Synnytyksen jälkeen vieraiden vastaanottaminen kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yömyssy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yömyssy

Jäsen
25.10.2009
692
0
16
Millaisia kokemuksia? Kauanko olette saaneet olla perheen kesken rauhassa, ennen kuin sukulaiset, tuttavat ja kylänmiehet ovat tunkeneet kyläilemään ja vauvaa tervehtimään? Mikä on tökeröin vierailijakokemuksenne?

Mulla tuli nyt uuden vauvan tulon lähestyssä mieleen, kun esikoisen synnytyksen jälkeen eräs tuttavani tuli kaksi päivää synnytyksen jälkeen meille... Kutsui itse itsensä ja päälle päätteeksi toi kolme lastaan suoraan päiväkodista mukanaan. Mä olin vauvan kanssa edellisenä päivänä juuri tullut kotiin ja synnytyksestäkin oli tuo kaksi päivää (synnytin polikliinisesti). Koskaan aikaisemmin eivät olleet meillä käyneet, eivätkä sen koominkaan ole kyläilleet... :( Olivat meillä silloin varmaan pari tuntia. Inhottavaa :(

Tökeröin oli puolituttu, joka ilmoitti n. 5 minuuttia ennen saapumistaan, että on tulossa meille katsomaan vauvaa. Tuli n. 45 minuutin matkan päästä, että olis voinut ilmoittaa aiemmin. Vauvan kanssa oltiin kans kotiuduttu pari päivää aiemmin. En viitsinyt sanoo että nyt ei sovi, vaan kyllä mua tympäisi, viihtyi vielä meillä useamman tunnin...

Mä sanoin jo nyt hyvissä ajoin että ilmoitellaan sitten kun sopii tulla. En aio ottaa yhtäkään vierasta vastaan ennen kuin olen siihen valmis.

Viimeksi ei onneksi kukaan meille ängennyt liian aikaisin.. jos olisi ilmoittamatta tullut olisin varmaan käännyttänyt ovelta, niin väsynyt ja huonovointinen olin synnytyksen jälkeen :|

No meille on saanut tulla päivä sen jälkeen, kun minun vointi on sen sallinut. Oon aatellut sen niin, että mitä äempää kaikki käy pääsee kotia asettuun ihan rauhassa. Eikä kukaan kysy koska voi tulla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
No mä kyllä osaan sanoa jos mulle ei käy vierailut...

No mä en viitsinyt sanoa, koska oli jo niin lähellä tulossa. Jos ois ilmoittanut esim. kotoa lähtiessään olisin kyllä sanonut sille puolitutulle!

Alkuperäinen kirjoittaja y:
No meille on saanut tulla päivä sen jälkeen, kun minun vointi on sen sallinut. Oon aatellut sen niin, että mitä äempää kaikki käy pääsee kotia asettuun ihan rauhassa. Eikä kukaan kysy koska voi tulla jne.

Huonosti taas avuduin siis päivä sen jälkeen ku päästiin kotia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Tökeröin oli puolituttu, joka ilmoitti n. 5 minuuttia ennen saapumistaan, että on tulossa meille katsomaan vauvaa. Tuli n. 45 minuutin matkan päästä, että olis voinut ilmoittaa aiemmin. Vauvan kanssa oltiin kans kotiuduttu pari päivää aiemmin. En viitsinyt sanoo että nyt ei sovi, vaan kyllä mua tympäisi, viihtyi vielä meillä useamman tunnin...

Joo toi on NIIN ikävää :( Ja kun ne heti kylään tulijat tuntuvat olevan juuri niitä, jotka muuten eivät käy... Nyt aion sulkea puhelimen moneksi päiväksi, jotta saadaan olla rauhassa. Tulevat sitten tietenkin soittamaan ovikelloa mutta onneksi ei ole pakko avata :)

Ihan liian rauhassa sain olla kummallakin kerralla.

Esikoisen syntyessä asuttiin sentään samassa kerrostalossa kuin vanhempani, joten mulla oli edes jotain seuraa.

10 päivän ikäisiä nuo molemmat oli, kun oli pakko päästä ihmisten ilmoille. Eli ostoskeskukseen :xmas:

Esikoisen saatuani kävi sentään joka päivä vierailijoita sairaalassa, kuopuksen aikaan soitin kaikki mahdolliset ihmiset läpi mutta sain vain vanhempani, tätini ja veljeni mua katsomaan. Kiitti, kaverit, kun yrititte olla korrekteja ettekä "tunkeneet" sairaalaan vaikka kerjäsin :D

Mulla kävi tuossa esimerkkitapauksessani niin, että tämä tuttuni soitti ja kysyi että sopiiko "ihan nopeasti tulla piipahtamaan vauvaa katsomassa"... Sanoin hyvin vastentahtoisesti, että kai nyt äkkiseltään voi käymään tulla (olin hänen tökeryydestään täysin hämmentynyt) ja vasta sitten hän sanoi, että "no haen lapset päiväkodista ja tullaan sitten"! Joten en todellakaan antanut suostumustani siihen, että tulee pöpöisten päiväkodissa olleiden lastensa kanssa vastasyntyneen luo!!

Meidän sukulaiset on niin tökeröitä,että tulivat passattaviksi heti seyraavana päivänä,kun tultiin sairaalasta. ja mieheni veti herneet nenään,kun hakumatkalla sairaalasta ilmoitti,että mun veli perheineen tulee huomenna käymään vauvaa kattomaan. Minä järkyttyneen,että ei kai heti huomenna. No huomisin oven takana oli 10 vierasta lapsineen ja mies ihmetteli,että mitä minä niin kauan siellä makuuhuoneessa imetän.... Daaa...juuri opettelen uutta taitoa.
siitä koko viikon noita "pika" käyntejä tehtiin meille ja kukaan ei tuonut omia pullia tai kahveja. pöytään vaan ja rouva passaamaan,vaikka alapäässä 20 tikkiä. Jos olisin voinut vähän paremmin niin olisin ärjynyt,mutta tunteet oli silloin alkuun niin sekavat,että kyseli jo itseltään kuka olen :)
Oli se aikaa ja jos vaan mahdollista niin pitäisi pysyä tiukkana ja sanoa,että ei vieraita. Jos ei itse jaksa ja viitsi,niin mielestäni miehen tehtävä tukea ja auttaa kieltämällä vieraat pikavisiitteineen.

Musta on ollut vaan kiva kun mahdollisimman moni käy :) Lähimmät, eli äiti, sisko, veli jne. heistä joku oli joka päivä meillä notkumassa ;) Mut vähän olin ensin hämilläni kun miehen kaveri, jota en ollut koskaan nähnytkään soitti miehelle et on tulossa kattomaan vauvaa ja vauva oli 4 pvn ikäinen..

No sairaalassa on vieraillut äiti ja mummu, mut kotona on sit käynyt ehkä 1-2 pvän päästä aikasintaan, kun ollaan kotiuduttu. Ei ole mua haitannut. Vauvatkin aina nukkuneet melkein koko ajan vastasyntyneinä, et ihan kiva et vieraita tulee =)

Meillä tultiin kotiin 3pvää syntymän jälkeen. Ns. lähisuku oli käynyt jo sairaalassa, mutta muu suku rupesi tuppautumaan heti kotiintulosta seuraavana päivänä. En siitä todellakaan pitänyt. Olisivat tulleet sairaalaan! Kotona olisin halunnut tutustua rauhassa mieheni kanssa vauvaan..

Pahin kokemus oli n. 2vk lapsen syntymän jälkeen... Olimme vauvan kanssa kahdestaan kotona ja koitin vauvaa imettää ( imetyksen kanssa ongelmia heti alusta lähtien, joten ei sujunut helposti ei....)

No, ovikello soi. En tehnyt elettäkään asialle. Ovikello soi pari kertaa uudestaan, jonka jälkeen anoppini ja mieheni veli puolisoineen tulevat anopin vara-avaimilla sisään....!!
Koita siinä sitten rentoutua ja saada imetettyä. En edes muista miten asiaan reagoin suuttumukseltani.
Asiaa vi......aa edelleenkin reilusti, vaikka asiasta on lähes 4 vuotta aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Meillä tultiin kotiin 3pvää syntymän jälkeen. Ns. lähisuku oli käynyt jo sairaalassa, mutta muu suku rupesi tuppautumaan heti kotiintulosta seuraavana päivänä. En siitä todellakaan pitänyt. Olisivat tulleet sairaalaan! Kotona olisin halunnut tutustua rauhassa mieheni kanssa vauvaan..

Pahin kokemus oli n. 2vk lapsen syntymän jälkeen... Olimme vauvan kanssa kahdestaan kotona ja koitin vauvaa imettää ( imetyksen kanssa ongelmia heti alusta lähtien, joten ei sujunut helposti ei....)

No, ovikello soi. En tehnyt elettäkään asialle. Ovikello soi pari kertaa uudestaan, jonka jälkeen anoppini ja mieheni veli puolisoineen tulevat anopin vara-avaimilla sisään....!!
Koita siinä sitten rentoutua ja saada imetettyä. En edes muista miten asiaan reagoin suuttumukseltani.
Asiaa vi......aa edelleenkin reilusti, vaikka asiasta on lähes 4 vuotta aikaa.

Siis mistä olet edelleen vihainen, että anoppi tuli avaimilla sisään? Eiköhän olisi aika unohtaa 4 vuoden jälkeen, turha kantaa kaunaa noin kauan!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mä en viitsinyt sanoa, koska oli jo niin lähellä tulossa. Jos ois ilmoittanut esim. kotoa lähtiessään olisin kyllä sanonut sille puolitutulle!

Miten puolituttu edes tietää, että teillä on vauva ja olet juuri kotiutunut.

Yhteistyössä