Sydän särkyy pojan valitessa synttärivieraitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kolmasluokkalaiseni on järkkäämässä synttärijuhlia. Vieraiksi hän haluaa 9 kpl luokkansa poikia. Kolmea muuta luokkansa poikaa hän ei missään nimessä haluaisi pyytää. Entisenä koulukiusattuna mun sydämeen sattuu, kun noin pieni joukko pitäisi jättää pyytämättä. Mutta en kai mäkään voi mennä sanelemaan, että pitää pyytää kaikki - vai voinko? Sellaisiakin juhlia meillä on vietetty, joihin on kaikki pyydetty, eikä niissä sitten ole kauhean kivaa ollutkaan, kun ei koko porukka ollut mieluisaa. Annanko siis pojan päättää itse vieraansa, vai sekaannunko ja ehkä teen juhlista tylsemmät?

Mä kyllä sanoisin että kaikki kutsutaan. Tekisin myös hyvin selväksi että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.
Onhan se tietty tyhmää kutsua nekin joista poika ei niin pidä, mutta mulla kyllä tekis liian pahaa olla kutsumatta noita kolmea

ois kyllä kohteliasta pyytää kaikki pojat tai sitten vain muutama. Aikuisena oikeus ja velvollisuus puuttua ja siinä samalla "kasvattaa, opettaa" lasta sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Mun mielestä voisit keskustella pojan kanssa, miten ikävää niistä pojista mahtaa olla jos vain muutama jää ulkopuolelle. Mun mielestä on ok kutsua ketä haluaa jos kutsuu vaan muutaman, mutta jos suhde on noin päin että melkein kaikki kutsutaan niin se on vähän tylyä.

No eihän se ole kiusaamista, jos jättää kutsumatta kolme poikaa ja monta tyttöäkin vielä. Harvaan paikkaan mahtuu koko luokka, sanotaan vaikka 25 lasta, juhlimaan...

Minusta kaikkia luokkakavereita ei ole pakko kutsua, jos ei halua.

Synttärijuhlat on sankarin juhlat, ja hän kutsuu ne ketkä tahtoo. Ei se ole syrjimistä, jos ei koko luokkaa kutsu - kolmen pojan lisäksi kutsumatta jäänee myös liuta luokan tyttöjä?

Riippuu ehkä myös vähän siitä, että miksei poika niitä halua kutsua.

Yksi pojista on oikeasti ilkeä (hän käy meillä toisinaan ja olen itsekin kurkkua myöten täynnä häntä - kauhea sanoa näin). Toinen kuulemma juoruaa koulussa ihan kaikesta mahdollisesta opettajalle. Kolmas osallistuu yhteisiin leikkeihin mutta lopettaa leikit heti, kun esimerkiksi joutuu hipaksi tai muuten tosissaan tekemään jotakin.

No mun mielestä kun "ulkopuolelle" jätettyjä on sentään kolme, ei heitä tarvitse kutsua. Eri asia olisi, jos vain yksi jätettäisiin kutsumatta.

Ja mikä on syynä, ettei heitä kutsuta? Jos he ovat aivan eri tyyppisiä kun nämä muut pojat? Esim. liian rajuja leikeissään tms.

Jos muutenkaan ei kuulu kaveripiiriin, eikä heidän kanssaan ole tekemisissä, niin miksi pitäisi kutsua syntymäpäiville?

Ja olen siis todellakin keskustellut pojan kanssa siitä, että kolmesta kutsumatta jätetystä pojasta voi tuntua kurjalta ja ulkopuoliselta. Poikani on yleensä aika empaattinen tyyppi, mutta nyt ei tosiaankaan näitä kolmea poikaa haluaisi pyytää. Ja mun sydämeen sattuuuuu :(

Ehdottomasti lapsen pitäisi saada itse valita vieraansa. Pienemmällä porukalla on mukavammat juhlat! Ja lapsen päivähän se on... Meillä ainakin lapset saavat valita itse ketä kutsuvat.

[QUOTE="vieras";22327218]Yksi pojista on oikeasti ilkeä (hän käy meillä toisinaan ja olen itsekin kurkkua myöten täynnä häntä - kauhea sanoa näin). Toinen kuulemma juoruaa koulussa ihan kaikesta mahdollisesta opettajalle. Kolmas osallistuu yhteisiin leikkeihin mutta lopettaa leikit heti, kun esimerkiksi joutuu hipaksi tai muuten tosissaan tekemään jotakin.[/QUOTE]

Ekana tulee mieleen, että kutsuisiko itse tuollaiset työkaverit juhliisi?

Nyt on onneksi kyse kolmesta pojasta eikä vain yhdestä. Monihan joutuu rajoittamaan lasten lukumäärää jo senkin vuoksi, että monissa ulkoistetuissa synttäreidenviettopaikoissa osallistujien määrä on rajoitettu järjestäjän puolesta. Keskustele vielä pojan kanssa ja jos hän on edelleen sitä mieltä, että nämä kolme saa jäädä pois, niin antaa hänen jättää. Kumpi on pahempi: kolme poikaa jää ilman kutsuja vaiko oman poikasi synttärit saattavat mennä pilalle väkisin kutsuttujen vieraiden takia?

Alkuperäinen kirjoittaja käännetääs toisinpäin;22327270:
Mun mielestä olisi kamalaa olla niiden poikien asemassa joita ei kutsuta...

Juuri se tässä pointti onkin. Mutta nyt mietin, että pitäisikö tällä kertaa kuitenkin kuunnella oman lapsen toivetta ja antaa hänelle sellaiset juhlat kuin hän itse haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja käännetääs toisinpäin;22327270:
Mun mielestä olisi kamalaa olla niiden poikien asemassa joita ei kutsuta...

Ja niiden tyttöjen, joita ei myöskään kutsuta?
Minusta sukupuolella ei ole merkitystä näissä asioissa.

Useimmilla lapsilla on luokkakavereiden lisäksi kavereita rinnakkaisluokalla/alemmalla luokalla/ylemmällä luokalla. On pihakaverit. On harrastuskaverit. Ihan kaikkia lapsia ei voi kutsua, se lienee selvää....

Ja niiden tyttöjen, joita ei myöskään kutsuta?
Minusta sukupuolella ei ole merkitystä näissä asioissa.

Useimmilla lapsilla on luokkakavereiden lisäksi kavereita rinnakkaisluokalla/alemmalla luokalla/ylemmällä luokalla. On pihakaverit. On harrastuskaverit. Ihan kaikkia lapsia ei voi kutsua, se lienee selvää....

Tyttöjä ei mun mielestä tarvitse ajatella ollenkaan, kun ei tuolla luokalla koskaan tytöt oo kutsuneet poikia eikä pojat tyttöjä.

[QUOTE="vieras";22327317]Tyttöjä ei mun mielestä tarvitse ajatella ollenkaan, kun ei tuolla luokalla koskaan tytöt oo kutsuneet poikia eikä pojat tyttöjä.[/QUOTE]

No onko tuolla luokalla kaikki pojat kutsuneet aina kaikki pojat?

Siinä lienee ratkaisu...

Anna pojan valita. Ei me aikuisetkaan kutsuta kotiimme työkavereita, jotka ovat meille ilkeitä. Ihmeelliseksi menee maailma, jos kiusatun pitää kutsua juhliinsa kiusaaja, jotta kiusaajalle ei tule paha mieli. Ja nyt ei edes tämä ilkeä poika ole jäämässä ainoaksi, jota ei synttäreille kutsuta.

Yhteistyössä