Synnytystä muistellessa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukumaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miukumaisa

Aktiivinen jäsen
27.05.2007
313
55
28
Jotenkin tajusin sellaisen asian, ettei sen jälkeen häpeä enää mitään.

Ponnistusvaiheessa, mikä mielestäni oli helvetillisin hetki, tajusin paskovani syöksyllä kohden kätilöä ja virtsaavani alleni.

Minulla oli synnyttämisestä jotenkin"kauniimpi" kuva. Ei ihan kauniit ja rohkeat osastoa, mutta jossain siellä kuitenkin.

Meille vielä neuvolassa näytettiin synnytysvideo. Äiti synnytti 6:tta lastaan puudutuksissa. Siinä nainen vain hengitti pariin kertaan vähän kovemmin ja kas, baby oli maailmassa.
Ja naivina ensisynnyttäjänä kuvittelin kaiken olevan niin söpöä.

Oletteko te toiset olleet jotenkin viisaampia? Vai onko/oliko teiltäkin pimitetty synnyttämisen todellinen luonne?

Meillä valmennuksessa naurettiin sille videolle. Ääh puuh ja vauva synty ja lekuri nojailee ikkunalautaan. En häpee mitään muuta ku et en vissiin saanu jakeluun kätilölle/lääkärille et muakin tarvis hiukan kuunnella vaikka ekaa synnytin.

Norsupäästäinen:

Aika moni ehti nähdä "mirrini"(synnytin 21 tuntia, joten vuorot vaihtuivat), minun kulkevan alasti ympäri synnytyssalia(suihkuun/sänkyyn/altaaseen..jne en jaksanut joka välissä pukea)
Tuskaisena supistellessa päästin uloshengityksen kanssa rentouttavia ääniä ja todella paskoin toisen ihmisen päälle! Harvoin olen myöskään alleni virtsannut ja vielä muiden katsellessa. Vessapuuhatkin tehtiin kaverin kanssa tai jopa useamman ammattilaisen seurassa..

Joten...mitä sitä voisi enää hävetä?
Pierua kassajonossa?

Ilokaasun voimalla muuten musta tuntui, että en häpeä mitään juuri sillä hetkellä. Pienissä pöllyissä sanoin muuten kätilölle, että mä voisin synnyttää vaikka keskellä stockmannia :whistle:. Se häveliäisyys kyllä palasi kun loppu synnytys ja etenkin se kaasun imeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja iätiäiti:
Norsupäästäinen:

Aika moni ehti nähdä "mirrini"(synnytin 21 tuntia, joten vuorot vaihtuivat), minun kulkevan alasti ympäri synnytyssalia(suihkuun/sänkyyn/altaaseen..jne en jaksanut joka välissä pukea)
Tuskaisena supistellessa päästin uloshengityksen kanssa rentouttavia ääniä ja todella paskoin toisen ihmisen päälle! Harvoin olen myöskään alleni virtsannut ja vielä muiden katsellessa. Vessapuuhatkin tehtiin kaverin kanssa tai jopa useamman ammattilaisen seurassa..

Pierua kassajonossa?

Vaikka minulla useampikin synnytys takana häpeäisin silti, jos pieraisisin kassajonossa. :ashamed:

Norsupäästäinen:

Pierua kassajonossa?

Noin se mullakin suunnilleen meni. Mutta en mä silti seuraavasta synnytyksestä nauttinut mitenkään, varsinkaan siitä että vieraat ihmiset on koko ajan naama mun jalkovälissä. Enkä edelleenkään halua esitellä yhtään mitään kenellekään ja käyn mieluiten vessassakin yksin :kieh:

kylä mä häpeän vieläkin ,jos pieraisisin. mulla katetroitiin vitra pois kun en pääst enään vessaan. ja oli rakko ihan täys. ja paskat siltä tuli,mutta ei onneksi vetelää et olis lentänyt. mä en ite sitä ees huomannut,mies myöhemmin kertoi. oli kätilö vaan nopeesti siivonnut pois alta.
Mutta noi on ihmisen normaaleita asioita kaikki paskoo ja kusee. mitä niitä häpeilee.

:laugh:
Jep.
Mun pelastus oli ilokaasuttelu :D
Yritin synnyttää luomusti, mutta kun synnytys vain pitkittyi, väsyin, enkä jaksanut enää ottaa vastaan kipua. Ponnistusvaiheessa se ebiduraali lakkasi kuitenkin vaikuttamasta..joten melkein luomu synnytys.
Ja hei Aaban, ihan kaikkea ei pidä ottaa KIRJAIMELLISESTI ;)

Yritän terästää: En häpeä ulostamista, en eritteitä jne. Olisi kuitenkin ollut kohtuullista, että sellaisistakin asioista voitaisiin mainita.. Minun ystäväni nimittäin ovat synnyttäneet suolet tyhjennettyinä ja niin minäkin olisin halunnut synnyttää..Olisi ollut jotenkin luontevampaa käydä synnytystä läpi kätilön kanssa, ilman ajatusta: eilen kakkasin päällesi, me tiedämme sen, mutta ei puhuta siitä, vaikka se onkin kätilönä olemisen PASKIN puoli... :laugh:

Yritän terästää: En häpeä ulostamista, en eritteitä jne. Olisi kuitenkin ollut kohtuullista, että sellaisistakin asioista voitaisiin mainita.. Minun ystäväni nimittäin ovat synnyttäneet suolet tyhjennettyinä ja niin minäkin olisin halunnut synnyttää..Olisi ollut jotenkin luontevampaa käydä synnytystä läpi kätilön kanssa, ilman ajatusta: eilen kakkasin päällesi, me tiedämme sen, mutta ei puhuta siitä, vaikka se onkin kätilönä olemisen PASKIN puoli... :laugh:

No eipä se peräruiskekaan aina sitä takaa, etteikö ulostetta voisi tulla myöhemmin.

Nuorimmalta sydänäänet laski supistusten myötä (napanuora tosi lyhyt ja kaulan ympärillä tiukasti) joten laittoivat kalvot puhki ja tipan.. eikä enää puhettakaan että oisin saanut synntyspöydältä mihinkään nousta. Eikä mitään alkuvalmisteluita muuten oltu tehty, koska kuviteltiin että ne voidaan tehdä hetken päästä. Mulla oli parin päivän lasti sisällä ja varoitinkin kätilöä tulevasta..
vauva oli tehnyt hätäkakat, paikalla oli 2kätilöä, lääkäri ja joku muu hlö vielä.. ja kun pukkasin vauvaa maailmaan ni sieltä tuli ensin kuset ja paskat sitten lapsi ja kakkasta lapsivettä. oli sit melko rapasta hommaa ja hajut sen mukaiset. paska oli levinnyt selänpuolelle kivasti (kätilöt aina pyyhkäs ponnistuksen jälkeen paskoja paperilla ja lopulta sitä+ paperia oli vuori, ja ponnistusvaiheen aikana kun tulee hieman liikuttua ni paska levis selkäpuolelle.. reidet oli ruskeena lapsivesipuurosta, verta ympäriämpäri jokapuolella (istukka irtos hitaasti ja huonosti)
mut ei tuo haitannut mua mitään tuossavaiheessa, pääasia oli terve poika pelkäämisen jälkeen :D
muistelkaa tuota jos alkaa omat päästöt salissa haittaan.. että joku on tehnyt pohjat jo :D eikä kuitenkaan kätilöt olleet moksiskaan, kuhan putsasivat suurimman osan lopuksi pois (arvatkaa tuntuiko kivalta päästä suihkuun :D )

määki sain peräruiskeen vasta tokasta.ekasta ei ees tarjottu. ja synnytys kesti kauan ekasta.mutta mulla jäi siitä aika hyvä kuva.. toisesta en ehtinyt saaha kivunlievitystä kun päätti ensin puhkasta kalvot ja sit lääkäri oli muualla ja hetken päästä ei enään ehtinyt. se oli jotain sanoinkuvaamatonta tuskaa |O |O |O

Mua kyllä hävetti synnytyksessäkin, vaikka oli siinä tärkeempääkin ajateltavaa... pyytelin anteeksi, että pissaa tuli housuun, ja pyytelin myös anteeksi, että huusin niin kovaa! Vauvan syntymän jälkeen kätilö rupesi itkemään ja mä ajattelin että apua, olinko mä niin kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Nuorimmalta sydänäänet laski supistusten myötä (napanuora tosi lyhyt ja kaulan ympärillä tiukasti) joten laittoivat kalvot puhki ja tipan.. eikä enää puhettakaan että oisin saanut synntyspöydältä mihinkään nousta. Eikä mitään alkuvalmisteluita muuten oltu tehty, koska kuviteltiin että ne voidaan tehdä hetken päästä. Mulla oli parin päivän lasti sisällä ja varoitinkin kätilöä tulevasta..
vauva oli tehnyt hätäkakat, paikalla oli 2kätilöä, lääkäri ja joku muu hlö vielä.. ja kun pukkasin vauvaa maailmaan ni sieltä tuli ensin kuset ja paskat sitten lapsi ja kakkasta lapsivettä. oli sit melko rapasta hommaa ja hajut sen mukaiset. paska oli levinnyt selänpuolelle kivasti (kätilöt aina pyyhkäs ponnistuksen jälkeen paskoja paperilla ja lopulta sitä+ paperia oli vuori, ja ponnistusvaiheen aikana kun tulee hieman liikuttua ni paska levis selkäpuolelle.. reidet oli ruskeena lapsivesipuurosta, verta ympäriämpäri jokapuolella (istukka irtos hitaasti ja huonosti)
mut ei tuo haitannut mua mitään tuossavaiheessa, pääasia oli terve poika pelkäämisen jälkeen :D
muistelkaa tuota jos alkaa omat päästöt salissa haittaan.. että joku on tehnyt pohjat jo :D eikä kuitenkaan kätilöt olleet moksiskaan, kuhan putsasivat suurimman osan lopuksi pois (arvatkaa tuntuiko kivalta päästä suihkuun :D )

:laugh:
Hyi järkky.. tässä olis ainesta synnytysvideolle!

Sä kaiketi ymmärsit mitä ajoin takaa..

Kaikesta huolimatta synnyttämisestä jäi myönteinen kuva. Tavallaan nautin synnytyksestä. Oli hyvin aikaa tajuta mitä ympärillä tapahtui. Henkilökunnassakaan ei ollut moittimista.
Haluaisin kyllä ehdottomasti, jos koskaan on mahdollista saada toista lasta ja jopa synnyttää, peräruiskeen....

Onko täällä joku ihka oikea luomusynnyttäjä?

jos tuo ois ollut eka synnytys, niin varmasti ikuiset traumat tullut :D

Mitäs eivät ensin antaneet peräruisketta vaan aloitettiin käynnistys -->sydänäänten laskut. ihan niitten oma vika :D

edellisessä synnytyksessä olin käyny veskissä vähän väliä, ja mulle annettiin käynnistyksen aikana useampi peräruiske pyynnöstäni (käynnistettiin 2vkoa tuolloin) tää siksi, koska kun synnytin 5kiloisen vuosikausia aikaisemmin, niin vauvan koko esti pissaamisen, eikä kukaan tajunnut sitä (hidasti synnytyksen kulkua) sit ponnistusvaiheessa ekaksi kauheesti väkevänhajuista pissaa joka oikeen höyrys ilmaan.. joten tuon varmistusvarmistus synnytyksen jälkeen sainkin kokea ihan ääripään eritteiden osalta. Ai ni, oksennus puuttui, muuten hajujen sinfonia ois ollutkin täydellinen

Kaikesta huolimatta synnyttämisestä jäi myönteinen kuva. Tavallaan nautin synnytyksestä. Oli hyvin aikaa tajuta mitä ympärillä tapahtui. Henkilökunnassakaan ei ollut moittimista.
Haluaisin kyllä ehdottomasti, jos koskaan on mahdollista saada toista lasta ja jopa synnyttää, peräruiskeen....

7 tehty ilokaasun voimalla, joten ei ihan täysin luomua, mutta melkein

kyllä se luomua on,ei se ilokaasu mihinkään auta. itse kanssa tokan jouduin luomulla synnyttää
tai siis toimi se ilokaasun suupala suukapulana,sitä purin niin että siihen jäi kauheat painaumat

Ilokaasu on kyllä ihan mahtava keksintö...
Olenkin sanonut ystävilleni synnyttäneeni pilvessä :p

Ilokaasun avulla sain itseni tosi rennoksi supistusten aikana..ei se kipua pois vie, mutta auttaa kivun kestämisessä.

Ei synnyttäminen häpeää vieny...
Sain peräruiskeen molemmissa synnytyksissä, tokassa synnytyksessä istuin vessassa ja hävetti jo se, että jo mahan "murinankin" kuuli oven ulkopuolelle :D
Mut enpähän paskonu pöydälle!
Mä olin erilainen nuori ja uitin kätilön lapsivedessä, kätilöllä taskut ja kengät täynnä lapsivettä.
Miehen päälle vaan oksensin. Eli hyvin sain peitettyä salin lattian jokatapauksessa... :D

Jälkimmäinen synty täysin luomuna.

Minä olen aika luomu. Olen aina siihen synnytystietolomakkeeseen laittanu, että en halua kivunlievitystä. En tykkää lääkkeitä käyttää.. On mulle ennen jokaista annettu peräruiske, mutta viimeisestä tuli pikku turahdus synnyttäessäkin. Pyytelin anteeksi ja kätilö oli upea ja vaan siivosi äkkiä pois. Emätinpuudutuksen ne ovat aina laittaneet siitä pyynnöstä huolimatta, mutta nuorimmalle ja painavimmalle ei ehditty laittaa. Tuntu oikeasti hyvältä se synnytys kun tunsi miten lapsi etenee. Jos tässä vielä joskus ollaan samoissa hommissa niin kerron tämän jutun ja oikeesti vaadin, että sitä puudutusta ei laiteta..

Mulla taisi olla täysin luomu tämä viidennen synnytys. Saliin lähdettiin kun olin 6cm auki, ja sanoin kätilölle et joo, nyt voisin jotain ottaa. Saliin kun päästiin, olinki 10cm auki ja ponnistus alko. En kerenny kipulääkkeitä saamaan. Mutta täytyy sanoa, et ei se sattunu yhtään niin paljon, mitä pelkäsin.

Yhteistyössä