matkaa sinulle! Minunkin läheiseni asuvat Skotlannissa, useita kertoja olen siellä vieraillut. Vanhemmat tulivat sieltä viikko sitten. Narsissit kukkivat ja on lämmintäkin jo.

Ihan btw, mut miten hautajaisiin ihmiset kutsutaan?

Eikös niihin saa ns.tulla kuka vaan jos haluaa pois mennyttä muistaa. Kirkkoon tms siis, kahvitus jutut on sitten eri.

[QUOTE="vieras";23613925]Ihan btw, mut miten hautajaisiin ihmiset kutsutaan?

Eikös niihin saa ns.tulla kuka vaan jos haluaa pois mennyttä muistaa. Kirkkoon tms siis, kahvitus jutut on sitten eri.[/QUOTE]

Joskus on kuolinilmoituksessa kutsu, mutta jos halutaan siunata perhepiirissä niin kutsutaan henk.koht.

Joskus on kuolinilmoituksessa kutsu, mutta jos halutaan siunata perhepiirissä niin kutsutaan henk.koht.

kaikki oli kutsuttu henkilökohtaisesti.
Ja mitä tulee esittelemiseen, emmehän me edes tienneet kuka hän on, luulimme hänen olevan töissä kappelilla. Sitten hän tuli itse kertomaan kuka hän on, taisi olla virkatodistuskin mukana

kaikki oli kutsuttu henkilökohtaisesti.
Ja mitä tulee esittelemiseen, emmehän me edes tienneet kuka hän on, luulimme hänen olevan töissä kappelilla. Sitten hän tuli itse kertomaan kuka hän on, taisi olla virkatodistuskin mukana

Oliko jo kovin iäkäs ihminen? Ajattelen, että jos hän vaikka itse on vakavasti sairas ja halusi teitä tavata sen vuoksi... Erikoiselta kuulostaa kyllä...

[QUOTE="sipsi";23613988]Oliko jo kovin iäkäs ihminen? Ajattelen, että jos hän vaikka itse on vakavasti sairas ja halusi teitä tavata sen vuoksi... Erikoiselta kuulostaa kyllä...[/QUOTE]

ei hän ollut kovin iäkäs, noin kuusissa kymmenissä ehkä, erittäin tyylikkään näköinen herra ja näytti varsin hyvävoimaiselta

[QUOTE="vieras";23614011]Joku suvun erakko eksentrikko. Tarkoitus oli varmaan kömpelyydestä huolimatta hyvä.[/QUOTE]

siis toisaalta hänestä sai sen kuvan että on hyvinkin sivistynyt ihminen, pöytätavat ja käytös muutenkin moitteetonta, hänen saapumisensa oli vaan niin yllättävää ja myös se kuvien ottaminen.

Yhteistyössä