syökö teidän leikki-ikäiset kasviksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Te, joiden lapset ei syö kasviksia: syöttekö itse säännöllisesti kasviksia? Mä olen tehnyt omassa kaveripiirissäni sellaisen havainnon, että ne, jotka ei itse syö kasviksia oikeastaan ollenkaan, eivät saa myöskään lapsiaan niitä syömään...

Meillä tää vaihe on vähän menossa jo ohi, mutt noin puoli vuotta kesti jätkällä että ronkki kaikki mahdolliset kasvista muistuttavat pois ruoastaan. Siis jos mä tein tomaatti pastaa, söi pastat, mutta ei tomaattia. Jos oli juureskeittoa, söi perunat, hyvällä tsägällä porkkanat, mutta ei muuta. Jos syötiin nuudeleita ja kasviswokkia, söi nuudelit jne. Välipaloista meni vain banaani, muut hedelmät ei. Edelleen ei tykkää että esim rahkassa on mitään paloja, sylkee pois suustansa. Mutta koska pääpiirteittäin syö jo hedelmiä välipaloina ja kasvisruokia, en puutu moiseen pikkuseikkaan.
Ja meillä siis on syötä koko jätkän olemassa olo ajan hyvinkin kasvispainotteista ruokaa.

Syö, ihan kaikkea mitä laittaa eteen.. Esikoisella on ollut allergioita vaikka muille jakaa, ei syö kananmunaa keitettynä, paistettuna tai mitenkään "esillä"olevana. Muuten syövät kyllä ihan kaikkea.

Meillä on ollut alusta asti tarjolla joka aterialla jotain kasviksia jossain muodossa. Eivät varmaan muuta söisikään jos saisivat valita :D 6- ja 5-vuotiaat leikki-ikäiset ja 1,5-vuotias taapero.

2- ja 6-vuotiaat lapset meillä. Kaikkia hedelmiä syövät ja paljon. Kasviksia huonommin, tosin tarjontaakin on huonommin..
Isompi on ruvennut vieroksumaan keittojuureksiakin.
Olen ajatellut, että ehkä on eskarissa ollut jätkien kanssa puhetta koska on ihan uusi juttu, että valikoi. Aiemmin ei tainnut edes huomata kummemmin mitä lautasella on.
Ja pikkusiskohan on apinana perässä..

Meillä 1v8kk tykkää kovasti kasviksista. Niitä on kyllä runsaasti tarjolla joka aterialla (itse en edes syö lihaa), esimerkki varmasti on auttanut.
Kaali-porkkanaraaste on tällä hetkellä suurinta lisuke-herkkua.

Sama tilanne kunnes katsottiin yhdessä Olipa kerran elämä. Nykyään kiskoo vihanneksia innoissaan ja on kiinnostunut, mikä sisältää mitäkin vitamiinia. Suosittelen sarjaa, iskee erityisen hyvin poikiin kun melkein joka jaksossa on hyvien ja pahojen taistelua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama tilanne kunnes katsottiin yhdessä Olipa kerran elämä. Nykyään kiskoo vihanneksia innoissaan ja on kiinnostunut, mikä sisältää mitäkin vitamiinia. Suosittelen sarjaa, iskee erityisen hyvin poikiin kun melkein joka jaksossa on hyvien ja pahojen taistelua :)

Jäi sanomatta, että lapsella ollut yhtä suppea ruokavalio pienenä. Ensimmäinen totutteluvuosi oli vaikein, mutta sen jälkeen on jo oletettu, että kasviksia syödään kuten muutkin. Maistaa pitää, voit lähteä pöydästä kun olet syönyt kaksi palasta jne.

Meillä on auttanut myös vihannesten tarjoaminen erikseen, ei salattina. Usein annan kaksi vaihtoehtoa, joista toista syödään alkupalaksi ennen varsinaista ruokaa. Tällöin lapsella on suurin nälkä. Vihannespalat ovat lisäksi ainoa sallittu ruoka telkkarin ääressä, se toimii hyvin.

Meidän 5v tyttö syö mielellään kaikkia hedelmiä salaatteja ja kypsiä ja raakoja kasviksia. Ennen päiväkodin aloittamista oli kausi kun ei oikein muu kuin tomaatti ja kurkku maistuneet mutta siellä kun muutkin söivät niin nyt on oppinut monipuolisesti syömään.

Yhteistyössä