Sydänääniä ei näkynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pretty in Pink
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kohdunulkoinen raskaus on vain joku 1 % kaikista raskauksista, ja niistäkin aika harvalta joudutaan poistamaan munatorvi tms. Suurin osa alkaneista raskauksista päättyy kuitenkin synnytykseen! Ja varman päällehän ei voi kukaan ottaa, pettymys voi tulla vaikka rv 20, kun raskaus ei menekään loppuun asti. Nykyään on vain vähän se tyyli, että kaikki mulle heti nyt!!!

Alkuperäinen kirjoittaja P in Pink:
Vierailijalle: mun käsittääkseni tuulimunaraskaudessa on samat oireet kuin normaalissakin...

Heh... Kaikissa noista taita lukea vierailija... Omassasikin. Sori, oli pakko huomioda enkä tarkoita pahalla.

Onnellista odotusta kaikille! :)

Olen ymmärtänyt, että ne joilla on ollut kohdunulkoinen raskaus tai tuulimuna voivat mahdollisesti olla epäsuotuisassa tilassa tulevaisuudessakin, joten heidän kannattaisi tarkistaa.

Itse keskeytyneen keskenmenon kokeneena, voin vakuuttaa, ettei ole todellakaan mukavaa, kun ultrassa 12. viikolla todetaan, että sikiö onkin itse asiassa ollut kuolleena 6. viikolta lähtien. Kyllä minua silloin ainakin kaiken muun lisäksi harmitti se, etten ollut käynyt alkuraskauden ultrassa. Ja minulla raskausoireet (mm. juuri paha olo) jatkuivat normaalisti. Harvinaisiahan nämä tapaukset ovat, mutta kannattaa muistaa, että lukujen takana on oikeasti ihmisiä, joille nämä ikävät tapaukset ovat todellisuutta. Tässä syy, miksi minä kävin alkuraskauden ultrassa, kun tulin uudestaan raskaaksi.

Vaikea ymmärtää, miksi ihminen ei saisi käydä alkuraskauden ultrassa, jos kohdun ulkoisia raskauksia on vain 1 %? Minusta jokainen saa huolehtia terveydestään ja hyvinvoinnistaan tai sitten luottaa hyvään tuuriin ja onneen. Todennäköisesti kaikki on hyvin alkuraskauden ultrassa, mutta ei se kyllä minulta ole pois, jos joku siellä käy. Aivan outo ajatus tuomita/ihmetellä moista. Joku käy hammaslääkärissä kerran vuodessa, joku kerran kymmenessä vuodessa. Kukin tyylillään, lompakkonsa ja harkintansa mukaan. Itse olen käynyt ja aion käydä vastaisuudessakin varmistamassa, että kaikki on hyvin. Samaa suosittelen muille. Ja jos ei halua, niin ei.

Kyllä minustakin olisi parempi tietää jo viikolla 6, että sikiö on kuollut kuin vasta viikolla 12. En ymmärrä miten se voi ketään haitata jos joku käy alkuraskauden ultrassa, eihän se ole keltään pois!

Siis enhän ole kieltänyt ketään käymästä ultrassa missään vaiheessa! Ihmettelin vain että miksi kun ei ole koskaan ennen tullut vastaan. Enkä muista mitä kirjoja olen lukenut kun luin ne ekan raskauden aikana ja siitä on jo jokunen vuosi. Nämä kolme seuraavaa ollaan menty ihan neuvolasta saaduilla tiedoilla.
Itse olen aina asennoitunut niin että raskaus on täysin varma vasta kun 12 ekaa viikkoa on takana. Ja olen käynyt siellä ultrassa. Ja sitten sen voi jo muillekin kertoa. Itsellänikin on takana keskenmenoja ja siksi suhtaudun näin varovaisesti...
Muutama ystävä on kyllä julkistanut tiedon heti ja onneksi kaikki on mennyt hyvin. Ystäväpiirissä ei ole yhtään munatorvienpoistoon johtanutta kohdunulkoista raskautta -onneksi! Ja siksi ehkä en tästä alku ultrasta ollut kuullutkaan.
Hyvää ja onnellista odotusta kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja maltti on valttia:
Kohdunulkoinen raskaus on vain joku 1 % kaikista raskauksista, ja niistäkin aika harvalta joudutaan poistamaan munatorvi tms. Suurin osa alkaneista raskauksista päättyy kuitenkin synnytykseen! Ja varman päällehän ei voi kukaan ottaa, pettymys voi tulla vaikka rv 20, kun raskaus ei menekään loppuun asti. Nykyään on vain vähän se tyyli, että kaikki mulle heti nyt!!!

Suurin osa alkaneista raskauksista päinvastoin päättyy melko varhaisessa vaiheessa. Voihan se pettymys tulla vaikka synnytyksessä. Miksi käydä ylipäänsä neuvolassa? Tai missään ultrassa?

Hei Ap, raskausviikolla 5 vauvasi on nuppineulanpään kokoinen, eikä sitä voi vielä nähdä ultralla. Aivojen, selkäytimen ja sydämen kehitys on vasta alkanut.
Raskausviikolla 6 sydän alkaa pikkuhiljaa sykkiä, joten uskoisin seuraavassa ultrassasi sydämen sykkimisen jo näkyvän:)

palaan nyt aiheeseen eli siihen sikiön sykkeeseen.
Me käytiin ultrassa ensin 6+1 eikä sykettä kunnolla näkynyt(lääkäri ei uskaltanut varmuudella sanoa näkikö vai ei)...tarkistuskäynnillä kävin uudestaa 6+5 ja silloin syke näkyi. eli aika varmasti oot vaan ollu hippusen liian aikasin ultrattavana. Meille myös lääkäri sano että 5+5 pitäis varmasti jo näkyä mutta tohon en kyllä usko. ja meillä siis tarkka hedelmöityspäivä tiedossa koska ivf-raskaus menossa. suosittelen kans käymään uudestaa reippaasti 6+ viikoilla ettei tuu enempää huolia...se on nimittäin tosi inhottava tunne. tsemppiä!

Minusta tässä ketjussa nyt on ollut kysymys siitä kannattaako ultrassa käydä rv5!!! Varhaisraskauden ultra on minunkin mielestäni täysin ok, mutta ei vielä rv5! Minun pointtini ainakin oli se, että kannattaisi odottaa sinne rv 6+, että voisi edes saada sen tiedon, sykkiikö sydän vaiko ei! Voihan niissä ultrissa käydä vaikka joka viikko, jos siltä tuntuu ja ostaa sydänäänten kuuntelulaitteen ja sitten juosta päivystyksessä, kun ei osaakaan kuunnella ääniä ja vauva saattaa olla menehtynyt. Voi jestas, ei ole ihme jos lapsilla on jo syntyessään hermoromahdus.

Alkuperäinen kirjoittaja maltti on valttia:
Minusta tässä ketjussa nyt on ollut kysymys siitä kannattaako ultrassa käydä rv5!!!

Hih, taidat olla ainoa, jonka mielestä tässä ketjussa nyt on ollut kysymys tuosta asiasta... :-D Ja asiasta kolmanteen, taisi olla rv 6 (5+4), kun ap kävi ultrassa...

Mä kävin alkuraskauden ultrassa 7+6, silloin näkyi syke ja alkiostakin sai jo selvää, pituutta oli muistaakseni 17mm, jostain paikkaa netistä silloin tukailin, että vasta rv 7-8 kannattaisi mennä ultraan, että siellä jotain kanssa näkyisi. Eli taisi ap:n kirjoittajan ultra vaan olla niin varhain, ettei mitään vielä kunnolla näkynyt. Mutta tsemppiä, varmasti päivät tuntuvat pitkiltä, mutta sinuna en menettäisi toivoani!

Ääh... Aivan sama mistä kirjoittaa, niin jossain vaiheessa joku polttaa päreensä.

Itse olen siis aloittanut tämän ketjun ja oma lähtökohtani oli ihmetellä tätä lääkärin lausuntoa siitä, että äänet PITÄISI näkyä melkein sataprosenttisesti kun on rv 5+4, koska se on mielestäni varhain.

Kyse EI siis ollut niinkään siitä kannattaako noi n varhain ultraan mennä, eikä sitä täällä kukaan ole suositellutkaan...Itse en ainakaan suosittelisi! Gynekologillahan voi käydä muutenkin kun raskausasioissa...:)

Viime keskenmenoon päättyneessä raskaudessa suunnittelin meneväni ultraan viikolla 8 tai 9, sinne vaan ei koskaan päästy. Tällä palstalla onkin aika paljon ihmisiä, joilla on takana rankkoja kokemuksia, eikä vältämättä yhtään "onnistunutta" raskautta eli siis lasta. Tälläisen ihmisen voi siis olla vaikea uskoa, että kaikki voisi mennä hyvin loppuun asti, koska ei ole sitä kertaakaan kokenut.

Katsotaan nyt kuinka tässä käy. Tällä kokemuspohjalla ainakin itse suosittelen heikkohermoisemmalle (ja niille, joille pettymiskokemuksia on kerääntynyt) ultraa ennen rv 12, jolloin kaikenmaailman tuulimunatapaukset saadaan rajattua pois kuvioista. Jos pinna on pitkä, niin voihan sitä odotella kauemmaksikin.

Omalla kohdallani olen huomannut, että äitiyteen orientoituminen voi olla aika voimakaskin prosessi, ja se pyörii tuolla alitajunnassa, vaikka aikaisempien vastoinkäymisten pohjalta yrittää muka olla ajattelematta koko asiaa. Mitä nopeammin tuulimunasta/keskenmenosta tms. saa tietää, sitä paremmin asiaa pystyy käsittelemään.

Niin ja sitten vielä sinulle, joka ihmettelit mun vastauksia: Olen vastannut "vierailijalle" silloin, kun kommentista on puuttunut otsikko, johon voisi viitata...

Minulla ultrattiin vatsa viikolla 7+, ultraus tapahtui puolivahingossa toisen lääkärikäynnin yhteydessä. Diagnoosi oli tuulimuna, mutta nyt tämä tuulimuna on hyväntuulinen 4 kk vanha vauva :) Toisen ultran tehnyt lääkäri sanoi, että hän ei miellään ultraa ennen viikkoa 8, ettei tule turhia huolia.

ÄLÄ HÄTÄILE vielä. Odotappa vaikka viikko tai 1½. Itselleni kävi aivan samalla tavalla, gynegologi "peloitteli" myös kaikkilla keskeytyneillä raskauksilla ja tuulimunaraskauksilla. Kävin rv. 6. Odottelin "tavallaan peläten" sitten 9 pv ja menin uudestaan, silloin näkyi sydänänet ja kaikki hyvin.

Oikeastaan menin vain varmistelemaan tilannetta, eli onko oikeassa paikassa jne. Kun raskaus tuli odottamatta. Niin olisin vain käynyt katsomassa onko kaikki oikealla tolalla, että tietää jatkosta tarvitseeko alkaa miettimään vauva-asioita.

"Mutta siis ihan puhtaasti uteliaisuudesta, miksi mennä niin aikaisin ultraan, eihän sieltä näykään kuin piste?*"

Itse käyn AINA alkuraskauden ultrassa yksityisellä syystä että haluan varmistaa ettei kyseessä ole tuulimuna (joka on muuten yleinen). Tuulimunaraskaudessa on kaikki samat oireet (eli myös se pahoinvointi) kuin normaaliraskaskaudessakin. Itse olen kärsinyt niin kamalasta pahoinvoinnista molemmissa raskauksissa etten missään nimessä olisi odotellut rv12 saakka np-ultraan ja kärsinyt pahoinvoinnista "turhaan" monta viikkoa (jos siis np-ultrassa paljastuukin tuo tuulimuna, näinkin on monelle käynyt, eivätkä ole osanneet epäilläkään etteikö kaikki olisi hyvin kun kaikki raskausoireet ovat olleet ihan normaalit :(). Tosin itse olen käynyt vasta rv8 ultrassa, molemmilla kerroilla kaikki oli kunnossa.

Heitämpä omankin lusikkani tähän soppaan, elikkäs menkat oli lähes 2vk myöhässä, kun tein testin, siis rv7. Seuraavalle viikolle, siis rv8 sain ajan ultraan, joss ei kohdusta löytyny mitään, ainoastaan pieni piste, jonka terkkari epäili olevan hyvin varhainen alkio. 2 viikkoa myöhemmin, eli eilen, kävin taas ultrassa, ja terkkari sain nippanappa sydämensykkeen näkyviin, ja arvioi raskausviikoiksi korkeintaan 6.

Eli pointtini on, että ne raskausviikot, jotka lasketaan menkoista, eivät välttämättä ole todelliset raskausviikot, kuten minulla, kun rv10 onkin vasta rv6!!! Eli raskaudenkesto varmistuu vasta kun alkio on mitattavissa. Joten ap:n tapauksessa ei välttämättä olekaan vielä rv6, vaan ehkä jotain vähemmän, siksi sydänäänet eivät välttämättä vielä näkyneet.

usein noitten alkuraskaus ultrien tarkoitus onkin vain todeta se pieni ihme siellä masussa.
Ne suuret heitot sikiön ikään tulee tosi helposti, kun milli-kaks tarkoittaa jo ihan eri "aikaa" ja kaikilla yksityisillä ei ole niin tarkat laitteet kuin suurimmilla sairaaloilla, joten heittoa tulee väkisin.
mutta eikös se ole tärkeintä se elämän näkeminen siellä ruudulla, vaikka pieni "piste" onkin ja sykkivä sydän.

Ap:lle toivon vielä kovasti kärsivällisyyttä. Tulethan kertomaan mitä siellä seuraavassa ultrassa näkyy...

Joo, tulen! Kiitos kaikille sympaattisista viesteistä. Oli tulos mikä hyvänsä, on tuloksia mukavampi odotella kannustavassa tunnelmassa. Nimittäin, mun mielestä se gynekologi maalaili vähän turhan paljon piruja seinille, vielä ottaen tuon km-taustan huomioon. No, saan loppuviikosta uutta valoa asiaan.

Yhteistyössä