Sydän särkyy pojan valitessa synttärivieraitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tokihan se on eri asia kiustata ihmistä,ku jäädä ilman synttärikutsua.
Ne pojat varmaan tietää päässään kiusataanko heitä,vai jätetäänkö muuten vaan kutsumatta.

Meillä on itsellä se tilanne nyt että tyttö jätetty ainoona kutsumatta, vanhempien asettaman vierasrajan vuoksi. ovat koulussa kavereita, ja samassa harrastuksessa, ja leikkivät koulun jälkeenkin.

ja satavarmasti laitan vahingon kiertämään, pikkujouluissa jätän tämän tytön kutsumatta AINOANA luokasta vain ja ainoastaan siitä syystä että niiden vanhemmat ei osaa ajatella omaa nenäänsä pidemmälle.

Että kokeilkoonpa sitten heidänkin lapsi miltä se tuntuu, niin ehkäpä seuraavana vuonna tilanne on toinen.: /

Meillä on itsellä se tilanne nyt että tyttö jätetty ainoona kutsumatta, vanhempien asettaman vierasrajan vuoksi. ovat koulussa kavereita, ja samassa harrastuksessa, ja leikkivät koulun jälkeenkin.

ja satavarmasti laitan vahingon kiertämään, pikkujouluissa jätän tämän tytön kutsumatta AINOANA luokasta vain ja ainoastaan siitä syystä että niiden vanhemmat ei osaa ajatella omaa nenäänsä pidemmälle.

Että kokeilkoonpa sitten heidänkin lapsi miltä se tuntuu, niin ehkäpä seuraavana vuonna tilanne on toinen.: /
Toi oli ihan normaalikäytäntö niin mun lapsuudessani kuin omien lasteni lapsuudessa. Kukaan ei asunut hulppeissa huviloissa, joten kaikkien lasten vanhemmat asettivat kutsuvieraiden määrälle jonkin rajan. Ja ihan hyvin tiedettiin, että jos ei kutsunut tänä vuonna Minnaa ja Mikkoa, niin ei tarvinnut odottaa kutsua Minnan eikä Mikon synttäreille. Seuraavana vuonna saattoi hyvinkin olla niin, että kesäloma oli tullut vietettyä eniten juuri Minnan ja Mikon kanssa, joten heidät taas kutsuttiin synttäreille.

Saa mielestäni valita, kunhan ei jätä esim vain yhtä poikaa yksin kutsumatta.
Jos miettii että mä olin ala-asteella 32 henkisessä luokassa ja kaikki+ muut kaverit kerhoista jne olisi kutsuttu "tavan vuoksi"..hmm... :D

Mutta sittenhän kostat lapselle vanhempien mokan takia.. :(

Niin no..toisilla siihen on ihan syy miksi he jättävät kutsumatta,toinen tekee sen ihan kiusallaan..Ero on suuri.
Enkä sitten oel sen puolel et jätetään just yks kutsumatta,luulsi et ei hirveesti tarvii olla enempää tarjottavaa jos hänetki kutsuis.Mut toisaalta taas ymmärrän sen et vierasmäärä on pakko päättää.

Kiusaamista en tajuu missään tilanteessa.

[QUOTE="vieras";22329140]Niin no..toisilla siihen on ihan syy miksi he jättävät kutsumatta,toinen tekee sen ihan kiusallaan..Ero on suuri.
Enkä sitten oel sen puolel et jätetään just yks kutsumatta,luulsi et ei hirveesti tarvii olla enempää tarjottavaa jos hänetki kutsuis.Mut toisaalta taas ymmärrän sen et vierasmäärä on pakko päättää.

Kiusaamista en tajuu missään tilanteessa.[/QUOTE]
Tässä tapauksessa nyt ei kuitenkaan tiedetä, onko jouduttu jo kutsumaan ratsastustallilta Miran lisäksi Jessica eihän Miraa voi kutsua, jos Jessicaa ei kutsuta) , pihakavereista Annikan ja Minna lisäksi näiden vuotta nuorempi pikkusisko Jenni (eihän Annikaa ja Minnaa voi kutsua, jos Jenniä ei kutsuta) jne. Eli montako "ylimääräistä" on jo nyt jouduttu mahduttamaan vierasmäärään. Jonkun kohdalla tulee tilanne, että enempää ei voi kutsua. On helppoa ajatella, että kyllä yksi vielä mahtuu, mutta entä kun niitä yksiä on mahdutettu jo useita?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22329187:
Tässä tapauksessa nyt ei kuitenkaan tiedetä, onko jouduttu jo kutsumaan ratsastustallilta Miran lisäksi Jessica eihän Miraa voi kutsua, jos Jessicaa ei kutsuta) , pihakavereista Annikan ja Minna lisäksi näiden vuotta nuorempi pikkusisko Jenni (eihän Annikaa ja Minnaa voi kutsua, jos Jenniä ei kutsuta) jne. Eli montako "ylimääräistä" on jo nyt jouduttu mahduttamaan vierasmäärään. Jonkun kohdalla tulee tilanne, että enempää ei voi kutsua. On helppoa ajatella, että kyllä yksi vielä mahtuu, mutta entä kun niitä yksiä on mahdutettu jo useita?

Aivan,itse en kerenny viel tuonne asti ajatella:D

lapset on saaneet käskeä ne ketä tahtovat.Parit synttärit on menneet koko luokan tyttöjen seurassa.
Mä en kutsu kotiini sellaisia ihmisiä kenestä en pidä eikä lapsetkaan..en tiedä ymmärsinkö nyt aloituksen ihan oiken mutta kummalta kuulostaa jos äiti päättää ketä tulee..

Meillä ei ole myös koskaan tarvinut käyttää sitä kaavaa, että sä käsket sen koska se käski sinutkin tai sä et käske sitä kun se ei käskenyt sinua.

Joku kirjoitti, että ei käske lapsensa pikkujouluihin tyyppiä kuka ei kutsunut lastansa.Harmillista...mä kyllä kutsuisin ja keskusteltaisiin lapseni kanssa siitä kuinka pahalta silloin tuntui itsestä,et ei tehdä sitä samaa toiselle.Lapsi luultavasti kertoo tämän sille tytölle ja tyttö sitä vastoin vanhemmilleen...

mä oon joskus ollut sitä mieltä että kaikki tietenkin kutsutaan, mutta nyt kun oon katsellut kavereiden lapsia ja juhlia, niin olen alkanut ymmärtää itsekin että lapsen juhlathan ne on ja tietenkin hän saa itse valita ketä haluaa juhliin kutsua.

en mäkään kutsu kaikkia työkavereita ja tuttuja ja tuttavia vaan siksi että joku saattaisi kuulla että on juhlat ja pahoittaa mielensä ettei häntä ole kutsuttu...

Vielä voisi kysyä niiltä, joiden mielestä kaikki pitää kutsua.... jos lapsenne luokalla olisi Pekka, joka kiusaa Mikkoa. Oma lapsesi on hyvä kaveri Mikon kanssa, mutta tulee korkeintaan toimeen Pekan kanssa. Lapsesi tietää, että Mikko ei tule synttäreille, jos kiusaaja-Pekka tulee. Jätättekö Pekan kutsumatta? Kutsutteko kaikki, jolloin kiusattu saa tyytyä jäämään kotiin...johan hän on tottunutkin siihen, että hänen on pysyteltävä poissa Pekan tieltä ja Pekka on se, jonka pillin mukaan muut hyppii? Vai onko teillä jokin muu ratkaisu? Vielä voisi esittää tilanteen niin, että Pekka kyllä varmasti koulussa kaikille mainostaa, miten paskan lahjan Mikko lapsellesi toi ja miten typerät vaatteetkin Mikolla oli päällä.

Tai sitten ihan päinvastoin...
Ainakin ap:n tilanteessa ainakin yksi pojista oli tunnetusti ilkeä.

Mun mielestä kouluikäisten kohdalla jo ainakin kannattaa kuunnella sitä lastakin. Hyvät juhlat ei synny kutsumalla sinne kaikki vaan kutsumalla sinne ihmiset, jotka tulevat toistensa kanssa toimeen ja jotka ovat luonteeltaan sellaisia, että eivät juhlissa eikä juhlien jälkeen ala panettelemaan muita vieraita. Tässähän on nyt iltasella pyörinyt toinenkin synttäriaiheinen ketju, jossa aloittaja lapsineen on pahoittanut mielensä, kun jälkikäteen on kuulunut muilta lapsivierailta ikävää kommenttia aloittajan lapsen viemästä lahjasta. Jopa meissä aikuisissa on ihmisiä, joita yksinkertaisesti ei ole järkevää kutsua samoihin bileisiin. Hekin voivat olla ihan mukavia ilman toisiaan, mutta toistensa seurassa eivät.

Tuo on mun mielestä ihan hiton lapsellista.

Mutta jotkut vanhemmat on ihan hiton lapsellisia.

En pakottais kutsumaan kaikkia jos ilman jää nuo kolme. Eri asia jos jäis yks.
Meilläki on taas puhuttu näistä et ketä kututaan synttäreille. Tyttö haluais kutsua 9 vierasta mutta musta tää meidän koti on ihan liian pieni tuon kokoselle lapsilaumalle.
Mietin vielä et kuinka monta vierasta 7vuotis synttäreille olis hyvä kutsua.
Sen verran oon sanonu et ainakin pitää kutsua ne joitten synttäreillä ite on käyny.

Luottaisin pojan arvostelukykyyn, varsinkin kun asiasta on jo keskusteltu. Jos joku kutsumatta jäävistä tuntee tulevansa syrjityksi, hän luultavasti tuntee tulevansa syrjityksi muutenkin joka päivä. Jos hän ei ole muiden poikien kanssa niin paljon tekemisissä koulussakaan, niin tuskinpa hän edes haluaa tulla väkisin kutsutuksi! Ja se ilkeä poika miettii itsekseen, miksi ei saanut kutsua, jos edes miettii mitään.

Ei pidä heijastaa omia tunteita lapsiin. Lapset ovat lapsia, eivät tunteilevia ja yliempaattisia aikuisia. Oikeudenmukaisuudesta pitää pitää kiinni, mutta jos poika osaa perustella, miksi muutamaa poikaa ei kutsuta, niin sen pitäisi riittää. Jos haluaa, että suhde kutsuttujen ja ei-kutsuttujen määrissä on tasaisempi, niin sitten vanhemman pitää rajoittaa kutsuttujen määrää. Ja sillä sipuli.

[QUOTE="vieras";22327233]Ja olen siis todellakin keskustellut pojan kanssa siitä, että kolmesta kutsumatta jätetystä pojasta voi tuntua kurjalta ja ulkopuoliselta. Poikani on yleensä aika empaattinen tyyppi, mutta nyt ei tosiaankaan näitä kolmea poikaa haluaisi pyytää. Ja mun sydämeen sattuuuuu :([/QUOTE]

Pitäsköhän sun nyt vähän ryhdistäytyä. Kyseessä ei nyt kuitenkaan oo mikään maailman isoin juttu, ja ilmeisesti sun omat traumat nyt jotenkin vähän liikaa värittää tätä tilannetta. Anna lapsesi elää omaa elämäänsä, äläkä laita häntä kärsimään omista taraumoistasi. Jos hän ei halua näitä 3 poikaa kutua, miksi pilaisit hänen juhlansa. Jos ulkopuolelle jätettäisiin yksi, olisi tilanne eri, mutta kolme voi jättää hyvin.

Ei meillä kyllä ole mitään mahdollisuuksia edes kutsua koko luokan tyttöjä tai poikia lasten synttäreille. En minäkään kutsu omiin juhliini ihmisiä jotka ovat minulle ilkeitä,hassu ajatuskin,miksi lastenjuhlissa niin pitäisi tehdä? Lapsemme kutsuvat juhliinsa vain ne keiden kanssa ovat tekosissa ihan oikeastikin eikä vain pelkästä kohteliaisuudesta.

Yhteistyössä