Sydänääniä ei näkynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pretty in Pink
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikein Paljon Onnea Sinulle ! On varmasti ollut rankkaa alkuodotusta varsinkin kun se sinun ensimmäinen gynegologi maalaili piruja seinille! Toivon kaikkea hyvää raskaudelle ja ihmeessä tule kertomaan meille raskauden etenemisestä!
Itse täällä jännitän 4. joulukuuta kun olisin meidän laskettu aika.

Vielä kerran Onnea !

Plääh, kävin yksärillä koska mulla oli ollut vuotoa viikolla 4+3 mutta raskausoireet senkun yltyivät. Menin siis ultraan viikolla 5+4 eikä näkynyt mitään! Paitsi että kohtu laajentunut ja seinämät kuulemma turvonneet kuten raskaudessa pitäiskin. Mutta olio ei ollut munatorvissa eikä kohdussa!?!?

Jos vain 1% on se kohdun ulkopuolinen niin minähän en aio siihen ryhmään kuulua!

Olen aivan varma ettei se ukkeli onnistunut sillä kepillä zoomaamaan oikeaan kohtaan, mutisi jostain kohdun kuopasta johon se ei nyt nähnyt mutta heitti heti että joo sulla on kohdun ulkopuolinen :( grrr

Jos haluaa mennä yksityiselle varhaisultraan, tarvitseeko sinne lähetettä? Kun lukee netistä lääkäriasemien sivuja, niin siellä lukee, että kaikkiin ultraääniin tarvitaan lähete?
En malta odottaa kun eka ultra kunnallisella vasta 11.9.

14/12 rv 6+2

Miu mau. Olin eilen ultrassa keskussairaalalla, kun ultrattiin kohdun ulkopuolinen epäily pois.
Sielä näkyi raskauspussi, ruskuaispussi, pieni 5mm pökäle ja SYKE =) !!
Nokka tukossa kurkku kipee ja iltaisin pahoinvointia. Muuten hyvä olo. Olen iloinen :)

Olipas hassua löytää aloittamansa ketju kolmen vuoden takaa etusivulta. Joku pyysi kertomaan kuinka raskaus etenee. Se leikkii tuolla legoilla omassa huoneessaan. :D

Olipas hassua löytää aloittamansa ketju kolmen vuoden takaa etusivulta. Joku pyysi kertomaan kuinka raskaus etenee. Se leikkii tuolla legoilla omassa huoneessaan. :D

Hei!
Itselläni on yksi normaali raskaus ja synnytys takana. Sitten viime elokuulta keskenmeno. Sen jälkeen tulin jälleen raskaaksi ja halusin mennä varhaisultraan oman mielenrauhani vuoksi. Jos on yksi toivottu raskaus mennyt kesken, on todella pitkä aika odotella varhaisraskauden ultraa monta viikkoa peläten ettei kaikki ole hyvin. Kun on omakohtainen kokemus, niin asioita ymmärtää paremmin. Seuraavan raskauden alussa menin yksityiselle ultraan ja halusin saada mielenrauhan. Todettiin tuulimunaksi. Eilen minulla oli aika raskauden keskeytykseen. Täällä meilläpäin raskauden keskeytykseen tulijat ultrataan aina joka tapauksessa. olin lukenut keskustelupalstoja ja kuullut, että joillakin oli käynyt niin hyvä tuuri että olikin löytynyt syke. en uskaltanut toivoakaan tuommoista onnenkantamoista. olin masentunut ja tehnyt surutyötä. ultrauspöydällä kun lääkäri katsoi hiljaa monitoria uskalsin vähän toivoa ja kun toinenkin apulainen meni katsomaan aloin toivoa jo tosi paljon. ja kun he sanoivat, että näkyy syke ja pikkuinen 6 viikkoinen olin maailman onnellisin. heidänkin mukaansa on todella yleistä, että todettu tuulimunaraskaus osoittautuukin vain myöhemmin hedelmöittyneeksi pikkuiseksi. Voin vain todeta että olemme todella onnellisia ja toivoa että kaikki menisi hyvin! On kamalaa kuitenkin antaa itselleen turhaa toivoa ja sitä varautuu pahimpaan. Mutta kannattaa kuitenkin malttaa odottaa vaikka viikko ja ultrata sitten uudelleen.

Hei!
Olen yrittänyt lukea tätä ketjua ja en tiedä onko huoleni lisääntynyt vai vähentynyt. Kävin itse eilen raskauden varhaisultrassa, viikkoja 5+3, ja ruskuaispussi oli täysin kehittynyt, mutta sydänääniä ei kuulunut. Monessa raskauskirjassa ja nettisivuilla sanotaan että sykkeen pitäisi tuntua viidennellä raskausviikolla, joten huoleni on todella kova. Gyne sanoi että syke pitäisi tuntua viimeistään 6+1, mutta joillakin se tuntuu jo näillä viikoilla. Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ajatuksia kyseisestä asiasta ja tietysti kohtalotovereiden tuntemuksia. :)

Siis enhän ole kieltänyt ketään käymästä ultrassa missään vaiheessa! Ihmettelin vain että miksi kun ei ole koskaan ennen tullut vastaan. Enkä muista mitä kirjoja olen lukenut kun luin ne ekan raskauden aikana ja siitä on jo jokunen vuosi. Nämä kolme seuraavaa ollaan menty ihan neuvolasta saaduilla tiedoilla.
Itse olen aina asennoitunut niin että raskaus on täysin varma vasta kun 12 ekaa viikkoa on takana. Ja olen käynyt siellä ultrassa. Ja sitten sen voi jo muillekin kertoa. Itsellänikin on takana keskenmenoja ja siksi suhtaudun näin varovaisesti...
Muutama ystävä on kyllä julkistanut tiedon heti ja onneksi kaikki on mennyt hyvin. Ystäväpiirissä ei ole yhtään munatorvienpoistoon johtanutta kohdunulkoista raskautta -onneksi! Ja siksi ehkä en tästä alku ultrasta ollut kuullutkaan.
Hyvää ja onnellista odotusta kaikille!

Vanhaa tietoa sulla, kun syke nakyy Tod.nak. etta raskaus menee loppuun asti on 95 prosenttia. Ja toi 12 viikkoa on edelleen monella "ilmoitusaika" siksi, Etta silloin on down seulottu pois.

Viimeksi muokattu:
Tässä mun kokemus:
Ensimmäisessä raskaudessa en käynyt alkuraskauden ultrassa, ja sitten selvisikin np-ultrassa viikolla 11+3 että pienokainen oli kuollut jo viikolla 6. Ei ollut ollut vuotoja eikä mitään km:ään viittaavaa..! Eli kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno.... :( Pahoinvointi loppui vasta kun tyhjennettiin läkkeellisesti ja vatsa oli kasvanut "normaaliraskauden verran" (lapsivettä oli kuulemma normaalimäärä kuin muuten 12.vkolla), oli väsymystä, huimausta, päänsärkyä - you name it! Ei oireet siis takaa mitään, valitettavasti. Itse asiassa oireet alkoivat mulla vasta 6+4 paikkeilla kyseisessä raskaudessa...! :O

..Tämänkertaisessa raskaudessa kävin ar-ultrassa heti 7. viikolla jotta voisin edes vähän huokaista kun syke näkyi. Ja kyllähän se vähän rauhoitti mieltä :)

Nyt onnellisesti 18. viikolla :)

Tässä mun kokemus:
Ensimmäisessä raskaudessa en käynyt alkuraskauden ultrassa, ja sitten selvisikin np-ultrassa viikolla 11+3 että pienokainen oli kuollut jo viikolla 6. Ei ollut ollut vuotoja eikä mitään km:ään viittaavaa..! Eli kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno.... :( Pahoinvointi loppui vasta kun tyhjennettiin läkkeellisesti ja vatsa oli kasvanut "normaaliraskauden verran" (lapsivettä oli kuulemma normaalimäärä kuin muuten 12.vkolla), oli väsymystä, huimausta, päänsärkyä - you name it! Ei oireet siis takaa mitään, valitettavasti. Itse asiassa oireet alkoivat mulla vasta 6+4 paikkeilla kyseisessä raskaudessa...! :O

..Tämänkertaisessa raskaudessa kävin ar-ultrassa heti 7. viikolla jotta voisin edes vähän huokaista kun syke näkyi. Ja kyllähän se vähän rauhoitti mieltä :)

Hui hui, tuo ei kyllä helpottanut :/ Varmasti ollut sinullekin raskasta aikaa, onneksi sinulla nyt kaikki mennyt hyvin! :) Vähän helpottaa kyllä se, että minä kävin ultrassa 5+3 ja silloin kaikki muu oli ihan mallikkaasti paitsi tietysti syke, jota ei silloin edes tarvinnut kuulua. :) Toivottavasti pikkusella nyt on kuitenkin kaikki hyvin! :)

Viimeksi muokattu:
Tässä mun kokemus:

Mä kävin alkuraskauden ultrassa 6+1, jolloin näkyi raskaupussi ja että on oikeassa paikassa. Viikkoa myöhemmin uudessa ultrassa vahva syke ja annettiin silloin vasta viikot 6+1. Itse olin tässä vaiheessa hieman epäileväinen, koska hedelmöitys olisi pitänyt olla viikkoa myöhemmin ja se ei täsmännyt oviksen kanssa. Gyne kuitenkin sanoi, että kaikki ok ja enää erittäin pieni keskenmenon riski, koska kohdunsuu kiinni ja vahva syke. Mutta kuinkas kävikään, np-ultrassa 11+5 selvisi, että pikkuisen sydän oli lakannut lyömästä 8. viikolla. Mulla myös oireita "loppuun saakka". Kauhulla jo odotan kuinka henkisesti raskasta tulee olemaan jos ja kun tärppää uudelleen.

Viimeksi muokattu:
Mä kävin alkuraskauden ultrassa 6+1, jolloin näkyi raskaupussi ja että on oikeassa paikassa. Viikkoa myöhemmin uudessa ultrassa vahva syke ja annettiin silloin vasta viikot 6+1. Itse olin tässä vaiheessa hieman epäileväinen, koska hedelmöitys olisi pitänyt olla viikkoa myöhemmin ja se ei täsmännyt oviksen kanssa. Gyne kuitenkin sanoi, että kaikki ok ja enää erittäin pieni keskenmenon riski, koska kohdunsuu kiinni ja vahva syke. Mutta kuinkas kävikään, np-ultrassa 11+5 selvisi, että pikkuisen sydän oli lakannut lyömästä 8. viikolla. Mulla myös oireita "loppuun saakka". Kauhulla jo odotan kuinka henkisesti raskasta tulee olemaan jos ja kun tärppää uudelleen.

Täällä samat kauhunsekaiset odotukset. Nimittäin eilen käytiin ensimmäistä kertaa ultrassa (12+2, nt-ultra) ja mitäkö löytyi? Viikolla 8 kesken loppunut alkion kehitys. Eli tabletit kassiin ja kotiin. Raskauspahoinvointini oli loppunut äkisti aika tarkkaan niinä päivinä, kuin alkion kehitys mittojen mukaan oli lakannut. Mitään verenvuotoja tms ei ollut missään vaiheessa.

Harmittaa tosi paljon useampi juttu: miksei mun keho hoitanut hommaa loppuun? Miksi olin "turhaan" neljä viikkoa raskaana? Mutta eihän näihin vastausta saa. Ja naislääkärin käytös oli karmeaa käskyttämistä heti alusta lähtien.

Seuraavassa raskaudessa aion käydä varhaisultrassa kun 8 viikkoa pitäisi olla täynnä. 8 viikon jälkeen kun keskenmenon riski vähenee jo selvästi. En halua enää uudelleen olla "turhaan" raskaana yhtään ylimääräistä päivää.

Viimeksi muokattu:
Olen tosi pahoillani puolestasi. Jaksamista ja voimia toipumiseen.

Itsekin keskenmenon kokeneena suosittelen kaikille raskaaksi tulleille/tuleville varhaisultraa, vaikka se maksaakin. Sillä saa mielenrauhan, eikä tarvitse elää epävarmuudessa ekat n. 12 viikkoa. Itsellä onneksi nyt kaksi tervettä lasta, molemmista kävin siellä varhaisultrassa, koska eka meni kesken juurikin noilla 7+ viikoilla.

Nyt yritetään kolmatta ja jos vielä tärppää, niin mennään taatusti ultraan viikoilla 7+.

Kävin tänään 6+1 yksityisellä gynellä alateitse tehdävässä ultrassa. Sykettä ei näkynyt, sikiö kylläkin, jonka koko taisi olla 1-3 päivää normaalia pienempi. Viikon päästä uusi aika.
Jos olisin tiennyt, että olen vasta 6+1, olisin odottanut vielä hetken, mutta eilen oli vähäistä vuotoa ja mielestäni oireet on vähentyneet...

Takana yksi keskeytynyt keskenmeno, sikiö oli kuollut viikolla 8 ja todettiin viikolla 12. Se oli hirveä shokki, en edes ollut tajunnut, että niinkin voi käydä.

Tsemppiä kaikille keskeytyneen keskenmenon kokeneille. Vaikka sikiö onkin kuollut, usein raskaus muuten jatkuu! Itsellenikin sanottiin, että "rakausmateriaalia" on poikkeuksellisen paljon eli kohtu on vaan jatkanut kasvuaan, vaikka sikiö onkin jo kuollut. Näitä ei voi mitenkään huomata! Ei muuta, kuin ultrassa missä todetaan, että sydän ei syki, koko ei vastaa viikkoja ja sikiö ei liiku. Ultra on ainoa keino selvittää asia, valitettavasti. Kyllä siitä toipuu, mutta seuraavat raskaudet on henkisesti raskaita, ainakin tämä nyt meneillään oleva on. Etenkin kun itsellä ei ole ole yhtään onnistunutta raskautta ja ikääkin jo 33...

Aika ikävä aihe, mutta näitähän sattuu, eikä niille voi mitään.
Ajattelin laittaa oman varhaisultrakokemukseni tänne, koska itse toivon, etten olis siellä käynyt. Tieto lisää tuskaa-käynti.
Meillä on yksi lapsi, häntä yritettiin luomusti 4,5 vuotta ennenkun onnistui. Vään hänen syntymänsä jälkeen koin keskenmenon. Sitten taas, 3,5 vuotta yritystä ja sitten haettiin jo apua asiaan. Lääkkeillä alkuunsaatu raskaus ja varhaisultra. Alkion sydänäänet kyllä löytyi, mutta lääkärin hyvin vakava naama, joka kertoi sikiöpussin vieressä olevasta nestekeräymästä ja epäilyksestään, että ko neste olisi vuotoa istukasta ja toisessa munasarjassa reilunkokoinen kysta.
Varmaan elämäni kauheimmat kaksi viikkoa odottelin kontrollia.
Vaikkei lääkäri selitellyt sen enempää, niin kyllähän järkikin sanoo, et jos istukka vuotaa niin ei se hyvä voi olla.

Onneksi kontrollissa niin nestekeräymä, kun kystakin olivat jo pienentyneet ja alkio vastasi viikkojaan sydän edelleen sykkien. Nt-ultrassakin kaikki hyvin. Nyt viikkoja 19+5 ja viikon päästä rakenneultra, toivottavasti edelleen kaikki hyvin.

Yhteistyössä