Syökö teidän 10 kk samaa ruokaa muun perheen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttumaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttumaaria

Jäsen
02.06.2007
266
1
16
Eli siinäpä kysymys. Itseäni on alkanut ottaa päähän, kun oma äitini koko ajan toitottaa, että eihän niitä valmiita purkkiruokia (niitä isoja purkkeja, mitkä on 8-kuisesta alkaen) teidän enää tarvitse ostaa, kun samaa ruokaahan poika jo pystyy syömään. Poikamme siis 10-kuinen ja saa purkkiruokia tai sitten teen hänelle erikseen oman ruoan.

Me miehen kanssa syödään sellaista ruokaa, ettei sitä voi vielä oikein pojalle antaa. Siis ihan tavallista ruokaa syödään, mutta jotenkin vaan tuntuu ettei se ole läheskään aina pojalle sopivaa. Poika kun ei vielä esim. tavan maitoa juo/syö, kananmunaa en ole vielä antanut ja muutenkin tuntuu, että "aikuisten" ruoka on kuivempaa kuin lasten purkkiruuat. Pikku hiljaa on tietysti tarkoitus ruveta totuttamaan samaan sapuskaan.

Miten muilla menee? Syökö samaa vai eri ruokaa? Mihin asti olette antaneet vielä purkkiruokia?

Ja toinen kysymys, miten pojan sais rauhoittumaan ruokailun/imetyksen ajaksi? Hän kun ei malttais istua montaa minuuttia syöttötuolissa, liikkeelle vaan pitäsi päästä. Vilkas ja energinen kaveri on, konttaa ja kävelee puita pitkin. Ruokahetket on siis aikamoista taistelua, samoin imetykset päivällä, käy vain nopeesti rinnalla parit imut ottamassa ja taas punkeaa istumaan. Vinkkejä kaivattais!!!

Meillä 10kk vauva syö 8kk purkkiruokaa. Joskus laitan meidän ruuasta hänelle oman lautasen (esim.perunaa ja jauhelihaa )
Minäkin olen kokenut että syömme enimmäkseen vauvalle sopimatonta ruokaa, esim. marinoitu liha,broileri jne. Typykällä on muutenkin vain kaksi hammasta enkä aina jaksaisi soseuttaa kaikkea, siksi myönnän laiskuuteni =)
Sen verran ollaan kuitenkin edetty syömispuuhissa että välipalalla syö viiliä tai maustamatonta jogurttia. Ja muutaman kerran olen vastoin kaikkia ohjeita antanut danonino-rahkaa (ikäsuositus 1v)

Rauhattomuus syödessä: todella tuttua, saan tytön pysymään aloillaan kun syö samalla sormiruokaa (kurkkua,leipää tms)

Heip!
Meidän neiti (11kk) menee vielä myös purkkiruualla. Minä olen ajatellut, että kun vuoden täyttää, niin sitten siirryttäis tavalliseen kotiruokaan, yksi syy juuri tuo tavallinen maito, jota saa sitten huoletta neidille antaa. Tietenkin annan lapsen maistella sellaisia "meidän ruokia", jotka tiedän hänelle sopivan. Nyt on kyllä tullut pöydässä kiukuttelua, kun ei saakkaan kaikkea, mitä äidin/isän lautasella on.

Ruokailun rauhoittamisesta: Meillä ruokailutilanteita aikanaan helpotti, kun antoi lapselle käteen jotain itsesyötävää (yleensä pala näkkäriä), siinä sitten välillä sai työnnettyä lusikkaa suuhun. Nykyisin olemme alkaneet opetella itse syömistä, mutta valitettavasti oman lusikan sijaan lautaselle vilahtaa usein käsi, jota sitten lätkytetään pöytään. Olenpa siis siirtänyt lautasen kauemmas ja minä lastaan neidin omaan lusikkaan hiukan ruokaa, jonka hän itse saa laittaa suuhunsa. Tämän jälkeen äiti saa taas laittaa monta lusikallista suuhun.

Imetys: Tuo imetys päivisin on meilläkin ollut jo pidemmän aikaa sitä sun tätä. Imaisee kerran tai pari ja sitten alkaa jo jokin muu asia kiinnostaa. Julkisella paikalla tai huoneessa, missä on muita on turha kuvitellakaan imetyksen onnistuvan = liikaa mielenkiinnon kohteita. Iltaisin, öisin ja aamuisin ei tätä ongelmaa ole. Myös ennen päiväuniaikaa joskus rauhottuu rinnalle. Yritän vuoteen asti sinnitellä ja sitten siirrytään tavalliseen maitoon.

Ei meidänkään neiti vielä syö isojen ruokaa, eli purkkiruualla mennään, jos sattuu olemaan jotain sopivaa esim pottumuusia tms otan tietty pienen annoksen sivuun. Kyllä meilläkin ollaan maisteltu noita danoninoja ja muitakin jugurtteja ja rahkoja.
Itseasiassa meillä syödään aika harvoin mitään mikä kävisi myös vauvalle, täytyy varmaan pian alkaa muuttamaan aikuisten eväitä tai sitten tekemään eri sapuskat lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja wilma83:
Kyllä meilläkin ollaan maisteltu noita danoninoja ja muitakin jugurtteja ja rahkoja.

Oletko antanut ihan maustettuja jogurtteja,vai mitä?mielenkiinnosta vaan kyselen jos uskaltaisin itsekin maistattaa...

mä annoin 10kk :sta ihan tavallista jugurttia..vain mansikkaista oon välttäny..

Alkuperäinen kirjoittaja wilma83:
Kyllä meilläkin ollaan maisteltu noita danoninoja ja muitakin jugurtteja ja rahkoja.

Oletko antanut ihan maustettuja jogurtteja,vai mitä?mielenkiinnosta vaan kyselen jos uskaltaisin itsekin maistattaa...

Olen antanut A-jugurttia ja jotain muutakin gefilus-jugurttia. Nuo tavalliset jugurtit ovat vaan aika löröjä ja vaikea syöttää. Danonino rahkat on kiinteämpiä. Maustamaton rahka jossa seassa hedelmäsosetta on myös herkkua.

Aika pitkälti samoja. Tuon ikäiselle voi jo antaa makaronilaatikkoa (lehmänmaito saa olla ruoanvalmistuksessa jo käytössä), muussia, lihapullia jne. Purkkiruoka maistuu selvästi kotiruokaa huonommin. Todennäköisesti esikoislapsi menee pitempään purkkiruoalla kuin toinen. Jos ekalle lapselle joutuu vääntää ruoan, samalla sen antaa kakkosellekin.

Yhteistyössä