syksyn sato talteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sartsa70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sartsa70

Jäsen
29.05.2006
135
0
16
joko olette saaneet syksyn sadon pakkaseen ja kellariin ??
täällä alkaa jo olla loppusuora marjojen osalta ja sienten muu saa vielä odottaa kurpitsat ja kasvikset vielä kasvakoon ja puolukat kypsykööt =)

Meillä vielä viinimarjat raakoja. Mustia tulossa tosi vähän eikä punaisiakaan lähellekään viime syksyn määrää. Mansikat menee suoraan suuhun sitä mukaa kun kypsyy. Sienestämässä olemme ruukanneet käydä ja mustikassakin haluaisin käydä, mutta mies on nyt niin kiireinen, ettei ehdi ja yksin olen arka menemään metsään. Tuosta lähimetsästä voisi lasten kanssa käydä mustikoita vielä katsastamassa, kun vain lakkaisi satamasta.

Mulla ei ole mitään syksyn satoa...
Mulla kun ei ole omenapuita, tai marjapensaita eikä mitään muutakaan...No, tomaattia, mut ei niitä enempää ku mitä suuhun pantavaks tulee..

Marjaan en ole ehtinyt.Enkä tiedä missä niitä täällä edes olis.Joka paikka missä olen liikkunut on marjatonta ollu ...

Meillä on tullu mansikka maistiaisia, kovin olivat kyllä pieniä.. Herneistä jo toinen sato, tomaatteja kypsyy n. 5 päivässä. Porkkanatkin ja kesäkurpitsat antavat satoa ja salaattia on tullut koko kesän. Ja yrttejä tietenkin! Ja perunaa.
Mansikkaa poimittiin 3e/kg pakkaseen. Voi kun pääsis mustikkaan, mutta taitaa toiveeksi jäähä..mustaherukoita onneksi saatiin pari litraa pakkaseen talven varuiksi.
Omenaa odotellessa, että pääsee hillon tekoon!!
Kiva että täälläkin puutarhureita!

Mustat viinimarjat on mehustettu. Mansikat ja metsävadelmat pakastettu, samoin pari sankkoa mustikkaa. Niitä voisi vielä käydä lisää ja keitellä mehuksi punaisten viinimarjojen kanssa. Kanttarelleja on reilusti, tosin nyt on tyrehtynyt sienikausi kun on ollut kuumaa pitkään. Sekasieniä hieman.

Tomaatit alkaa kypsyä ja monta kurkkua on jo syöty.Tänään tein ensimmäiset suolakurkut. Kurpitsoitakin tulee koko ajan, pitäs tehdä varmaan marmeladia tai jotain muuta säilykettä. Perunasta just katkoin varren, joten sitä saadaan jonkun verran. Porkkanat on vähän kitukasvuisia, syytä en tiedä, muulloin tullut ihan hyvin. Herneitä olen saanut viljelijältä ja olen niitä esikeittänyt ja sit pakastanut.

Puolukoita pitää vielä poimia et saa puolukkahyytelöä. Viimevuotisia jäi marjapuurotarpeiksi pakkaseen.

Miulla ei ole kuin mansikkaa pakkasessa. Anoppi keittää kyllä mehuja, itte en osaa niitä tehdä. Hyvä kun sieltä aina saapi. Hällä on 3 pakastinta täynnä tavaraa ja nyt pursuilevat kaikkea hyvää. Lupasin ottaa meille "hoitoon" esim. mehuja ja marjoja.
Pikkuisen keräsin itte mustikoita, mutta niitä ei meillä muut syö kuin vaan minä itte. Ovat enemmän mansikka-ihmisiä nämä muut.... =)

ostettu ja pakastettu pari laatikkoa mansikkaa, keränny n. 7 litraa mustikkaa ja äiti toi vähän punaviinimarjaa

asiasta kolmanteen... jostain syystä tuli mieleen vanha aloitus tällä palstalla et millon ihminen on vanha :o oonkohan tullut nyt vanhaksi kun kahtena vuonna peräkkäin on pitänyt päästä mm. mustikkaan, sitä ennen ei ole ollut mitään intressejä :whistle: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja rentunruusu:
ostettu ja pakastettu pari laatikkoa mansikkaa, keränny n. 7 litraa mustikkaa ja äiti toi vähän punaviinimarjaa

asiasta kolmanteen... jostain syystä tuli mieleen vanha aloitus tällä palstalla et millon ihminen on vanha :o oonkohan tullut nyt vanhaksi kun kahtena vuonna peräkkäin on pitänyt päästä mm. mustikkaan, sitä ennen ei ole ollut mitään intressejä :whistle: :laugh:

Kyllä ja toinen mistä olen ajatellut tulleeni vanhaksi on että haluaisin pihalle kasvimaan sellaisen vanhan kunnon niinku mummolla aikanaan oli.. ;)

Muuten on mansikat ja mustikat pakastettu. Viinimarjat keitetty mehuksi samoin rapanperit mehuksi ja paloina pakkaseen, kanttarellit on myös pakastimessa ja huomenna olis tarkotus laittaa talveksi suolakurkut tulemaan...
Puolukoita tulee aikas huonosti tänne suunnalle saa siis nähdä saadaanko niitä ollenkaan talveksi, mutta eiköhän pärjätä ilmankin.

jes, viinimarjat on mehustettu, hilloa en nyt viiti tehä, ku on entisiä niin paljon, syään karviaiset siis semmosenaan. omenapuissamme on vasta 6 omenaa (ne on vauvapuita), mutta mummolasta saamme omppuja (ne ei vielä täälä pohjoisessa ole ihan kypsiä).

Oon sit kuitenkin rohkaistunut lasten kanssa metsään mustikoita poimimaan ja kivasti ollaan saatu. Kaiken oon laittanut mehuiksi punaviinimarjojen kanssa ja tässä vaiheessa 12 l mehustettuna. Vielä on puskissa marjoja ja jääkaapissa mustikkaa. Mies sai irrottauduttua sen verran, että keräsi talven varalle 10 pussia sienisalaattisieniä ja jokusen pussin tattikastikkeen aineksia. Itse hoiteli ne metsästä pakkaseen. :hug:

Puolukkaa tulee, mutta tämän katraan kanssa ei oikeen huvita lähteä. Noiden isompien kanssa kyllä mutta minne laittaa 10 kk ikäinen, joka laittaa suuhunsa kaiken....??? Mä kun oon kavereillekin hoidellut viinimarjoja edellisenä vuonna, niin tänä vuonna ei kellekään....

Joo, joku vuosi sitten esikko oli mun kanssa metsässä, olisko ollut 3 v silloin, istui kannon päällä ja huuteli että mulllll onnnnn tyyylsäääääääää.... koko sen ajan mitä olimme siellä. Saattoi se väliin laulaa jotain mutta sitten taas tuo vanha virsi.... Oli muuten todella rattoisaa!!! :D ;) :whistle:

Me käytiin koko perheen voimin tänään puolukassa. Nyt ekaks poimittiin hyytelömarjoja eli ei tartte olla ihan kypsiä. Yllättävän pitkään tuo 4 v. siellä malttoi olla. Kaksi sangollista oli saaliina ja eka satsi hyytelöä tehtynä. Mies lähti vielä sieniä etsimään.

Olen tosi laiska tässä asiassa. Mies osti mansikat pakkaseen. Pihapensaista tuli muutama rasiallinen mustaviinimarjoja. Punaiset viinimarjat ja karviaiset syötiin suihin pensaista sekä muutamia kertoja vadelmia suoraan pensaista. Sieniä en ole kerännyt enkä niitä juuri tunnekaan, joten kaupasta ostan, mitä tarvitsen samoin mustikat ja puolukat. Tätini tuo lakkahilloa aina tuliaisiksi, kun käy meillä. Ollessani lapsi jouduin pakosta marjametsään tosi usein ja tylsää oli, joten kammoksun ajatusta lähteä marjastamaan ihan vapaaehtoisesti. =)

Yhteistyössä