Loop-hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelostapaniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vuotelu on loppunut! Ihanaa ollut saada elää taas normaalisti, "sairaus" kyllä välillä mielessä kummittelee ja jännitän välillä jo tulevaa kontrollia :S Eipä ole oikeastaan jäljellä muuta kuin ikävät muistot, ei kipuja eikä vuotoja enää :) Seksiäkin viikon päivät jo voinut harrastaa, aluksi oltiin varovaisia, ei tuntunut mitenkään oudolta tai erilaiselta, nyt ei enää tarttee olla varovainenkaan, ihanaa että 2kk selibaattikin on ohi! Tsemppiä kaikille jatkoon!

Menin itse tänään aamulla päiväkirralle kolposkopiaan mutta olivat kesken kaiken päättäneet hoitaa suoraan loopilla. Jännittää ja ahdistaa sekä hieman pelottaa. Tuloksia odotellessa. Tosissaan mulla yritettiin syksyllä tehdä polilla skopiaa mut sattuu liikaa ja varmaan on korvien välissäkin vikaa kun itkin sen muutaman minuutin mitä ehtivät tehdä ennen kuin huusin että ottakaa se pois (jotain siellä sisällä oli). Olin saanut Diapamia niin että katto heilui mutta ei auttanut. Onneksi tämä tehtiin nyt anestesiassa. Tässä olen nyt nettiä lueskellut niin itsekin pelkään että sieltä tulee jotain ihan kamalaa. Tupakointiakin yritän lopettaa aluksi vähentämällä ettei se ainakaan pahenna tilannetta. Mulla oli siis kahdesti papassa lk 2, määrittämättöämiä solumuutoksia. Tämän pvän operaatiossa löytyi kohdun napukan ektopiaa sekä ulkosynnyttimien kondyloomamuutosta. Sen etikka penslauksen jälkeen kohdunkaula kauttaaltaan etikkavaalea HPV-atypiaan sopien.. Eihän tuo kivalta kuulosta :( Näitä nyt sitten googlaillut ja melkein pillittänyt. Ja tekisipä mieli röökiä....

mulla oli kolme vuotta sitten loop hoito. toimenpide oli mun kohdalla nopea ja kivuton. en vuotanut kun vuorokauden sen jälkeen. seksiä harrastettiin taas 2vk päästä tuosta loopista. paranin todella nopeaa. niin ja papa ollut joka kontrollissa normaali. onneksi.

sulle "nukutuksessa" toivotan voimia jatkoon, tiedän että tilanne pelottaa ja eihän se kolposkopia/loop mikään miellyttävä toimenpide ole ja jos käykin niin että se tuntuu (koskee) niin tottakai sitä myöskin toisellakkin kerralla odottaa/pelkää että se koskee ja pitäisi olla rauhallinen ja liikkumatta, samalla kun värkin sisällä on jotakin mikä leikkaa ja polttaa. Onneksi kuitenkin sullakin se nyt toistaiseksi on ohi! Yrität vain vähän rauhoittua ja jos mitenkään mahdollista niin keksiä jotain kivaa tekemistä, millä saisi ajatukset edes hetkeksi pois tuloksista ja toimenpiteistä. Ja EI, ÄLÄ googleta..kyllä ne lääkäarit sitten kertoo ja selittää kun pyytää, parempia vastauksia saat niiltä kun googlelta, pelko vain kasvaa. Itse olen ollut nyt 7kk polttamatta! Joten kyllä säkin sen onnistut lopettamaan! :)
Mä olen nyt viimeisen viikon viettänyt huonoja iltoja/öitä kun asioita tulee mieleen, sillä kuukauden päästä pitäisi mennä papaan ja siitä kuukauden päästä olisi kontrolli-kolposkopia :/ Kerennyt itsekkin miettiä, että mitä jos TAAAS löytyy jotain ja käynyt kaikki hirveydet mielessä ja kammoan yli kaiken sitä jos joudunkin taas looppin kun mulla se siitä toipuminen ei sujunut niin kuin piti vaan oli niitä vuotoja, että sai käydä monta kertaa poltattamassa suonia ja sitä en jaksaisi uudestaan :( välillä on ollut jotain nipistelyäkin tuolla jossakin ja olen sitäkin alkanut panikoimaan, että siellä siis on jotakin. YRITÄN kuitenkin vielä pysyä rauhallisena ja nauttia tästä kuukaudesta minkä saan vielä rauhassa olla. Ystäviä ympärille ja sitä mukavaa tekemistä ja hymyä niin ainakin sen hetken kaikki on hyvin :)
Ja hienoa "mie vain" , että kohdallasi kaikki on taas normaalisti, toivottavasti niin myös tulevaisuudessa! :)

loopin tulokset saatuani minun oli pakko soittaa lääkärille. Tein se virheen, että googlasin myös lyhenteitä ja siitäpä johtuen itku kurkussa pelkäsin syöpää. Epikriisistä en ymmärtänyt mitään, enneb kuin lääkärille soitin. Löydöksissä hpv:tä, 2 ja myös 3 luokan muutoksia, mikä käsittääkseni on syövän esiaste. Lääköri kuitenkin uskoo, että on saanut kaikki pois.

Kolposkopia kontrolli minulla huhtikuussa. Toki mielessä käy edelleen pelot, mutta välillä nyt jopa useita päiviä etten murehdi asiaa. Toisaalta tekisi mieli mennä aiemmin yksityiselle tutkimuksiin, mutta en tiedä...

Paranin loopista hyvin, vuotoa oli pari päivää. Kipuja jonkin verran. Minulla myös nipistelee välillä vasemmalla puolella masua! En tiedä mitä tämä on.. Ajattelin laittaa kalenteriin näitä ylös, jos liittyy kiertoon.

Tsemppiä kaikille ja puhtaita papoja kontrolliin :)!

[QUOTE="vieras.";29453458]Miksi oi miksi annatte paljaalla?[/QUOTE]

Koko elämä kumien kanssa suttaamista on kyllä syöpääkin kamalampi asia. Hyi helvetti jos ei saisi puolison kanssa ilman sitä... yh. Lapsiakin olisi kyllä hankala tehdä sen kanssa.

olenkin miettinyt välillä, että miten sun tuloksien kanssa kävi ja mitä kuuluu, kun melkein samaan aikaankin oli noi jutut meillä. Sulla on sit aikalailla niiku mulla noi tulokset ja mullekkin sanottiin että kaikki pois saatiin ja oli jossain ihme kokouksessa katsottu ne tulokset ja siellä oli fiksummat olleet sitä mieltä, että pois on ja normaalisti kontrolli puolenvuoden päästä, mulle niistä tuloksista soitettiin ja siitä viikon päästä tuli vasta paperilla postin mukana. Onneksi soitit lääkärille, saa paremman käsityksen asioista. Nopeesti se aika menee, sekavin tuntein. Välillä ollut kiire, että haluan nyt heti tarkastukseen että eihän vaan ole enää mitään ja välillä taas ajattelee että eiiii..en halua taas, joko se puolivuotta meni! O.o Mutta ei sitä lähellekkään niin paljoa mieti kuin alussa, tietysti kontrollin lähestyessä tulee useemmin mieleen ja välillä pelottaa. Itsekkin mietin et jos menenkin aikaisemmin, mutta toisaalta kun ei ole ainakaan mitään sellasia oireita, että olisi mentävä nyt heti jo ja se aikakin mikä siihen annetaan on kuitenkin sitä varten että kerkee edelliset kohdat parantua, niin ei sitä ehkä kauhean paljon aikaisemmin haluta tehdä. No mutta eletään siinä toivossa, että kaikki olisi taas hyvin :)
Mulla se nipistely on oikeella puolella ja siksi sitä panikoin, kun se muutos oli jotenkin enemmänkin niiku tuolla oikealla päin niin heti aloin sitä siihen yhdistelee, olen kuitenkin huomannut senkin että menee myös kierron mukaan, aikalailla kierron puolivälissä ilmenee n.viikon ajan ja sitten katoaa..että ehkäpä ei ole vakavaa. Yrittänyt olla sitäkin ajattelematta ja kuuntelematta jokaista nipistystä mikä tuntuu :)

Tsemppiä jatkoon! Toivottavasti kerrot taas uusia kuulumisia! :)

kans lähestyy kohta puolen vuoden kontrolli. Sain tosiaan puhtaat paperi viime syys-lokakuussa mutta silti aina jännittää kun kontrolli lähestyy. Toivotaan että kaikki ois hyvin edelleen. Tsemppiä teille muillekin!

Hei, tänne ei ole kirjoitettu nyt vähään aikaan, mutta lueskelin netistä juttuja solumuutoksista ja päädyin jakamaan oman kokemukseni. Olen siis 19-vuotias ja minulle tehtiin loop-hoito puolisen vuotta sitten. Aloitin syömään pillereitä 16-vuotiaana jolloin otettiin ensimmäisen kerran papa-näyte, jossa näkyi sekaflooraa. En silloin typeränä siihenkään kiinnittänyt mitään huomiota ja seuraavan kerran menin papaan vasta 2 vuotta sen jälkeen. Noh tällä kertaa tulikin järkytys soittaessani tuloksista... Papa luokka 3, eli solumuutoksia, kondyloomaan viittavia tuloksia sekä tulehduksia. Järkytyin todella pahasti mistä se on voinut tulla, sillä olin ollut vakituisessa parisuhteessa jo reilut 3 vuotta. Parisuhdekkin siinä meni siis koetuksille kun paniikissa aloin syyttämään miestäni pettämisestä ja mietin vain pääni puhki "kuolenko syöpään reilu parikymppisenä"! Tuollaisessa tilanteessahan itse aina ajattelen tietenkin pahinta vaihtoehtoa, eli ettei olisi hoitokeinoa ja kuolisin tähän. Noh tuloksien saannin jälkeen kävin ensin lääkärin vastaanotolla, joka laittoi etikkaliuost nähdäkseen solumuutokset, ja niitähän siellä kuulema näkyi aivan selvästi.. siitä muutamia kuukausia eteenpäin minulle tehtiin kolposkopia ja otettiin koepaloja.. Koepaloista saatiin tulokset CIN2, eli keskivaikeat solumuutokset.. Noh siitähän se paniikki sitten kasvoi entisestään kun lääkäri sanoi niiden olevan aivan rajamailla ettei ole vaikeita.. Loop-hoitoon tuli siis kutsu ja sinne pääsin tästä taas muutama kuukausi eteenpäin. Pelkäsin tänne sähkösilmukkahoitoon menemistä enemmän kuin mitään muuta (joka enemmän kuin hammaslääkäriä, ja se on yksi suurimmista peloistani!! :D). Saimpa kyllä hoidon loputtua todeta että kaikki tämä pelko oli aivan turhaa :) Lääkäri ja hoitaja olivat aivan ihania, ja juttelivat minulle koko ajan mukavia ja parhaansa mukaan tekivät olostani rennon ja mukavan. Puudutus tosin tuntui erittäin epämiellyttävältä.. Kolme piikkiä laitettiin, ensimmäinen nipisti toooodella paljon, toinen vähän vähemmän mutta kolmannen laittoa en enää edes huomannut että se oli jo laitettu :D Hoito oli ohi todella nopeasti ja pääsin lähtemään kotiin. Ei minkäänlaisia jälkioireita kipuja yms, todella vähäistä vuotoa noin viikon ajan. Eli vähällä selvittiin :) Minun kohdallani tämä kärsimys on siis enemmänkin ollut kyllä henkistä kuin fyysistä. Tässä sitä nyt ollaan, puoli vuotta loop-hoidosta on kulunut ja viikko sitten kävin antamassa papa-näytteen. Mikroskoopilla katsottaessa muutoksia ei enää näkynyt eikä koepaloja tarvinnut ottaa, mutta nyt vain tuloksia vielä odotellaan. Olen asennoitunut niitäkin kohtaan, vaikka siellä jotain vielä näkyisi niin ei tähän kuole ja kaikki on hoidettavissa! :) Pahintahan koko aikana itselle on ollut vain, kun kaveripiireistä kenelläkään muulla ei ole kyseisistä asioista kokemusta, enkä ole päässyt kunnolla jakamaan omia kokemuksia.. ja tietenkin jos olen netistä niitä mennyt lukemaan niin heti olen päätynyt johonkin syöpäsivuille itseäni järkyttämään! :D Tässä tämä oma "avautumiseni", ja tsemppiä teille hyvät naiset ketkä olette kokeneet samaa tai hoidot vielä vaiheessa :)

Ensiksi kiitos "martsa" kokemuksen jakamisesta! Onnea ja puhtaita papoja jatkoon :)

Itselläni on nyt kulunut puolivuotta Loopista ja kävinkin viime kuussa papassa, olin tulla hulluksi kun odotin tuloksia! Joka päivä postia postilaatikosta hakiessa sydän jyskytti tuhatta ja sataa kun pelkäsin/toivoin että siellä on se tietty kirje. En edes osannut päättää haluanko vai enkö halua tuloksia ja välillä pelko vei vallan ja olin jo taas kuolemaa tekemässä, vaikka tuloksia ei ollut vielä tullut. No viikon päästä papasta tulokset jo saapui ja hoitaja oli liimannut paperiin mukaan post-it lapun, minkä näin kuoren läpi ja paniikissa jo ajattelin, että voi ei! siinä on jotain kamalaa!! No siinä lukikin että papa on NORMAALI ja itse kirjeessä luki kaikki mitä oltiin papa-näytteestä tutkittu ja jokaisen kohdalla luki "ei löydöksiä" "ei muutoksia" "ei pahanlaatuisia soluja" ..kirjaimellisesti pompin kattoon asti onnesta ja karjuin täysiä JES! Itkin jopa elämäni ensimmäistä kertaa varmaan onnesta tai sitten se oli vain stressin ja pelon purkaus :) Nyt tässä kuussa olisi vielä kontrolli kolposkopia, missä sitten vielä katsellaan, mutta onhan se jo positiivista, ettei ainakaan papassa mitään löytynyt.. skeptisenä kuitenkin olen varautunut siihen, että siinä vielä jotain nähtäisiin, mutta toivon niiiiiiiiiiiiiiin kovasti, ettei olisi enää mitään..eli jännitys jatkuu, mutta hieman lievempänä.

Kiitos kokemuksista martsa ja ap! Helpottavaa kuulla, että kaikki hyvin teillä :)

Minun täytyy odotella vielä reilu kk että pääsen kontrolliin. Pelottaa mitä sieltä löytyy :(! Voin kuvitella sen onnen ja helpotuksen tunteen kun kaikki on ollut hyvin.

Omasta puolesta olisin voinut ottaa sen papa-kokeen ja kontrollin samaan, niin olisi päässyt jännityksestä ja pelosta yhdellä odotuksella, mutta kun käsky oli että kuukautta ennen kontrollia papa ja sitten vielä se kontrolli. Kyllä sitä vielä jännittää löytyykö siinä sitten jotain, no parin viikon päästä se on ja puolenvuoden päästä saa jännittää uudelleen.. O_o

Mutta haluan toivoa ja uskoa, että kaikki on normaalisti niin sulla pelokas89, mulla kuin monella muullakin! :)

Tulivathan ne vastaukset papasta jälleen minullekkin! Näin syntymäpäivän kunniaksi oli ihana saada puhelu, jossa kerrottiin papaluokan olevan taas 1, eikä mitään muutoksia enää! Vasta vuoden päästä jälleen uusi papa. Kyllä tippui kivi sydämmeltä :)

Täällähän oli hyviä uutisia :) Itse kävin 6 kk kontrollipapassa viikko sitten ja tuloksia odotellaan. On tämä odottelu vaan mälsää. Ja ainakin viikko vielä pitäis ventata...

Hienoa! Ihanaa kuulla hyviä uutisia ja hyvää syntymäpäivää "martsa" !! :) Toivottavasti näitä hyviä uutisia tulisi lisää.

Mulla kontrolli kolposkopia siirtyikin vasta ensi kuuhun, kun oli ruuhka iskenyt ja koska mun papa-näyte oli puhdas niin ei kuulema haittaa vaikka kontrolli siirtyy kuukaudella. Mua se kyllä vähän haittasi kun olisin halunnut päästä jo tästä odottelusta eroon :/ no ensi kuussa sitten jännitetään edelleen, mutta edelleen positiivisella asenteella koska papa tosiaan oli mulla kans puhdas :)

Hienoa! Ihanaa kuulla hyviä uutisia ja hyvää syntymäpäivää "martsa" !! :) Toivottavasti näitä hyviä uutisia tulisi lisää.

Mulla kontrolli kolposkopia siirtyikin vasta ensi kuuhun, kun oli ruuhka iskenyt ja koska mun papa-näyte oli puhdas niin ei kuulema haittaa vaikka kontrolli siirtyy kuukaudella. Mua se kyllä vähän haittasi kun olisin halunnut päästä jo tästä odottelusta eroon :/ no ensi kuussa sitten jännitetään edelleen, mutta edelleen positiivisella asenteella koska papa tosiaan oli mulla kans puhdas :)

Mikä juttu tää on että vaikka papa on puhdas niin tehdään vielä kolposkopia? Miksi pelkkä puhdas papakoetulos ei riitä?

[QUOTE="mami";29682216]Mikä juttu tää on että vaikka papa on puhdas niin tehdään vielä kolposkopia? Miksi pelkkä puhdas papakoetulos ei riitä?[/QUOTE]

Niin tällä käskettiin toimia, että kun puolivuotta on kulunut niin ensin varata itse aika papa-kokeeseen paikalliseen neuvolaan, koska sitä ei sairaalassa oteta ja siitä kuukauden päästä kun tulokset on kerennyt tulla, niin varata aika kolposkopia kontrolliin sairaalaan. Itsekkin vähän ihmettelen, kun toisilla ne on tehty yhtäaikaa tai pelkkä papa..niin miksi näin, mutta näillä mennään. Saa ihmiset jännittää, pelätä ja odottaa kaksi kertaa,jes. Muilla kokemuksia samasta tyylistä?

Niin tällä käskettiin toimia, että kun puolivuotta on kulunut niin ensin varata itse aika papa-kokeeseen paikalliseen neuvolaan, koska sitä ei sairaalassa oteta ja siitä kuukauden päästä kun tulokset on kerennyt tulla, niin varata aika kolposkopia kontrolliin sairaalaan. Itsekkin vähän ihmettelen, kun toisilla ne on tehty yhtäaikaa tai pelkkä papa..niin miksi näin, mutta näillä mennään. Saa ihmiset jännittää, pelätä ja odottaa kaksi kertaa,jes. Muilla kokemuksia samasta tyylistä?

Kun käyt siellä kolposkopiassa niin voisitko kysyä mitä siinä tutkitaan? :)
Eli miksi se tehdään vaikka papa on puhdas?

Olisi kiva tietää onko tää joku uusi juttu? Sillon 11v sitten kun mulle tehtiin se loop-hoito niin otettiin alkuun vain papakokeita tiheämmin eli puolen vuoden välein. Ja kun ne oli puhtaita niin muita toimenpiteitä ei tehty.

[QUOTE="mami";29685513]Kun käyt siellä kolposkopiassa niin voisitko kysyä mitä siinä tutkitaan? :)
Eli miksi se tehdään vaikka papa on puhdas?

Olisi kiva tietää onko tää joku uusi juttu? Sillon 11v sitten kun mulle tehtiin se loop-hoito niin otettiin alkuun vain papakokeita tiheämmin eli puolen vuoden välein. Ja kun ne oli puhtaita niin muita toimenpiteitä ei tehty.[/QUOTE]

Aijaa, no kyllähän se ihan loogiselta kuulostaa, että jos papa on puhdas niin mitään ei tehdä, eihän heitäkään kenellä ei ole koskaan mitään löydetty, niin laiteta lisätutkimuksiin jos papassa käydessä tulos näyttää puhdasta :D Mutta ehkä se on vielä joku lisävarmistus asialle ja jos mitään poikkeavaa ei löydetä, niin ensi kerralla riittää jo pelkkä papa (olettaen että tulos on puhdas).
No huomenna se selviää mitä näkyy, kysyn asiasta ja kerron sitten :)

..vihdoinkin! Alkuun vastaus "mamin" kysymykseen, eli mun kohdallani ainakin kolposkopiaan piti mennä, koska mulla olleet solumuutokset oli jo hieman vaikeampia ja yhden millimetrin alueella oli jo ihan syövän esiaste, nämä oltiin saatu hyvin poistettua loopilla, mutta tarvitsee silti myös seurata tarkemmin ja täällä kuuluu kuulema ihan rutiiniin, että ensimmäisen puolenvuoden jälkeen otetaan koepalat ihan vaan varmuudeksi ja siitä katsotaan sitten miten jatkossa toimitaan. Millaisia muutoksia sinulla oli silloin 11vuotta sitten?

Eli virusnäyte otettiin, niin saadaan selville minkä tyypin hp-virus siellä on ja sekin ratkaisee kuinka tarkasti jatkossa seurataan. Silmällä ja mikroskoopilla katsottuna ei näkynyt mitään hälyyttävää, siistiltä ja hyvin parantuneelta näytti, eikä oikeastaan tullut mitään värjäymiäkään kun laitettiin etikkaliuosta ja jodia. Nipsastiin silti kaksi pienenpientä koepalaa, ilman puudutusta, oli tosiaan pieniä kun en edes tuntenut mitään! Ja rapsuteltiin vielä joku solunäyte kanavasta, näistä kaikista tulee sitten tuloksia kuukauden päästä ja siitä tosiaan selviää sitten se, miten jatkossa toimitaan. Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei kannata yöunia menettää..niinhän ne aina sanoo..mutta alkaa tässä jo turtua tähän odotteluun,huoh. Ja eikun kirjettä odottamaan O_o

Tsemppiä teille, kenellä tämä kontrolli edessä! :)

Hyvä että kaikki vaikutti nyt olevan kunnossa! :) Kiitos kun selvensit asiaa miksi tehtiin tämä tutkimus.

En itse asiassa tiedä/muista muuta kuin että mulla oli papa luokka 3 silloin kun loop-hoitoon jouduin. Täytyypä soittaa sairaalalle ja kysyä voisinko saada papereista kopiot kotiin jos niistä selviäisi tarkemmin. Mutta mulle ei ole ikinä kerrottu, enkä tiedä onko edes selvitetty mikä hp-virustyyppi mulla on?

Olen käynyt toimenpiteen jälkeen omasta tahdosta tähän asti joka ikinen vuosi papakokeessa. Ja aina ne on olleet normaalit. Nyt lääkäri sanoi mulle että hyvillä mielin voisin pitää kahden vuoden välin. Ajattelin nyt sitten ekaa kertaa uskaltautua noin pitkään väliin :)