Terveisiä vaan tältä bimbolta
Minä rakastuin aikoinaan köyhään koulupoikaan ja yhdessä sitten kitkuttelimme köyhän opiskelijaelämämme läpi. Naimisiinkin menimme ja saimme kolme ihanaa lasta. Rakas mieheni tuumasi, että lasten olisi hyvä olla kotihoidossa, etenkin, kun pari heistä sairasteli koko ajan -aina jonkun piti kesken päivän lähteä tarhasta hakemaan tai jäädä kuumeisen lapsen kanssa kotiin jne. jne.
Minä olen hoivaajatyyppiä ja äidinrakkaus vei voiton; minäkin halusin hoitaa itse lapsemme, joten jäin kotiin. Mies sen sijaan loi kovaa vauhtia uraa ja viihtyi työssään -mutta viihtyi myös hoidetussa kodissa ei enää niin väsyneen vaimon ja terveempien lasten kanssa.
Miehen ura nousi huipulle ja vei maailmalle. Perhe seurasi mukana, tietysti. Ainoa oikea ratkaisu oli minun pysyä edelleen kotona ja hoitaa kaikki rutiinit kuntoon joka kerta, kun maata vaihdettiin. Tänä aikan miehen tulotkin ovat jo kasvaneet nelinkertaiseksi alkuperäisen kirjoittajan mieheen verrattuna ja minä olen edelleen kotona.
Olen kyllä ihan normaaliälyinen ja ylpeä itsestäni, perheestäni ja kaikesta, mitä olemme saaneet aikaan. Rahaa en rakasta, mutta miestäni ja lapsiani kyllä. Onhan se tietysti ihan mukavaa, ettei tarvitse joka penniä laskea ja voi elää mukavaa elämää.
Meille on aina ollut itsestäänselvää, että perheen rahat ovat yhteisiä (olivat jo silloin, kun molemmat olivat opiskelijoita ja myöhemmin töissä). Nykyään vain mies tuo rahaa kotiin, mutta sitä käytetään koko perheen hyvinvointiin. Kun matkustetaan, matkustetaan yhdessä. Mieheni tuskin haluaisi lähteä yksin lomille ja käyttää ""omaa rahaa"" vain itseensä. Jos haluaisi, siitä vaan. Auliisti hän kuitenkin aina kehottaa minua ottamaan vähän lomaa ja lähtemään hänen mukaansa niin työ -kuin muille matkoille.
Itsestäänselvää hänelle oli myös, että kun minä kotiin jään, hoidetaan myös minun tulevaisuuteni, eläkkeeni jne. kuntoon.
Toiseksi viimeinen lauseesi oli aivan typerä. Olisinhan minäkin voinut valita toisin ja luoda oman uran, mutta sitten meillä ei olisi tätä perhettä ja näitä kokemuksia.