Synnytyspaikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eveliina rv 15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eveliina rv 15

Vieras
Olen 27-vuotias esikoiseni odottaja ja ensimmäistä kertaa nyt kirjoittelen tänne, olen kyllä käynyt lueskelemassa viestejä aina silloin tällöin. Pistänpä viestini nyt myös tänne vauvan hoito-puolelle, koska te olette varmasti kaikki synnyttäneet :-)

Kysymys pääkaupunkiseutulaisille: miten olette osanneet valita synnytyspaikan? Mulle tuli yllätyksenä se että sen ylipäätään saa itse valita, luulin ette se menee oman osoitteen mukaan. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitaja kysyi että missä olet aikonut synnyttää enkä ollut ollenkaan ehtinyt miettiä asiaa. Sanoin sitten Naistenklinikan joka on meitä lähellä ja terkkari sanoi että voin vielä myöhemmin vaihtaa valintaani kun kerroin etten ole asiaa tajunnut pohtia. Nyt olen kuullut että esim. Kätilöopistolla on jotenkin ""pehmeämmät arvot"" jne.

Olisinkin kiitollinen ihan käytännön kokemuksista, jos joku on itse synnyttänyt Kätilöopistolla tai Naistenklinikalla tai kuullut kommentteja paikoista! Ja onko paikoilla ylipäätään mitään dramaattista eroa? Olen ihan pihalla tästä asiasta, että mihin perustaisin päätökseni. Myöhemmin kai sairaaloihin voi käydä tutustumassa, mutta kuulin myös että Kätilöopiston paikka pitää varata ajoissa. Toistaiseksi olen käynyt vain viikon 13 ultrassa Naistenklinikalla eikä sen perusteella kyllä osaa mitään sanoa.

Kiitos jo etukäteen ja mukavaa odotusta kaikille!!

Synnytin Naistenklinikalla 2004. Kaikki meni aivan erinomaisesti. Olin myös raskauden loppuvaiheessa pariin otteeseen sisällä osastolla eikä mitään valittamista minkään asian suhteen.

Ilmeisesti aiemmin Kättäri on todellakin ollut jotenkin ""pehmeämpien arvojen"" kannalla kuin Naistenklinikka, mutta minulle ainakin (superkivat) hoitajat sanoivat, että nykyään molemmissa sairaaloissa noudatetaan ihan samoja toimintalinjoja. Jos nyt oikein muistan synnytysvalmennuksesta niin Kättärillä saattaa olla jotain synnytysvälineistöä (altaita tms.) joita Naistenklinikalla ei ainakaan 2004 ollut. Lisäksi Kättärillä voi päästä Haikaranpesään (mikäli raskaus sujuu ongelmitta) mutta on Naistenklinikallakin joitakin perhehuoneita.

Minulla Naistenklinikan valintaa puolsi silloisen asuinpaikkani lisäksi myös se, että Naistenklinikallehan lähetetään kaikenlaiset ""ongelmatapaukset"" ympäri Suomea, myös Kättäriltä käsittääkseni, eli maan paras asiantuntemus löytyy siis Naistenklinikalta (+ vierestä Lastenklinikalta). Se, että sairaala oli lähellä kotiamme oli tosi hyvä juttu koska tietenkään en etukäteen osannut kuvitella joutuvani sinne lepuuttelemaan jo ennen tositoimia, mutta nyt kun niin sitten kävikin oli tosi mukavaa kun mies pystyi helposti poikkeamaan minua katsomassa. Sitäpaitsi mies ei olisi ehtinyt mukaan synnytykseen (kiireellinen sektio) ellei oltaisi asuttu niin lähellä ;D!

Mä synnytin viimeksi kättärillä, syynä sen läheisempi etäisyys kotia kuin naistenklinikka. Molemmilla olen ollut ja hoito samanlaista. Ongelmatapauksista selvitään yhtä lailla kättärillä mutta kaikki mitä siirtää voidaan siirretään naikkarille koska sinne on keskitetty tietyt tehohoidot.

Kättärillä joutuu jonottamaan haikaranpesään, mutta perhehuoneita on muillakin osastoilla. Jos noita kahta pitää verrata niin kättäri oli sairaalana paremmassa kunnossa, naikkarilla on vielä muutamia ""nuhjuisia""osastoja, kättärin kaikki on rempattu. Tämän tähden viihdyin kättärillä paremmin. Mitä kätilöihin ja hoitajiin tulee, kivoja ja hankalia on molemmissa sairaaloissa.....

Synnytin Naistenklinikalla 6/2005 ja silloin oli synnytyssalit jo remontoitu ja käytäviä vielä viimeisteltiin.
Tyytyväinen olin valintaani ja kaikki meni hyvin, vaikka nopeasti tuo synnytys etenikin.
Muutimme Vantaalle kesken raskaudden eli ultrassa kävin siellä vain viikolla 19 ja edellisenä yönä päivystyksessä ennen synnytystä, kun en tuntenut liikkeitä.

Synnytin Naistenklinikalla (hätäsektio), ja siitä on pelkästään hyvää sanottavaa. Sekä meidän tyttö että läheisen perheen vauva joutuivat synnytyksen jälkeen tehohoitoon, ja siksi olen tyytyväinen että olimme Naikkarilla josta pääsee tunnelia pitkin Lastenklinikalle. Ei sitä etteikö Kätilöopistossa osattaisi hoitaa, mutta vauvoja ei tarvittu siirtää turhaan.

Meidän tapauksessa Naistenklinikka oli myös sijaintinsa takia lähimpänä.

Synnytin v. 2004 naistenklinikalla ja todella tyytyväinen olin. Ainut isompi ero mitä olemme kavereiden kanssa huomanneet (jotka olleet kättärillä) on että siellä ei mielellään anneta epiduraalin vaikuttaa enää synnytyksen loppuvaiheessa (näin sanottu kolmelle ystävälle). Naistenklinkalla tämä ei ollut ongelma minulle eikä muille siellä synnyttäneille ystävilleni. Jos siellä haluaa että se vaikuttaa loppuun asti niin sen myös saa. Perustelut sille ettei sen pitäisi vaikuttaa loppuun, on että ei repeäisi niin paljon kun tuntee paremmin sen kun lapsi tulee ulos. Kuitenkin ystävänikin ovat revenneet. En usko että monen paikat venyy nii paljon...

mä synnytin naistenklinikalla reilut 4 kk sitten toukokuussa. paikasta on sekä huonoa että hyvää sanottavaa, enimmäkseen kuitenkin hyvää. valintana mulla ensisijaisesti oli sijainti kun asuttiin parin kilsan päässä. en silloin vielä tiennyt että synnytyksen aikaan asutaan jo espoossa mutta en halunnut paikkaa enää vaihtaa kuitenkaan. synnytys joka mulla oli tosi nopea meni hyvin, kiitos ihanan kätilöni joka tsemppasi mua tosi hyvin kun mitään kipulääkkeitä ei enää siinä vaiheessa ollut mahdollista ottaa. eli synnytyssalista jäi pelkästään hyvät muistot. pääsin sitten pienemmälle osastolle (vars. synnyttäjien osastot ihan täynnä) ja vieläpä yksityishuoneeseen vaikken ollut sitä pyytänytkään. henkilökunta siellä oli ihan ok, joistain jäi paremmat fiilikset, joistain ei niin hyvät. imetysmyönteinen tuo paikka on, siitä ei pääse mihinkään. ei sillä, hyvähän se on. mutta mä en alun alkaenkaan henk.kohtaisista syistäni imettänyt ja mua henkilökunta katsoi kyllä hieman ikävästi kun kävin lisämaitoa hakemassa. musta olisivat voineet olla hieman kohteliaampia, tuosta jäi suoraan sanottuna paskat fiilikset. mutta jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee. antaisin synnytysosastolle arvosanaksi 9+ ja tavalliselle osastolle 7+. se että se on iso sairaala ja niillä ei ole aikaa neuvoa tms. käytännön asioissa niin ei pidä paikkaansa. heti tulivat näyttämään kylvetystä yms. kun pyysi. onnellista odotusta sulle!

oletko miettinyt vaihtoehdoksi tammisaarta,valitsin sen,kun olin kuullut siitä pelkkää hyvää,päivääkään en ole katunut. se on aivan mahtava paikka!kannattaa käydä katsomassa.

Sain Kättärillä elokuussa pojan eikä hoidosta ole mitään pahaa sanottavaa. Hoitsut ja lääkärit olivat ammattitaitoisia ja ystävällisiä. Kättärin pehmeistä arvoista en tiedä, mutta esim. täysimetykseen kannustaminen on ehkä jo vedetty siellä ylikin ja imetyksen aloittamisesta tulee jo näppylöitä. Imetyksen käynnistymistä korostetaan niin, että hoitaja jos toinenkin kävi rintoja lypsämässä ja kokeilemassa yösyöttöjä myöten :). Toivottavasti nyt kukaan ei ota sitä hernettä nenäänsä, mutta koin sen jo vähän painostavana. Tosin ehkä se oli tarpeen, kun imetys sujuu nyt tanssien.

Kättärillehän pitää ilmoittautua ajoissa, jos haluaa Haikaranpesään, mutta vaikka kävimme valmennuksetkin Haikaranpesässä, osasto oli niin täynnä, että ""jouduimme"" kuitenkikn tavalliselle osastolle. Hoito oli ihan varmasti yhtä hyvää ja saimme heti perhehuoneen.

Kun mietin itse samaa valintaa, tuntui että huonoja kokemuksia kummastakaan paikasta (Kättäristä ja Naistenklinikasta) ei juuri tuttavapiiristä ollut!

Yhteistyössä