syökö teidän leikki-ikäiset kasviksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katmat

Aktiivinen jäsen
22.01.2008
2 265
1
36
Meillä tarjolla joka aterialla mutta 5v ei syö.Ainoat mitä suostuu syömään on banaani ja joskus vähä omppua.On yritetty saada syömään,ei ei ja ei.keitostaki karsii pois kaikki muut paitsi perunat ja lihat/kalat.

Poika oli pienenä hyvin allerginen,pitkään ruokalistalla oli ainoastaan maissi,poro ja mustikka.Nyt allergiat väistyneet ja sais syödä kaikkea mutta ei syö.Jokaisen ruoka-aineen kohdalla joutuu tekemään viikkoja töitä että edes suostuu maistamaan ja vielä monta viikkoa lisää ennen kuin suostuu syömään isompia määriä uutta ruoka-ainetta.

Neuvolassa otin puheeksi ja siellä oltiin sitä mieltä,että tilanne johtuu pahoista allergioista eli siitä,että ruokavalio oli herkkyysvaiheessa (siinä vaihees jolloin pitäis saada monipuolisesti makuelämyksiä)hyvin suppea (noi 3 ruoka-ainetta).

Syökö tuon ikäiset "normaalisti" kasviksia vai karttaako tuon ikäiset ylipäätään niitä? Puhun nyt tuoreista kasviksista ja hedelmistä.Itte oon vaan pohtinu että saako tarpeeksi vitamiineja ym kun syö niin yksipuolisesti vaikka tarjolla olis monipuolista ruokaa.

Voi kun söiskin! Meidän vanhempi 5 v. on tosi kranttu. Pienempänä veti melkein kaikki mitä nenän eteen laitettiin, nyt ei oikeen mitään. Muutamat jutut uppoaa, niin niistä sitten yritän keksiä jotain lisuketta ruokaan. Kuopus kohta 2 v. on nyt jo aika kranttu.

Meillä siis menee porkkana, omppu, bansku, viinirypäleet, kurkku, vesimeloni. Nuorempi syö marjoja, mutta vanhempi ei niihin ENÄÄ koske. Siinä ne oikeestaan on,

Juu, tykkää ne. Erityisesti tomaatista,kurkusta ja paprikasta ja tuoreesta porkkanaraasteesta.
Sit keitettyinä hernemaissipaprika ja babyporkkanat on namia.

Hedelmistä menee kaikki paitsi nyt ovat vissiin saaneet banaania yliannostuksen kun se ei oo vähään aikaan kelvannut, enkä oo kyllä ostanutkaan. :)

Ja lapsukaiset siis 4v ja 1v7kk

Poika 3v9kk ja syö kaikkea muuta mitä eteen tuodaan, mutta sienistä, kananmunasta ja viinimarjoista sellaisenaan ei tykkää, jos tietää niitä syövänsä (esim. sienihakkelus lihapullissa menee, mutta vaikkapa pizzassa sienet ei kelpaa). Itse asiassa poika syö lautasella olevat kasvikset/salaatin aina ensin, ja sitten vasta käy ns. varsinaisen ruoan kimppuun.

4,5 v syö kasviksia ja hedelmiä ihan hyvin. Paprikaa, kurkkua, porkkanaa, päärynää, omenaa, banaania, viinirypäleitä jnejne.
Kokeile söisikö herne-maissi-paprikaa. Sitä meidän napero vetäisi sellaisenaan vaikka lautaskaupalla...

en tiedä millä tuon pojan saa syömään.2vuotias,jolla ei ole mitään allergioita taustalla,syö kyllä kaikenlaista,mutta tää 5v on murheenkryyni.vaikuttaako allergia ja ensimmäisten vuosien yksipuolinen ruokavalio noin paljon?

6-vuotias on hirvittävän kranttu :/
Syö ainoastaan paprikaa, porkkanaa, omenaa, vesimelonia. Ei edes banskua vaikka se makeaa on. Kypsänä ei tykkää kasviksista yhtään. Marjoja ei suostu syömään. Olen jotenkin jo luovuttanut...

Te, joiden lapset ei syö kasviksia: syöttekö itse säännöllisesti kasviksia? Mä olen tehnyt omassa kaveripiirissäni sellaisen havainnon, että ne, jotka ei itse syö kasviksia oikeastaan ollenkaan, eivät saa myöskään lapsiaan niitä syömään...

Meillä syö isompi ihan mitä vaan paitsi ananasta / persikkaa, mieluiten kasvisia lämpimänä, tomaattit, kurkut ja porkkanat häviää suoraan jääkaapista nopeasti. Nuorempi on nirsompi syö kasviksia jos näkee mitä syö eli kaikki erikseen, samoin on muunkin ruuan kanssa

Salaattia poika ei o oppinu syömään, ei vissiin tykkää rakenteesta. Viinimarjat, tyrni, karpalot, puolukka ja muut marjat sekä hedelmät ja vihannekset menee kaikki. Ei nirsoile vaan mielellään maistaa uutta. Usein pyytää marjoja tai hedelmää välipalaks... Äitiinsä tullu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Te, joiden lapset ei syö kasviksia: syöttekö itse säännöllisesti kasviksia? Mä olen tehnyt omassa kaveripiirissäni sellaisen havainnon, että ne, jotka ei itse syö kasviksia oikeastaan ollenkaan, eivät saa myöskään lapsiaan niitä syömään...

Melkein joka päivä on salaattia tai sitten yritän laittaa lämpimiä kasviksia. Mun virhe on ehkä se, että tulee ostettua sitten VAAN sitä, jonka tietää lapsiin uppoavan...

Meillä allergiat kai sitten teki päinvastaisen reaktion. Nyt kun poika on 2v7kk ja allergiat helpottaneet niin syö vaikka mitä kasviksia ja hyvällä ruokahalulla. Tänäänkin veti ison annoksen hirvenlihakeittoa jossa porkkanaa, selleriä ja ruusukaalia. Porkkanaa nakertelee raakanakin ihan onnessaan. Vuosi sitten poika ei saanut syödä muuta kasvista kuin kesäkurpitsaa..
Itse syön paljon ja ihan kaikkia kasviksia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

me ollaan kasvissyöjiä (siis minä ja mieheni,lapset syö myös lihaa)ja siksi meillä on aina joka aterialla reilusti ja monipuolisesti sekä tuoretta että kypsennettyä kasvista.Tyttö syökin hyvin kun on aina saanu syödä,mutta poika ei syö kaiketi sen takia kun söi niin pitkään hyvin yksipuolisesti allergioiden takia.Tai niin ainakin neuvolassa arveltiin kun puhuin asiasta.Että meillä ei ainakaan johdu siitä etteikö olis rehuja tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Meillä allergiat kai sitten teki päinvastaisen reaktion. Nyt kun poika on 2v7kk ja allergiat helpottaneet niin syö vaikka mitä kasviksia ja hyvällä ruokahalulla. Tänäänkin veti ison annoksen hirvenlihakeittoa jossa porkkanaa, selleriä ja ruusukaalia. Porkkanaa nakertelee raakanakin ihan onnessaan. Vuosi sitten poika ei saanut syödä muuta kasvista kuin kesäkurpitsaa..

:attn: kumpa meilläkin...

mitä asiasta oon lukenu ja kuullu niin useimmilla allergikkolapsilla (siis joilla on ollu hyvin suppea ruokavalio) on se ongelma,että eivät meinaa hyväksyä uusia ruoka-aineita.Mun kaverin lapsi oli samalla lailla allerginen kuin omani ja se on nyt 9 vuotiaanakin vielä hyvin nirso,vaikka saiskin jo syödä kaikkea.

kyllä meidän kolme lastamme syö aika paljonkin kasviksia. varsinkin keskimmäinen, joka on jo kyllä koululainen. 4.v ei salaattia syö mutt tomaattia, kurkkua, porkkanaa (raasteena, paloina ja kokonaisina), mandariineja, omenia,banaania, mansikoita, mustikoita.
parhaiten menevät kaupaksi välipaloina, pieniksi suikaleiksi tehtynä, pistää pöydän kulmalle niin siitä ne syödään lähes huomaatattomasti

Syö kasviksia. Kesällä varsinkin kasvisten ja marjojen kulutus on huipussaan. Papalla naapurissa on aikaa syöttää ja antaa lapsille jos jotakin kasvikunnan tuotetta ja sekös maistuu.
Mut muutamaan otteeseen olen polttanut hihani kun lapset saapuu ruokapöytään ja kertovat että just söivät kurkun, paprikan ja porkkanan ja mausteeksi luumuja ja ei oo nälkä :D

Mut aina ovat tykänneet kasviksista, varsinkin raakana. Kypsennettynä ei niinkään uppoa.

Syö ja todella hyvin syökin. Lapset 4½v ja 2v syövät ennakkoluulottomasti ihan kaikkea, mitä ihmettelen toisinaan suuresti sillä itse olen ollut lapsesta lähtien aika huono syömään. Vauva 2kk kasvaa toistaiseksi maidon voimalla, joten hänen syömisistä ei vielä ole suurta sanomista.

Meillä syö 2,5-vuotias kausittain tosi hyvin, kausittain lähinnä lämpimän ruuan seassa. Kesällä meni marjoja ja nektariineja ihan hurjasti, sitten meni hetki että tottui pakastemarjoihin. Juuri syö tossa iltapalaksi mansikka-banaanisalaattia ja kirsikkatomaatteja :)

Mun kaverin lapsella oli pienenä tosi suppea ruokavalio, ei tosin allergioitten takia, ja on ihan toivottoman nirso nyt 6-vuotiaana. Ei suostu maistamaan mitään, mitä ei ole ennen maistanut, ja tämä koskee ihan kaikkea - jopa herkkuja.

Yhteistyössä