Synnärillä olo pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esikoinen syntyi (valitettavasti) sektiolla, ja siihen hetkeen asti, kun vauva tuli ulos mahasta, asiat sujuivat mielestäni hyvin. Siis minulle selitettiin mitä tapahtuu, kohtelu oli huomaavaista jne.

Mutta sillä hetkellä, kun vauva tuli ulos, ja minä koin olevani sen äiti, koin myös olevani ylikävelty :( Minulle ei kerrottu vauvan syntymähetkeä, ei vointia, ei sukupuolta, ei mitään ennen kuin monta kertaa kysyin. Eikä kyseessä ollut mikään hätätilanne, joka selittäisi asian. Ajattelivatkohan, että minua ei kiinnosta, onko lapseni syntynyt vai ei...? Vauvan isältä oli kysytty, näytetäänkö vauva minulle ennen kuin viedään salista, ja sitten isän toiveesta vauva näytettiin - muutaman sekuntin ajan varpaita! Edelleenkään kellään ei ollut mikään hätä. Toiveeni oli ensi-imetys heräämössä, ei toteutunut henkilökuntavajeen vuoksi. Toivoin myös, että vauva saisi hengailla odotusajan ihokontaktissa, mutta aika nopeasti hänet oli kääritty peittokapaloon muovilaatikkoon. Toivoin, että lisämaito (jos sitä on pakko antaa), annetaan kupista, ja vaikka mieheni oli toistanut tämän toiveen kun asia oli ajankohtainen, hänelle tuotiin pullo. Jouduin makaamaan heräämössä erossa vauvasta 1,5 tuntia pidempään kuin heräämöhenkilökunnan mukaan oli tarpeen, koska osastolle potilaan siirto vuoronvaihdossa olisi ollut ylimääräinen riesa. Osastolle päästyäni pyysin vauvaa syliin, mutta lastenhoitaja oli sitä meiltä, että nyt tärkeintä on antaa taas tilkka lisämaitoa (en ymmärrä miten suostuin tähän, tissini olivat paikalla!!) ilman lääketieteellistä syytä, jotta hän saisi sitten mitata vauvan lämmön, tarkistaa vaipan yms. siellä monen metrin päässä hoitopöydällä kun vihdoin neljän tunnin jälkeen tapasin lapseni ensimmäistä kertaa. Ja ensi-imetystä "voidaan katsoa sitten myöhemmin". Öisin avun saaminen kesti kohtuuttoman kauan (ymmärrän kyllä syyn, jos henkilökuntaa ei ole, sitä ei ole), ja koko hiton sairaalasta ei löytynyt toista tyynyä imetysasennon hakemisen avuksi sektioäidille. Kivunhoito oli puutteellista, lääkkeet unohdettiin toistuvasti tuoda. Koska toiveeni vauvan hoidosta ohitettiin täysin (esim. lisämaidon perusteettomaan antamiseen liittyen), en todellakaan voinut turvautua henkilökunnan apuun esimerkiksi suihkuun lähtiessäni. Onneksi mies oli päivät paikalla.

Kiireellisen sektion jälkeen pökertyneenä ja liikuntakyvyttömänä olin täysi lapanen. Vaikka olen kiitollinen siitä, että minulla on terve, elävä lapsi, niin en voi olla tuntematta pientä katkeruutta edellisestä synnärireissusta. Nyt olisi sitten seuraava edessä, sektio tälläkin kertaa, ja nyt ei sitten mies voi olla jatkuvasti tukena kun on esikoisen kanssa. Pelottaa. Synnytyspelkopolille tässä tilanteessa ei ole asiaa, kun ei se SYNNYTYS pelota. Mutta mitenhän voisin vaikuttaa seuraavaan reissuun? Toki ensi kerralla osaan paremmin avata suuni ihan sillä hetkelläkin, mutta onko joku päässyt keskustelemaan ennen sektiota? Mua esimerkiksi kiinnostaisi, että jos kaikki menee normaalisti, niin miksei vauva voisi olla salissa näytillä tai jopa kosketettavana paria minuuttia, ennen kuin meidän erotetaan tunneiksi?

Mä olen sit mieltä (omistakin kokemuksista johtuen), että usein jostain kumman syystä äiti on tosi tärkeä siihen asti kunnes vauva syntyy. Synnytyksen aikana ja sen jälkeen tuntuu että äiti on joku sivuseikka jolla ei olekaan enää niin väliä. Tässä on pajon petraamista sairaaloiden henkilökunnalla.

Mä olen sit mieltä (omistakin kokemuksista johtuen), että usein jostain kumman syystä äiti on tosi tärkeä siihen asti kunnes vauva syntyy. Synnytyksen aikana ja sen jälkeen tuntuu että äiti on joku sivuseikka jolla ei olekaan enää niin väliä. Tässä on pajon petraamista sairaaloiden henkilökunnalla.

Mulle sanottiin suoraan kesken synnytyksen, että vauva on etusijalla ja vauvan terveys ykkösasia. Näin ajattelen toki itsekin, mutta ehkä kuitenkin voisi hieman kiinnittää huomiota tapaan, jolla äitiä kohdellaan.

Mulle ihan suoraan sanottiin, että "älä esitä" kun oksensin kivusta. Ihan juuri noilla sanoilla. ja kun imukuppivedon päätteeksi vauvan lisäksi pöydällä oli myös se paska, kätilö katseli alapäähäni ja totesi "hyi, voi, että kun sulta tuli tota kakkaakin, pyydän jonkun siivoamaan" ja hävisi salista eikä tullut takaisin. Itkin jo rajun synnytyksen päätteeksi muutenkin ja vauva oli viety tehohoitoon. Tuli kyllä tosi paska fiilis.

Mulle sanottiin suoraan kesken synnytyksen, että vauva on etusijalla ja vauvan terveys ykkösasia. Näin ajattelen toki itsekin, mutta ehkä kuitenkin voisi hieman kiinnittää huomiota tapaan, jolla äitiä kohdellaan.

Mulle ihan suoraan sanottiin, että "älä esitä" kun oksensin kivusta. Ihan juuri noilla sanoilla. ja kun imukuppivedon päätteeksi vauvan lisäksi pöydällä oli myös se paska, kätilö katseli alapäähäni ja totesi "hyi, voi, että kun sulta tuli tota kakkaakin, pyydän jonkun siivoamaan" ja hävisi salista eikä tullut takaisin. Itkin jo rajun synnytyksen päätteeksi muutenkin ja vauva oli viety tehohoitoon. Tuli kyllä tosi paska fiilis.

Voi kauhee! :( Olet saanut tosi epäoikeudenmukaista kohtelua! Heti tuli itsellekin sellainen olo, että rutisen turhasta...

(Mutta toisaalta, koska en voi siihen synnytykseen=sektioon vaikuttaa enkä voi itse huolehtia vauvasta heti hänen synnyttyään, niin minusta tuntuisi tärkeältä, että minun toiveitani vauvan hoidossa kuultaisiin siinä määrin kun se on mahdollista.)

Ja lisään vielä, että ehdottomasti hätätilanteessa vauvan hengen ja terveyden suojeleminen menee ensisijaiseksi, tämähän on itsestään selvää. Mutta omalla kohdallani ei varmasti olisi vauvaa vaarantanut, jos olisi saanut nähdä hänen kasvonsa leikkaussalissa tai jos olisin päässyt osastolle vauvan luo siinä vaiheessa kun heräämöhenkilökunta arvioi minut valmiiksi.

[QUOTE="vieras";28633698]Sinä voit edelleen tehdä kirjallisen huomautuksen saamastasi kohtelusta.[/QUOTE]

Olen miettinyt tätäkin, mutta siinä on kaksi muttaa. En tiedä, onko mulla sellaiseen todellista perustetta (siis jos perusteet ovat heidän korvaansa "vauvaa näytettiin lyhyemmän aikaa kuin halusin" tai että "vauvalle annettiin maitoa erilaisesta asiasta kuin toivoin"). Enkä tiedä, onko siitä etua vai haittaa jatkossa, jos on tehnyt kirjallisen huomautuksen... Mutta kiitos ehdotuksesta.

Ajattelin tosiaan kysyä, jos olisi mahdollista päästä juttelemaan jonkun kätilön kanssa siitä miksi viimeksi tehtiin asioita tietyllä tavalla ja olisiko ne mahdollista tehdä seuraavalla kerralla toisella tavalla, jos etukäteen osaisi selvemmin toiveensa ilmaista ja kertoa, miten tärkeitä ne itselle on. (Vaikka toki osa noista pitäisi olla itsestäänselvyyksiä, mutta tuntuu, että nöyristelemällä ja kerjäämällä on mahdollista säilyttää edes ripaus itsemääräämisoikeutta...)

Mulla vastaava kokemus Naistenklinikasta.
Eikä ainakaan minun kohdallani kyse ole siitä että olisin ollut hätääntynyt ja pihalla oleva esikoisen saanut nuori äiti, kun sitä joku kuitenkin ehdottaa...

Ja lisään vielä, että ehdottomasti hätätilanteessa vauvan hengen ja terveyden suojeleminen menee ensisijaiseksi, tämähän on itsestään selvää. Mutta omalla kohdallani ei varmasti olisi vauvaa vaarantanut, jos olisi saanut nähdä hänen kasvonsa leikkaussalissa tai jos olisin päässyt osastolle vauvan luo siinä vaiheessa kun heräämöhenkilökunta arvioi minut valmiiksi.

Niinpä, ja jokainen tuon ymmärtää :). Mutta voisin kirjoittaa tähän kaksi sivua vastaavanlaisista kokemuksista. Minulla ei ole ollut niin pahoja, mutta on minullekin tullut vähän sellainen roskiin heitetty olo synnytyksen jälkeen.

Voi kauhee! :( Olet saanut tosi epäoikeudenmukaista kohtelua! Heti tuli itsellekin sellainen olo, että rutisen turhasta...

(Mutta toisaalta, koska en voi siihen synnytykseen=sektioon vaikuttaa enkä voi itse huolehtia vauvasta heti hänen synnyttyään, niin minusta tuntuisi tärkeältä, että minun toiveitani vauvan hoidossa kuultaisiin siinä määrin kun se on mahdollista.)

Ei ollut tarkoitus mitenkään vähätellä sun kokemusta. Olen todellakin sitä mieltä, että sun olisi kuulunut saada vauvaasi ihokontaktissa pitää ym. Siitähän niin paljon puhutaan, kuinka varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää.

Olen itse yrittänyt unohtaa kamalan synnytyksen ja nauttia lapsestani, mutta nyt jotenkin vaan teki mieli päästää asioita ulos. Kyllähän ne tuolla takaraivossa painaa.

[QUOTE="Vieras";28633715]Olitko KYS synnytys osasto 1 vai 2, kolmas vai kuudes kerros? Vuosi?[/QUOTE]

2011 ja kuudes kerros. Pulju oli kyllä silloin ihan täyteen ammuttu, siinä mielessä sympatiseeraan henkilökuntaa.

Ei ollut tarkoitus mitenkään vähätellä sun kokemusta. Olen todellakin sitä mieltä, että sun olisi kuulunut saada vauvaasi ihokontaktissa pitää ym. Siitähän niin paljon puhutaan, kuinka varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää.

Olen itse yrittänyt unohtaa kamalan synnytyksen ja nauttia lapsestani, mutta nyt jotenkin vaan teki mieli päästää asioita ulos. Kyllähän ne tuolla takaraivossa painaa.

Etkä vähätellytkään :) Mutta sitä aina miettii, että synnytykset ei aina mene hyvin ja että jotkut saa oikeasti törkeää kohtelua, niin montako vuotta kannattaa itkeä jotain pieniä yksityiskohtia... mut ne tuntui ja tuntuu edelleen tärkeiltä yksityiskohdilta.

[QUOTE="vieras";28633713]Olen miettinyt tätäkin, mutta siinä on kaksi muttaa. En tiedä, onko mulla sellaiseen todellista perustetta (siis jos perusteet ovat heidän korvaansa "vauvaa näytettiin lyhyemmän aikaa kuin halusin" tai että "vauvalle annettiin maitoa erilaisesta asiasta kuin toivoin"). Enkä tiedä, onko siitä etua vai haittaa jatkossa, jos on tehnyt kirjallisen huomautuksen... Mutta kiitos ehdotuksesta.

Ajattelin tosiaan kysyä, jos olisi mahdollista päästä juttelemaan jonkun kätilön kanssa siitä miksi viimeksi tehtiin asioita tietyllä tavalla ja olisiko ne mahdollista tehdä seuraavalla kerralla toisella tavalla, jos etukäteen osaisi selvemmin toiveensa ilmaista ja kertoa, miten tärkeitä ne itselle on. (Vaikka toki osa noista pitäisi olla itsestäänselvyyksiä, mutta tuntuu, että nöyristelemällä ja kerjäämällä on mahdollista säilyttää edes ripaus itsemääräämisoikeutta...)[/QUOTE]

Sinun tietoihisi ei jää merkintää siitä huomautuksesta vaan se käsitellään klinikan hallinnossa ja sitten asianomaisella osastolla ehkä (tai sitten ei kun siitä on jo pidempään)
Todellinen peruste on se, että sinä koet, että on todellinen peruste. Ei sen tarvitse olla mikään henkeäuhkaava. Kyllä muustakin toiminnasta voi, saa ja pitää huomauttaa.

KYSissähän on käytössä se pikku-haikara johon noita omia toiveita voi kirjata.

Onkohan tää nyt ihan tottakaan? Vauvalle kyllä on tärkeää päästä rinnalle heti syntymän jälkeen saamaan ensimmäiset tipat maitoa. Ja myös kiintymyssuhteen takia vauva kyllä annetaan äidin syllin mahdollisimman pian. Outoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;28633915:
Onkohan tää nyt ihan tottakaan? Vauvalle kyllä on tärkeää päästä rinnalle heti syntymän jälkeen saamaan ensimmäiset tipat maitoa. Ja myös kiintymyssuhteen takia vauva kyllä annetaan äidin syllin mahdollisimman pian. Outoa...

Ihan totisinta totta himpun alle kahden vuoden takaa. Ja jotenkin sitä ei itse tullut mieleenkään, että pitäisi erikseen tajuta toivoa, että saa nähdä/koskea/ottaa syliin/imettää vauvaa mahdollisimman pian. Sitä tyhmänä luuli, että henkilökunta haluaa mahdollistaa nämä mahdollisimman pian, mutta ilmeisesti ei. Se ei ollut heille vaivattomin vaihtoehto. Voi tietysti olla, että paljon on muuttunutkin 2 vuodessa (esim. Jyväskylässä ovat tässä välissä ilmeisesti muuttaneet käytäntöjä jonkin verran), mutta se selviää muutaman kuukauden kuluttua.

Mutta ihan mukava on ollut saada tukea siihen, että ilmeisesti en nyt "nipota turhasta". Ajattelin saavani lähinnä sellaisia vastauksia että "älä nyt turhasta vollota, se on vanha juttu, ja on niillä hoitajilla ja lääkäreillä muutakin tekemistä kuin lässyttää sulle!". Mutta nyt ehkä rohkenen ottaa asian puheeksi äitiyspolilla ja pyytää, että saisin tosiaan jonkun kätilön kanssa käydä näytä läpi, sekä toiveina että edellisen reissun "purkamisena".

[QUOTE="vieras";28633766]Sinun tietoihisi ei jää merkintää siitä huomautuksesta vaan se käsitellään klinikan hallinnossa ja sitten asianomaisella osastolla ehkä (tai sitten ei kun siitä on jo pidempään)
Todellinen peruste on se, että sinä koet, että on todellinen peruste. Ei sen tarvitse olla mikään henkeäuhkaava. Kyllä muustakin toiminnasta voi, saa ja pitää huomauttaa.

KYSissähän on käytössä se pikku-haikara johon noita omia toiveita voi kirjata.[/QUOTE]

Kiitos paljon, taas olen pykälän viisaampi.

Pikkuhaikara oli käytössä viimeksikin, ja ei ne toiveet ainakaan käytäntöön asti päätyneet, vaikka sinne jotain kirjoitinkin (esim. se toivomus ensi-imetyksestä mahdollisimman pian ja jos lisämaitoa on pakko antaa niin kupista eikä pullosta).

No minusta on vähän turhaa valittaa menneistä, kuitenkin terveen lapsen olet saanut. Ymmärrän toki että olet tuntenut että sinua ja toiveitasi ei ole huomioitu ja siitä mielesi pahoittanut mutta kuitenkaan ei nyt mistään suuremman luokan asiasta ole kysymys. Tässä maailmassa on paljon suurempiakin murheita niin en kyllä lähtisi ainakaan mitään "valitusta" asiasta tekemään, varsinkin kun tapahtuneesta jo aikaa.

Mä suosittelen varaamaan ajan jotta saat puhua kokemuksistasi. Koin itse pitkän synnytyksen joka (myös valitettavasti) päättyi leikkauspöytään ja vaikka kaikki meni ihan ok, jätti se masentuneeksi ja tarvitsen selvästi käydä tuon läpi. Itkin sairaalassa koko ajan ja kätilöt varasivat ajan minulle. Pyydä ihmeessä ja paljon lämpimiä haleja sinulle!

[QUOTE="vieras";28634253]No minusta on vähän turhaa valittaa menneistä, kuitenkin terveen lapsen olet saanut. Ymmärrän toki että olet tuntenut että sinua ja toiveitasi ei ole huomioitu ja siitä mielesi pahoittanut mutta kuitenkaan ei nyt mistään suuremman luokan asiasta ole kysymys. Tässä maailmassa on paljon suurempiakin murheita niin en kyllä lähtisi ainakaan mitään "valitusta" asiasta tekemään, varsinkin kun tapahtuneesta jo aikaa.[/QUOTE]

Äläkä kuuntele tällaisia empatiakyvyttömiä murheita vertailevia paskaläjiä.

Tsemppiä ap henkisten haavojen paranemiseen, käy juttelemassa jollekin. Valitus ystävällisesti on todella hyvä asia, ehkä seuraava äiti ei joudu kokemaan samaa, se on tärkeää että annetaan palautetta, sillä me suojelemme muitakin synnyttäjiä!

Hali*

Voi pillitipillitipiii... Jäittekö henkiin? Jäikö kiinmys välillenne rakentumatta? Eikö maito noussut ja imetys epäonnistui?

Missä vika?

Todellisia ongelmia? Vai eikö prinsessaa vain hyysätty riittämiin?

Että ihan PELOTTAA? Voi parkaa on sulla vaikeaa.

Neljän lapsen äitinä yksi lapsista joutui teho-hoitoon syntymän jälkeen. Tietysti rakastan häntä kuten muitakin, mutta kiintymyssuhde on silti erilainen siitä syystä, etten saanut vastasyntynyttä syliini, saanut hengittää hänen kanssaan samaan tahtiin, ja tutustua häneen ensi hetkistä lähtien. (3 viikkoa teholla ja osastolla). Mä en usko, että kukaan kätilö ei tietäisi kiintymysuhteen merkityksestä ja luomisesta. Tän vuoksi on kehitetty nykyinen vierihoito systeemikin, ettei vauva ja äiti joudu eroon toisistaan.

[QUOTE="vieras";28634334]Voi pillitipillitipiii... Jäittekö henkiin? Jäikö kiinmys välillenne rakentumatta? Eikö maito noussut ja imetys epäonnistui?

Missä vika?

Todellisia ongelmia? Vai eikö prinsessaa vain hyysätty riittämiin?

Että ihan PELOTTAA? Voi parkaa on sulla vaikeaa.[/QUOTE]

Minkälainen ihminen kirjoittaa tällaisen kommentin?! :laugh:
Sunlaisia ihmisiä ei maailma kaipaa, pelkkiä roskia joukossa, noh ainakin me muut korostumme eduksemme kun teitä on. :x

• Tykkää
Reactions: Doves

Yhteistyössä