Synnytyspaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eveliina rv 15+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eveliina rv 15+1

Vieras
Olen 27-vuotias esikoiseni odottaja ja ensimmäistä kertaa nyt kirjoittelen tänne, olen kyllä käynyt lueskelemassa viestejä aina silloin tällöin.

Kysymys pääkaupunkiseutulaisille: miten olette osanneet valita synnytyspaikan? Mulle tuli yllätyksenä se että sen ylipäätään saa itse valita, luulin ette se menee oman osoitteen mukaan. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitaja kysyi että missä olet aikonut synnyttää enkä ollut ollenkaan ehtinyt miettiä asiaa. Sanoin sitten Naistenklinikan joka on meitä lähellä ja terkkari sanoi että voin vielä myöhemmin vaihtaa valintaani kun kerroin etten ole asiaa tajunnut pohtia. Nyt olen kuullut että esim. Kätilöopistolla on jotenkin ""pehmeämmät arvot"" jne.

Olisinkin kiitollinen ihan käytännön kokemuksista, jos joku on itse synnyttänyt Kätilöopistolla tai Naistenklinikalla tai kuullut kommentteja paikoista! Ja onko paikoilla ylipäätään mitään dramaattista eroa? Olen ihan pihalla tästä asiasta, että mihin perustaisin päätökseni. Myöhemmin kai sairaaloihin voi käydä tutustumassa, mutta kuulin myös että Kätilöopiston paikka pitää varata ajoissa. Toistaiseksi olen käynyt vain viikon 13 ultrassa Naistenklinikalla eikä sen perusteella kyllä osaa mitään sanoa.

Kiitos jo etukäteen ja mukavaa odotusta kaikille!!

Saako synnytyspaikan valita? Tieto oli uusi minullekin. Asun Hämeen alueella, ja tässä lähin on kai Hyvinkään sairaala. Senkin tasosta on niin monenlaisia juttuja liikkeellä.... pelottavaa.

Ystäväni synnytti Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, kokemus oli kaamea (toinen lapsi) ja hän teki jonkin ukaasin synnytyksen aikana tapahtuneeta hoitovirheestä sairaalalle.....

Vanhempani asuvat Pohjanmaalla, ja olen ajatellut jo sitäkin että menisin sinne synnyttämään. No, ehkä hiukan aikaista, ekat - yllätykselliset - raskausviikot menossa!

Itse valitsin Naistenklinikan, koska ikäni puolesta olen riskisynnyttäjä, muuten kaikista paikoista kuulee sekä hyvää että huonoa, kai se on monesti kiinni niin monista pienistä asioista, henkilökemioista, synnytyksen rankkuudesta, synnytysten ruuhkaisuudesta jne.

Tuolla hieman aiemmin (vauvan hoito-osiossa) oli ketju, missä oli aiheesta mielipiteitä:
http://keskustelu.soneraplaza.fi/thread.jsp?forum=141&thread=1404501
Jos linkkiä klikattuasi otsikkoriville linkin sekaan ilmaantuu ylimääräinen %20, niin poista se ja linkki toimii.

Samassa tilanteessa olen minäkin, eli tekemässä valintaa kättärin ja naistenklinikan kanssa. Molemmilta sairaaloilta löytyy nettisivut (ihan vaikka googlettamalla), joista löytyy jonkin verran tietoa sairaaloista. Minäkin olen siinä käsityksessä, että kättärillä olisi jollain tapaa ""pehmeämmät arvot"", sieltähän löytyy esimerkiksi se Haikaranpesä-osasto, joka on hieman erilainen kuin muut. Varmaksi en kuitenkaan voi tätä käsitystäni sanoa. Kättärihän on myös opetussairaala.

Itse olen kallistunut kättärin puolelle. Valintaani vaikutti lähinnä se, että kättärillä on nettisivujen mukaan useammallakin osastolla perhehuonemahdollisuus ts. ylipäätään mahdollisuus, että puolisokin voi yöpyä osastolla. Naistenklinikan sivuilta en tällaista tietoa löytänyt (vaikka voihan sitä heilläkin olla..). Se tuntuu minusta tärkeältä.

Kuitenkin tulee muistaa, että hyvää hoitoa kummassakin paikassa varmasti saa. Toisaalta aina nämä valinnat eivät myöskään toteudu; jos esim. raskaudessa tulee esiin joitain ongelmia, ohjataan henkilö usein tietylle osastolle synnyttämään. Ja myös mikäli toinen sairaala on täynnä, voidaan käsittääkseni synnyttäjiä ohjata sitten muuallekin.

Mukavaa odotusta!

Molemmilla on kannattajansa. Itse valitsin kättärin, koska se on lähempänä kotia.
Naistenklinikasta olen kuullut puoltavia kommentteja paljon, siellä on mm. parempi valmius jos lapsi tarvitsee erityishoitoa syntymän jälkeen.

Itse valitsin Naistenklinikan puhtaasti siitä syystä, että paras valmiustila, jos jotakin vakavaa ilmenee synnytyksessä. Siinä vaiheessa tuskin hirveesti harmittaa, kun Kättärillä ois ollu kauniimmat verhot perhehuoneessa...

Pääasiassa ei kai saa valita, no esim. PK-seudulla on muutama vaihtoehto.

Riippuu täysin kunnasta. Esim. joillakin Treen ympäryskunnillla on mahdollisuus mennä joko TAYS:iin tai sitten esim. Vammalaan.

Mutta jos ""satut lomailemaan"" jossakin vaikka Pohjanmaalla synnytyksen alkaessa, niin eipä sieltä sairaalasta poiskaan ajeta.

Itse olen 29-vuotias ja menossa Kättärille. Ensimmäistäni tässä odottelen. Valitsin Kättärin nimenomaan niiden pehmeämpien arvojen takia. Siellä on mahdollisuus saada halutessaan tarkkaa ohjausta raskaudesta, synnytyksestä ja lapsenhoidosta (voi olla, että NKL:kin mahdollisesti), siellä on Haikaranpesä ja se on lähellä kotia. Naistenklinikasta olen kuullut kyllä myös paljon kaikenlaista: hoitotaso erinomainen erityisesti kriisitilanteissa, hoitajat mahdollisesti kokeneempia, laitteisto kyllä vähän vanhaa ja perhehuoneita on lähes mahdotonta saada (vähäinen määrä). Molemmissa siis hyviä ja huonoja puolia. Kriisitilanteissahan lapsi viedään joka tapauksessa Lastenklinikalle (Naistenklinikan yhteydessä) eli siitä on turha huolehtia. Onnellista odotusta, Janis

Yhteistyössä