**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** syyskuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teräskukkia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuneiti:
Ensinnäkin Roonalle ja pojalle nimionnittelut! :flower: komea nimi! =) miten teidän juhlat meni?

Kiits. Juhlat meni ihan hyvin, ei taas muutamaan vuoteen tarvi nähä ketään sukulaisia!

:laugh:

Stressaavaahan tuo on ku pitää häslää vaikka mitä, mut itepähän päätin järkkää ja häslää. Ja kakut ym oli HYVIII!!! Poju sai melkein 500? lahjarahaa käteisenä, vaikka avattiin sille oma tilikin... Grrh, vanhukset! :kieh:

miepä aattelin nyt avaa tän pinon omalta osaltani, vaik en tiedä kuinka usein kerkeen kirjottelee.

Meillä kans käytös rintakumi, joka tungettiin jo laitoksella. Välil vaan tuntuu ettei tyttö saa sen kanssa tarpeeks maitoo, koska pumpulla pumpatessa maitoo tulee kuitenkin ihan hyvin. Äskenkin pumppasin molemmat rinnat ja sain maitoo tulee 120ml eli ei oo kyse siitä etteikö maitoo olis.

Jotenki tuntuu et aika ei oikein enää riitä palstailuun saati sit mihinkään muuhunkaan ko tuohon neitiin.

Oon niin kateellinen teille joilla on se toinen ihminen siin rinnalla, joka jakaa teidän kanssa sen vauva-arjen. Välil tuntuu et itekki tarttis/haluis sen toisen ihmisen rinnalle ja avuks. Kiitollinen olen kyllä tytön tulevalle kummille, joka käy vähintään joka toinen päivä täällä ja silloin saan itse vaan olla. Ihanaa huomata et ihmiset kuitenkin haluu auttaa ilman et joutuu itse pyytämään. No itsepähän olen osani valinnut, mutta kyllä se tuo neiti kuitenkin ain palkitsee ja on tän kaiken arvonen.

Tulipahan taas tekstii ja valitusta, mut hyvähän se on käydä purkaa tuntojaan...

Suihkutisseistä: Jostain oppaasta luin, että saattaa helpottaa vauvan ilmavaivoja, jos äiti makaa selällään ja vauva on siinä mahan päällä mahallaan. Tällöin vauvan ei pitäisi saada liikaa maitoa ja ilmaa kerralla.

Käytiin eilen anoppilassa ensimmäistä kertaa vauvan kanssa. Matkat meni autolla hyvin, 1,5h suuntaansa. Vauva nukkui koko matkan. Mutta turvakaukalossa vauva ei kyllä viihdy yhtään, ellei auto hurise tai kaukalo heilu =)

Rintakumista eroon pääseminen kyllä tuntuu olevan hankalaa, mutta ei toivo vielä ole mennyt. Neiti ei vain saa otetta rinnasta, jos ne on ehtinyt yhtään pakkaantua ja muutenkin neiti on hieman hätäinen. Jos maitoa ei ala tulemaan alle minuutin yrittäisen jälkeen, alkaa jumalaton huuto ja se vaan huitoo käsillään ja päällään. Välillä on pitänyt pyytää mies pitelemään vauvan käsistä, että onnistuu tähtäämään rintakumin sen suuhun, kun vauva huitoo sen kumin aina johonkin, jos sillä on kova nälkä. Tähän varmaan auttaisi, kun herättäisi vauvan, ennen kuin sillä on kauhea nälkä, mutta kun ei raaskisi herättää sitä uniltaan.

Mä en oikeesti käsitä tuota paskan määrää! Käytiin äskön peppupesulla taas, kun paskaa oli jalkataipeet täynnä, ja pallien alla jne jne.
Eilenkin oli vaipassa sellainen läjä, että näytti kuin joku sinappitehdas olis räjähtäny sinne vaippaan!!! :o Ja siis, tuo paskoo monta kertaa päivässä... Ja joidenkin vauvat kakkaa kerran päivässä tai joka toinen päivä? Siis hyvähän se on, että toimii... mutta siis ihmettelen vaan.... Ja inhottaa kun toisen peppu punoittaa kun kokoajan hautoo paskassa, vaikka vaihdan kyllä vaipat usein, mut silti kun sitä paskaa vaan tulee ja tulee ja tulee.......!

Tikrutar82 Voimia! Tiedän hyvin miten rankkaa tuo on, paras ystäväni on yh, ja läheltä seuranneena voin sanoa, että hän on kyllä mun arjen sankari! Sulla on ihan mieletön taival edessä, mutta tuo pieni ihminen palkitsee sen miljoonakertaisesti!! Se on ihan mieletön voimavara mitä rakkaus omaan lapseen antaa, ja auttaa jaksamaan! Ja onneksi sulla tosiaan on noita läheisiä ihmisiä jotka auttaa!! :hug:

Helinä83 Sehän se just on kun kaveri on niin nälissään ettei malta odottaa että maitoo tulee... Se on ihan kamala kamppailu päästä irti siitä rintakumista, ja jatkuu edelleen. Täällä vielä vaikeuttaa se, että joutuu antaan pullosta lisää, joten se on niin tottunu siihen, että saa helposti imettyä siitä. Mut kandee tosiaan tyrkyttää sitä tissiä silloin ku neiti kunnolla hereillä ja ei vielä niin nälkäinen. Niin meillä toiminu parhaiten.

mä koitin eilen että mitä tekee jos jättää relat pois, niin sittehän sitä paskaa vasta tuliki tolta jätkältä :O ihan järkyttäviä kasoja koko ajan :O aiemmi luuli et sitä tulee paljon mut ei se ollu mitää eilisee verrattuna :D nyt on sit relat takas käytös :)
Itkuherkkyyttä ei oo ollu enää kotona.. mutta sairaalassa oli niin herkillä että morjens.. siinäki ku tehtii pojan kaa lähtöä ja ootettiin äijää niin se ihanin kätilö tuli antaa lähtöpaperit ja sitte se sano mulle sellasen jutun että sain pidätellä kyyneleitä ja ku halas vielä niin en pystyny enää puhuunkaa mitää ku olisin alkanu samantie vollottaa niinku vesiputous :laugh: enkä pystyny enää näkee sitä kätilöö vaikka sano että tulkaa vie moikkaa ennen ku lähette, emmä pystyny ku itketti nii :laugh: ja vieläki ku aattelenki vaa sitä mitä se sano niin silmät alkaa punottaa ja vetistelee :D

Moikka,

Pääsin taas kirjoittelee ku vauveli nukkuu. Meillä on massu vaivannut parina päivänä. Nyt olen antanut cuplatonia ja tuntuu helpottavan ja kakka lentää. Olen tänäänkin vaihtanut varmaan kolme kakkavaippaa. Ne on ollu sellaisia siis pierun mukana tulleita kakkoja eli ei siis kauhean isoja.

Millionnights: Kaikkea sitä joutuu kestää. En ole huomannut et olisit aiemmin kirjoittanut aiheesta, joten miten noin on päässyt käymään et sul on jäänyt hyytymiä? Multa tarkistettiin useampaan kertaan et kohtu on varmasti kunnossa.

Itkeskelystä on hiukan helpottanut, mutta välillä ku telkusta tulee jotain tai laulan vauvalle tulee itku. Tikrutar kovasti haleja sinne ja jaksamista.

Eilen vauveli oli koko päivän hereillä ja maito ei tahtonut riittää. Vauveli vaan huusi ja huusi kait se massukin vaivas. Olin ihan puhki koko päivä vaan tissi suussa. Yön nukku kuitenkin todella hyvin ja mieskin sai nukkua.

nyt täytyy taas mennä

voimia kaikille

Jooseppi & Möykky 3vkoa 3pvää

Tikrutar, kovasti voimia sulle arjen aherrukseen. Ihan kuten Roona kirjoittikin, pikkuinen varmasti palkitsee uutteruutesi ja välittämisen. Uskon että raskasta on, mutta ota kaikki annettu apu vastaan, koita itse välillä levätä ja "ime" sinä puolestasi pienestä nyytistä itsellesi voimia :heart: .

Ristiäiset/nimiäiset. Kai niitäkin pitää tässä lähiaikoina ruveta miettimään. Vähän mietittiin josko samalla asuisimme myös avioliiton onnelliseen satamaan. Mies tosin ei kuulu kirkkoon eikä ole käynyt riparia joten maistraatissa pitää käydä ensin mutta sitten ristiäisissä voisi pyytää pappia siunaamaan meidät kaikkien suureksi yllätykseksi ;) . Onko lauantai tyypillinen ristiäispäivä vai sunnuntai, tai onko päivällä ylipäätänsä väliä?

Kakka Naureskelin eräänä päivänä ystävälleni, että tässä sitä nyt sitten ollaan... juuri siinä tilanteessa missä en koskaan osannut itseäni kuvitella. Pääpuheenaiheeni on kakka, kakan väri, -koostumus, -tiheys jne. Tuntuu, ettei muusta enää kotona puhutakkaan mutta siis ihan hyvällä. Aihe on kieltämättä tänä päivänä varsin ajankohtainen ja kiinnostava :laugh:

Imettämisestä vielä pakko kertoa, että eilen onnistui ensimmäistä kertaa imetys ilman rintakumia :D Olin/olen niin happy kun olla ja voi!!! Itse asiassa kaikki tapahtui vielä tosi varkain ja luulen, että hämmennyttiin tytön kanssa kummatkin tästä yllättävästä käänteestä :kieh: . Meillä ei ollut ruoka-aika, tyttö ei valitellut nälkää ja muutenkin tilanne oli hyvin odottamaton. Tyttö oli sylissäni ja siinä sitten päätin koittaa imetystä ja kappas... sehän onnistui! Vartin verran imi tyytyväisenä ja vielä ihan oikealla otteella. Voi sitä riemun määrää :heart: :heart: :heart:

Tänään takana neuvola ja nakupaino. Jännitin käyntiä ihan sikana ja nukuinkin aika huonosti juuri sen takia. Mutta kaikki ihan mallillaan. Tyttö on saanut viime keskiviikosta painoa 185g eli suunta ylöspäin ihan kuten pitääkin :) . Nyt paino on 3295g ja ensi viikon tiistaina taas uusi neuvolakäynti. Ja se mikä ilahdutti myös kovasti, oli ruokapunnituksen tulos. 15 minuutin imu toi 50g painoa lisää. Tuntui tosi hienolle, että maitoa tulee ja tyttö saa sitä kumista huolimatta imettyä itseensä. Se kun on yleensä sellainen "herran haltuun" asia kun ei voi tietää mitä sinne masuun todellisuudessa menee. Ihanaa, imetys onnistuu ainakin osittain. Jeah, aika täydellinen päivä - tähän asti :laugh:

Helinä83 meillä tuo sama huitominen ja heiluminen käynnissä lähes jokaisella imetyksellä. Se varmasti vielä menisi jos ei tarvisi sitä hiton kumia käyttää mutta ahdistaa kun se sitten aina lentelee pitkin ja poikin. Uudelleenasetus kun vie sen oman aikansa niin neiti hermostuu vaan entisestään. Huh, ei helppoa mutta sitten kun ottaa sen suuhun niin rauhoittuu kyllä imemään ihan hyvin. Meillä toimii taas parhaiten se, että neiti saa ihan itse herätä, tosin silloin pitää toimia nopeasti :kieh: . Jos herätellään niin ei oikein ole ruokahalua ja tuppaa nukahtamaan tissille. Näin ovat lapset erilaisia mutta samojen ongelmien ja mietteiden kanssa painitaan =)

Cummastelija & Leidi 2 vkoa 4pvää

Cummastelija: Ihana että onnistuitte ilman kumia! Meillä kävi melko samalla tavalla tuo eka kerta ilman! Sen jälkeen onkin sitten vaihtelevalla menestyksellä menty sen kanssa. Välillä ei tahdo tulla mitään, ja välillä haukkaa heti suuhun. Mut parhaiten tosiaan onnistuu silloin kun vauva ei huuda naama punasena nälkäänsä! Mut tsemppiä! Siitä se lähtee!! :)
Kakka on täälläkin yleinen puheenaihe, varsinkin sen paljous. Miehen kanssa aina vertaillaan kumpi on vaihtanu isommat paskalastit vaipassa :laugh:
Mulla on sellainen käsitys, että ristiäiset on yleensä sunnuntaina - eikös se oo sellanen kirkollinen juttu et ne on silloin? Mut esim nimiäisillä ei oo mitään väliä, me pidettiin ne lauantaina.

Meillä ei oo pojua herätetty syömään enää pitkään aikaan. Sit ku tajuttiin se 3h välein herättely lopettaa, mitä sairaalassa piti tehä, ollaan annettu pojun nukkua rauhas ja herätä ite syömään! Turha sitä väkisin on syöttää jos ei oo nälkä! Ja tuo kyllä ilmoittaa koska pitää saada maitoa, eli ei hätää että pääsis unohtuun :D Eipä enää nukahtele pullolle, tissille kylläkin välillä kun on pahimman nälän saanu, mut sit pitää aina vähän ravistella tissiä tai ottaa kokonaan pois suusta, niin kyllä se siihen sit taas herää safkaamaan...
Ja kyllä on maistunu esim se 5h pätkä kun iteki sai nukkua yöllä!!! :D

Hip hei taasen!!!

Meillä on ristiäiset lauantaina 10.10. ...eli siis ei tarvii olla sunnuntai!!! Sais äkkii tullakin tuo, et pääsee kutsumaan nimeltä!!!!

Kakka-asiaa: meillä tyttö paskoo noin kaks kertaa vaan viikossa, mut sit ku sitä tulee ni ei helvetti, ei tiiä et mihen sen määrän tunkis!! Jos ei sillä paskomis hetkellä oo skarppina ja mee avaa vaipan ym, ni sit tyllerö on niskasta/kaulasta varpaisiin asti paskassa... sekös onkin valtaisen hauskaa!!!! Varsinki sillo se oli tosi kiva ku oli viel se napatynkä ja muutenki meil oli sen kans hiukan ongelmaa, ku tulehtus jonkin verran, ni kiva ku sekin oli ain täyn paskaa!!!

Mä en oo ottanu mitää ressiä imetyksestä nyt tän toisen tulokkaan kans... Kauheen ailahtelevasti tulee maitoo ja typyn mielest laatu on ollu lähipäivinä huonoo, ku on oksennellu sen verran iltasin sitä ulos, et huhhuh!!! Eilenki oli tosi kiva, ku oltii just vietetty suihku/kylpyhetiki ja saatu puhdas pyjama pääl... hetki sen jälkee kauheet yrjöt ja oltiin molemmat yltä päältä siin haisevas oksennukses!! Toi laatu kyl mun syytä, ku ei oo oikeen tullu monipuolisest syötyy, ei varmaan pelkällä veden juonnilla tuu herkkumaitoo!!! Esikon kohdalla toi imetys ei kans oikeen luonnistunu, ei vaan ruvennu kunnol tuleen ja sillonki oli tätä oksenteluu, sit jälkitarkastukses lääkäri kielsi koko touhun reumajuttujen takii!!! Saas nähä miten nyt käy... mut viel ainaki sinnittelen ja jatkan!!!

Nyt viemään esikoinen kerhoon!

Meillä on ollu pari päivää taas "tyhjien tissien päivät", eli siis maitoa ei ole pakkautunut rintoihin vaan heruu ainoastaan silloin kun imettää... Ja tyttö ähises ja ärisees jälleen... Viime yönäkin meni taas ärinäksi eikä syöny kunnolla...taitaa pian olla taas kakkaa tiedossa.... Aloitin kolme päivää sitten nuo Devitol tipatkin niin mietin josko ne lisää nyt sitä ärinää. Kurkku on kipeenä ja sellainen ärsyttävä olo... Kävin kuitenkin aamulla vaunulenkillä oikeestaan eka kertaa ihan kunnolla. Pitänee tässä alkaa ryhdistäytyä kun mies menee jo torstaina takas töihin ja lomat on lusittu :'( ... On vielä sellainen olo että mitenhän sitä jaksaa kaikki tehä ite, mutta pakkokai se on.... ei auta. Yrittää saada vaan joku rytmi tähän elämiseen nyt. Huomenna neiti on sitten 3vko :o ...mihin sekin aika on jo menny??? Ristiäiset painaa päälle pian... en muista olenko jo sanonut että ne on 1.11 joka n myös mun syntymäpäivä =) ...monta kärpästä yhellä iskulla! Onneksi anoppi on luvannu auttaa leipomishommissa, se kun on vielä aivan älyttömän hyvä leipomaan :p . Mutta nyt pitäis ottaa itteä niskasta kiinni ja alkaa imuroimaan.... huoh!

Tänään onnistui imettäminen hetken ilman rintakumia. Taisi maitoa tulla vauhdilla, kun nopeasti vauva oli tyytyväinen. Täytyi kyllä hieman avittaa vauvaa puristamalla tissi littanaksi, niin sai vauva paremmin kiinni. Nyt täytyisi mennä etsimään kaupasta tuttipulloa, jossa on todella pieni virtaus. Koska joka kerta kun vauvalle on annettu pullosta maitoa, se oksentaa kaikki hetken päästä pihalle, koska se juo sitä aivan liikaa ja liian nopeasti. Eikä säännöstely auta, huuto vain jatkuu, kunnes vauva on omasta mielestään täynnä. Aventilla on kai jotain sopivia tuttipulloja. Nyt on muuten ollut pari päivää vauvalla joku tankkausjakso, kun se vaan syö ja syö. Tissit on ihan tyhjinä, no mutta saapahan vauva ainakin sitä rasvaista takamaitoa :)

Meilläkin on ristiäiset lauantaina 7.11. Aika moni tuttuni on pitänyt ne lauantaina.

Naksos, samoja mietteitä täälläkin. Miehen lomat loppuvat tänään ja hän lähtee illalla duuniin. Täytyy myöntää, että hirvittää miten sitä oikein yksin pärjää. Kääk! Ja miten ihmeessä sitä pystyy jakautumaan sataan paikkaan samalla kertaa ja olla vielä tyynenä ja rauhallisena ettei omalla olemuksella hermostuta pikkuista? :/

Meillä tuli viime yönä kakkaa niin PALJON että ajattelin sen olevan täysin mahdotonta. Aina kin sain tytyö hoitoalustalle suihkusta niin taas lensi. Ja se tulee sellaisella paineella, että kaikki paikat ovat kakassa: hoitopöytä, lattia, mun vaatteet, tyttö itse... Siinä ei oikein tiennyt että itkenkö vai nauranko :kieh: ja tää siis toistui 3 kertaa noin 5 min sisällä + muut kakkareissut. Ja nyt se kakka jo haisee :whistle: Yök!

Mitä teillä on muuten hoitopöydällä suojana? Me ollaan käytetty muumin kertakäyttöisiä alustoja mutta tulevat kyllä kovin kalliiksi jos tytöllä tulee joka kerta siihen kakka tai vähintään pissa. Pitäis keksiä jotain järkevämpää mutta mitä?

Meillä on alkanut puklailu jota ei aiemmin ole ollut. Eilen ja tänään on tullut ihan kaaressa vähän ruoan jälkeen. Toivottavasti sisään jää edes jotain eikä kaikki tule ulos. Välillä tuntuu, että olen hermoheikko joka asian suhteen mutta kun kaikki on niin uutta... :o

Cummastelija

Cummastelija Puhuit pulauttelusta. Meillä poika on TOSI kova pulautteleen ja välillä tuntuu, että se pulauttaa aivan kaikki pois, mitä se on tankannut. Onneksi ei oo syytä huoleen, sillä poika kasvaa hurjaa vauhtia.

Neuvolakuulumisia Eilen oltiin neuvolassa ja paino oli 4130g (3235g) ja pituus 55,1cm (49cm). Hurjaa vauhtia poika kasvaa! Ja kyllä sen huomaa, sillä ekat vaatteet alkaa käydä pieneks ja imettäessä huomaan, että kyllä se poika jo enemmän painaa.

Tutti-asiaa Me testattiin tänään kotona ekaa kertaa tuttia. Aluksi naamalla oli semmonen virne, että wtf, mutta sitten kun tutti meni kunnolla suuhuun, niin vauva oli niiin tyytyväisen olonen. Ei annettu sen imee sitä, kun muutama minuutti ja eihän se sit millään meinannut irrottaa otettaan siitä. Sit se hetken päästä vaatikin päästä tissille imemään :p Kuinka usein annatte vauvanne syödä tuttia ja millasia aikoja kerralla? Mä oon jotenkin kauheen varovainen ton tuttijutun kanssa, kun pelkään, että se alkaa maistua niin hyvin, että huuto tulee aina, jos sitä ei oo suussa...

Täällä aletaan taas valmistautua kylpyyn. Meillä on tiistai ja lauantai kylpypäivät. Kylpyjen jälkeen tuntuu aina uni maittavan ja eka syöttöväli on noin tunnin pidempi, kun ei-kylpypäivinä. Kiva!

Vivid ja Hippu 1kk 3pv

Ristiäisistä: Mulle sanottiin esikoisen ristiäisiä suunnitellessa kirkkoherranvirastosta, että yleensä ristiäiset on lauantaina, mut me haluttiin pitää sunnuntaina. Nytkin varmaan pidetään sunnuntaina. Pitäs huomenna soittaa virastoon ja kysellä pappia. Päivä on joko 18.10. tai 1.11. Pitää pitää nopsasti, että neiti mahtuu perintökastemekkoon, kun kasvaa niin vauhdilla :D Meillä tosin etunimi on jo kerrottu kaikille ja tyttöä on ihan nimeltä kutsuttukin syntymästään lähtien. Toisia nimiä ei olla vielä kerrottu.

Meillä ei paljon kakasta jauheta. Tulee kun on tullakseen ja aika pieniä määriä tuleekin. Oikein neiti :D Mahanpuruja on kyllä nyt vaivana ja koitetaan muistaa Cuplatonit joka syötön yhteydessä. Ei kyllä montaa minuuttia jaksa hereillä ollessaan olla meidän neiti tyytyväinen; jatkuvaa kitinää. Tiedä sit onko vaan masusta vai jotain muuta. Veljensä olikin superhelppo tähän verrattuna...

Meillä vauva sais syödä tuttia niin paljon kuin jaksais, mutta kun ei halua! No, ehkä jossain vaiheessa.

Imetys on täällä loppunut :( Tyttö ei suostunut tissiltä syömään ja niinpä vaan kävi et maidontulo lakkas melkein kuin seinään parin päivän taistelun jälkeen. Ja pakko myöntää, että sen verran väsynyt ja kiireinen on tuon 1veen kanssa ollut, etten pumppaamiseenkaan kyennyt tarpeeks usein. Mutta meillä mennään nyt näillä eväillä. En stressaa, vaikka aika paljon harmittaakin.

Meilläkin on Aventin pulloja, tosin tuosta yksreikäisestäkin tulee meidän neidille liian vauhdilla, kun hotkii ihan kamalaa kyytiä. Ja sit puklaa... Eli meillä vois olla vieläkin pienempi reikä. Ja nyt oon huomannu, kun ovat jo toisen lapsen käytössä, että ovat alkaneet falskaamaan, jos jää vähänkin kosteutta kierteisiin. Muuten kyllä hyviä pulloja, enkä millään jaksais ostaa mitään muitakaan :) NUKilla on kuulemma kans hyviä.

Mä testasin eilen kantoliinaa ja neiti simahti siihen heti ja veteli 3h unia :) Hyvältä siis vaikuttaa ja ilmeisesti auttoi noihin mahavaivoihin tai mistä nyt kitinä johtuukin.

Meillä mies menee maanantaina takaisin töihin ja ihan hirvittää, miten ikinä pärjään ja selviän noiden kahden pienen kanssa!! :o Esikoinen on heti kärkkymässä, jos pidän vauvaa sylissä ja vauva taas kitisee ihan hurjasti valveilla ollessaan eli molemmat kaipaa koko ajan syliä. Hyvä yhdistelmä...

Jeee!!! Tänään tytöllä on eka neuvolakäynti lastenneuvolan puolella!!! Ainut vaan, et meijän neuvolan täti on suoraan sanottuna aivan perseestä... pakko vaan yrittää kestää!!! Tuun myöhemmin kertoon, et miten reissu meni ja miten on neiti kasvanut (paljon?)!!!!

Huomenta kaikille,

Auttakaa mua joku. Mä en käsitä noita päänylivedettäviä vaatteita. Niiden laittaminen on ihan tuskaa niin mulle ku vauvallekin. Miten pitää niskaa? Miten ne saa nätisti päälle? Mä en osaa. Kuka onkaan keksinyt tollaset vaatteet vauvoille?

Meillä ristiäiset 18.10 sununtaina. Sunnuntai tuntui jotenkin luonnolliselta meille. Saatiin sama pappi kastamaan ku oli meillä vihkipappina. Tosi kiva, koska tää pappi on aivan ihana. Mitä kaikkea sitä tarviikaan ostaa viel ristiäisi varten. Äiti on onneksi hoitanut kaikki syömiset. Meillä ristiäiset on kotopaikkakunnalla Porin suunnalla.

Mä oon kans miettinyt et pitäiskö kokeilla tota kantoliinaa, mut en ole vielä uskaltautunut. se on sellanen pussi.

Mä olen ollut oikeastaan alusta saakka kotona yksin, olisko mies ollu kotoona 3 päivää. Kyl sitä pärjää ei huolta. yrittää nukkua silloin ku vauva nukkuu ja ruoka kandee tehdä illal valmiiks ni ei tarvi ku lämmittää. Kandee yrittää nukkuu sillo ku vauvakin nukkuu, jos ei ole saanut yöllä nukuttua. Mussa on se vika et en osaa ottaa päikkäreitä päivällä vaan touhotan aina kaikkea.

Mä en voi kyl valittaa saan yöt nukuttua tosi hyvin. Tyttö heräs viime yönäkin pari kertaa ja söi noin 10 min ja sit taas unta palloon.

Puklailusta: Meillä tyttö kans puklaa välillä kaaressa, mut mulla on rinnat sillon aika täynnä ja tyttö hotkii maitonsa niin ei ihme et tulee ylös. Mä olen kans miettiny kaikki refluksitaudit jne.. tyttö kasvaa kuitenkin tosi hyvin (3918g) ja nyt 4495g viime neuvolassa. Oikein hirvittää et kuinka paljon se painaa ensi viikolla :laugh:
Niin ja mullakin muuten nyt kun tyttö syö todella paljon illalla ei tahdo maito nousta rintoihin, mut yöllä se sitte oikein valuu :o, mut en halua pumpata ku viimeks kävi niin etei saanut tarpeeks ruokaa ja huusi koko päivän

Jooseppi & Möykky 3 vkoa 5pvää :heart:

kohta jo kuukausi kulunut :o kyllä aika kuluu nopeasti

Huhhuijaa mikä aamu... Yö meni pullolla, kun mulla ei eilen illalla enää tullut maitoa! :'( Sit aamulla tunsin, että on taas maitoa vähän noussut, ja eikun poika tissille siinä 8 aikaan kun alkoi nälkä tulemaan... Ja joo, rintakumin kanssa. Mä en jaksa enää huudattaa sitä, jos ei ota tissiä, niin sitten lykkään kumin. Toiveajattelua et sen sais kokonaan irrotettua siitä. Joka kerta kyllä yritän ensin ilman. Okei, no maitoa tuli: Tosin siinä kävi sit TAAS niin, että alkoi vaan torkkumaan siinä... eikä syömisestä tullut mitään. Loppupeleissä nukuttiin sit kummatkin siinä, välillä poju vähän imi maitoa ja sit taas torkuttiin... Ja näin meni 2 tuntia! Sit en jaksanu enää, sain pumpattua 60ml jonka poju imas hetkessä, sit vielä Nania toiset 60ml.... Että eipä tuo juur kamalasti siitä oo siis 2h aikana imeny! :kieh:

Mä en oikeesti jaksa.... kauan tätä pitäs jaksaa? Ja eilen illalla kun tuo olis imeny innoissaan ilman sitä rintakumiakin jopa, ei herunu tipan tippaa kummastakaan tissistä! V*TTU mä en jaksa!!!!!!! :kieh: :kieh: :kieh: Hermo menee....... Ja surettaa, mä haluun tarjoo pojulle äidinmaitoa! Mut tuntuu et aina vaa menee kaikki päin helvettiä,,,.

Joo, Roona kovasti tsemppiä ja koita jaksaa :hug: Meitä on tässä nyt muutama jotka kärvistellään imetyksen kanssa. Koitetaan rohkaista toisiamme silloin kun muilla on vaikeaa ja itsellä parempi päivä =) Sehän tässä niin hassua onkin, että jokainen päivä on kovin erilainen ja päivän sisäänkin mahtuu varsinainen tunteiden vuoristorata, ainakin itselläni :kieh:

Viime yö siis ekaa kertaa kaksin tytön kanssa ja HENGISSÄ OLLAAN :laugh: Itse asiassa kaikki meni tosi hyvin ja tällä hetkellä ihan luottavaisilla fiiliksillä. Nt vähän ulos vaunuilemaan kun arska paistaa.

Cummastelija ja Leidi 2vkoa 6pvää

Heipsan tähän pinoon ja Suuret onnittelut vielä teille kaikille pienistä rakkaista tuhisijoista :heart:

Elikkäs meille syntyi 24.9 rv39+6 pieni poika ja eilen saimme hänet kotiin TAYSsin lastenosastolta, jonne hän joutui lauantai iltana korkeiden bilirubiini arvojen takia. Itse ns. kirjauduin ulos sunnuntaina, kun en halunnut olla yksin synnyttäneiden osastolla.

Pumppu on ollut kovassa käytössä ja maitoa on tullut jo 1,4L pakkaseen, suurin osa sen aikana, kun poika oli laitoksella ja minä kotona. Nyt poika on pitänyt huolen, että maito menee omaan suuhun :) Päivisin saattaa hyvinkin irrota 2-3dl maitoa, sillä mun tai pojan ei tarvitse kuin hipaista rintaa niin maito nousee kohisten.

Tässä poika tältä aamulta 6vrk :heart:

Jospa sitä synnytysstooria kirjoittais samaan, kun kerran on niin lyhyt :D

Elikkäs viime torstaina oli neuvola ja siellä vielä TH:lle narisin, et sopis pojan tulla jo, kun oon niin malttamaton. Sovittiin kuitenkin aika viikon päähän jos satun olemaan kasassa. Sieltä lähdin kaffitteleen kälyn luo ja ihailemaan heidän viikon vanhaa vauvaa. Kello oli jotain yhden pintaan, kun kahvipöydässä tuli pari mojovaa supistusta, mutta ajattelin niiden olevan ohi meneviä. Lähdin kotiin puoli kahden jälkeen ja autossa tuli taas pari supistusta, en oikein uskonut vieläkään et mistää isommasta olis kyse. Kotona ollessa supistusten tyyli muuttui ja niistä tuli kivuliaampia sekä väli heilui 7-15min. Kuuden aikaan lähdettiin isännän ja junnun kanssa kävelylle ja voisin sanoa, että koko matka oli pelkkää supistelua ja vähän ennen kotia jotain valahti desin verran pöksyyn. Kello 19 jälkeen supistusten väli oli sen 3-5min, välillä oli pakko käydä kuumassa suihkussa ja pystyin olemaan 21.30 asti niiden kanssa kotona. Soitin tädin paikalle lapsenvahdiks ja me ukon kanssa startattiin auto klo.21.50, sit nokka kohti TAYSsia. Parkkipaikalla oltiin klo.22.20, siitä sitten sisälle SVO:lle ja käyrille. Sain ekaks vaihdettavaks vaatteet, jonka jälkeen möngin sängylle ja hoitaja kurkkas tilanteen, 4cm auki. Siitä kun yritin kääntyä kyljelleni niin vedet holahti patjalle ja lattia lainehti vedestä, sitten täti laittoi mut hetkeks käyrille. Saliin päästiin 23.02, jossa aivan ihana kätilö Eva-Maria oli meitä vastassa. Hän kokeili mun olevan jo 5cm auki ja sit se päästi mut suihkuun ottaan supistuksia vastaan, kipu oli aivan jäätävä. Eva kysy, et voiko se lähteä äkkiä viemään juuri synnyttänyttä äitiä osastolle et pystynkö oleen sen aikaa suihkussa...olin et mee vaan, ei kiirettä. Kello oli jotain 23.10, kun mies käski tulla pois suihkusta mun järjettömän ujelluksen takia ja etten vaan synnyttäis suihkuhuoneeseen. Pääsin juuri takas sängylle kyljelleni, kun tuli ihan hirvee supistus paineen tunteella ja käskin miehen soittaa kelloa, silloin Eva tuli takaisin ovesta sisään. Hänen piti katsoa paljon olen auki niin pojan pää pulpahti ulos parin supistuksen sarjalla ja ukko soitti kelloa, että joku hoitaja tulis edes paikalle. Kipu lamaannutti mun kontit niin etten saanu niitä ite kunnolla levälleen, siitä sitten ukko toiseen ja hoitsu toiseen jalkaan kiinni. 2min ja poika tuli ulos klo23.20 mitoin 3645g ja 50cm napanuora kerran vartalon ympäri. Synnytyksen kesto oli 4h20min ja sairaala osuus oli tasan tunti...salissa kerkesin oleen 18min, kunnes poika syntyi. Tippoja tai mitään kivunlievitystä ei keritty antamaan, sillä Eva tokas paikkojen aukioloa kokeillessa, et vauva syntyy vähän ajan päästä et mitään on enään turha laittaa. Nyt on sitten koettu kolme erilaista synnytystä ja voin sanoa, että tämä viimeisin oli helpoin tapaus nopeutensa vuoksi. Paikat oli päivän verran hellänä, mutta sekin vaiva meni onneks ohi..niin ja ei tullut repeämiä, kiitos öljyn, jota hieroin välilihaan kaks viikkoa ennen synnytystä.

Tällaista tänään :D

jooseppi: Auh, kun voiskin nukkua, kun vauva nukkuu :| Meillä on talossa myös 1v esikoinen, joka aika tehokkaasti vie kaiken ajan, mitä vauva ei vie. Mutta yhden lapsen kanssa toimii vielä :)

Cummastelija: Meillä on hoitopöydällä sitä muovifroteeta alustana. Tai sen alla on sellainen Ruskovillan teddykarvainen villa-alusta, mutta sen päällä on kuitenkin mukavampi pitää vielä tuota muovifroteetakin. Meillä on siis tuota muovifroteeta vähän joka paikassa suojana :D Mut aika harvoin meillä neiti siihen mitään sotkee; siis pissaa tai kakkaa. Kerran on puklannut eli meillä pysyy aika siistinä kyllä.

Jellona: Onnea kovasti!! :heart:

Meillä kitinät jatkuu. Viime yönä mä valvoin puoli neljään ja mies siitä eteenpäin. Huh! Kamalaa jos tää jatkuu vielä ens viikollakin ja siitä eteenpäin :o Esikoinen herää kuitenkin siinä 7-7:30 maissa, joten silloin pitää taas olla pirteenä pystyssä. Väsyttää jo valmiiks.

Roona: Älä stressaa tuosta imetyksestä :hug: Sun kirjotukses on kuin mun tekstiä esikon vauva-aikana. Toivottavasti nyt jaksat vielä hetken! Mä jaksoin 2kk, mut sit kun oltiin taisteltu 3vk hullujen rintaraivareiden kanssa, niin mulla maidontulo loppui. Toisaalta se oli sit jo helpotuskin, kun sai hommalle pisteen eikä tarvinu itku kurkussa taistella et toinen söis, eikä syöny kuitenkaan kuin vasta pullosta. Nyt en enää ees ottanut samanlaista "tänonihanpakkoonnistuataioonhuonoäiti" -roolia, vaan homma meni niinkuin meni ja siinä se. Nyt koitan vaan olla rakastava äiti vauvalleni, vaikka maito tuleekin pullosta. Ja rakastava äiti (kuten sinäkin olet ) on paljon tärkeämpi asia vauvalle, kuin se mistä maito tulee. Voimia!

Ai niin, täälläkin puklaillaan, mutta kasvetaan hyvin. Öisin se on kyllä niin raivostuttavaa, kun saa pitää pystyssä ties kuinka ja kauan ennen kuin uskaltaa laskea makuulleen toisen. Ja ei tosiaan nukahda kuin katkaisimesta tuo tyttö...

Yhteistyössä