syömättömyys (9kk vauva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wilma83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wilma83

Jäsen
29.01.2007
183
0
16
Alkaakohan se syöminen ikinä sujua..
Vauva on nyt 9kk ja kiinteitä syöty 4kk lähtien eikä vaan osoita minkäänlaista mielenkiintoa ruokailuun. Syö säännöllisesti, on kokeiltu pidentää syöttövälejä, leikkiä,laulattaa, syödä sormiruokaa, syödä itse,omaa lusikkaa, vaihtaa lusikkaa ,kylmää ruokaa kuumaa ruokaa jne jne. En keksi mitään keinoa millä saada vauva innostumaan ruokailusta. Syö max. puoli pilttipurkillista ja senkin saan hänelle huijattua kun syö esim. leipää samalla.Ja maidon (korvikkeen) saa aterian päätteeksi pullosta, mukia ei huoli.
Onkohan kenelläkään muulla tällaista,alkaa puhti olla aika poissa :headwall:

Olisipas voinut olla minun kynästä tuo teksti, sillä erotuksella että tyttö nyt 10kk. Meillä syödään niin vähän. :( Painoa oli tullut 10kk neuvolassa 80g, edellinen punnitus oli 2kk aiemmin. Huijaamalla meilläkin yritetään syödä, mutta ei paljon apua. Nyt olen alkanut antamaan samaa ruokaa kuin itse syödään ja on alkanut ehkä hieman paremmin syömään. Mutta ei kuulemma kukaan ruoan ääressä nälkään kuole.
Voimia sinne "taisteluun", toivotaan että alkaa ruoka maistumaan pian! :hug:

"kiva" kuulla että jollain muullakin näin. Koska ruokailut on aikas iso osa päivästä ei jaksaisi aina tapella. Sanovat että lapsi syö kun on nälkä mutta jos ei ole nälkä 12h yöunien jälkeen niin milloinkas sitten....tälläainen 5kk kestävä syömisen opettelu on aika rankkaa...

Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu!!!!!!!!!!!! Jatkuva ruoan kanssa taistelu uuvuttaa TÄYSIN! Ainakin minut. Meidän poika on ihan samanlainen. Tuntuu, ettei mikään saa sitä syömään. Olenkin ottanut hieman aikalisää, syökään tuttipullosta maitoa tai vellejä. Loppujen lopuksi, mitä merkitystä, kuinka paljon soseita syö vauvana? uskon, että helpottaa, kun saa ns kunnon ruokaa. Minä kokeilen enää antaa kiinteitä lounaalla ja päivällisellä. Aamun ja illan olen jo korvannut vellillä. Uskon, että kun aika on kypsä aika on kypsä. Kun yritin viidesti päivässä, stressasin vain ja olin kiukkuinen.

meilläkin takkusi tuo kiinteiden mutustelu todella paljon ja jo ehdin ajatella pojan olevan rinnalla lopunikäänsä. Vaan hiljalleen alkoi pöperöt maistuun tuossa huhtikuun aikana, vielä puurot menee todella vaihtelevasti ja kala oksennetaan ulos, mutta selkeesti on painoo alkanut tulla ja alkaa hiljalleen oleen sellainen velmu vuosikas. Vaan kyllä oli huoli kova miten pieni pärjää niin vähällä ja lähes pelkällä rintamaidolla. Vaan kummasti pärjäsi, oli iloinen ja kova menijä vaikkei kasvu niin päätä huimannutkaan. Nyt odotan mielenkiiinnolla miten on kasvukäyrien käynyt, kun ruokaa nyt kuitenkin menee aika hyvin päivisin. Tosin edelleenkin meillä leikitään milloin milläkin ns. kielletyllä hedelmällä eli kaukosäätimellä tai minun lompakolla, metkut on monet puolin ja toisin, et saadaan pienen masuun sapuskaa. Vaan aina vaan helpommin menee, nyt on helpottanut lounaan osalta, kun sen syömme näin kesäisin leikkipuistossa ja siellä on niin paljon kaikkea kivaa tarkkailtavaa, et syöminen menee ihan huomaamatta. Eli tällä sepustuksella tahdoin vain sanoa, et hiljalleen varmasti teilläkin alkaa sujumaan, omien voimien mukaan tarjoile ruokia. Meillä todellakin vaikeimpana aikana oltiin pelkällä rinnalla :ashamed: mutta neuvolasta saatiin siihen vähän niiku siunaus. Eipä sitä väkisinkään voi pientä syöttää.
Mutta voimia sinulle, murullasi on jo takataskussa uusia kivoja kujeita sinun päänmenoksi :hug:

Meillä on kanssa 9,5kk vanhan tytön kanssa syömiset yhtä pelleilyä. saanut kiinteitä 4kk iästä asti ja tuonne melkein 8kuukauteen meni syöminen suht hyvin. Nyt ei söisi ei sitten millään, ruokailuja piti vähentää viidestä neljään kun ei suostu syömään. Yritän aina keksiä tytölle jotain uutta näpellettävää johon hänen mielenkiintonsa keskittyy ja näin syö huomaamattaan jonkun verran. Ruokailuhetkistä on tullut stressaavia ja välillä on hermoissa pitelemistä kun kaikkesi teet ja toinen vaan kääntää päätä pois ja purskuttaa ruokaa suustaan.
Äitini lohdutti että olin itse ollut juuri tässä iässä myös todella huono syömään, kuulemma vuoden vanhasta sitten helpottui.

Poitsu nyt 8 kk ja kyllä sitä täälläkin on hermo välillä aika piukeella tuon syömisen suhteen. Meillä mennään suurin piiretin näin, että aamulla seiskan puol kasin aikaan maitoa pullosta, sitten puuroa parin tunnin päästä, sitä tiettyä kaupan puuroa. Lounaalla kasvis-naudanlihasosetta (mikään muu ei tunnu maistuvan). Päikkäreiden jälkeen yritän antaan lihasosetta tai jogurttia tai sitten vaan maitoa. Illalla ennen nukkumaan menoa maitoa.

Hirveen vaikeeta on uusiin makuihin tottuminen, ei sitten millään. Sitä yökitään ja toisinaan jopa oksennetaan. Mä olen nyt jonkin aikaa antanut sitten vaan sitä tuttua kasvis-naudanlihasosetta, jogurttia ja maitoa, ei vaan jaksa aina tapella ja kuunnella sitä parkua. Toisinaan menee suu niin tiukasti kiinni uuden maun maistelun jälkeen ettei mene edes se tuttu ruoka. Onneks sentään marjasoseisiin tottuu huomattavasti paremmin. Tuntuu, ettö syö kun linnunpoikanen ja olihan se painokäyräkin vähän tipahtanu. Miks mäkin aina sitä neuvolassa tuijotan, vaikka aattelen etten nyt sitä kato ja sanoo mitä sanoo :kieh:

Nelikuukautisen alotettiin, mutta oon totakin miettiny, että tulikohan alotettua liian aikasin. Kolme ekaa viikkoa kun huudettiin vaan, kun tuli lusikka suuhun ja oli pahaa. Samoin se, että kotiruoka ei maistu, niin oliskohan pitäny vaan tehä ite kaikki ruoat eikä ostaa kaupan ruokia ollenkaan. Nyt se laiskuus kostautuu :ashamed:

Yhteistyössä