Sydän särkyy pojan valitessa synttärivieraitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä tänä päivänä on niin kummallista tämä touhotus. Monissa kouluissa ja päiväkodeissahan ei saa edes jakaa kutsuja, jos kaikkia ei ole kutsuttu. Tehdäänkö lapsista väkisin pettymyksiä sietämättömiä olentoja? Onko todella niin vakavaa ja kauhean pahasti tehty, jos lapsi kutsuu vain kaverinsa synttäreille? En minä ainakaan kutsuisi omille synttäreilleni ketään jonka seurassa en viihdy, eikä näin ollen lapsenikaan tarvitse kutsua.
Ei omat muksunikaan ole ikinä mieltään pahoittaneet, vaikkei kutsua aina tulekaan.
Ja vaikka mieli pahoittuisi, niin so what? Elämää se vaan on. On ihan hyvä oppia sietämään pettymyksiä ja pahoittamaan mielensä joskus. Aikuisena niitä vastoinkäymisiä varmasti tulee eteen ja jos ihan pumpulissa on kasvanut, niin kyllä siinä sitten taas on masispillereille käyttöä.

En näe mitään järkeä siinä, että poika kutsuisi synttäreilleen ihmisiä, joista ei pidä : / Jos kyse olisi joistain syrjäänjäävistä ja kiusatuista lapsista, niin sitten kyllä ymmärtäisin murheesi, mutta ilmeisesti nämä 3 poikaa ovat poikasi mielestä vaan hankalia tyyppejä. Se on hyvä syy olla kutsumatta. Kaikista ei voi tykätä. Ja tunne sitä paitsi voi olla molemminpuolinen..

Kutsutttais kaikki mun mielestä! Minusta oli taannoin aika järkkyä suoraan sanoen, että poikaamme ei kutsuttu kaverinsa synttäreille (jonka kanssa leikkii melkein päivittäin ja asuu samalla kadulla...)
POikamme kutsui sitä ennen hänet tietty ja myös tämän pikkuveljen... Uskon että syy löytyi pojan isästä, mikä tekee asiasta vielkäin ikävämmän:( Tuli NIIN pahamieli pojan puolesta , ei ymmärtänyt miksi häntä ei kutsuttu....:(

[QUOTE="vieras";22327550]Kutsutttais kaikki mun mielestä! Minusta oli taannoin aika järkkyä suoraan sanoen, että poikaamme ei kutsuttu kaverinsa synttäreille (jonka kanssa leikkii melkein päivittäin ja asuu samalla kadulla...)
POikamme kutsui sitä ennen hänet tietty ja myös tämän pikkuveljen... Uskon että syy löytyi pojan isästä, mikä tekee asiasta vielkäin ikävämmän:( Tuli NIIN pahamieli pojan puolesta , ei ymmärtänyt miksi häntä ei kutsuttu....:([/QUOTE]

Jos sinne oli kutsuttu koko päiväkotiryhmän/luokan pojat, niin ehkä enempää lapsia ei vaan voinut kutsua : /

Vieraiden määrä on kuitenkin, ikävä kyllä, useimmissa tapauksissa rajallinen.

Eikö poikas leiki tyttöjen kans, miksei? Vaarana tuossa on että aikuisenakin voi olla vaikea olla kaverina naisen kans, olettaa ehkä heti jotain outoa...Toivottavasti sulla ja miehelläs on myös toista sukupuolta olevia kavereita.

Minusta kaikkia luokkakavereita ei ole pakko kutsua, jos ei halua.

Synttärijuhlat on sankarin juhlat, ja hän kutsuu ne ketkä tahtoo. Ei se ole syrjimistä, jos ei koko luokkaa kutsu - kolmen pojan lisäksi kutsumatta jäänee myös liuta luokan tyttöjä?

aina sä oot vastaamassa näin! oikein suosit syrjintää!
taisit olla koolukiusaaja, ja taidat opettaa lapses samaan malliin

Suosin tasa-arvoa: kaikki kaverit on tasa-arvoisia, ei erotella sukupuolen, koululuokan tms mukaan.

Jos lapsen pitää kutsua koko koululuokan tytöt/pojat - viis siitä, onko kaikkien kanssa oikeasti ystävä vai ei - niin moni kaveri jää ulkopuolelle, ellei sitten pidetä 50 lapsen mahtijuhlia. Eikö se ole syrjintää? Et pääse kutsuille, vaikka olemme kavereita, sillä et ole meidän luokalla. Ou jee.

Ei aikuistenkaan tarvitse kutsua koko työyhteisöä juhliinsa, vaan saa kutsua vain ne läheisimmät + muita läheisiä muista yhteyksistä. Miksei samaa sallita lapselle?

PEESI!

Mun lapsi on ollut 6 lapsen luokkaryhmästä kahteen kertaan AINOA, joka on jätetty kutsumatta ja kyllä mua todellakin ihmetyttää tommoset "äidit", jotka hyväksyy lapsiltaan tommosen käytöksen (lapseni ei ole kiusaaja vaan se kiusattu luokallaan). Tietty se on hienoa opettaa lapselleen pienestä pitäen, että viis muiden tunteista...

No mun mielestä se ei nyt mene ihan niinkään että "se on sankarin päivä ja sankari määrää ketä kutsutaan". Kuuluu jonkinlaiseen tapakasvatukseen että kutsut lähetetään niin ettei ketään syrjitä. Eihän me aikuisetkaan kutsuta tuttujen perheistä vain ne yksilöt kenestä tykätään, vaan kyllä sillon kutsutaan se koko perhe (vaikka se virtasten 5v. Olli olisi ihan v*n rasittava ipana).

Tuon ikäisten luokassa kyllä heti nostetaan jalustalle ketä on kutsuttu ja ketä ei. Ja se luokka on tiivis kun ollaan päivittäin yhdessä jne. Eri asia jos esim. kutsuu yksi-kaksi lähintä valittua luokkatoveria ja muut pois, mutta se että kaikki muut kivat pojat kutsutaan mut inhottavat ei on inhottavaa. Ja mistäs sitä tietää vaikka ne 3 olisi muutenkin luokassa jotenkin sorsittuja ja vielä muista syistä kuin mitä lapsi kertoo....

Alkuperäinen kirjoittaja kiusatun äiti;22327650:
PEESI!

Mun lapsi on ollut 6 lapsen luokkaryhmästä kahteen kertaan AINOA, joka on jätetty kutsumatta ja kyllä mua todellakin ihmetyttää tommoset "äidit", jotka hyväksyy lapsiltaan tommosen käytöksen (lapseni ei ole kiusaaja vaan se kiusattu luokallaan). Tietty se on hienoa opettaa lapselleen pienestä pitäen, että viis muiden tunteista...

Sun lapsi on ollut ainoa, jota ei ole kutsuttu.

Ap:n lapsi jättää kutsumatta 3 poikaa ja kaikki tytöt.

Olisikohan siinä pientä eroa...?

Mä en antaisi lapsen jättää kutsumatta vain yhtä, mutten myöskään pakota kutsumaan kaikkia. Jos se on väärin niin voi kyynel.

Alkuperäinen kirjoittaja kiusatun äiti;22327650:
PEESI!

No mutta tuo on musta ihan eri tilanne. Ap:n tapauksessa yksi on kiusaaja, toinen on juoruakka ja kolmas ei osaa leikkiä muiden kanssa. Tämän kolmannen ehkä vielä ottaisin mukaan, mutten kahta ensimmäistä. Kun sun lapsellasi on synttärit, kutsuuko hän kiusaajansa mukaan kekkereille? Tuskin. Sinun lapsesi taas ei ilmeisesti ole tehnyt mitään pahaa muille, vaan häntä syrjitään kenties siksi, että muut ovat sen kiusaajan kavereita? Tuskin tämän kiusaajan äitikään mikään ruudinkeksijä on, että älyäisi puhua siitä, miten muita kohdellaan ja miltä kiusatusta tuntuu.

Se mitä poikasi kokee on väärin ja erittäin inhottavaa ja surullista. Ja tulee varmasti jättämään jäljet.

[QUOTE="vieras";22327658]No mun mielestä se ei nyt mene ihan niinkään että "se on sankarin päivä ja sankari määrää ketä kutsutaan". Kuuluu jonkinlaiseen tapakasvatukseen että kutsut lähetetään niin ettei ketään syrjitä. Eihän me aikuisetkaan kutsuta tuttujen perheistä vain ne yksilöt kenestä tykätään, vaan kyllä sillon kutsutaan se koko perhe (vaikka se virtasten 5v. Olli olisi ihan v*n rasittava ipana).

Tuon ikäisten luokassa kyllä heti nostetaan jalustalle ketä on kutsuttu ja ketä ei. Ja se luokka on tiivis kun ollaan päivittäin yhdessä jne. Eri asia jos esim. kutsuu yksi-kaksi lähintä valittua luokkatoveria ja muut pois, mutta se että kaikki muut kivat pojat kutsutaan mut inhottavat ei on inhottavaa. Ja mistäs sitä tietää vaikka ne 3 olisi muutenkin luokassa jotenkin sorsittuja ja vielä muista syistä kuin mitä lapsi kertoo....[/QUOTE]
Ehkä kannattaa alkaa opettaa niitä lapsiaan kuten aiemminkin on opetettu eli että kaikkea nyt ei vaan aina saa. Ikinä ei mun lapsuudessani ollut ongelmaa siinä, että synttäreille ei päässyt luokasta ne 34 oppilasta ja taloyhtiön pihasta vielä ne 50 samanikäistä lasta....60 neliön kolmioon. Johan sitä olisi vanhempia hulluina pidetty, jos tollanen kööri olisi kutsuttu.

Ja mitä tulee aikuisiin, niin ei..en todellakaan aio ensi vuonna järkestää 50-vuotisjuhliani 500 hengelle. Kutsun entisistäkin työpaikoistani työkavereita, mutta en todellakaan heitä kaikkia.

Kannattaa myös ehkä huomioida sekin, että monilla lapsilla on kavereita myös muualta kuin koulusta. Juhliin on ihan oikeutettua kutsua vain ystävänsä.

Sun lapsi on ollut ainoa, jota ei ole kutsuttu.

Ap:n lapsi jättää kutsumatta 3 poikaa ja kaikki tytöt.

Olisikohan siinä pientä eroa...?

Mä en antaisi lapsen jättää kutsumatta vain yhtä, mutten myöskään pakota kutsumaan kaikkia. Jos se on väärin niin voi kyynel.

No tein aiheesta aikanaan aloituksen ja silloinkin sinun mielestäsi oli täysin oikein jättää yksi ulkopuolelle, kun lapsella on oikeus valita synttärivieraansa.

Se tästä aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kiusatun äiti;22327729:
No tein aiheesta aikanaan aloituksen ja silloinkin sinun mielestäsi oli täysin oikein jättää yksi ulkopuolelle, kun lapsella on oikeus valita synttärivieraansa.

Se tästä aiheesta.

Muistaakseni en ole koskaan ollut sitä mieltä, että on oikein jättää yksi ulkopuolelle (ellei se yksi sitten ole pahimman luokan kiusaaja, sellaista EI ole pakko ottaa omia synttärijuhliaan pilaamaan). Ja puhun nyt siitä, että luokan kaikki muut lapset paitsi yksi kutsutaan. En erottele sukupuolia.

Muistaakseni en ole koskaan ollut sitä mieltä, että on oikein jättää yksi ulkopuolelle (ellei se yksi sitten ole pahimman luokan kiusaaja, sellaista EI ole pakko ottaa omia synttärijuhliaan pilaamaan). Ja puhun nyt siitä, että luokan kaikki muut lapset paitsi yksi kutsutaan. En erottele sukupuolia.

Yrität nyt olla niin olevinas fiksua :D Kyllä se vaan on normaalia ja yleistä ja täysin hyväksyttävää että pojat ja tytöt jaotellaan ja kutsutaan sitten kaikki omaa sukupuolta olevat. Harva poika haluu johonki prinsessasynttäreille tai toisinpäin....

Yrität nyt olla niin olevinas fiksua :D Kyllä se vaan on normaalia ja yleistä ja täysin hyväksyttävää että pojat ja tytöt jaotellaan ja kutsutaan sitten kaikki omaa sukupuolta olevat. Harva poika haluu johonki prinsessasynttäreille tai toisinpäin....
Mun paras kaveri ekaluokkalaisena sattui olemaan samassa talossa asuva poika. Oli ollut paras kaverini jo vuosia. Sun logiikan mukaan mä en siis olisi saanut kutsua 7-vuotissynttäreilleni parasta kaveriani, koska ne muut kutsutut oli tyttöjä? Vai olisiko mun pitänyt kutsua luokalta tämän kaverini lisäksi vain poikia, jotka kiusasivat mua?

Täälläpäin ei ole ollut tapana erotella sukupuolia. Meidän tyttö on ollut monen pojan synttäreillä, ja hänen synttäreillään on ollut poikia. Yhdessä he leikkivät vapaa-aikana ja koulussa/päiväkodissa, joten on luonnollista että kutsutaan myös synttäreille.

En tiedä, onko jossain muualla toisin - on varmaan. Mutta täällä on ainakin tähän asti aina ollut noin, ja siksi minä en erottele sukupuolia näissä asioissa.

Täälläpäin ei ole ollut tapana erotella sukupuolia. Meidän tyttö on ollut monen pojan synttäreillä, ja hänen synttäreillään on ollut poikia. Yhdessä he leikkivät vapaa-aikana ja koulussa/päiväkodissa, joten on luonnollista että kutsutaan myös synttäreille.

En tiedä, onko jossain muualla toisin - on varmaan. Mutta täällä on ainakin tähän asti aina ollut noin, ja siksi minä en erottele sukupuolia näissä asioissa.
Ei täälläkään. Kummallakin lapsellani on ollut vielä 9-vuotissynttäreilläänkin myös vastakkaista sukupuolta olevia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22327718:
Ehkä kannattaa alkaa opettaa niitä lapsiaan kuten aiemminkin on opetettu eli että kaikkea nyt ei vaan aina saa. Ikinä ei mun lapsuudessani ollut ongelmaa siinä, että synttäreille ei päässyt luokasta ne 34 oppilasta ja taloyhtiön pihasta vielä ne 50 samanikäistä lasta....60 neliön kolmioon. Johan sitä olisi vanhempia hulluina pidetty, jos tollanen kööri olisi kutsuttu.

Ja mitä tulee aikuisiin, niin ei..en todellakaan aio ensi vuonna järkestää 50-vuotisjuhliani 500 hengelle. Kutsun entisistäkin työpaikoistani työkavereita, mutta en todellakaan heitä kaikkia.

Kannattaa myös ehkä huomioida sekin, että monilla lapsilla on kavereita myös muualta kuin koulusta. Juhliin on ihan oikeutettua kutsua vain ystävänsä.

No en tiedä missä te asutte mutta ei mun lapsuudessani luokalla ollut 34 oppilasta ja pihalla 50 kaveria vielä tuossa iässä. Pah! Tyttöjä oli luokassa ehkä se 10 ja pihakavereita hyvä jos 2 oli. Joskus myös sain järjestää juhlat erikseen luokan tytöille ja pihan kavereille niin kaikki mahtuivat meille kotiin hyvin. Ei suuri vaiva.

Ja mitä aikuisiin tulee.. ei ihan voi verrata työyhteisöä ja lasten luokkaa, aikuisten ajatusmaailmaa ja lasten. Vaikka kyllähän sitä joillain työpaikoillakin jotkut mulkut osaa sorsia aina yhtä ja jättää sen mahdollisimman usein ulkopuolelle kaikesta. Ja tämä kaikki oikeutetaan sillä että "mulla on oikeus valita seurani" - vielä jopa 35v. muijat kehtaa tätä viljellä.

Noh, meilläpä työkaverit tapaa järjestää juhlat työkavereille ja muille läheisilleen erikseen, ei tule tilaongelmaa. Ja päiväkodissa kun työskentelen niin eräs ryhmäni lapsista juuri kutsui koko ryhmän (15 lasta) synttäreilleen ja se oli todella mukava ele. Kiva kun kaikki saivat kutsut eikä tullu mitään showta siitä kuka sai kutsun ja kuka ei.

MUTTA JUU KAIKESTA SAA VAIKEETA JOS SEN VAIKEEKSI HALUAA TEHDÄ.

[QUOTE="vieras";22327825]No en tiedä missä te asutte mutta ei mun lapsuudessani luokalla ollut 34 oppilasta ja pihalla 50 kaveria vielä tuossa iässä. Pah! Tyttöjä oli luokassa ehkä se 10 ja pihakavereita hyvä jos 2 oli. Joskus myös sain järjestää juhlat erikseen luokan tytöille ja pihan kavereille niin kaikki mahtuivat meille kotiin hyvin. Ei suuri vaiva.

Ja mitä aikuisiin tulee.. ei ihan voi verrata työyhteisöä ja lasten luokkaa, aikuisten ajatusmaailmaa ja lasten. Vaikka kyllähän sitä joillain työpaikoillakin jotkut mulkut osaa sorsia aina yhtä ja jättää sen mahdollisimman usein ulkopuolelle kaikesta. Ja tämä kaikki oikeutetaan sillä että "mulla on oikeus valita seurani" - vielä jopa 35v. muijat kehtaa tätä viljellä.

Noh, meilläpä työkaverit tapaa järjestää juhlat työkavereille ja muille läheisilleen erikseen, ei tule tilaongelmaa. Ja päiväkodissa kun työskentelen niin eräs ryhmäni lapsista juuri kutsui koko ryhmän (15 lasta) synttäreilleen ja se oli todella mukava ele. Kiva kun kaikki saivat kutsut eikä tullu mitään showta siitä kuka sai kutsun ja kuka ei.

MUTTA JUU KAIKESTA SAA VAIKEETA JOS SEN VAIKEEKSI HALUAA TEHDÄ.[/QUOTE]
Mä vietin lapsuuteni 60-luvulla helsinkiläisessä lähiössä ja lapsia oli sekä luokalla että taloyhtiössä paljon. Lapset kestivät silloin sen, että eivät päässeet aina kaikkien synttäreille, joten oikealla asenteella varmasti kestävät nykylapsetkin. Omat lapseni taas viettivät lapsuutensa vantaalaisessa lähiössä ja paljon oli täälläkin lapsia. Omat lapseni - kuten minäkin - vietimme sukupuolineutraaleja synttäreitä eikä tullut edes mieleeni kieltää tytärtäni ystävystymästä pojan kanssa eikä poikaa tytön kanssa.

Noh, teillä on ehkä töissä tuollainen tapa, mä aion järjestää 50-vuotispäiväni vain yhtenä päivänä. Muutenkin joudun tilan niille juhlille vuokraamaan, kotiin ei mahtuisi edes kahtakymmentä....se todettiin jo aikoineen kuopuksen rippijuhlissa.

Onhan se tietysti hyvä, jos on paljon tilaa ja aikuisia, jotka ehtivät vahtimaan lapsia. Mä en ota meille - niin ikävää kuin onkin - enempää vieraita lapsia kuin mistä pystyn huolehtimaan. Mun lapsillani on aina ollut kavereita myös muualta kuin päiväkodista ja koulusta, joten koko luokan tai koko päiväkotiryhmän kutsuminen olisi ollut täysin mahdotonta ilman, että sitten olisi jäänyt kutsumatta moni sellainen lapsi, joka oikeasti oli lapseni ystävä.

Kiitos kaikille viesteistä. En tiedä vieläkään, mitä tekisin :(

Poikani ja muut luokan pojat leikkivät kyllä välitunneilla yhdessä ja toisinaan koulun jälkeenkin. Pientä ihastumistakin tuntuu ilmassa olevan. Mutta jostakin syystä juhlat on aina vietetty ja vieläkin vietetään poikaporukalla. Se tuntuu olevan jotenkin itsestään selvää. Tämä asia varmaan muuttuu muutaman vuoden kuluessa, veikkaisin näin.

[QUOTE="vieras";22327825]
MUTTA JUU KAIKESTA SAA VAIKEETA JOS SEN VAIKEEKSI HALUAA TEHDÄ.[/QUOTE]

Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut yhtään vaikeaa tämän asian suhteen. On ollut ihan selvää, että kaikkia ei kutsuta, mutta vain yhtä ei myöskään jätetä kutsumatta.

Tyttö kyllä kutsuu kaikki luokkakaverinsa tuleville 7 v synttäreilleen. Kutsuu niin tytöt kuin pojatkin, koska heitä on yhteensä vain 10. Tosin 1 ehkä jää kutsumatta, mutta neuvottelen asiasta hänen vanhempiensa kanssa ekana. Lisäksi tyttö saa kutsua 5 muuta ystäväänsä luokkakamujen lisäksi - onneksi varaamani juhlapaikka on sellainen, missä lasten maksimimäärä on 15, niin mukaan mahtuu myös pihakavereita ja harrastuskaveri.

Poika taasen EI kutsu koko 17-päistä päiväkotiryhmäänsä. Minä en todellakaan pysty enkä edes halua pystyä hallitsemaan niin isoa laumaa 4-5 v lapsia kotonani.

Mitään draamaa tai itkuja en ole koskaan kuullut päiväkodissakaan tulleen, vaikka koko ryhmää ei ole kertaakaan kutsuttu yhdenkään lapsen synttäreille. Ei ole kielletty jakamasta kutsuja pk:ssa. Kai siellä on selitetty lapsille asiat kuten ne on: joku pääsee nyt XXX:n synttäreille, ja joku toinen lapsi sitten joskus vuorostaan jonkun toisen synttäreille.

Yhteistyössä