SUUNNITELTU SEKTIO, Milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektioon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisään vielä, että tokihan tässä on aikaa vielä vaikka kuinka, että varmaan ehtii vielä kääntyillä vaikka miten päin. Kysyin vain, kun sattui sopiva keskustelu =)

Meillä onnistui käännös tuolloin 36+viikolla, mutta kätilö opasti jo etukäteen, että JOS käännös ei onnistu, katsotaan ensin rauhassa alatiesynnytysmahdollisuus perätilasta huolella ja siihen ei lähdetä, jos lantiota ei ehditä kuvaamaan ja sikiötä, tarjontaa ja asentoa ultraamaan kunnolla. Eli ei se alatiesynnytyskään ole ensisijainen sairaalan käytäntö, vaan jokainen äiti ja lapsi tutkitaan tapauskohtaisesti... Nyt pikkukakkonen (vko33+) on tukevasti samassa asenossa kun isoveljensä, joten varmaan taas koitetaan pukkailla parin viikon kuluttua kaveria pää alaspäin :)

Täällä suunniteltu sektio rv 39+6 perätilan vuoksi. Mua yritti lääkäri saada synnyttämään alateitse, mutta en todellakaan halunnut synnyttää esikoista pt:ssä alakautta.

Nostan vanhaa keskustelua, jos vaikka vuoden 2007 jälkeen on tullut uusia kokemuksia suunnitelluista sektioista, ja nimenomaan jos vauva on perätilassa.

Eli mille viikolle on sektio kohdallesi osunut, ja kuinka on keskustelut vaihtoehdoista lääkärin ja hoitohenkilökunnan kanssa sujuneet? Ja missä sairaalassa synnytit?

Viime vuonna esikoiseni syntyi tyksissä sektiolla perätilan vuoksi rv 39+1. Päivään sain vaikuttaa itse tuon rv 39-laskettuaika puitteissa. Alatiesynnytysmahdollisuutta olisivat halunneet selvittää, mutta sektion sai valita myös suoralta kädeltä. Itse olen synnytyksessä kärsinyt hapenpuutteesta tietyin seurauksin ja siksi valitsin sektion, kun kyseessä kuitenkin riskisynnytys. Mutta alatiesynnytystä kyllä suosivat, jos vaan lantion ja vauvan mitat hyvät eli jonkinasteista painostusta alatiesynnytyksen puolesta saa kokea.

-05 syntyi esikoinen suunnitellussa sektiossa rv 38+2 jolloin syynä oli perätila ja paino syntyessä 4290g (arvioitiin kylläkin puoli kiloa pienemmäksi) ja -07 syntyi pikku kakkonen myös suunnitellussa sektiossa rv 39+1 silloin myös syynä perätila ja paino arvio joka piti tällä kertaa paikkaansa, arvio oli että laskettuna aikana olisi 4000g ja syntyessään olikin 3800g. Sairaalana oli KYS ja heillä ainakin kriteerinä että yli 4kg vauvoja ei perätilassa synnytetä. Ulkokäännös mahdollisuutta tarjosivat mutta en tahtonut kokeilla.

Mulle tehtiin suunniteltu sektio noin vuosi sitten tyksissä rv 39+1, syynä perätila. Ulkokäännöstä yritettiin ja alatiesynnytysmahdollisuus myös annettiin, eli itse sain päättää. Ulkokäännös ei kuitenkaan onnistunut... Oli muuten aikas kivulias toimenpide, huh!!! Mahdollisen ison vauvan koon vuoksi päädyin sektioon. Esikoinen oli siis kyseessä. Hieman alle nelikiloinen vauva kuitenkin syntyessään oli.

Sektio toimenpiteenä oli itselleni meillyttävä kokemus, kurjaa siinä oli ainoastaan parin päivän lepo sängyssä ja kivut, jolloin vauvan hoito oli vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nosto23:
Nostan vanhaa keskustelua, jos vaikka vuoden 2007 jälkeen on tullut uusia kokemuksia suunnitelluista sektioista, ja nimenomaan jos vauva on perätilassa.

Eli mille viikolle on sektio kohdallesi osunut, ja kuinka on keskustelut vaihtoehdoista lääkärin ja hoitohenkilökunnan kanssa sujuneet? Ja missä sairaalassa synnytit?

Eiköhän noi vastaukset ole aika samoja vieläkin. Tämä ketju on avattu ihan vuoden 2007 lopussa, eli alle 1,5 vuotta sitten.

Sektio rv 39 tasan perätilan vuoksi. Yrittivät kääntää ulkokautta muttei kääntynyt. Olisin saanut lantion magneettikuvauksen alatiesynnytyksen edellytysten selvittämiseksi mutta olin jo päättänyt etten lähde alateitse esikoistani yrittämään puhtaasti siitä syystä että se on vauvalle riskaabelimpaa. Sektiossa riskit on pääasiassa minun. (tilastollisesti)

Omat repeämät voi lähes aina korjata mutta vauvan hapenpuutteen aiheuttamia aivovaurioita ei.